Nieuw in Domotica, denk aan Zwave maar heb richting nodig.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 11:06

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik weet bijna niks van Domotica maar wil nu gaan beginnen door Zwave thermostaat knoppen op mijn radiatoren te zetten. Ik denk dat Zwave beter is dan Zigbee omdat ik denk dat Zwave een groter bereik heeft door de gebruikte frequentie. Ik heb 3 verdiepingen dus moet wel wat bereik hebben.

En dan... Google is het spreekwoordelijke bos en ik zie de bomen niet. Overal gaat men er van uit dat je alles al weet en enkel nog moet kiezen. Nergens beginnen ze bij het begin.

Wat ik denk te weten is dat ik een Zwave stick nodig heb (al weet ik niet zeker welke juist wel of juist niet).
Ik heb geen Pi en wil ik ook niet als het niet hoeft.
Ik heb een NAS (Netgear), maar 0,0 Linux kennis, dus ook liever niet.
Maar ik heb ook een mediaserver PC 24/7 draaien waar ik het liever op heb ingesteld.
Ik kwam Home Assistant tegen? Is dat wat ik nodig heb?

Helemaal aan mijn handje meenemen hoeft net niet, maar als iemand mij enige snelle hulp kan bieden dan zeer graag, al was het maar een goede verwijzing.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij maakt Zwave of Zigbee elkaar heel weinig qua bereik. Dus daar zou ik mezelf niet zo vast op bijten. Altijd ook nog te verbeteren met een (Zwave / Zigbee) router.

En qua software, wat wil je bereiken? Dat is eigenlijk leidend in je keuze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tijgert schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:00:
Ik weet bijna niks van Domotica maar wil nu gaan beginnen door Zwave thermostaat knoppen op mijn radiatoren te zetten. Ik denk dat Zwave beter is dan Zigbee omdat ik denk dat Zwave een groter bereik heeft door de gebruikte frequentie. Ik heb 3 verdiepingen dus moet wel wat bereik hebben.
Z-wave en zigbee werken beide als een meshnetwerk, zie ook review: De eerste stap naar een smarthome - Wegwijs uit de populairste platforms. Sowieso een handige guide om eens door te lezen als je door de bomen het bos niet ziet ;)

Dat betekent dat je radiatorknop niet direct met je z-wave/zigbee hub aan de andere kant van je huis hoeft te praten, maar dat hij alleen contact hoeft te maken met het dichtsbijzijnde z-wave/zigbee apparaat op netstroom, want die werkt als een router.

Ik zou zelf voor zigbee gaan. Goedkoper en het productaanbod is veel groter. Daardoor is het ook makkelijker om een goed meshnetwerk te krijgen. Elke zigbee lamp werkt bijvoorbeeld mee aan het versterken van je netwerk, terwijl er nauwelijks z-wave lampen zijn. Om een beeld te krijgen van de hoeveelheid zigbee devices kun je eens dit overzicht bekijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 07-11-2022 13:27 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Veel mensen die Z-wave gebruiken zijn over naar Zigbee.
Twee jaar geleden heb ik alle Z-wave verwijderd Thermostaatknoppen en sensors.
Ik was helemaal klaar met de dode Notes, etc. (kreeg het nooit helemaal goed)
Nu draait alles met Zigbee, miscchien iets minder, maar een veel groter aanbod en bedrijven die het onder steunen. Zigbee is HUE, IKEA en ga zo maar door.
De aansturing gebeurd met een Connbee 2 stick, wekt goed samen met HA en Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Dus Zwave en Zigbee doen niet veel voor elkaar onder terwijl Zigbee tig keer meer apparaten ondersteunt.
Duidelijk, skippen we Zwave.

