Wifi trager geworden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:45
Sinds 2018 maak ik gebruik van Tmobile Thuis. Ik heb helaas nog niet de mogelijkheid voor glasvezel, maar de verwachte snelheid was 38 Mbps download en 10 Mbps upload. Ik koos destijds voor een abonnement dat 50 Mbps download en 10 Mbps upload had. Dat werkte op zich goed, ik haalde volgens de speedtest steeds rond de 35 Mbps download en voor de upload zelfs rond de 12 Mbps. Dat was meer dan prima voor mij, zeker aangezien ik toch alleen woon.

Later ben ik echter overgestapt naar een nieuwe abonnementsvorm. Het abonnement dat ik had was oud (maar voor bestaande klanten die had al hadden bleef het bestaan) en de nieuwe abonnementsvorm kon je aanmelden voor een of ander klantvoordeelprogramma (aangezien ik ook m'n mobiel bij T-mobile heb) waardoor ik flink minder ging betalen na aftrek van alle kortingen. Bovendien was het nieuwe abonnement weliswaar ook 50 Mbps download, maar 30 Mbps upload dus een stuk meer. Sinds ik dit abonnement heb, blijft volgens de speedtest de download snelheid echter hangen rond de 19 Mbps, dus ik ben flink achteruit gegaan. Het is echt sinds die overstap dat de snelheid achteruit gegaan is dus het lijkt daar zeker mee samen te hangen.

Ik heb het modem al een aantal keer gereset, ik heb op meerdere devices de snelheid gemeten en ik heb zelfs bekabeld al eens gemeten. De snelheid blijft echter steeds om en nabij die 19 Mbps uitkomen. Uiteindelijk heb ik de klantenservice van T-mobile een bericht gestuurd, maar daar kreeg ik een beetje een nietszeggend antwoord op:
Het is lastig om een vaste snelheid aan Wifi te koppelen omdat Wifi van honderden externe factoren afhankelijk is voor zowel dekking, als snelheid. Tot een jaar geleden hanteerden we de drempel van 10 Mbit/s, maar sinds de introductie van Wifi Plus, hanteren we geen minimumsnelheden meer. Dat komt deels doordat we zien dat snelheid en dekking binnenshuis bijna altijd opgekrikt kunnen worden aan de hand van een herplaatsing van het modem en een toevoeging van Wifi-punten.

Een snelheid kan door het jaar, door de maand en zelfs door de dag heen enorm sterk verschillen wanneer je met het draadloze (Wifi) netwerk verbonden bent. Schommelingen ontstaan door allerlei invloeden van binnen- maar ook van buitenaf. Denk aan zaken als: toevoeging apparaten aan het netwerk (bekabeld en draadloos), uitbreiding naburige netwerken en kanalen, legacy apparatuur, Bluetooth apparatuur, magnetrons, andere indeling in het huis, muren, locatie van het modem en nog veel meer.

Dat wil niet zeggen dat een matige snelheid niet frustrerend is, zeker als het daarvoor gewoon richting 80 procent van je maximaal bekabelde snelheid lag, maar meer dat het niet vreemd is dat je Wifi-snelheid sterk fluctueert. Gelukkig hebben we tal van oplossingen voor dit soort situaties! 😄 Neem een kijkje in onze speciale topics voor tips and tricks:
Die Tips en Tricks die hier aangedragen worden benoemen wat standaard dingen als modem resetten (heb ik dus al gedaan) of het modem verplaatsen (dat heb ik niet gedaan, maar ik heb ten opzichte van toen het nog wel goed werkte helemaal niks aangeraakt. Modem en pc staan nog op precies dezelfde plek. Overigens komt de meting ook op 19Mbps uit als ik het metende device 10 centimeter naast het modem zet). Ook hebben ze een link doorgestuurd over iets dat Wifi Plus heet, maar ik woon in een appartementje van 55m2, dus dat heeft ook geen nut.

Kortom, lang verhaal kort, heb ik nog opties om m'n Wifi-snelheid weer terug te brengen naar die 35Mbps? Het enige wat ik nog kan bedenken is een nieuw modem aanschaffen. Ik heb nog steeds degene die ik van T-mobile heb ontvangen in 2018, een Huawei HG659.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Het probleem is dat je je probleem niet goed aanduidt.
Je zegt "Wifi is trager geworden", maar je bedoelt "internet is trager geworden".

