Doucheschimmel onder de douche?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-02 11:52
Goedemiddag,

Gisteren ben ik begonnen aan het vervangen van een kitlaag in mijn douchecabine.
Er zaten namelijk een paar lelijke zwarte stukken schimmel waar ik vanaf wilde.

Nu heb ik met een stanleymes de meeste kit eruit gesneden (het lijkt erop dat het meerdere lagen onder elkaar zijn waarvan de bovenste laag witte kit is een de onderliggende laag kit doorzichtige kit is).

Het laatste stuk wil ik met kitoplosser doen om zo alle overgebleven kleine stukjes te verwijderen (mijn eerste hoop om de kitlagen er als een geheel uit te snijden bleek toch iets te naïef te zijn).

Echter bij het uitsnijden van de kit viel het mij op dat op een aantal plekken de schimmel el een beetje via de voegen lijkt te zijn doorgeslopen (zie foto's) het is niet dat ik heel veel schimmel zie maar je ziet wel de verkleuring van de voegen en soms ook dat de verkleuring aan de verkeerde kant (de binnenkant) van de kit zit.

Ik vroeg mij af; gebeurt dit vroeg of later standaard of moet ik mij hier echt zorgen om maken?
Gebeurd die verkleuring altijd een beetje of moet ik er nu eigenlijk vanuit gaan dat er onder de douchebak een schimmelkolonie aan het groeien is?

Dus moet ik ingrijpen (wellicht nog een of ander schimmeldodend middel tussen de geul laten lopen)? Of kan ik gewoon herkitten en de verkleuring wegwerken met witte kit en hoef ik mij nergens zorgen om te maken?
In theorie zou ik de gehele douche kunnen demonteren/vervangen maar voor dat ik aan iets dergelijks begin zou ik natuurlijk wel willen weten er een goede reden is om zo radicaal in te grijpen (anders wacht ik wellicht liever nog een jaartje of 2 en combineer dit probleem met het vervangen van de gehele douchecabine en bak).

nog een vraag uit nieuwsgierigheid: is er een reden om 2 soorten kit (wit en doorzichtig) onder elkaar te zetten? (behalve de reden dat je door een van de twee heen bent)

Dank voor jullie adviezen/feedback

onderstaand een aantal foto's met de betreffende douchebak en foto's waar schimmel of kleine delen van schimmel zichtbaar is. door het lossnijden van de kit en schimmel ziet het er wat vuil uit excuses daarvoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpWZlsasZjKUIMU_OzFk6wrIskg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6pqNZrCKzFrmOeIys34OpyI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLm6NkFDXkmInjOG7bUHZKE1f_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U62mTKU0ZDmRHc5jzoPjSTx0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aqRuLMNTgn5uI45k39geV4JzZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nJQQigwfJuwYD6MmPTIYt7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7uwi1CoNUTmO2JX1fKyOY9wrQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJiXVLEXby4e4jqxIyXuOHAf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRcvfeSy5bz_3miFF1RLcsWPtq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQxWD5xKLhlGhHzqW00TRWkR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBj6gboI_c6nhgvMwQojNHw-97E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEj6SCQ9z8qsTAaLVYJaQv4l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mDb_B67YK4ZmITCZe0jQ5QS0Dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjOntifRun3c7qix7E5axFtO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOH27GlJOl5EPdKovaYFRGz9_q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVLNZHnfg1EkhM8JibsBbQFP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rf8-gSkzpa5_XwIvlxsMPybw8pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dMndeXRD9qJDLQb8OLIo9db.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door stino99 op 07-11-2022 15:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 21:37

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Jemig, daar is ooit een prutser aan het werk geweest. Zelf ik kan beter kitten, en ben alles behalve een top doe-het-zelver. Het is een vieze bende...