Maar wat als ik nou de andere kant op wil en geen Zigbee of Zwave wil maar het via mijn iPhone en iPad kunnen regelen. Is er een Domotica variant voor iOS?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:23
Zelf gebruik ik enkel Z-Wave, want vooral met devices met batterij gaat deze er efficiënter mee om. En het belangrijkste punt is (ook de reden waarom Z-Wave duurder is) dat alle devices getoetst zijn en pas de markt op mogen indien het voldoet aan de Z-Wave standaard.

Zigbee is ook een goed alternatief, maar sommige fabrikanten bedenken hun eigen oplossing waardoor het soms uitzoeken is hoe iets werkend te krijgen.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ok, duidelijk. Battery life is zeker belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Bereik is een non-issue. Uniformiteit is dat wel. Zowel Zigbee als Z-Wave kennen devices die feitelijk een topologie meshen. Typisch zijn apparaten die altijd van stroom voorzien zijn een soort van repeater, denk aan bijvoorbeeld een slimme lamp. Een ultra-low-power device (met vanzelfsprekend ultra-low bereik) heeft dan niet veel vermogen nodig, om toch op het net aan te sluiten. De topologie wordt 'vanzelf' groter.

Persoonlijk ben ik ook voor zigbee gegaan, voor de simpele reden: 'er waren al veel devices die ik er op wou aansluiten', en een stukje persoonlijke filosofie. Er zijn mensen die denken: "maak de knop slim, niet de lamp", en mensen die zeggen: "maak de lamp slim, niet de knop". Ik persoonlijk redeneer: 'why not both". Er zijn zoveel condities om zaken mee aan/uit te zetten.

De kern backbone van mijn huis is 3 verdiepingen vol met hue lampen. Waarom hue? Vind de lampen mooi. Ze hangen niet aan een hue hub, echter, maar aan een Zigbee2MQTT instance. Tevens hangen daar de knoppen, beweginssensoren, en andere 'lampen'-dingen aan. Tevens een tweetal vochtigheidssensoren voor planten, en op een dag hang ik er meer aan en mede wat zelf-waterende dingen.

Voor mij was het dus simpel: zigbee heeft de apparaten die ik wil, ook goedkoop en makkelijk leverbaar, en omdat ik al zo veel volume heb waardoor er een mega netwerk topologie is ontstaan in mijn woning, is het ook een selectie geworden.

Ik noemde overigens MQTT. Een prachtig stukje messaging wat het IOT van mijn hele huis 'samen' laat komen, ook de roomba spreekt MQTT ondertussen. Mocht je twee netten naast elkaar willen hebben (let op dat je dus voor beiden dan een backbone moet hebben om bereik te hebben op de plekken waar je dat wil, het zijn beide mesh netwerken, dus een centrale ster zal bij beiden niet slim zijn), en toch op één plek alles bedienen, dan is dat uiteraard mogelijk.

Z-Wave heeft meer curatorschap, waardoor kwaliteit in theorie beter is, maar in de praktijk valt dat wel mee. Ook qua batterij is het erg goed gesteld. Ik heb een paar Ikea en een paar Hue motion sensors die al twee jaar op een batterij zitten, de eerste die ik ooit heb gehaald ~3jr geleden begint nu pas te piepen (hoewel hij hoofdzakelijk het eerste jaar in een washok zat waar hij hooguit 6x/week iets moest doen)

[ Voor 10% gewijzigd door Umbrah op 07-11-2022 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tijgert schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:42:
Maar wat als ik nou de andere kant op wil en geen Zigbee of Zwave wil maar het via mijn iPhone en iPad kunnen regelen. Is er een Domotica variant voor iOS?
Dat kan beperkt, daarvoor kun je eens zoeken op Homekit. Die staat ook in de guide die ik je heb aangeraden te lezen: review: De eerste stap naar een smarthome - Wegwijs uit de populairste platforms

Overigens betekent zigbee niet dat je het niet via je telefoon kan bedienen. Installeer Home Assistant op je pc die toch al 24/7 aanstaat en gebruik de Home Assistant app op je telefoon. Met Home Assistant knoop je alle verschillende apparaten aan elkaar. Maar het bedienen kan gewoon op je telefoon, tablet, pc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:55:
[...]

