Aanbouw en bijgebouw combineren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-06 15:32
- Vergunningvrij mag een aanbouw max 4 meter diep zijn
- vergunningsvrij moet een bijgebouw min 4 meter van het hoofdgebouw staan

Mag je deze twee regels als volgt combineren?:
Een bijgebouw op 4m afstand van het huis (grote garage), en een “aanbouw” sluis die de woning met de garage verbind (dus in feite een gang van 2 meter breed)

De aanbouw voldoet aan de eisen (max hoogte is verdieping+30cm)
Bijgebouw ook (max hoogte is 5m)
Maar mag je ze dus op elkaar aansluiten…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zodra je de garage verbindt met de woning middels een deur/doorgang is het geen bijgebouw meer. Omdat je dan meer dan vier meter bent uitgebouwd wordt het vergunningsplichtig.

Ook heb je een flinke kans dat je met zo'n constructie over het maximum aantal m2 gaat wat je van je erf mag bebouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 06-11-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Zolang de functie van het bijgebouw ondergeschikt blijft (garage) is niet voldoende dus?

Heb je hier een duidelijke bron van? Ik kan er weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:12

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Persoonlijk zou ik gewoon eens met iemand van de gemeente bellen. Iemand van bouw en woningtoezicht kan het vaak precies uitleggen voor de situatie in jouw gemeente/woonplaats(/straat/adres).

Zelf ook deze situatie gehad met het aanpassen van kozijnen en een garagedeur. Je zou denken dat het gewoon als onderhoud moet kunnen (afmetingen buitenwerks blijven hetzelfde) maar het straatbeeld zou gaan wijzigen en dat is in mijn situatie vergunningsplichtig. Zonder vergunning had ik 'gedoe' mogen verwachten.

Ik heb pseudo-anoniem gebeld in de zin van dat ik niet direct mijn straat/huisnummer heb doorgegeven. Dat was niet nodig voor algemene regels, zoals dat ook bij jou van toepassing is.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdearchitect
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-12-2023
Check de brochure van de rijksoverheid via onderstaande link:

https://www.rijksoverheid...uwen-bijbehorend-bouwwerk

Daar word een en ander uitgelegd. Helaas net niet het antwoord op je vraag, namelijk de combinatie tussen een aan- en een bijgebouw.

Er is geen wetgeving die een combinatie van aan- en bijgebouw vergunningsplichtig maakt. De scenario die jij aangeeft is zonder vergunning te realiseren. Mits er een bouwkundige scheiding (dwz muur met deur o.i.d.) tussen de woonfunctie en ondergeschikte functie is. Tot 4 meter van het oorspronkelijk hoofdgebouw een woonfunctie (mag ook ondergeschikt zijn), vanaf vier meter een ondergeschikte functie.

"Ook heb je een flinke kans dat je met zo'n constructie over het maximum aantal m2 gaat wat je van je erf mag bebouwen." Dat is natuurlijk afhankelijk van de totale grote van alle aan- en bijgebouwen en je achtererfgebied (zie de brochure voor uitleg).

In mijn ervaring is er in de meeste situaties meer ruimte voor aan- en bijgebouwen binnen de "vergunningsvrije" regelgeving dan binnen het bestemmingsplan. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Mbt de opmerking van Waterbeesje: als je aan de zij- of achtergevel een kozijn aanpassing doet en de gevel of perceel grens niet aan openbaar gebied grenst is het doorgaans vergunningsvrij. Tenzij je in een beschermd stads- of dorpsgezicht of een monument woont, dan wordt het iets complexer.

Gezien de bedragen waar het mee gemoeid gaat kan ik je adviseren om een ervaren architect (of bouwkundige tekenaar) in de arm te nemen, maar daarmee preek ik voor eigen parochie ;). Meestal kan je vrijblijvend een eerste gesprek doen en kan diegene al inzien wat in jouw situatie mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
hansdearchitect schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:35:
Check de brochure van de rijksoverheid via onderstaande link:

https://www.rijksoverheid...uwen-bijbehorend-bouwwerk

Daar word een en ander uitgelegd. Helaas net niet het antwoord op je vraag, namelijk de combinatie tussen een aan- en een bijgebouw.

