Schimmel bij ventilatie rooster, hoe dan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tintin116
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-11-2023
Hallo,

Wij hebben kunststof kozijnen en een raam met een ventilatie rooster en toch schimmel vorming. Dit rooster staat altijd open, 24/7.....en toch hebben wij nu schimmel vorming...zie foto
Kan iemand verklaren hoe dit kan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUlDlamSXeUZH1d9Swk3shxyiNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmbOrTRytDU3m6GrBiVF8Axz.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36

timovd

Voorsprong door techniek

Dat is normaal. Je hebt daar veel last van condens en daar gaat schimmel groeien. Gelukkig kun je de roosters er gemakkelijk afklikken en goed schoonmaken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 20:03
Tja, ik heb geen glazen bol....
maar ventilatie voorkomt schimmelvorming als de luchtvochtigheid te hoog is.
Echter, heb je ergens lekkage en komt het water door je muur heen, dan kan je ventileren wat je wilt, maar verwacht ik zeker schimmelvorming :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 12:35
Je bedoelt boven in de randen tegen het plafond?

Heb je hier verduistering voor hangen? Zo ja, dan komt daar geen luchtstroom. Laatst nog een topic over geweest met gordijnen in de hoek en schimmel vorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tintin116
Het komt niet van buitenaf de schimmel. Als je het met een doekje weghaalt is het weg. Toch vreemd als je altijd ventileert en er toch schimmel komt.
GarBaGe schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:29:
Tja, ik heb geen glazen bol....
maar ventilatie voorkomt schimmelvorming als de luchtvochtigheid te hoog is.
Echter, heb je ergens lekkage en komt het water door je muur heen, dan kan je ventileren wat je wilt, maar verwacht ik zeker schimmelvorming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tintin116
Er hangen plissé gordijnen maar niet afgesloten, dus genoeg luchtstroom. De andere ramen in diezelfde ruimte hebben ook plissés en die hebben geen schimmel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUXk9t-dwQWGulDk-XTTX0bHzCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VF1CTyA3qt7VegA4Co8ZpMUi.jpg?f=fotoalbum_large
mathy_ schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:31:
Je bedoelt boven in de randen tegen het plafond?

Heb je hier verduistering voor hangen? Zo ja, dan komt daar geen luchtstroom. Laatst nog een topic over geweest met gordijnen in de hoek en schimmel vorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
tintin116 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:21:
Toch vreemd als je altijd ventileert en er toch schimmel komt.
[...]
buiten groeit er toch ook schimmel, beter ventileren dan buiten kan niet. met alleen ventileren ben je er niet. schoonmaken en verwarmen horen er ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:38
Is normaal. Een ventilatierooster wordt ook vies met de tijd en dat wordt vochtig. Doordat het vuil vochtig wordt gaat het schimmelen. Zeker op dagen waarbij het buiten vochtig is door regen.

Je moet het gewoon wat vaker schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 23:32
Ik denk dat de topicstarter de schimmel rond het kozijn bedoeld. Rond het kozijn is altijd een zwakke plek, zeker als het geen houten kozijn is. Je hebt een kleine koudebrug waardoor ondanks de ventilatie, vochtige lucht toch gaat condenseren. Het kozijn is waarschijnlijk wat onzorgvuldig geplaatst, of is het kozijnrubber aan de buitenzijde lek/kapot.

Verder gaat warme lucht naar koud, dus juist rond een ventilatierooster kan je vrij veel warme lucht hebben dat kan condenseren als een mechanische ventilatie ontbreekt. In principe moet het ventilatierooster juist verse lucht aanvoeren, maar als er geen mechanische ventilatie is, kan de luchtstroom juist de andere kant op gaan.

In de zomer even opschuren en dichtkitten want er zit ook geen kitnaad. Maar dat is ook geen garantie dat het niet weer terug komt. Verder minder warm stoken, dat is voor iedereen beter en gezonder!

[ Voor 19% gewijzigd door arnem_ op 08-11-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tintin116
Dank voor de uitgebreide reactie.

Wij stoken niet warm, maar vinden het ook vreemd dat er geen kit in de hoeken is aangebracht. Wij hebben dit huis een aantal jaren geleden zo gekocht, de vorige eigenaar had net nieuwe kozijnen geplaatst. 2,5 jaar lang geen schimmel gehad en nu ineens wel, we zullen het in de gaten houden. Nu weer schoon.
arnem_ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:00:
Ik denk dat de topicstarter de schimmel rond het kozijn bedoeld. Rond het kozijn is altijd een zwakke plek, zeker als het geen houten kozijn is. Je hebt een kleine koudebrug waardoor ondanks de ventilatie, vochtige lucht toch gaat condenseren. Het kozijn is waarschijnlijk wat onzorgvuldig geplaatst, of is het kozijnrubber aan de buitenzijde lek/kapot.

Verder gaat warme lucht naar koud, dus juist rond een ventilatierooster kan je vrij veel warme lucht hebben dat kan condenseren als een mechanische ventilatie ontbreekt. In principe moet het ventilatierooster juist verse lucht aanvoeren, maar als er geen mechanische ventilatie is, kan de luchtstroom juist de andere kant op gaan.

In de zomer even opschuren en dichtkitten want er zit ook geen kitnaad. Maar dat is ook geen garantie dat het niet weer terug komt. Verder minder warm stoken, dat is voor iedereen beter en gezonder!
Pagina: 1