2e monitor voor RX 580: 1080 vs 1440p? Bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisk
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-08 02:21
Ik heb wat advies nodig voor een 2e monitor die werkt op een Radeon RX 580 8g & AMD Ryzen 5 1600.

Eerst en vooral; is 1440p aan te raden met deze setup, ik zie dat er een 5,6% grafische bottleneck is op de pc-builds.com calculator? En werkt dat wel makkelijk samen met een 1080 monitor?

Momenteel heb ik een Iiyama G-Master GB2488HSU-B3 die het met zijn 1ms, freesync 120hz, 144hz en TN paneel vooral gericht was op online fps games maar niet het mooiste beeld geeft. Ik ben gestopt met de clan dus die zou ik dus als 2e monitor gebruiken en eventueel voor online fps.

Nu focus ik me terug vooral op iets oudere singleplayer games uit de backlog waar een mooier aangenamer beeld belangrijker is, dit zou mijn hoofdmonitor worden.
(RDR 2, Grim Dawn, AC, Metro, Prey, Bioshock, Tomb Raider, Kingdom Come D, Pathfinder WOTR, Witcher, Middle Earth, Hitman 2, City: skylines, etc.)

Ook werk ik sinds kort overdag vele uren aan het bouwen van websites, tekst schrijven/lezen. En youtube tutorials bekijken hoort daar ook bij. Films bekijk ik echter niet.
Wat zou je aanraden?

Wat is je budget?
Ik mik op 200-250 EUR met een echt maximum op 300 als het de moeite is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk nee, wel AMD freesync, 144hz, mooi beeld voor gamen aan 60fps, maar ook leesbare tekst.
Ik vermoed dus een IPS paneel ipv TN deze keer.

Ik heb al rondgekeken op youtube maar telkens zijn hun aanraders niet beschikbaar of veel duurder in de Benelux (bvb. Viewsonic XG2431, Gigabyte M27Q-P)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 00:08
Eerst een opmerking over je scherm: het is een TN paneel :)
Ik heb zelf de B2 (of B1?), deze kwam rotslecht gekalibreerd uit te doos, vooral het gamma was waardeloos. Ik kan alleen maar aanraden om windows kleurbeheer eens te lanceren, en deze met het oog eens af te stellen (maakte bij mij een wereld van verschil) (rechtsklikken op bureaublad --> beeldscherminstellingen --> geavanceerde beeldscherminstellingen --> eigenschappen van beeldschermadapter --> kleurbeheer --> kleurbeheer --> geavanceerd --> beeldscherm kalibreren). Contrast en helderheid kan je gewoon op je scherm zelf in de instellingen aanpassen, gamma zal je met de windows kleurbeheer slider moeten aanpassen).
Na het kalibreren vraag Windows ook om cleartype of zoiets af te stellen, zal er voor zorgen dat tekst veel makkelijker zal lezen aan de hand van je voorkeuren.

Verder moet ik zeggen dat de RX580 vooral een kaart voor op 1080p te gamen is. De tweakers review heeft hem op zowel 1080p en 1440p getest. Persoonlijk zou ik het afraden. Zeker omdat het dan ook al over 5+ jaar oude games gaat ten tijde van de review...

[ Voor 6% gewijzigd door DenHond op 07-11-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisk
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-08 02:21
Niet aan het opletten, TN idd, aangepast ;)
Had die calibratie idd gedaan. Kwam uit op Rood 94, Groen 92, Blauw 100 met 52 contrast. Wat had jij?

Ik zal inderdaad best voor een 1080p gaan. Dus nog steeds opzoek naar advies voor een 24 inch IPS paneel met freesync. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:40
Ok, ik begrijp dat je 1080p 144hz al hebt.

Zou je dan niet voor je werk gewoon een 1440p monitor nemen? Dan heb je daar een hoge resolutie (en oppervlakte als je een 27” neemt) om mee te werken.

Monitoren gaan vaak een stuk langer mee dan GPU’s.

Die Gigabyte is nu € 330.

Een 240 hz monitor is niet erg nuttig, tenzij je echt oude spellen speelt, want je cpu is daar echt een dikke bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 00:08
Het is eigenlijk zeer moeilijk om zomaar een scherm aan te raden.
Productspecificaties zeggen maar de helft, en eigenlijk moet je naar goede reviews zoeken die schermen onderling meet en vergelijkt.
Dell Ultrasharp schermen hebben het op vlak van beeldkwaliteit altijd goed gedaan, net zoals zowat elk scherm van Eizo. Jammergenoeg ga je daar geen schermen van boven de 60/75Hz vinden.
Ook LG heeft de laatste tijd veel naam gemaakt met de ultragear schermen, het zijn er inmiddels al heel wat, en ik kan niet zeggen welke wel en niet goed zijn in deze serie...
De pricewatch kan je hopelijk nog wat verder helpen, standaard staan resultaten gerangschikt volgens populariteit. Je kan de filters nog wat strakker zetten (bv voor je gewenste beelddiagonaal), en de kijken of er van de top 10 schermen die je overhoud geen reviews zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-10 18:44
Gamen met 2560x1440 resolutie op een RX580 kan, maar dan wel met medium settings en veel meer dan 60 fps zul je dan niet halen. In zwaardere games zul je eerder naar de 40-50 fps zakken.

Je processor is niet al te snel meer en zal zeker op 1920x1080 resolutie een aardige beperking zijn als je boven de 100 fps wilt halen. Maar zeker voor 1440p is de RX580 de beperkende factor. Met 300 euro zou ik kijken of ik voor 200 euro een tweedehands 5700XT videokaart kan vinden en dan de overige 100 euro in een Ryzen 3700X kan steken (ook tweedehands). Moet je wel tweedehands willen, een 5600(x) processor kan ook maar dan zit je boven budget (50-70 euro).

Specs

Pagina: 1