Vage kortsluiting in digitale flipperkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:47
Ik heb een digitale flipperkast in een originele kast. Het ding draait uiteraard op 230v en er zitten 2 PC voedingen in (1 voor de PC en 1 voor de verlichting) 2 TV's en een Logitech speakerset.

Dit weekend weer eens lekker aan het knutselen geweest, alles draaien en vanmiddag wat gespeeld. Voor het eten naar beneden geweest en daarna weer aanzetten en het licht gaat uit, de zekeringautomaat er uit.

Nu heb ik dat een paar jaar geleden ook eens gehad zonder de oorzaak gevonden te hebben. Niets veranderd en een poosje later aangezet en alles werkt weer gewoon.

Nadat de spanning er weer op stond gemeten op de stekken, ongeveer 850 ohm welke terug te leiden is naar de speakerset, die stekker er uit en het wordt veel hoger,

Het lijkt geen "harde" sluiting te zijn, alle 230V kabels zijn. Gegeven dat de rest het later weer gewoon doet denk ik aan iets van statische lading of zo maar daar heb ik geen verstand van. Er lopen wel door heel de kast laagspanning kabels vanwege de led's die er in zitten.

Iemand een idee waar ik het kan gaan zoeken ? Ik zit voor nu te denken er een automaat van bv 10A tussen te zetten om de rest niet uit te laten vallen, maar dat verhelpt de oorzaak uiteraard niet.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-05 19:56
Als de zekeringautomaat er uit gaat hoeft dat geen harde kortsluiting te zijn, het kan ook een langdurige overbelasting zijn. (hoewel 3,6 kW veel is voor een flipperkast.)
Heb je nog andere dingen op dezelfde groep?
En als het een aardlek-automaat is dan kan het ook nog een aardlek zijn.

Je kan eens gaan meten hoeveel stroom het geheel en elk onderdeel verbruikt.
Een ouderwetse dim bulb tester zou hier ook kunnen helpen.
Meet ook de lekstromen door de aarde of ga eens testen zonder de aarde aangesloten.
Als je een verlengsnoer hebt dan zou je de verschillende onderdelen een voor een op een andere groep kunnen zetten en kijken of het probleem zich verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
jeroen79 schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:57:
[...]
of ga eens testen zonder de aarde aangesloten.
[...]
Als je weet wat je doet, dan doe je dat niet :)

Als je de aarde losmaakt kan je jezelf namelijk per ongeluk elektrocuteren. Omdat je in dit geval de stroom door de aarde eenvoudig kan meten moet je deze test dus zeker niet met de aarde los doen.

Edit: verder een goede uitleg van @jeroen79. Precies wat ik ook dacht. Dus mijn opmerking is vooral richting @Pixelmagic.

[ Voor 13% gewijzigd door wouter6022 op 07-11-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die twee voedingen worden direct door de 230V aangezet? Of heeft het systeem nog een soft on die de groene draad van je voeding aan GND legt om de boel te starten?

Zeker als je voedingen direct aan gaan en je hebt ook al wat standaard belasting op die groep kan het ook gewoon zijn dat de inrush gewoon te groot is. En dan maakt het precies uit of je de schakelaar aan zet als de netspanning precies door de 0V gaat of precies op de piek van de sinus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

kan het zijn dat je wat termen door de war gooit ? je geeft aan een weerstand over de pennen te meten terwijl daar spanning op staat? hoe doe je dat precies ? want over het algemeen kun je geen weerstand meten van iets onder spanning

maar wat ik me kan voorstellen, voedingen en tv's hebben een zeer korte piek tijdens het opstarten waarin ze veel mer vermogen trekken dan daarna. Als jij alles op 1 schakelaar hebt, er dus 2 tv's en 2 voedingen op exact hetzelfde moment aanspringen, kan ik me voorstellen dat dat genoeg is om kortstondig een automaat te overbelasten/laten springen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Septillion schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:15:
Die twee voedingen worden direct door de 230V aangezet? Of heeft het systeem nog een soft on die de groene draad van je voeding aan GND legt om de boel te starten?