Dat kan beperkt, daarvoor kun je eens zoeken op Homekit. Die staat ook in de guide die ik je heb aangeraden te lezen: review: De eerste stap naar een smarthome - Wegwijs uit de populairste platforms

Overigens betekent zigbee niet dat je het niet via je telefoon kan bedienen. Installeer Home Assistant op je pc die toch al 24/7 aanstaat en gebruik de Home Assistant app op je telefoon. Met Home Assistant knoop je alle verschillende apparaten aan elkaar. Maar het bedienen kan gewoon op je telefoon, tablet, pc.
Ik ga dat vanavond meteen bestuderen. Dit geeft me een goede richting alvast, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Mijn advies: zorg er voor dat alles werkt als er geen internet is, en je device in puin ligt. Het mooie van Zigbee en Z-Wave beiden is dat het aparte netwerken zijn, en goed beveiligd is: het heeft geen enkele associatie met wifi, bluetooth, of wat dan ook. Vandaar dat de batterij ook zo goed is. Wil je het aan je PC krijgen, dan heb je zoiets nodig:

uitvoering: Sonoff ZigBee 3.0 Dongle Plus -- of een equivalent voor Z-Wave.

De bandbreedte is niet heel erg goed, dus maak er maar niet je wifi van ;) -- dat is ook zeker niet de bedoeling echter. Zo'n dongle als hierboven is perfect om aan een raspberry pi (of een VM, als je een oude machine thuis hebt waar je je VM's/docker/etc op draait) te hangen. Met de juiste software kan je je raspberry pi dan in een Zigbee Coordinator veranderen (of een Router, of een End device, afhankelijk van je doel: een coordinator is het 'hart', waar alle apparaten op aanmelden, een router is een apparaat zoals een lamp wat permanent aan stroom zit en signalen heen en weer kan sturen om het bereik te vergroten, en een end device is typisch iets als een knop op een batterij, versimpeld uitgelegd, er is meer nuance).

Kastje met je zigbee-stick is je 'hart', en met software (zelf gebruik ik HomeAssistant + Zigbee2MQTT) kan je het geheel beheren, eventueel vanaf je ipad, eventueel zónder ook maar iets (door 'als dit, dan dat' regels op te stellen). Een lockin met iets als Homekit, Nest, of Google Home kan altijd nog daarna). Persoonlijk vind ik het echter wel een fijne gedachte dat niks van buitenaf benaderd kan worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 21:58
Yep, home assistant op een oud pctje (nuc oid) en dan Home Assistant er op met een ZZH! stick van Electrolama of vergelijkebare CC2652 stick voor de zigbee ondersteuning. Dan heb je ook geen losse zigbee hubs nodig voor de verschillende apparaten. Ik zou wegblijven van de CC2531 zigbee sticks, deze worden traag met een groter aantal zigbee devices.

De Sonoff stick die @Umbrah aangeeft ken ik niet, die was destijds toen ik de zaak aan het opbouwen was nog niet beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadajada
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-05 14:36
Als je toch gebruik wilt maken van HomeAssistant, dan kun je ook kiezen voor specifieke oplossingen voor verlichting, verwarming, etc en dit dan met elkaar te laten werken via HA.

Ik heb zelf gekozen voor Honeywell Evohome voor verwarming en z-wave voor verlichting.

Het evohome systeem is specifiek ontwikkeld voor verwarming en daardoor super stabiel. Daarnaast is het mogelijk om het te koppelen met HA. Het werkt gewoon altijd en dat is goed voor de acceptatie in huis.

De keuze voor z-wave is lang geleden gemaakt omdat dat toen de enige draadloze oplossing was om de schakelaars te kunnen blijven gebruiken. Ook dit helpt met de acceptatie en is makkelijk voor gasten/oppas. Ik gebruik een Vera-controller om dit aan te sturen. Ook dit systeem werkt erg stabiel en het is ook te koppelen aan HA.

