Plat dak na isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 09:43
Hallo,

Ik wil mijn platte dak na isoleren met 120 mm PIR.
Er ligt nu ballastgrind op die ik er af wil halen en de oude bitumen wil ik laten zitten als dampdicht scherm.
Het geheel wil ik afwerken met EPDM, nieuwe daktrimmen en dan weer het grind erop.

Waar ik mee zit zijn de mastiek plinten, deze zijn slechts 5 cm hoog, deze moeten dus verhoogd worden.
De boeien natuurlijk ook, maar dat lijkt me niet zo moeilijk.

Hoe kan ik het makkelijkst de mastiekplinten verhogen zonder dat ik alles moet slopen?

Zou het mogelijk zijn om een balk te laten zagen als in de bijlage die ik met schroeven aan de oude plint vastschroef?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-GRJXdaR05_XlQ9Btc4yQ0mbkU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/44wr6FNMpPrzX2EtZDgvYvEe.jpg?f=user_large

Alvast bedankt!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
mastiekplinten kun je ook dikker kopen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik heb toevallig afgelopen week ook mijn platte dak laten voorzien van isolatie en nieuwe dakbedekking.

Ik heb de oude mastiekhoeken eraf gesloopt en nieuwe opstanden gemaakt en erop gezet. Vaak worden hiervoor houten rekjes gemaakt, welke je nog kan na isoleren en bekleden met watervast multiplex. Zo kan je de bovenste deklijst ook iets voor de gevel laten steken om een mooie daktrim te laten monteren en je deklijst ook iets op afschot zetten naar binnen toe.

Die oude mastiekhoeken sloop je er zo vanaf hoor, ik denk dat je ze niet eens schoon en ontdaan krijgt van je huidige bitumen dakbedekking. Dat zit er vaak zo erg in vast gesmolten dat je er meestal niets meer mee kan beginnen. Ik heb de mastiekhoeken een centimeter of 8 voorlangs op het platte dak losgesneden, de mastiekhoeken ingezaagd met een reciprozaag en met de koevoet trek je ze er zo vanaf.

Let ook op dat bouwbesluit tegenwoordig een opstand van 12 cm (bovenop je platte afgewerkte dak dus) adviseert om diverse redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je voor de reacties.

Als ik het dak dus na isoleer met 120mm en de opstand moet 120mm zijn dan zou er dus een mastiekhoek op moeten van 240mm hoog?
Deze moet dan eerst op het dak bevestigd worden en dan de isolatie?
Dat word het een best bouwwerk lijkt me.

Of word deze op de isolatie geplaatst dan heb je dus maar de helft nodig lijkt me

Of ik snap het nog niet helemaal,@frennek heb je toevallig foto's voor mij ter verduidelijking?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Je legt eerst isolatie op je dak en daar komt de mastiekschroot op. die is dan dus 12cm hoog ivm stortbuien. Vooral belangrijk bij een aanbouw van een woning oid, als het een garagebox is wat minder belangrijk.

https://www.joostdevree.n...renonderhoudkosten_nl.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door No Hands op 07-11-2022 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
No Hands schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:45:
Je legt eerst isolatie op je dak en daar komt de mastiekschroot op. die is dan dus 12cm hoog ivm stortbuien. Vooral belangrijk bij een aanbouw van een woning oid, als het een garagebox is wat minder belangrijk.

https://www.joostdevree.n...renonderhoudkosten_nl.jpg
Dat is leuk voor nieuwbouw waarbij je de buitenmuur kan doortrekken tot je opstandniveau, maar bij renovatie is dit natuurlijk vaak niet mogelijk.

Normaliter loopt je steense muur tot onder je huidige dakbeschot, waar de draagbalken in de muur zitten. Als je nu omhoog gaat in isolatie en opstand, moet je natuurlijk wel een stevige basis hebben om je nieuwe boeideel tegenaan te bevestigen. Alleen een mastiekhoek op je isolatie monteren is geen stevige basis om je boeideel tegenaan te monteren, wat gaat dit doen bij windkracht 9? Hoe monteer je deze mastiekhoek precies?

Je maakt eerst je dak kaal en monteert rondom een stevige houten opstand, welke je kan verankeren in de huidige draagbalken van je dakbeschot. Je creëert dus een 'badkuip' waarin je isolatiepakket komt te liggen.

Ik kan vanavond wel even een foto plaatsen hoe ik het heb aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
frennek schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:20:
[...]

Dat is leuk voor nieuwbouw waarbij je de buitenmuur kan doortrekken tot je opstandniveau, maar bij renovatie is dit natuurlijk vaak niet mogelijk.

