Is dit een draagmuur (vermoeden is van wel)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobelaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-09 18:48
Hi,

Ik en mijn vrouw hebben een huis gekocht. Nu willen wij graag een toog maken in de muur van de keuken. Deze lijkt echter dragend te zijn. Ook als ik mijn plattegrond vergelijk met die van eerdere vragen. Maar toch wil ik even het zekere voor het onzekere nemen en dus bij deze mijn vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIG1vsoGMSAxlSmQFVZ5yurWXRs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1u9rSETeSvxkp1R6osfhHttp.png?f=user_large

Het gaat om deze muur, de deur zit er tegenwoordig niet meer in. De muur hij zit ook op de verdieping erboven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1Y5nNqEW7lYenEnNtRtUKNWF9w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/971cvviqaPSSsoapvnAv35y3.png?f=user_large

Daarnaast is deze muur gefundeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiuojbeZ3rI4lZmzcAeW1GKOTRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JZw6cH0ffrKt7XEfIFMbh7ot.png?f=user_large

Al met al was mijn conclusie dus dat dit een dragende muur is en er een omgevingsvergunning moet worden aangevraagd. Klopt dit? Of heb is het toch iets ingewikkelder?

Beste antwoord (via wobelaar op 07-11-2022 16:42)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:28
@wobelaar
Hier even een vergunningencheck doen en je hebt je antwoord:
https://www.omgevingsloke...articulier/home?init=true

In de basis zal je daar de zaken moeten aanleveren die je constructeur sowieso moet maken.
Dit soort ingrepen zijn redelijk standaard. Stempels aanbrengen, doorbraak maken, metalen draagbalk aanbrengen en klaar. De constructeur zal vooral moeten berekenen/inschatten hoe dik de draagbalk dient te zijn. Verder of kracht netjes van de balk naar beneden kan door de huidige muur of dat er aangepaste oplegpunten nodig zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door chrisborst op 07-11-2022 16:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-10 10:04
Welke tussenvloer heb je? Hout of beton?

Weet t soms wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobelaar
Ik neem aan dat u dit bedoeld? En dus gewapend beton?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/775oD6ChN2-lUeBA_fQKumAh2dA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qXu1Zi3bCWqWVkDQp0WArbJm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44

DukeBox

loves wheat smoothies

wobelaar schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:48:
Al met al was mijn conclusie dus dat dit een dragende muur is en er een omgevingsvergunning moet worden aangevraagd.
Dat heeft hoe dan ook niets met elkaar te maken.

Heb je kanaal platen ? Wat voor materiaal is je muur en met name, loopt dit door tegen het plafond of zit er bovenaan bijv. een rand pur ? Bouwjaar is ook wel handig om te vermelden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobelaar
Ik ben een enorme leek als het om dit soort dingen gaat, kan ik dit soort dingen aflezen van de bouwtekeningen? Het bouwjaar is 1970. Muur loopt door tegen het plafond. Materiaal van de muur heb ik geen idee van... we hebben de sleutels voor het huis nog niet. Maar dachten: 'stel dat er een omgevingsvergunning aangevraagd moet worden voor het maken van een doorgang, dan kunnen we dat beter op tijd doen dan kunnen we aan de slag zodra we de sleutels hebben.' (lees: mijn oom die aannemer is geweest kan ons helpen met de doorgang maken)

[ Voor 7% gewijzigd door wobelaar op 07-11-2022 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-10 16:18
Ja, vrijwel zeker een dragende wand. Je zult inderdaad een constructieve ingreep moeten uitvoeren.
Of het vergunningsplichtig is kun je controleren met de vergunningscheck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobelaar
Is een constructieve ingreep niet altijd vergunningsplichtig dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:57
je geeft aan dat de muur is gefundeerd. In dat geval is het waarschijnlijk een draagmuur.
De plattegrond lijkt dit ook te bevestigen: alle draagmuren zijn massief. De niet-dragende wanden zijn wit-zwart geblokked.

