Probleempje in het LAN van een buurtbewoner...

Pagina: 1
Acties:

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
Oke we hebben een volgend probleem:

een kennis van mij heeft 3 pc's:

- 1 Een nieuwe Compaq pc (P4 1.7 GHz)
- 2 Een Laptop
- 3 De oude pc

Hij heeft ook een utp hubje (10 mb) en alle netwerkkabels netjes gevonden. Het hele netwerk werkt "uitstekend". Het enige wat niet werkt is als je vanaf 1 op de andere computers wilt kijken (d.m.v. "zoeken", "computers" en dan de naam van de andere pc's invoeren.) Hij vind ze wel, maar als je ze wilt bekijken (de shares) krijgt hij de volgende melding: 'Niet aangemeld' Ik kan met 2,3 1 wel benaderen en op zijn shares komen. Maar omgekeerd dus niet. Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd dat ik weet. Netjes elke machine een uniek IP-adres gegeven, ze horen allebij bij dezelfde netwerkgroep en ze hebben allemaal een naam. Ik heb devolgende IP-range gebruikt: 192.168.1.1 - 192.168.1.3 (subnet: 255.255.255.0). Ik heb geen gateway gebruikt trouwens, is ook niet nodig er is verder geen internet. Het gaat er dus puur om dat 1 op 2,3 kan komen. Pingen heen en weer is op iedere machine geen probleem. Er is dus wel netwerkverbinding, niks mis mee. Wat zou dit probleem kunnen oplossen?

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Wat voor een besturingssysteem draaien de PC's? (W98, W95, W2K, Linux......)

Welke protocollen gebruik je? (TCP/IP zowiezo maar staan er ook nog andere in zoals NETBUI....)

Als je WIN9X gebruikt:
Staat de bestands- en printerdeling aan op alle machines?
Meld je de machines aan met "client for MS networks"?

MZL Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• F0kke
Op woensdag 29 augustus 2001 08:19 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
Wat voor een besturingssysteem draaien de PC's? (W98, W95, W2K, Linux......)

Welke protocollen gebruik je? (TCP/IP zowiezo maar staan er ook nog andere in zoals NETBUI....)

Als je WIN9X gebruikt:
Staat de bestands- en printerdeling aan op alle machines?
Meld je de machines aan met "client for MS networks"?

MZL Spyro
De laptop: WinMe.
De oude Pc: Win98.
De P4: WinMe

Protocollen:

- TCP/IP
- IPX/SPX
- Netbeui

bestands - en printerdeling aan op alle machines

de machines melden zich allen aan met "client for MS networks" (snelle aanmelding)

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je bij de ME stations aan gegeven dat je je aanmeld op een Domein i.p.v. een werkgroep. Me probeert zich dan te veriferen bij dat domein en als dat niet kan geeft deze een error..

(had dit probleem ook, weet niet meer hoe dat was opgelost)

Controleer of de werkgroep e.d. allemaal het zelfde zijn ingesteld en dat je niet probeert aan te melden op een domein. En of je wel op OK klikt tijdens opstarten van windows en niet op cancel :)

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gooi er eerst eens 1 of 2 protocollen vanaf. 3 is gewoon overkill. Als je niet aan internet hangt en verder geen gekke dingen doet, zou ik alleen netbeui laten draaien. DIt is het lichtste protocol en dus het snelste, ga je nu of in de toekomst aan het internet hangen dan zou ik alleen tcp/ip gebruiken.

Staat alles wel in dezelfde werkgroep? En gebruik je dezelfde username/wachtwoorden?

• loquitos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

de "niet aangemeld" fout komt mij over alsof een machine op een domein zit. Aangezien je al aangaf dat je een werkgroep hebt moet dat niet daar aan liggen.
Wat voor OS gebruiken al die machines ? Je kan ook proberen eerst alle gebruikers aan te maken op de individuele machines. Daardoor zal machine 1 (lokaal aangemeld) zo naar machine 2 kunnen omdat machine 2 WEET wie op machine 1 werkt. Zo zal dit ook werken op machine 3 etc...