Ik zou inderdaad eerst alle kit verwijderen, eventueel met oplosser. Voor schimmel op de voeg kan ik HG schimmelreiniger van harte aanbevelen. Binnen een paar minuten heb je weer een schone voeg.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
Nyarlathotep schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:16:
Jemig, daar is ooit een prutser aan het werk geweest. Zelf ik kan beter kitten, en ben alles behalve een top doe-het-zelver. Het is een vieze bende...

Ik zou inderdaad eerst alle kit verwijderen, eventueel met oplosser. Voor schimmel op de voeg kan ik HG schimmelreiniger van harte aanbevelen. Binnen een paar minuten heb je weer een schone voeg.
Het was de vorige eigenaar denk ik.
Ik zie nu dat een deel van de verkleuring/schimmel achter de kitlaag lijkt te zitten.

Weet iemand of het gewoon een kwestie is van kitlaag verwijderen, anti schimmelmiddelen aanbrengen en opnieuw kitten?

En zijn er dan specifieke zaken waar ik op moeten letten bij opnieuw kitten? Het enige wat ik kan bedenken is netjes kitten met douxhe/sanitairkit en zorgen dat het geen holle kitranden zijn waar water in gaat staan.
Of zijn er nog een aantal tips km te voorkomen dat ik weer een kitlaag heb die aan de achterkant beschimmeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bA29hoCkqWBGFbto1DQCXiShq3g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P4YG0Xs5K86qQGeKCd5fZmwv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mx0MGDpXDq_IYHS7JY_nIJKCFGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUgBUpQikR0udGbEU8iDVAYr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door stino99 op 07-11-2022 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:05
Dit ziet eruit alsof de vorige eigenaar gemakshalve kit over de oude kit en schimmel heeft aangebracht, zodat het er voor het oog netjes uitziet. Ik zou alles helemaal vrij maken, douchebak er ook uit om het goed schoon te maken, en dan alles aan voegen en randjes schoon en kitvrij maken. En daarna opnieuw opbouwen. Zo weet je zeker dat er nergens meer resten zijn en dat kit goed aansluit. Voor zover ik weet moet je geen kit op kit aanbrengen, omdat dat niet goed aansluit en je de kans op schimmel juist vergroot. Daarom ook belangrijk dat je alle resten verwijdert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01
Als je HG schimmelreiniger gebruikt na alle kit verwijderd te hebben, een flinke borstel er langs trekt en desnoods HG nog een keer herhaalt dan heb je echt geen last van die schimmel.

Gebruik voor je weer gaat kitten ook even voegenreiniger en/of kalkverwijderaar op de voegen dwars daarop. (Gewoon even Ali HG Chemicali om alles wat vies lijkt te neutraliseren.) Uiteraard de middelen nooit mengen.

[ Voor 46% gewijzigd door Rukapul op 07-11-2022 23:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het is nog niet gezegd, maar ga niet douchen met open kitranden. Dan loopt het water je weg tussen de tegels voor zover dat mogelijk is, gaat niet helpen met het resultaat. Alles in één keer aanpakken/doorpakken en de sanitair kit laten drogen voordat je er weer onder springt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:05

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Kleine tip, neem sanitair kit met azijnzuur. Stinkt een paar dagen verschrikkelijk maar is veel schimmelwerender.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-05 10:13
Naast dat het oudd kitwerk gepruts is, is die douchebak ook gewoon heel lomp geplaatst. Ik neem aan dat het een huurhuis? Zo nee dan douchebak eruit en opnieuw plaatsen. Zo ja, dan kit goed verwijderen met een van de genoemde middelen, en daarna de boel goed later drogen (schoonmaak gaat geheid in die kieren lopen, en dat wil je niet echt opsluiten). Als het goed droog is, dan goed dichtkitten. Inderdaaf ook niet te vroeg douchen. Mochten de kieren heel groot zijn (te groot om te kitten - zoals iig een kier op foto lijkt) dan er eerst wat joint viller in proppen (plastic schuimstrip, zodat er geen litera kit in hoedg)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:28

Spotmatic

Ken sent me

Nyarlathotep schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:16:
Koop een fles dikbleek (die voor de WC ja) en gebruik dat in plaats van HG Schimmelreiniger. Zelfde spul, zelfde werking, fors goedkoper. ;)

Werkt perfect voor elke vorm van schimmel in vochtige ruimten. Wel goed ventileren...