Van vergunningen weet ik weinig maar als het goed is weet een aannemer / bouwbedrijf wel of dit nodig is.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
wobelaar schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:00:
Maar dachten: 'stel dat er een omgevingsvergunning aangevraagd moet worden voor het maken van een doorgang, dan kunnen we dat beter op tijd doen dan kunnen we aan de slag zodra we de sleutels hebben.' (lees: mijn oom die aannemer is geweest kan ons helpen met de doorgang maken)
Als het vergunningplichtig is, zal bij de aanvraag een nieuwe tekening moeten en constructieberekeningen. Die ga je niet kunnen (laten) maken zonder daar binnen te kunnen. Valt wellicht te bespreken met de huidige eigenaar, maar maakt alles wat trickier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobelaar
Nee dat klopt, maar het zijn aardige huidige bewoners dus ik ga ervanuit dat dat geen probleem zal worden. Daarnaast hebben we een bevriende constructeur dus die berekeningen zullen vast ook goed komen. Moet er een architect aan te pas komen om nieuwe tekeningen te laten maken? Of hoe werkt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wobelaar schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:11:
Is een constructieve ingreep niet altijd vergunningsplichtig dan?
in basis wel. behalve als het bij vergunningsvrije werkzaamheden behoord, bv een muurdoorbraak voor de uitbouw. De balken bij een vergunningsvrije dakapel etc. Toch is het altijd handig de vergunningencheck te doen. kost je 2 min werk.

je kan ook gewoon een vergunning aanvragen voor een pand waar je nog geen eigenaar van bent en dat kan ook op basis van alleen de bestaande tekeningen foto's zijn van de situatie zijn doorgaans niet gevraagd voor zoon ingreep eigenlijk alleen een tekeningen met wat je gaat doen en een berekening van de balk (of portaal) is bij de meeste gemeentes zat. (in het verleden wel alleen met rood aangegeven op een kopietje uit het archief waar de balk komt en dan de berekening van de balk erbij) denk er wel aan dat er soms ook een balk in de fundering moet. Ik zou voor zoiets kleins iemand vinden met dezelfde situatie, dat opzoeken in het archief en dat gewoon na bouwen, dan is het goed en kan het altijd nog gelegaliseerd worden. de boel overschrijven en indienen kan natuurlijk ook, letop dat kopieren en indienen formeel niet mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
wobelaar schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:17:
Nee dat klopt, maar het zijn aardige huidige bewoners dus ik ga ervanuit dat dat geen probleem zal worden. Daarnaast hebben we een bevriende constructeur dus die berekeningen zullen vast ook goed komen. Moet er een architect aan te pas komen om nieuwe tekeningen te laten maken? Of hoe werkt dat?
Constructeur helpt daarbij. Architect is niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wobelaar schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:17:
Als het echt een constructeur is, gewoon deze tekening aan hem geven, en aangeven waar je de opening wil, dan komt het prima in orde.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:28
@wobelaar
Hier even een vergunningencheck doen en je hebt je antwoord:
https://www.omgevingsloke...articulier/home?init=true

In de basis zal je daar de zaken moeten aanleveren die je constructeur sowieso moet maken.
Dit soort ingrepen zijn redelijk standaard. Stempels aanbrengen, doorbraak maken, metalen draagbalk aanbrengen en klaar. De constructeur zal vooral moeten berekenen/inschatten hoe dik de draagbalk dient te zijn. Verder of kracht netjes van de balk naar beneden kan door de huidige muur of dat er aangepaste oplegpunten nodig zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door chrisborst op 07-11-2022 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wobelaar
Super bedankt allemaal voor de antwoorden! Hier kunnen wij zeker weer mee verder! 😁

Volgens het omgevingsloket moet er inderdaad een omgevingsvergunning aangevraagd worden. En met de constructeur komt het ook goed. Dus de toekomst ziet er rooskleurig uit 😄

[ Voor 50% gewijzigd door wobelaar op 07-11-2022 16:44 ]

Pagina: 1