Suc6

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

• Spyro_the_Dragon
Op woensdag 29 augustus 2001 09:17 schreef EvilFox het volgende:

[..]
Protocollen:
- TCP/IP
- IPX/SPX
- Netbeui

de machines melden zich allen aan met "client for MS networks" (snelle aanmelding)
OK, het zou aan de snelle aanmelding kunnen liggen, probeer eens normale aanmelding. (of, als je snelle aanmelding wilt gebruiken, probeer dan eens na het opstaren via start ->uitloggen [gebruikersnaam] opnieuw aan te loggen. Werkt bij mij voor Win98. Hoeft maar een keer)

Daarnaast zou ik zekeer IPX/SPX erafgooien als je dat niet nodig hebt. NETBUI kan er ook af als je TCP/IP gebruikt

MZL Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• F0kke
Op woensdag 29 augustus 2001 09:49 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:

[..]

OK, het zou aan de snelle aanmelding kunnen liggen, probeer eens normale aanmelding. (of, als je snelle aanmelding wilt gebruiken, probeer dan eens na het opstaren via start ->uitloggen [gebruikersnaam] opnieuw aan te loggen. Werkt bij mij voor Win98. Hoeft maar een keer)

MZL Spyro
Oke, met de bovenstaande info werkt het bijna naar behoren! Het enige wat nog een probleem is dat ik nu iedere keer nadat ik opgestart heb me eerst moet afmelden en dan weer moet aanmelden. Er staat dan niet "Afmelden Ferdinand" maar "Afmelden..." Het lijkt dus alsof er helemaal geen user is aangemeld als ik boot. Hoe kan ik instellen dat ik gewoon zo'n schermpje krijg als ik boot met de gebruikersnaam? (Ik gebruik dus "Client for Microsoft Networks")

Verwijderd

Op donderdag 30 augustus 2001 15:35 schreef EvilFox het volgende:

[..]

Oke, met de bovenstaande info werkt het bijna naar behoren! Het enige wat nog een probleem is dat ik nu iedere keer nadat ik opgestart heb me eerst moet afmelden en dan weer moet aanmelden. Er staat dan niet "Afmelden Ferdinand" maar "Afmelden..." Het lijkt dus alsof er helemaal geen user is aangemeld als ik boot. Hoe kan ik instellen dat ik gewoon zo'n schermpje krijg als ik boot met de gebruikersnaam? (Ik gebruik dus "Client for Microsoft Networks")
dat is een probleem in het register, maar ik weet niet meer welke key het was.

probleem is dat de computer niet wacht op het netwerk, maar direct doorstart.

• Spyro_the_Dragon
Ik heb dit probleem alleen de eerste keer dat ik een PC opstart na het installeren. Daarna werkt het wel.... Een andere oplossing kan zijn dat je dat "family logon"eraf haalt en gewoon aanlogt. (okee dat betekent dus een keer enter bij het opstarten..)

MZL Spyro

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Als het puur om bestandsdeling gaat zou ik gewoon NETBEUI gebruiken. Heeft als voordeel dat het efficienter is als TCP/IP (minder overhead).

Ik vermoed dat de PC's niet allemaal hetzelfde protocol gebruiken voor bestandsuitwisseling. Zelfs als je voor alle protocollen de binding met file and printersharing aan hebt staan kan er toch maar 1 protocol voor gebruikt worden (tegelijkertijd).

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Gooi er eerst eens 1 of 2 protocollen vanaf. 3 is gewoon overkill. Als je niet aan internet hangt en verder geen gekke dingen doet, zou ik alleen netbeui laten draaien. DIt is het lichtste protocol en dus het snelste, ga je nu of in de toekomst aan het internet hangen dan zou ik alleen tcp/ip gebruiken.
Staat alles wel in dezelfde werkgroep? En gebruik je dezelfde username/wachtwoorden?
Ik wil niet vervelend doen ofzo, maar kan je een heel netwerk laten lopen op niet meer dan NetBui?? :?
vraag me af hoor

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Gaat prima tot een pc of 20 .. Je kan alleen niet i-netten, maar dat was toch al niet aan de orde.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Pagina: 1