Oven: hetelucht element vervangen, ander wattage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:56
Ik heb een oven van 9 jaar oud waar het hetelucht verwarmingselement van kapot is. Dat blijkt een probleem te zijn wat vaker voorkomt na een aantal jaar.
Dus nu is het de vraag om de oven te vervangen of repareren. De oven is verder nog prima dus ik wil eerst focussen op repareren. Vervangen van het alleen het element is technisch eenvoudig. Alleen lijkt het onderdeel nergens meer voorradig.
Nu kreeg ik van een bedrijf een alternatief aangeboden wat qua afmetingen gelijk is alleen is die 2500Watt. Het originele element is 2000 Watt.
Volgens dat bedrijf is dit geen probleem, adverteert ook dat dit element geschikt is voor deze oven.
Graag wil ik een second opinion, ik heb er geen verstand van. Kan dit kwaad? Ik kan in de oven geen zekering vinden die mogelijk kan klappen. Of kan dit kwaad voor de bedrading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:00
Vermogen is 25% meer. Denk niet dat je er heel veel van merkt. Als deze verder prima zijn warmte kwijt kan dan zou ik mij hier geen zorgen om maken.
Als er geen voor-zekering in de oven zit, dan is de eerst volgende zekering de stoppenkast en die is waarschijnlijk 16 ampere. Deze beschermt de achterliggende draden en zullen dus 16A geschikt moeten zijn.
Daar blijf je ook mooi binnen. (Deze aansluitdraden lijken meestal vrij dun. Dit lijkt zo omdat de mantel dunner is)
Dus ik zie dus geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:57
Ik kan het mis hebben, (ligt er ook een beetje aan hoe het ontworpen is) maar volgens mij betekent het gewoon dat die 500W overcapaciteit is, die je nooit gaat gebruiken.

De oven zal maximaal 2000W in dat element stoppen, want op meer is die oven niet berekend. Ik geloof er eigenlijk weinig van dat hij dat element dan ineens helemaal gaat benutten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:49
WEBGAMING schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:42:
Ik kan het mis hebben, (ligt er ook een beetje aan hoe het ontworpen is) maar volgens mij betekent het gewoon dat die 500W overcapaciteit is, die je nooit gaat gebruiken.

De oven zal maximaal 2000W in dat element stoppen, want op meer is die oven niet berekend. Ik geloof er eigenlijk weinig van dat hij dat element dan ineens helemaal gaat benutten.
Ik denk eigenlijk niet dat er iets van regelelectronica in een oven zit. Meestal is het gewoon een aan/uit thermostaat. De oven zal dus 25% meer vermogen trekken, en sneller verwarmen / korten verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:33
Als je het type oven hier deelt kunnen we misschien even meezoeken naar alternatieven?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
borft schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:44:
[...]

Ik denk eigenlijk niet dat er iets van regelelectronica in een oven zit.
Maar een oven kun je instellen op verschillende temperaturen, verschillende programma's (alleen bovenwarmte bijvoorbeeld) etc. Dus dan moet er toch iets van 'regelelectronica' in zitten? Hoe kan hij de temperatuur anders op 180grd houden terwijl de max temperatuur van de oven 240grd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:49
sOid schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:47:
[...]

Maar een oven kun je instellen op verschillende temperaturen, verschillende programma's (alleen bovenwarmte bijvoorbeeld) etc. Dus dan moet er toch iets van 'regelelectronica' in zitten? Hoe kan hij de temperatuur anders op 180grd houden terwijl de max temperatuur van de oven 240grd is?
Er zit een aan/uit thermostaat in, als ie onder de ingestelde temperatuur komt, gaat ie aan, erboven weer uit. Meestal zit er nog iets van een hysterese tussen. Max temperatuur heeft niet zoveel met het element te maken, meer met de temperatuur die alle materialen kunnen verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:57
sOid schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:47:
[...]

Ja precies dit dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Dank alvast voor de reacties tot nu toe

Het gaat om een Küppersbusch EEB 6150.8MXG
Het onderdeel wat vervangen moet worden is Küppersbusch 534319

Deze lijkt nergens meer op voorraad, in Nederland tenminste. In Duitsland nog 1 winkel gevonden waar die mogelijk op voorraad is. Nog geen contact gehad met die winkel. Met andere Duitse winkels wel, die hebben alleen geen voorraad en/of willen ook niet versturen naar Nederland.

Maar ook een winkel gevonden die het vervangende onderdeel aanbiedt tegen een stuk lagere kosten. Alleen meer Watt dus.

Küppersbusch is volgens mij een goed merk. Ik heb de oven opengeschroefd, zit niet heel veel elektronica in. Het is volgens mij gewoon stroom erop en als het heet genoeg is slaat hij af. Omdat het het heteluchtelement is lijkt het me geen probleem. Er zit een ventilator in de ring die de warmte de oven in blaast.

Nog wat foto's erbij, eentje van de binnenkant, je ziet nog een soort afdekking rond het element. En er hoort nog een rooster voor, dat heb ik eraf geschroefd om het element te demonteren. Normaal zie je het verwarmingselement dus niet.
En een foto van de achterkant, beschermkap eraf gehaald. In het rode gedeelte zie je de aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAOlfV79-RNx4i4-Gu-yXVr8aTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pujurRMEArAySl0giRahybSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WFQMdTXFKDNBzNnFL1hA75xMKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nu32N5OgQnzgP1GTIlsbSilI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door KNed op 07-11-2022 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gutgut
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06:07
Hij warmt sneller op meer niet. De thermostaat regelt nog altijd de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Bedankt voor alle input, ik ga het vervangende element bestellen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KNed
Vervangend element uit Oostenrijk laten komen, was snel bezorgd. Ingebouwd, en werkt als een zonnetje. Voor minder dan 5 tientjes klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbtronics
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-05 14:38
Ik kwam deze thread tegen op zoek naar dit vervangonderdeel.
Heb dezelfde oven met hetzelfde probleem.

Toevallig nog een idee waar in "Oostenrijk" je dit vervangonderdeel gevonden hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Jahoor, gaat om dit artikel in deze shop
https://webshop.ebs-co.at...TEKA-KUePPERSBUSCH-534319

Pasvorm van de contacten is net een klein beetje krap maar bij mij paste het net.

En hij doet het nog perfect. Wordt weer bijna dagelijks gebruikt...
Pagina: 1