Router + Access Points

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 11:30
Onlangs ben ik verhuisd in een niet al te oud huis. Nu zit ik bij KPN maar wil ik graag een onafhankelijke router installeren als ik bijv. over een jaar wil overstappen naar Ziggo of iets dergelijks. Ik wil dan niet vast zitten aan de SuperWifi van KPN.

Het huis bestaat uit 3 lagen. Op de zolder is er geen WiFi bereik meer, dus daar wil ik een access point installeren. Er ligt al een UTP kabel, alleen het lijkt er op dat die kapot is. Ik heb geen internet als ik deze aansluit dus die moet ik hoogstwaarschijnlijk opnieuw trekken, maar de leiding ligt er wel.

De komende tijd wil ik kijken hoe het bereik op de 1ste verdieping is en in de tuin. Maar ik verwacht dat als ik een router koop en dan ook een access point op zolder plaatst, dat de middelste laag ook goed bereik zal hebben. Ik hoef verder niet al te veel instellingen te wijzigen, het is voor standaard gebruik: werk, pc, tablets, etc.

Ik zag de round-up van betaalbare WiFi 6 routers: https://tweakers.net/revi...os-netwerk-conclusie.html

Ik denk er aan om de NetGear RAX10 te kopen omdat deze goed uit te test komt en het energieverbruik wat lager ligt. Dus de meerprijs verdien je door de jaren heen terug. Bij deze router zou ik dan nog een access point aanschaffen maar ik vind het moeilijk om te bepalen welke geschikt zou zijn. Ik heb ergens gelezen dat het vaak goed is om hetzelffde merk te nemen omdat die dan 'dezelfde' taal spreken.

Hebben jullie nog advies over deze setup en welke AP geschikt zou zijn?

Beste antwoord (via assn op 07-11-2022 16:24)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik wil niet lastig doen; de RAX10 neemt "maximaal" 9W minder op dan andere routers. Op jaarbasis is dat minder dan 0.25kWh en dat komt met de huidige prijzen op 20 cent uit?

En je kan voor 1 RAX10 ook 2x de Asus AX53 aanschaffen, die ondersteunt zichzelf als mesh voor AP

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik wil niet lastig doen; de RAX10 neemt "maximaal" 9W minder op dan andere routers. Op jaarbasis is dat minder dan 0.25kWh en dat komt met de huidige prijzen op 20 cent uit?

En je kan voor 1 RAX10 ook 2x de Asus AX53 aanschaffen, die ondersteunt zichzelf als mesh voor AP

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:27
Die KPN router betaal je toch al en als je overstapt lever je hem in en krijg je een andere van je nieuwe provider.

Dus zolang je geen hele specifieke wensen hebt welke die KPN router niet aankan, lijkt het me niet zinvol een eigen router te gebruiken achter die KPN.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Ben(V) schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:53:
Die KPN router betaal je toch al en als je overstapt lever je hem in en krijg je een andere van je nieuwe provider.

Dus zolang je geen hele specifieke wensen hebt welke die KPN router niet aankan, lijkt het me niet zinvol een eigen router te gebruiken achter die KPN.
Dat klopt maar als je dan ook een Access Point erbij neemt, moet je dat ook weer inleveren en vervolgens opnieuw installeren van de nieuwe provider. Ook in de hoop dat die provider het dan aanbiedt. Als ik nu een router neem + AP ben ik onafhankelijk en de kosten zijn niet zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
MAX3400 schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:42:

Dat is misschien wel een goed idee, 2x de Asus AX53 en dan eentje in AP modus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:42:
Daar maak je een rekenfout(je): 9W is op jaarbasis 79kWh, wat met de huidige prijzen op een best aanzienlijk bedrag uitkomt. (9W * 24 * 365 / 1000 = 79kWh)

Nu is wel Idle verbruik vergelijken eerlijker, en vergeleken met de AX-53 is het verschil 21kWh.

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 07-11-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Sissors schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:09:
[...]

Daar maak je een rekenfout(je): 9W is op jaarbasis 79kWh, wat met de huidige prijzen op een best aanzienlijk bedrag uitkomt. (9W * 24 * 365 / 1000 = 79kWh)

Nu is wel Idle verbruik vergelijken eerlijker, en vergeleken met de AX-53 is het verschil 21kWh.
In dat geval met een kwh prijs van 0,25 cent is dat 5 euro per jaar. Dat is het prijsverschil niet waard. Dus dan ga ik voor 2x Asus AX53.

Dank voor het advies!
Pagina: 1