Kortom, ik heb gekozen voor aparte systemen en die gekoppeld via HA. Bij problemen met HA blijft de verlichting en verwarming gewoon stabiel werken. En omdat het bekende systemen zijn is er weinig wat je zelf hoeft te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
EelcoB schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:13:
Yep, home assistant op een oud pctje (nuc oid) en dan Home Assistant er op met een ZZH! stick van Electrolama of vergelijkebare CC2652 stick voor de zigbee ondersteuning. Dan heb je ook geen losse zigbee hubs nodig voor de verschillende apparaten. Ik zou wegblijven van de CC2531 zigbee sticks, deze worden traag met een groter aantal zigbee devices.

De Sonoff stick die @Umbrah aangeeft ken ik niet, die was destijds toen ik de zaak aan het opbouwen was nog niet beschikbaar
Ik heb inderdaad mijn NUCje 24/7 draaien, dus daar kan best een Home assistant bij.
Dan kan ik altijd nog een Zwave of Zigbee stick erin douwen. Ik neem aan dat Home Assistant met beide werkt.

Op dit moment heb ik een optie op een flinke set (12+) goedkope Zwave radiator knoppen voor weinig, dus neig dan alsnog naar Zwave, voor het geld. Als ik geen dure hub hoef te kopen kan ik altijd nog switchen, of zelfs parallel een tweede netwerk...

Die NUC staat trouwens op 1 hoog, dus als het bereik geen issue is dan zit er het met er precies tussen in dus helemaal goed gok ik (huis is BG, 1 en 2 hoog).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EelcoB
Mijn NUC hangt in de meterkast, en bereik is overal prima, juist doordat het een Mesh netwerk is, en er op elke etage wel 1 of meer lampen hangen die als router fungeren.

Ik zou er gewoon de Zwave laten voor wat het is, die niet meer uitbreiden. Een ZZH! stickje pakken en vanaf daar voor nieuwe apparaten een Zigbee netwerk opbouwen. Ik heb zelf verschillende zigbee apparaten gekoppeld aan de stick, denk aan Ikea verlichting/sensoren. Sonoff zigbee schakelaars, Xiaomi sensoren e.d.

Ondersteunde apparaten door Zigbee2MQTT zijn overvloedig, zie ook: Zigbee2MQTT Supported Devices

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tijgert schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:18:
[...]
Op dit moment heb ik een optie op een flinke set (12+) goedkope Zwave radiator knoppen voor weinig, dus neig dan alsnog naar Zwave, voor het geld. Als ik geen dure hub hoef te kopen kan ik altijd nog switchen, of zelfs parallel een tweede netwerk...
Als ze echt goedkoop zijn kun je het overwegen. Nieuwe zigbee-knoppen kosten je 30 euro per stuk. Let wel op dat als je alleen die z-wave knoppen neemt ze wél allemaal direct met de z-wave stick moeten kunnen communiceren. Er zijn immers geen andere z-wave apparaten op netstroom die als router kunnen fungeren.

Maar in dat geval zou ik gewoon beide doen. Z-wave (met een tweedehands stickje) voor je radiatorknoppen en zigbee voor alle nieuwe spullen die je nog gaat kopen. Kost je ook niet de kop, een zigbee-stickje is twee tientjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 07-11-2022 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Havezel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-05 11:07
Zoals hierboven ook genoemd is zou ik beginnen met het onderzoeken naar Home Assistant. Je kan zo veel doen en er zijn zoveel oplossingen met een actieve community. Installeer dat op je pc of op een raspberry pi 3 of 4 en je kan jaren vooruit.

Persoonlijk gebruik ik Zwave voor al mijn sensoren en om de mesh sterker/beter te krijgen heb ik nog 2 schakelaars voor lampen in de gang en voordeur. Die vormen nu al 4 jaar een onwijs goede basis.