Normaliter loopt je steense muur tot onder je huidige dakbeschot, waar de draagbalken in de muur zitten. Als je nu omhoog gaat in isolatie en opstand, moet je natuurlijk wel een stevige basis hebben om je nieuwe boeideel tegenaan te bevestigen. Alleen een mastiekhoek op je isolatie monteren is geen stevige basis om je boeideel tegenaan te monteren, wat gaat dit doen bij windkracht 9? Hoe monteer je deze mastiekhoek precies?

Je maakt eerst je dak kaal en monteert rondom een stevige houten opstand, welke je kan verankeren in de huidige draagbalken van je dakbeschot. Je creëert dus een 'badkuip' waarin je isolatiepakket komt te liggen.

Ik kan vanavond wel even een foto plaatsen hoe ik het heb aangepakt.
helemaal mee eens, ik ging er gemakshalve vanuit dat de TS dat zelf kon aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Activate schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:26:

Als ik het dak dus na isoleer met 120mm en de opstand moet 120mm zijn dan zou er dus een mastiekhoek op moeten van 240mm hoog?

Of word deze op de isolatie geplaatst dan heb je dus maar de helft nodig lijkt me

Of ik snap het nog niet helemaal,@frennek heb je toevallig foto's voor mij ter verduidelijking?

Alvast bedankt!
Zie mijn vorige reactie. Ik ben van mening dat je je opstand op je huidige dakbeschot monteert en verankert in de draagbalken en daartussen je isolatie. Mogelijk kan je wel eerst je isolatie neerleggen en daarop je opstand, maar neem wel iets met een beetje breedte, dus alleen een mastiekhoekje zou ik dan niet doen. Maak minstens een opstand van een cm of 12 breedte om een beetje draagvlak te hebben.

Ik heb het alleen nog nooit zo zien gebeuren, dus ik durf niet direct te zeggen wat hier de nadelen van zijn.

Vaak ontstaat vanuit de bouw een bepaalde opbouw vanuit een volgorde van werken. De timmerman bereidt het dak voor met de houten opstanden, vervolgens komt de dakdekker met isolatie en maakt het dak af. Dan moet je de opstanden wel gereed hebben voordat de isolatie aangebracht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je voor de antwoorden en ben benieuwd naar de foto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Activate schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:26:

Alvast bedankt!
Vaak is bij renovatie de dakisolatie bij de rand iets dunner om te vorkomen dat je een boeibord krijgt van 40
cm er zijn zelfs kant en klare producten voor. https://www.nbd-online.nl...oor-het-platte-dak/bestek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Activate schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:24:

Zou het mogelijk zijn om een balk te laten zagen als in de bijlage die ik met schroeven aan de oude plint vastschroef?

[Afbeelding]

Alvast bedankt!.
Als je groot genoeg hout koopt kan je dat eruit laten zagen . je kan de oude eventueel ook "bekleden" met pir of gewoon nieuwe mastiekranden kopen (of zelfs geheel weglaten, ze worden tegenwoordig ook vaak helemaal niet meer gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
twain4me schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:47:
[...]

Vaak is bij renovatie de dakisolatie bij de rand iets dunner om te vorkomen dat je een boeibord krijgt van 40
cm er zijn zelfs kant en klare producten voor. https://www.nbd-online.nl...oor-het-platte-dak/bestek
Goed punt. Een boeibord van een halve meter wordt ook niemand vrolijk van. Een opstand van 12 cm is natuurlijk ook geen wet, meer een advies. In mijn geval heb ik er wel voor gekozen, want ik wil ook wat zonnepanelen plaatsen en eventueel een groenzone rondom de panelen, dan is een iets hogere opstand wel lekker voor de windval en afwerking. Ik ga mijn totale gevel uiteindelijk ook bekleden met verticale betimmering, dus het probleem boeibord heb ik in mijn geval (gelukkig) niet.

Waarschijnlijk was de oude randhoogte zo'n 5 a 6 cm boven het platte vlak? In principe hoeft het niet tot problemen te leiden, maar met de soms onvoorspelbare buien tegenwoordig is een iets hogere opstand toch wel gewenst zou ik zeggen. Het is natuurlijk ook de vraag of water infiltratie rondom de randen een probleem is of niet. Bij een schuurtje is het natuurlijk minder snel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
frennek schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:42:
[...]

Ik ga mijn totale gevel uiteindelijk ook bekleden met verticale betimmering, dus het probleem boeibord heb ik in mijn geval (gelukkig) niet.

Waarschijnlijk was de oude randhoogte zo'n 5 a 6 cm boven het platte vlak?
De oude is inderdaad 6 cm en heeft nog nooit tot problemen geleid.
De woning is van 1920 dus dat gaat al heel lang goed.

Heb je misschien een fot van de betimmering daar moet ik dus ook nog mee aan de slag.
Pagina: 1