Er is geen wetgeving die een combinatie van aan- en bijgebouw vergunningsplichtig maakt. De scenario die jij aangeeft is zonder vergunning te realiseren. Mits er een bouwkundige scheiding (dwz muur met deur o.i.d.) tussen de woonfunctie en ondergeschikte functie is. Tot 4 meter van het oorspronkelijk hoofdgebouw een woonfunctie (mag ook ondergeschikt zijn), vanaf vier meter een ondergeschikte functie.

"Ook heb je een flinke kans dat je met zo'n constructie over het maximum aantal m2 gaat wat je van je erf mag bebouwen." Dat is natuurlijk afhankelijk van de totale grote van alle aan- en bijgebouwen en je achtererfgebied (zie de brochure voor uitleg).

In mijn ervaring is er in de meeste situaties meer ruimte voor aan- en bijgebouwen binnen de "vergunningsvrije" regelgeving dan binnen het bestemmingsplan. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Mbt de opmerking van Waterbeesje: als je aan de zij- of achtergevel een kozijn aanpassing doet en de gevel of perceel grens niet aan openbaar gebied grenst is het doorgaans vergunningsvrij. Tenzij je in een beschermd stads- of dorpsgezicht of een monument woont, dan wordt het iets complexer.

Gezien de bedragen waar het mee gemoeid gaat kan ik je adviseren om een ervaren architect (of bouwkundige tekenaar) in de arm te nemen, maar daarmee preek ik voor eigen parochie ;). Meestal kan je vrijblijvend een eerste gesprek doen en kan diegene al inzien wat in jouw situatie mogelijk is.
Dit strookt ook redelijk met mijn eigen gedachte, dat het niet expliciet uitgesloten is.
Overigens gaat het over een nog nieuw te bouwen huis, op een groot perceel, dus m2's zijn het probleem gelukkig niet.

Het bestemmingsplan is heel beperkend, dus ik moet echt de grenzen van de vergunningsvrije reglementen opzoeken.. :-) Uiteindelijk ga ik zeker met een architect in zee, maar voordat we opties op kavels of zelfs biedingen gaan doen, dan wil ik wel een beetje waar ik aan toe ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:09

AMDFreak

Intel is zo..

Anders vraag je het voor de zekerheid na bij de bouwmeester van je gemeente..

In onze gemeente, heb je 1x per week een vrije inloop.. dan kan je de situatie voorleggen.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:19
Muldert schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:43:
- Vergunningvrij mag een aanbouw max 4 meter diep zijn
- vergunningsvrij moet een bijgebouw min 4 meter van het hoofdgebouw staan
Weet je dat zeker? is het niet zo dat alleen maar de toegestane hoogte afhankelijk is van de afstand tot het hoofdgebouw?
Bijlage II BOR
Artikel 7
1.Indien een bijbehorend bouwwerk als bedoeld in artikel 2, onderdeel 3, bestaat uit een deel dat op meer, en een deel dat op minder dan 4 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw is gelegen en zich geen inwendige scheidingsconstructie bevindt tussen beide delen, is op het deel dat op minder dan 4 m van het oorspronkelijk hoofdgebouw is gelegen artikel 2, onderdeel 3, onder b, onderdeel 2°, van overeenkomstige toepassing.
De regelgeving gaat er zelfs vanuit dat een bouwwerk die 4m grens overschrijdt. Dus je kunt wel degelijk dieper dan 4 m uitbouwen, maar dan ben je wel gebonden aan de maximale hoogte van een uitbouw.

[ Voor 48% gewijzigd door StevenK op 08-11-2022 21:35 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
StevenK schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:29:
[...]

Weet je dat zeker? is het niet zo dat alleen maar de toegestane hoogte afhankelijk is van de afstand tot het hoofdgebouw?

[...]

De regelgeving gaat er zelfs vanuit dat een bouwwerk die 4m grens overschrijdt. Dus je kunt wel degelijk dieper dan 4 m uitbouwen, maar dan ben je wel gebonden aan de maximale hoogte van een uitbouw.
Die bron van de BOR is precies wat ik zocht, dankjewel, die had ik nog niet gevonden. Gewoon goede gedetailleerde regelgeving en dan kom ik een heel eind met het ontwerp.

Thanks voor jullie input allemaal!
Pagina: 1