Jaarnota Eneco: geld terug maar moet worden verrekend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWSAH
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-04-2023
Ben klant van Eneco en de jaarnota is binnen. € 344,70 teveel betaald dus dat krijg ik terug. Daarbij nog € 75 vaste korting. Totaal dus € 419,70. Nieuwe termijn wordt € 311 en Eneco verrekend dit meteen met elkaar, wat dus 419,70 - 311 = 108,70 maakt. Dit krijg ik deze maand terug van Eneco. Maar dat wil ik niet. Ik wil graag 100% zeggenschap over mijn eigen geld dat teveel betaald is, dus € 419,70 terug. Of in ieder geval de € 344,70. Volgens Eneco kan dat niet. Dat zijn de regels. Als ik de klantenservice vraag wie die regels verzint krijg ik als antwoord: 'Ik niet'. Ik zeg dat dat mijn vraag niet is, met als antwoord daarop: 'Hoe moet ik dat weten?'. Tot zover de klantvriendelijkheid van Eneco in de chat.

Het is allemaal geen ramp, maar bij vorige energieleveranciers kreeg ik een overschot gewoon netjes 100% uitbetaald en werd er niks verrekend of had je keuze. Ik vraag me dat of dit wel mag, wat Eneco nu doet?

Beste antwoord (via MWSAH op 07-11-2022 11:34)

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:09
https://www.eneco.nl/voorwaarden/

Artikel 12 lid 3 van de Algemene voorwaarden Eneco 2017 (edit: opmaak gefixt):
Minimaal één keer per jaar krijgt u van ons een jaarnota waarop alle kosten staan die u aan ons verschuldigd bent. Op deze jaarnota staan ook de termijnbedragen die u moest betalen voor de leveringsperiode waarop de jaarnota betrekking heeft. Wij berekenen dan hoeveel u terug krijgt of hoeveel u nog moet betalen. Heeft u zelf meer elektriciteit opgewekt dan u heeft verbruikt dan houden we hier rekening mee. Een eindnota krijgt u als u verhuist of als u de overeenkomst beëindigt. Een tegoed op een jaarnota of eindnota kan gebruikt worden voor het verrekenen van een eventuele openstaande vordering. In de Kwaliteitscriteria staat omschreven aan welke voorwaarden wij hier verder moeten voldoen.

[ Voor 4% gewijzigd door Slappyjoez op 07-11-2022 11:35 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ja, dat mag (gaat uiteindelijk toch om de jaarafrekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heinoh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-05 17:00
Je hoeft deze maand niet te betalen en krijgt ook nog eens 108,7 terug. Dat is toch top!

Off topic.
Bij Essent krijg je straks de 190 euro energiecompensatie verrekend met maandbedrag, bij Eneco geloof ik op je rekening gestort.

Netto maakt het natuurlijk niks uit.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Slappyjoez
Ik vind dit persoonlijk spijkers op laag water zoeken. Wat maakt het per saldo nu uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabbithole
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-06 11:10
Los van hoe dit juridisch zit, waarom zou je dit willen? Ja je krijgt € 419,70 op je rekening gestort, maar vrij snel daarna gaat er ook weer € 311 af. Dus het levert je geen enkel voordeel op om het in losse betalingen te doen. Zet gewoon € 419,70 opzij en je saldo aan het einde van de maand is in beide situaties precies hetzelfde...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Ik snap het probleem niet?
Je wilt dus die 419 euro op je rekening en dan dat er dezelfde periode/maand 311 wordt afgeschreven als voorschot van dezelfde rekening?