Ik vond het op een gegeven moment te duur worden en ben toen Hue gaan gebruiken voor alle lampen en dimmers. Uiteindelijk overgestapt naar een Conbee stick en alle zigbee devices van hue overgezet.

Nu draait mijn Home Assistant al een aantal jaar met zowel Zigbee als Zwave devices. Heb ik een abonnement bij Nabu Casa(HA) zodat ik ook buitenshuis bij mijn apparaten kan en een koppeling met Google zodat ook alles aangestuurd kan worden via spraak en de Google Home app.

Ik heb nog 2 stekkers liggen van Fibaro die je voor een leuk prijsje kan overnemen mocht je geïnteresseerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EelcoB
Tijgert schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:18:
[...]

Ik heb inderdaad mijn NUCje 24/7 draaien, dus daar kan best een Home assistant bij.
Dan kan ik altijd nog een Zwave of Zigbee stick erin douwen. Ik neem aan dat Home Assistant met beide werkt.

Die NUC staat trouwens op 1 hoog, dus als het bereik geen issue is dan zit er het met er precies tussen in dus helemaal goed gok ik (huis is BG, 1 en 2 hoog).
Je zou de NUC in de meterkast kunnen zetten, en met een P1 kabel dan ook je stroomverbruik kunnen monitoren, met de nieuwste versie van Home assistant ook je waterverbruik met de correcte sensor.
Gizz schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:23:
[...]

Als ze echt goedkoop zijn kun je het overwegen. Let wel op dat als je alleen die knoppen neemt ze wél allemaal direct met de z-wave stick moeten kunnen communiceren. Er zijn immers geen andere z-wave apparaten op netstroom die als router kunnen fungeren.

Maar in dat geval zou ik gewoon beide doen. Z-wave (met een tweedehands stickje) voor je radiatorknoppen en zigbee voor alle nieuwe spullen die je nog gaat kopen. Kost je ook niet de kop, een zigbee-stickje is twee tientjes.
Blijf dan alsjeblieft weg van de 2531 sticks, die werden bij mij onwerkbaar traag met een groter aantal apparaten in het Zigbee netwerk, de ZZH! stick is wel wat duurder, maar heeft wel een moderne chipset met meer capaciteit. Conbee en Sonoff sticks ken ik verder niet, overr de sonoff las ik wel eea over bereikproblemen ivm fireware issues (of dat nog zo is, geen idee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Havezel schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:28:
Zoals hierboven ook genoemd is zou ik beginnen met het onderzoeken naar Home Assistant.

Heb ik een abonnement bij Nabu Casa(HA) zodat ik ook buitenshuis bij mijn apparaten kan

Ik heb nog 2 stekkers liggen van Fibaro die je voor een leuk prijsje kan overnemen mocht je geïnteresseerd zijn.
Ik heb ondertussen al door dat het niet native windows kan, maar het enkel via een x86 image of VM image kan.
Ik ga even onthouden dat er een abonnement nodig is voor externe toegang.
Ook ga ik even kijken wat ik met die Fibaro's zou kunnen.. maar ik heb nog veel te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

EelcoB schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:31:
[...]
Blijf dan alsjeblieft weg van de 2531 sticks, die werden bij mij onwerkbaar traag met een groter aantal apparaten in het Zigbee netwerk, de ZZH! stick is wel wat duurder, maar heeft wel een moderne chipset met meer capaciteit. Conbee en Sonoff sticks ken ik verder niet, overr de sonoff las ik wel eea over bereikproblemen ivm fireware issues (of dat nog zo is, geen idee)
De 2531 is nu erg achterhaald. Toevallig gisteren nog iets over geschreven. Elke normale stick met een CC2652 chipset is in principe prima. En die heb je voor twee tientjes. Of je er nou een van slae.sh neemt (heb ik zelf), ZZH of de Sonoff (is nu een prima product) maakt eigenlijk niet zoveel uit. Zelf zou ik nu voor Sonoff gaan, ziet er een stuk degelijker uit dan mijn Slae.sh stick waarbij de behuizing opent als je hem aanraakt :P
EelcoB schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:31:
[...]

