Casus: Prijsgestuurd EV laden, extra slimme meter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-02 19:20
Beste Tweakers,

Ik overweeg om elektrisch te gaan rijden. Of dit privé wordt, of een auto van de zaak, weet ik nog niet zeker. Maar de wens is er wel.

Ons huis is reeds voorzien van zonnepanelen, waarbij de opbrengst ongeveer wegstreept tegen het verwachte verbruik (all-electric woning). Hier valt dus niet persé nog te profiteren van een overschot aan elektra.
Omdat wij afgelopen jaar pas de sleutel hebben gekregen hebben we een relatief ongunstige Kwh prijs (€0,48) en daarom ben ik opzoek naar oplossing om de prijs voor het laden van een EV te drukken. Om zo mijzelf ervan overtuigen dat het nodig is een nieuwe auto uit te zoeken.. :P

Idee: Extra slimme meter / meetpunt laten plaatsen. Hier vervolgens een dynamisch energiecontract op af te sluiten. Om zo op gunstige momenten de EV op te laden. Ik zal dus vooralsnog enkel de laadpaal op deze meter aansluiten. Voor de rest van de woning blijf ik dus een vast energiecontract houden, waarbij ik mijn verbruik kan salderen.

Ik geloof dat een extra slimme meter niet de wereld kost. Bij Liander €280,-. Ik zit bij Enexis en ik kon hun tarief niet zo snel vinden, maar het zal vast geen wereld van verschil zijn.

Tibber heeft bijvoorbeeld al een bepaalde interface waarbij je afhankelijk van de prijs het EV-laden kan sturen.
https://tibber.com/nl/slimme-bediening/slim-opladen

Concreet mijn vragen:

Heeft er iemand ervaring met het prijsgestuurd laden van zijn EV?
Het plaatsen van een extra meetpunt, zitten er haken en ogen aan?
Daarnaast ben ik opzoek naar een prijshistorie van de energieprijzen bij dynamische contracten. Om ze te bepalen wat de ideale oplaadtijden zijn.
Bij zakelijke rijders, hoe verrekenen jullie dit met jullie werkgever? Vaste Kwh prijs afgesproken?

[ Voor 3% gewijzigd door j0ren op 07-11-2022 11:51 ]