108 terug krijgen is toch effectief hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWSAH
The_BoKmeester schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:20:
Ja, dat mag (gaat uiteindelijk toch om de jaarafrekening).
Ja, misschien mijn vraag niet goed gesteld. Ik snap dat het mag, maar mag het ook dat ze mij geen keuze geven? Ze beslissen nu zelf wat ze met mijn geld doen. De keuze geven tussen ofwel volledig uitbetalen op mijn rekening ofwel verrekenen met eerstvolgende nota lijkt mij veel redelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWSAH
Dank allen voor reacties. Per saldo maakt het ook niet uit, ik snap jullie argumentatie. Zoals gezegd is het geen ramp. Maar ik verbaas me erover dat dit zo besloten wordt zonder dat je een keuze wordt gegeven. De energiemaatschappij bepaalt wat ze met jou teveel betaalde geld doen i.p.v. dat ze je een keuze geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:54
Maar wou je de volgende rekening niet betalen dan? Als je over stapt en hun maken het over naar je nieuwe leverancier zou ik je begrijpen. Maar dit is gewoon normaal lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 15:15

ralpje

Deugpopje

MWSAH schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:23:
[...]

Ja, misschien mijn vraag niet goed gesteld. Ik snap dat het mag, maar mag het ook dat ze mij geen keuze geven?
Dat zal ongetwijfeld in de algemene voorwaarden staan die je akkoord gegeven hebt bij het afsluiten van je contract.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De administratieve last lijkt me op deze manier het laagst, er is al een betaalrelatie met een automatische incasso ingeregeld, daarmee wordt dit verrekend.

Als iedere klant individueel kan gaan bepalen op welke manier ze met dit soort dingen om willen gaan gaan we straks met zijn allen weer klagen dat de vaste administratieve kosten omhoog gaan ;) De simpelste oplossing is heel vaak de beste.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Slappyjoez
https://www.eneco.nl/voorwaarden/

Artikel 12 lid 3 van de Algemene voorwaarden Eneco 2017 (edit: opmaak gefixt):
Minimaal één keer per jaar krijgt u van ons een jaarnota waarop alle kosten staan die u aan ons verschuldigd bent. Op deze jaarnota staan ook de termijnbedragen die u moest betalen voor de leveringsperiode waarop de jaarnota betrekking heeft. Wij berekenen dan hoeveel u terug krijgt of hoeveel u nog moet betalen. Heeft u zelf meer elektriciteit opgewekt dan u heeft verbruikt dan houden we hier rekening mee. Een eindnota krijgt u als u verhuist of als u de overeenkomst beëindigt. Een tegoed op een jaarnota of eindnota kan gebruikt worden voor het verrekenen van een eventuele openstaande vordering. In de Kwaliteitscriteria staat omschreven aan welke voorwaarden wij hier verder moeten voldoen.

[ Voor 4% gewijzigd door Slappyjoez op 07-11-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWSAH
Oke duidelijk. Dank allen! Slotje erop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
Staat ongetwijfeld in de algemene voorwaarden. Wat zij vooral niet willen is risico.
De hogere bijdragen/tarieven betekend voor hun een hoop onzekerheid over wie het nog wel en wie niet meer kan/wil/gaat betalen.

Stel dat ze 400 storten, vervolgens komt er een andere debiteur crediteur en die schrijft 399 af. vervolgens willen ze 311 innen en dat lukt niet, want saldotekort. Dat dekken ze nu dus af. Als er verder geen vertraging zit in jou creditatie is er niks mis mee om bedragen uit éénzelfde periode met elkaar te verrekenen.
No harm no foul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:51

EvH

MWSAH schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:34:
Oke duidelijk. Dank allen! Slotje erop!
Ik las in de quote alleen het woordje kan, het hoeft dus niet verrekend te worden..

:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 16:10
Ik heb meerdere leveranciers gehad in de jaren, en bij allen werd bij de jaarafrekening het eventueel teveel betaalde verrekend met het volgende termijnbedrag. Dit wordt in de algemene voorwaarden benoemd.
Dit is/was in ieder geval zo bij:
Vattenfall/Nuon
Greenchoice
E-On/Essent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
Bij mij gebeurde hetzelfde bij Oxxio, maar die is dan ook onderdeel van de Eneco groep. Dus wellicht niet zo gek.

Pagina: 1