Je zou de NUC in de meterkast kunnen zetten, en met een P1 kabel dan ook je stroomverbruik kunnen monitoren, met de nieuwste versie van Home assistant ook je waterverbruik met de correcte sensor.
Lijkt me in zijn geval niet handig, die NUC staat bij zijn tv als mediaplayer. Is verder ook niet per se nodig, want je P1 en watermeter lees je net zo makkelijk uit via wifi met een ESPtje. Daarvoor hoef je niet de basis van je domotica voor in de meterkast te parkeren.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 07-11-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:23:
[...]

Als ze echt goedkoop zijn kun je het overwegen. Nieuwe zigbee-knoppen kosten je 30 euro per stuk.
Ok, 3 tientjes is wel erg cheap. Waar ik naar kijk nu zijn Danfoss LC13 knoppen, mede omdat ik ook Danfoss kranen heb. Danfoss is wel een goed merk, al zijn de knoppen wel weer oud... uit 2015...

Is 3 tientjes nieuw dan wel iets behoorlijks? Omdat er zo veel keuze is met Zigbee krijg je weer het bos probleem en ik heb geen kenis van Domotica merken dus voor ik een Lada merk koop denkende dat ik Audi heb.

Op Ali zie ik ook zat staan wat er kek uit ziet voor weinig.. maar Ali is hit and miss...

[ Voor 6% gewijzigd door Tijgert op 07-11-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Havezel
Tijgert schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:32:
[...]
Nee niet perse, je kan ook gebruik maken van je eigen url/domain. met duckdns, maar dat werkte helaas niet heel goed bij mij. Ook heeft Nabu Casa het heel makkelijk gemaakt om met google of alexa te koppelen en geef je ook een beetje aan de vaste devs van HA. Van dit alles zijn er zo veel topics om te lezen.
[...]
Ook ga ik even kijken wat ik met die Fibaro's zou kunnen.. maar ik heb nog veel te lezen.
Bestaande lampen mee uit en in schakelen, is een stekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EelcoB
[...]

Ik heb ondertussen al door dat het niet native windows kan, maar enkel een via x86 image of VM image kan.
Externe toegang kan prima zonder een abonnement.
Benodigd:

- Portforward naar de home assistand machine
- Dynamisch DNS (Ik gebruik DuckDNS op mn home assistant machine)
- SSL Certificaat (Ik gebruik Lets Encrypt, port forward voor http verificatie benodigd)

Ik verbind gewoon via mn DuckDNS hostname en poort, dit gaat prima, zolang je niet vergeet het certificaat te updaten elke 90 dagen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tijgert schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:38:
[...]
Is 3 tientjes nieuw dan wel iets behoorlijks? Omdat er zo veel keuze is met Zigbee krijg je weer het bos probleem en ik heb geen kenis van Domotica merken dus voor ik een Lada merk koop denkende dat ik Audi heb.
In principe hoeft zo'n knop niet veel meer te doen dan met een palletje een knopje in je ventiel in te drukken. Zelf heb ik nu een jaar 4 BRT-100 zigbee-knoppen waar ik erg tevreden over ben. En die kosten nu €30 per stuk als ik even snel op Aliexpress kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:41:
[...]