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stino99
Dank voor jullie reacties deze zijn erg behulpzaam!

Zoals al een aantal mensen benoemt hebben speel ik eigenlijk inmiddels met de gedachte om de gehele douchebak eruit te slopen. Deels omdat ik dan beter bij de schimmel kan, deels omdat ik minstens ook een tegel zie met een scheur erin en deels omdat die bak er gewoon slecht uitziet en de afvoer denk ik beter kan.

Ik heb best lang gegoogled maar ik zie nergens handleidingen/filmpjes om een douchebak eruit te halen. Elk filmpje lijkt ervan uit te gaan dat je alleen hoeft te monteren.

Heeft iemand dit wel eens gedaan en weet diegene hoe dit moet? Ik zie nergens een 'ingang/beginpunt' om de bak te demonteren of verschijnt deze als je de cabine demonteert (ik zie daar namelijk wel schroeven van) of pak je gewoon een koevoet als je een douchebak wilt vervangen?

Ik hoor het graag van jullie en alvast erg bedankt ook voor de vorige antwoorden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DocktorDicking
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-05 16:01

DocktorDicking

Are you picking this up?

In het kader van meedenken; staat de douche bak niet los op pootjes?
Is het niet gewoon een kweste van de afvoor los maken aan de onderkant van de bak en de bak eruit tillen?

Heb zelf nagenoeg geen ervaring maar dit is het eerste waar ik aan moet denken als ik een douchebak zou moeten verwijderen. Hoor graag wat jou ervaring is, wellicht heb ik hier zelf ook wat aan als de tijd is aangebroken om de douche te vervangen hier (:

Afgelopen jaar ook de kitranden vervangen, wat een pokke klus was het om de kit helemaal te verwijderen zeg!
Succes!

If i only had more coffee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 18:33
Als je alleen wilt vervangen, zou ik me over het demonteren niet zo druk maken. Ik heb vd zomer een douchebak geplaatst die 'zelfstandig' op de vloer kan staan, die is vastgelijmd op de vloer. Met pootjes is simpeler. Afvoer losmaken en beginnen met wrikken.
Gaat dat niet lekker: slijptol erop en slopen maar (om de afvoer heen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:59
Vorig jaar ook een nieuwe douchecabine geplaatst, de oude afgebroken.
De douchebak staat gewoon los op pootjes.
Afvoer los draaien en douchebak er uit tillen/kantelen.. wat het handigste werkt voor jou.

Simpeler dan je denkt :)

[ Voor 47% gewijzigd door Patientzero op 08-11-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:46
Als er onder de douchebak is doorgetegeld (vloer + wanden) én dit is wel goed afgekit dan zou je ook kunnen overwegen om de douchebak weg te laten. Wel even kijken hoe je dan zit met je douchewandjes, of die ook op de vloer kunnen staan i.p.v. op de douchebak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 10:34

pietje63

RTFM

Voor het demonteren zou ik de monteerfilmpjes achteruit afspelen. Dat geeft vaak een aardig idee.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:05
Afvoer losmaken, kit rondom wegsnijden (!) en dan zou er al zoveel speling in moeten zitten dat je ‘m ofwel kunt wegschuiven/tillen, of tenminste kunt zien wat de volgende stap zou moeten zijn.
Als je de douchewand wilt hergebruiken zou ik die ook losschroeven, om beschadiging te voorkomen en om meer ruimte te hebben om de bak op te tillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 14:30
Als je alle oude kit weg hebt, kan ik bij het opnieuw kitten ook een Kit Primer aanbevelen van bv Otto Seals.

Deze smeer je op de plek voordat je gaat kitten en droogt dan op tot een soort harde plastic laag waar de kit beter op hecht.

