Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

zoveelste nieuwe gaming pc!

Pagina: 1
Acties:

• Sjonniebwoi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:27
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? gamen (+familie pc)

Wat mag het systeem gaan kosten? 1500 ish

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Oud systeem:

6700k
cryorig h7
gigabyte z270m d3h
16gb dominator ram 3000

Pak ik mee:

Corsair hx1000i ( van vorig jaar opgepikt )
Be quiet 500dx ( nieuwe case al)
2x noctua 140mm fans
gigabyte rx580 (voorlopig)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

mobo -ram - mem -cpu cooler set

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

asus/msi

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

gewoon gamen/value + stil systeem
ik game op een ultrawide 3440x1440 @75hz en wil nog even behouden
games: hell let loose, coh2, warhammer 3 total war, mss de nieuwe darktide...

Ga je overklokken? Neen

Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen? Gewoon finetunen (undervolten etc)

Eigen voorstel:

5800x3d
asus tuf b550 plus wifi
32gb ram (welke?, ik denk aan kingston bv.)
welke cpu cooler?

later een 7900xt van amd als gpu

[ Voor 17% gewijzigd door Sjonniebwoi op 07-11-2022 13:26 ]

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-11 11:33
De 5800X3D heeft geen grafische chip, heb je nog een videokaart liggen? Anders heb je namelijk geen beeld.

Wat voor een games, resolutie, instellingen, hz wil je spelen?

Voor RAM, vermijd Corsair als het kan, die geven het vaakst problemen met Ryzen. Als je toch voor Corsair RAM wil gaan, kies voor een setje met de Z in het typenummer, die zijn voor Ryzen bedoeld.

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-11 21:57
lamaa1 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:45:
De 5800X3D heeft geen grafische chip, heb je nog een videokaart liggen? Anders heb je namelijk geen beeld.

Wat voor een games, resolutie, instellingen, hz wil je spelen?

Voor RAM, vermijd Corsair als het kan, die geven het vaakst problemen met Ryzen. Als je toch voor Corsair RAM wil gaan, kies voor een setje met de Z in het typenummer, die zijn voor Ryzen bedoeld.
Hij neemt de rx580 mee over voorlopig.

Niet super relevant maar wel leuk om mee te nemen: kijk echt eens naar een high refresh rate monitor van ergens 120-144Hz. Deze worden erg betaalbaar tegenwoordig. De upgrade bij shooters en zelfs bij regulier browsen was voor mij zoals van optische schijven naar SSD gaan qua gevoel. Voelt als zo een gigantisch upgrade en maakt de gebruikservaring echt AANZIENLIJK beter.

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

• Sjonniebwoi
aanbevelingen voor geheugenreepjes?

en opslag denk ik aan samsung 980 (pro?)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Ik beveel altijd dit spul aan uitvoering: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32

Het is goed betaalbaar, de snelheid is hoog en de latency laag en de review die erbij staat verwoordt het mooi:
XMP aan en gaan.
Geen samsung pro ssd nemen. De reguliere 980 is echt meer dan zat tenzij je hem gerbruikt als scratch disk voor video edit software. Als opstart schijf en game schijf is de 980 meer dan toereikend

De 5800X3D is niet zo warm, dus cpu koeler keuze is niet zo heel ingewikkeld.
Ik zou persoonlijk voor een uitvoering: Scythe Fuma 2 Rev. B of uitvoering: Scythe Ninja 5 gaan maar een bequiet dark rock ofzo is ook dikke prima.
De fuma en ninja zijn gewoon goed geprijsd. De Fuma heeft meer koelvermogen met zijn snellere fans, maar de ninja heeft een enorme heatsink en fans die max 800 rpm draaien, wat hem praktisch geruisloos maakt

[ Voor 59% gewijzigd door youridv1 op 08-11-2022 11:02 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19
youridv1 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:44:
De 5800X3D is niet zo warm, dus cpu koeler keuze is niet zo heel ingewikkeld.
:/ de 5800X3D wordt het warmst van alle Zen 3 processors!

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-5800x3d/images/cpu-temperature.png

De koelers die je noemt koelen hem trouwens wel gewoon goed. (y)

• youridv1
@djarune Ja, dat klopt, maar "de warmste van zen3" is nou niet bepaald lastig. In absolute hitte uitstoot is zen3 nog steeds vrij mild.

Die getallen van techpowerup zijn een beetje dubieus. De 12700K draait in de praktijk ook op infinite turbo en heeft hetzelfde aantal P cores als een 12900K. Het feit dat hij in hun test 28 graden koeler loopt, suggereert dat ze de powerlimit hebben aangezet bij die test. Dat is niet hoe de 12700K out of the box werkt op de meeste Z690 moederborden.
De review van tweakers deed dat ook al, de 12700K met power limits aan testen. Ze shippen met de limits uit... Misschien dat de launch bioses de powerlimits nog default wél aan hadden

Maar goed, zijspoor. Mijn punt was meer dat het met een <70 euro luchtkoeler heel goed en stil te doen is en ik vind nou niet dat je een cpu dan heet kunt noemen. Zo'n ninja is 62 euro all in en kan hem koelen met een geluidsproductie van max 30dB, dus effectief stil.

En anders, als je bijvoorbeeld een klein kastje hebt, open je 2 tellen de bios en zet je onder de PB2 instellingen de PPT even wat lager en dan ben je van alle hitte af. Stock is 142 watt PPT (TDP*1,35) maar die is vrij in te stellen door de gebruiker. Ik denk alleen niet dat dat nodig is voor deze pc

Als je helemaal los wil gaan kun je PBO2 tuner van github downloaden en de tutorial in de readme volgen. Daarmee kun je de 5800X3D undervolten en power limiten.

[ Voor 57% gewijzigd door youridv1 op 08-11-2022 11:35 ]

• Sjonniebwoi
wat denken jullie van de deepcool ak620?

• youridv1
Lijkt mij ook een goede optie. Gamersnexus is positief over die koeler

YouTube: Air Coolers Are Getting Impressive: Deepcool AK620 Cooler Review

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Djarune schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:12:
[...]

:/ de 5800X3D wordt het warmst van alle Zen 3 processors!
De temperatuur is hoog maar de warmteproductie is relatief laag vergeleken bij andere high-end CPU's, daardoor hoeft de koeler ook minder warmte af te voeren. Daardoor kan de 5800X3D mogelijk met een lichtere koeler af dan CPU's die een lagere temperatuur hebben. Tegenintuïtief maar waar.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19
bwerg schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:23:
[...]

De temperatuur is hoog maar de warmteproductie is relatief laag vergeleken bij andere high-end CPU's, daardoor hoeft de koeler ook minder warmte af te voeren. Daardoor kan de 5800X3D mogelijk met een lichtere koeler af dan CPU's die een lagere temperatuur hebben. Tegenintuïtief maar waar.
De 5800X3D heeft inderdaad last van hotspots dankzij de enkele CCX. Echter een betere koeler kan die hotspot beter koelen dan een mindere koeler. Throttle temp is voor de Ryzen iets over de 90°C en voor een Intel Alder Lake 100°C. Ik ben geneigd te zeggen dat je dus een betere koeler nodig hebt voor Ryzen ook al geeft Intel meer warmte af.

Zie ook een aantal “user experience cases” in dit draadje:
Reddit - Those of you with a 5800x3D, how are temps? I'm peaking at 81 during an r23 ...
Pagina: 1