In principe hoeft zo'n knop niet veel meer te doen dan met een palletje een knopje in je ventiel in te drukken. Zelf heb ik nu een jaar 4 BRT-100 zigbee-knoppen waar ik erg tevreden over ben. En die kosten nu €30 per stuk als ik even snel op Aliexpress kijk.
Ik zag Moes al staan op Ali, daar keek ik inderdaad naar. Blij te horen dat Ali toch een optie is (lichtelijk Ali verslaafd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Havezel
Als je Zigbee gaat gebruiken icm Home assistant zou ik hun eigen stick gaan gebruiken. Is nog pre-order maar levering staat gepland in november/december dit jaar:
https://www.home-assistant.io/skyconnect/
Ben je meteen goed voorbereid op de toekomst met Matter ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

De Sonoff stick verschijnt ook rechtstreeks in HA, maar persoonlijk vindt ik voor dat stuk Zigbee2Mqtt een stuk fijner. Het is wel een geklooi om het in te stellen itt de HA-ingebouwde wijze, dat zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 12:45
Aangezien iedereen je richting ha en zigbee duwt zal ik daar niets aan toevoegen behalve:

koop geen 230vac devices op alieexpress

gebruik een standalone oplossing, dus geen ha bij andere dingen op. je wilt niet als daar iets vastloopt je hele huis niks meer doet

Blijf weg van wifi devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
Umbrah schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:37:
De Sonoff stick verschijnt ook rechtstreeks in HA, maar persoonlijk vindt ik voor dat stuk Zigbee2Mqtt een stuk fijner. Het is wel een geklooi om het in te stellen itt de HA-ingebouwde wijze, dat zeker.
Ik ken de ingebouwde methode niet, ik heb de setup nu stabiel, dus ga niet prutsen aan een werkend systeem.
Ook moet ik dan mn node red helemaal omgooien, mn verlichting gaat automatisch, lampen op de overloop op een sensor, maar s nachts op minimale intensiteit bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

EelcoB schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:44:
[...]

Ik ken de ingebouwde methode niet, ik heb de setup nu stabiel, dus ga niet prutsen aan een werkend systeem.
Ook moet ik dan mn node red helemaal omgooien, mn verlichting gaat automatisch, lampen op de overloop op een sensor, maar s nachts op minimale intensiteit bv
Ken het helemaal ;) - mocht ik toch de interesse hebben om iets te doen, dan van te voren een gebackupte VM, én een backup van de gehele HA + MQTT setup! Draai alles vanaf proxmox, en dat is best een zegen geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik ben er denk ik redelijk uit. Het voorlopige plan wat ik ga uitwerken en bestuderen is:

- Ik ga Home Assistant draaien als een image op mijn NUC met of Virtualbox of VMware Player (weet nog niet wat het beste samen draait met mijn andere NUC activiteten).
- Ik hang er een SkyConnect dongle aan (wanneer die uit is) omdat dat ook Thread ondersteunt en dat is wellicht een plus voor later.
- Dan plaats ik Zigbee themostaat knoppen, vermoedelijk v3 als dat het beste blijkt (moet nog studeren).
Of van Ali of van elders, nog niet zeker.

Bedankt voor alle hulp en inzichten _/-\o_ (betekent niet dat ik nu klaar ben, als iemand nog iets nuttigs heeft ben ik een en al oor :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik ga dus de Moes knoppen van Ali/BG gebruiken, er staan er ook een paar op MP voor een snelle test.
Maar waar ik nu tegen aan loop is dat mijn mooie nieuwe afsluiters natuurlijk geen 30mm zijn waardoor ik die knoppen er niet zomaar op kan draaien.

Via google kom ik op een plastic adapter setje Danfoss->30mm, maar 9+ euri per stuk x 12 is weer niet cute.
Heeft iemand een gouden idee of bron voor wat beter geprijsde adapters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tijgert weet je zeker dat 1 van de 6 adapterringen die je bij de knop zelf krijgt niet past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:57:
@Tijgert weet je zeker dat 1 van de 6 adapterringen die je bij de knop zelf krijgt niet past?
Nee, niet eens bij stilgestaan dat dat er bij zou zitten!
Ik ga dat onderzoeken, thanks!

Pagina: 1