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
Nogmaals dank, zitten erg goede adviezen tussen.

Ben bij een badkamerboer geweest zij doen geen installaties maar leveren wel spullen voor de badkamer zoals baden douches etc.
De jongeman die ik sprak had het erover dat ik de tegels van de vloer moet openbreken voor het losmaken van de bak. De uitleg begrijp ik nog steeds niet helemaal, zeker niet aangezien ik hier meerdere mensen zie stellen dat je de afvoer los kan maken en dan de bak kan lostrekken (na het demonteren van de cabine uiteraard).

Ik liet hem deze foto zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jnzMENfquoo7GnRyxi7HjzJyX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Wn10rmkH1nTbzME5QWEsqeG.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij concludeerd hij dit omdat er er een tegelvloer onder de douche lijkt door te lopen? Ik was natuurlijk wat teleurgesteld maar nam het in eerste instantie voor waarheid aan tot ik jullie feedback las (en uiteraard hoop ik natuurlijk dat zijn verhaal niet of niet helemaal klopt wat tegelwerk openbreken kijk ik niet echt naar uit)

Snapt iemand waarom hij zou denken dat ik de tegelvloer zou moeten openbreken? Of wellicht bedoelde hij het ivm het plaatsen van een verlaagde douchebak?

[ Voor 5% gewijzigd door stino99 op 11-11-2022 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 09:54
stino99 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:51:
Nogmaals dank, zitten erg goede adviezen tussen.

Ben bij een badkamerboer geweest zij doen geen installaties maar leveren wel spullen voor de badkamer zoals baden douches etc.
De jongeman die ik sprak had het erover dat ik de tegels van de vloer moet openbreken voor het losmaken van de bak. De uitleg begrijp ik nog steeds niet helemaal, zeker niet aangezien ik hier meerdere mensen zie stellen dat je de afvoer los kan maken en dan de bak kan lostrekken (na het demonteren van de cabine uiteraard).

Ik liet hem deze foto zien

[Afbeelding]

Volgens mij concludeerd hij dit omdat er er een tegelvloer onder de douche lijkt door te lopen? Ik was natuurlijk wat teleurgesteld maar nam het in eerste instantie voor waarheid aan tot ik jullie feedback las (en uiteraard hoop ik natuurlijk dat zijn verhaal niet of niet helemaal klopt wat tegelwerk openbreken kijk ik niet echt naar uit)

Snapt iemand waarom hij zou denken dat ik de tegelvloer zou moeten openbreken? Of wellicht bedoelde hij het ivm het plaatsen van een verlaagde douchebak?
toon volledige bericht
Ik denk dat hij denkt/concludeert dat de bak als het ware onder de tegels geklemd zou zijn. Dat zie je ook wel eens, dan wordt eerst de douchebak geplaatst en wordt erna pas getegeld.

Dat is bij jou overigens niet het geval, daar is eerst getegeld en dan de bak geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-05 23:56
Overweeg ook om een professionele kitter te laten komen ipv zelf te kitten. Ik betaalde (wel een aantal jaar geleden) 4 euro per meter inclusief kit. Zo strak als hij het deed zou ik nooit kunnen.

Vond de prijs in ieder geval erg meevallen en een superstrak resultaat. Maar goed, de vraag is natuurlijk even of dat lukt op deze korte termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 09-05 16:03

bonzz.netninja

Niente baffi

Oude kit weg, goed schoonmaken, primer aanbrengen, douchekit met anti schimmel aanbrengen. Dat zou ik doen. En dan een beetje de boel bijhouden

Die schimmel die wellicht ook onder je bak aanwezig is zou ik lekker negeren. Dat stopt vanzelf als het niet meer vochtig wordt lijkt mij.

Zou ook trouwens tamelijk raar zijn om bij elke vorm van schimmel in een woning direct de hele boel af te breken trouwens :+

[ Voor 18% gewijzigd door bonzz.netninja op 14-11-2022 11:28 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Pagina: 1