Je zegt zelf: "ik heb zelfs bekabeld al eens gemeten"
Dat is het ENIGE wat je moet doen, als je contact opneemt met Tmobile.
Terecht zegt Tmobile dat de variaties die Wifi met zich meebrengt oncontroleerbaar is.
Daarom moet je de Wifi-factor uit je probleem slopen en ALLEEN richten op de snelheidsproblemen die je bedraad hebt.

Als je bedrade internet weer goed presteert kan je APART kijken naar de performance van je Wifi.
Maar je internet snelheid en je wifi snelheid zijn 2 verschillende dingen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:42
Gaat het om vdsl? Log dan eens op het modem in en kijk wat de verbindingssnelheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:45
GarBaGe schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:17:
Het probleem is dat je je probleem niet goed aanduidt.
Je zegt "Wifi is trager geworden", maar je bedoelt "internet is trager geworden".

Je zegt zelf: "ik heb zelfs bekabeld al eens gemeten"
Dat is het ENIGE wat je moet doen, als je contact opneemt met Tmobile.
Terecht zegt Tmobile dat de variaties die Wifi met zich meebrengt oncontroleerbaar is.
Daarom moet je de Wifi-factor uit je probleem slopen en ALLEEN richten op de snelheidsproblemen die je bedraad hebt.

Als je bedrade internet weer goed presteert kan je APART kijken naar de performance van je Wifi.
Maar je internet snelheid en je wifi snelheid zijn 2 verschillende dingen.
Hmm, fair enough, ik snap je punt.

Maar zowel bekabeld als wifi zijn vanaf ~35Mbps gedaald naar ~19Mbps. En ik gebruik eigenlijk ook nooit het bekabelde internet eerlijk gezegd.
Nielson schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:26:
Gaat het om vdsl? Log dan eens op het modem in en kijk wat de verbindingssnelheden zijn.
Ja, het is vdsl. Zal vanavond als ik thuis ben eens inloggen op het modem dan. Misschien kan ik ook het kanaal veranderen?

Heb ook gedacht aan 2,4Ghz uitschakelen, maar ik weet niet of 5Ghz sneller wordt en helaas heb ik nog 1 device in huis wat 5Ghz niet ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Vld1989 schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:47:
[...]

Maar zowel bekabeld als wifi zijn vanaf ~35Mbps gedaald naar ~19Mbps.

[...]

Heb ook gedacht aan 2,4Ghz uitschakelen, maar ik weet niet of 5Ghz sneller wordt en helaas heb ik nog 1 device in huis wat 5Ghz niet ondersteunt.
Je internet over wifi kan nooit sneller zijn dan je internet bekabeld.
Als je zegt dat internet over de kabel net zo langzaam is als internet over wifi, dan gaat sleutelen aan je wifi absoluut NIET helpen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:42
Vld1989 schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:47:
Ja, het is vdsl. Zal vanavond als ik thuis ben eens inloggen op het modem dan. Misschien kan ik ook het kanaal veranderen?
Nee, aan het vdsl gedeelte kun je op zich niets veranderen, maar je kunt wel zien waarop het modem intraint. Kun je eens kijken wat de postcode check voor verwachte snelheden aangeeft op je adres:

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/
Haal eventuele adresgegevens weg mocht je een afbeelding willen posten.

Misschien heb je na de abo aanpassing een verkeerd profiel gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:21
Komt bekend voor, zij het minder drastisch, op een bepaald punt in tijd, jaren terug heeft men hogere upstream snelheden toegestaan. Deze togenomen upstream snelheden zorgen voor extra ruis op de kabels waardoor in situaties waarbij men al op het randje balanceerd van wat kan met de lange telefoon bekabeling, de download behoorlijk lager in kan gaan trainen.

Ik heb dat zelf ook ervaren, voor gebruikers met langere kabels trace's hebben dergelijke aanpassingen in het beleid nadelen waar gebruikers met korte kabels wel degelijk betere dienstverlening krijgen.

Helaas een eigenschap van de gebruikte techniek.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1