Zeker als je voedingen direct aan gaan en je hebt ook al wat standaard belasting op die groep kan het ook gewoon zijn dat de inrush gewoon te groot is. En dan maakt het precies uit of je de schakelaar aan zet als de netspanning precies door de 0V gaat of precies op de piek van de sinus is.
Ja, hier dacht ik ook aan. “Echte” flipperkasten hebben een NTC op de 230V aansluiting die de inrush current limiteert om precies deze reden.
https://www.pinballshop.n...sh-current-limiter-5-ohm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
jeroen79 schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:57:
Als de zekeringautomaat er uit gaat hoeft dat geen harde kortsluiting te zijn, het kan ook een langdurige overbelasting zijn. (hoewel 3,6 kW veel is voor een flipperkast.)
Heb je nog andere dingen op dezelfde groep?
En als het een aardlek-automaat is dan kan het ook nog een aardlek zijn.

Je kan eens gaan meten hoeveel stroom het geheel en elk onderdeel verbruikt.
Een ouderwetse dim bulb tester zou hier ook kunnen helpen.
Meet ook de lekstromen door de aarde of ga eens testen zonder de aarde aangesloten.
Als je een verlengsnoer hebt dan zou je de verschillende onderdelen een voor een op een andere groep kunnen zetten en kijken of het probleem zich verplaatst.
Stroom meten doe ik via de P1 poort, langdurige overbelasting is zeker niet het geval. Er staan meer dingen op die groep maar totaal verbruik in het huis was ruim onder de 1000 watt met de WP aan (op een andere groep). De groep heeft geen eigen aardlek maar wel een gedeelde. De flipperkast staat niet op een geaarde groep, geen aarde aanwezig op die verdieping.

Meten kan uiteraard en staat ook op de agenda voor wanneer ik er meer gevoel bij heb. Het zal me verrassen als dit wat op gaat leveren eerlijk gezegd omdat ik geen grote pieken zie als ik hem gebruik. De 55" ambilight beneden gebruikt nog geen 100W en in de flipper zit een 40". De PC is ook geen absurde high-end gaming type.

Het vreemde is dat de kast hier al bijna 10 jaar staat en het pas 2 keer is voorgekomen. Moet daarbij wel vermelden dat het beide keer is gebeurd nadat de kast gebruikt is na een lange tijd niet te hebben aangestaan.
Septillion schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:15:

De 2 PC voedingen en de 2 TV's worden inderdaad door 1 schakelaar bediend. Zoals eerder gezegd, het ding is vele malen aangezet zonder problemen, dat vind ik juist zo bijzonder.
heuveltje schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:21:
kan het zijn dat je wat termen door de war gooit ? je geeft aan een weerstand over de pennen te meten terwijl daar spanning op staat? hoe doe je dat precies ? want over het algemeen kun je geen weerstand meten van iets onder spanning

maar wat ik me kan voorstellen, voedingen en tv's hebben een zeer korte piek tijdens het opstarten waarin ze veel mer vermogen trekken dan daarna. Als jij alles op 1 schakelaar hebt, er dus 2 tv's en 2 voedingen op exact hetzelfde moment aanspringen, kan ik me voorstellen dat dat genoeg is om kortstondig een automaat te overbelasten/laten springen
Ik was blijkbaar niet geheel duidelijk, uiteraard is de weerstand gemeten zonder spanning er op, ik zou niet weten hoe ik veilig weerstand zou meten met 230V er op :)
CyBeRSPiN schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:27:
[...]

Ja, hier dacht ik ook aan. “Echte” flipperkasten hebben een NTC op de 230V aansluiting die de inrush current limiteert om precies deze reden.
https://www.pinballshop.n...sh-current-limiter-5-ohm/
Dat is een leuke, heb vroeger ook "echte" gehad en daar nooit dit probleem gehad, misschien eens de moeite waard om verder na te kijken.

Wat ik voor nu op de planning heb staan:

Besteld: 10A zekering automaat, nieuwe schakelaar. De automaat om te voorkomen dat alles er uit klapt, de schakelaar omdat ik zeker wil weten dat die niet het probleem is. Het is een donor kast van een Demolition Man uit 1994 en de schakelaar heb ik niet vervangen maar hergebruikt.

Als de spullen binnen zijn eerst maar eens alles tot aan de interne WCD vervangen, dan kan ik veilig wat gaan testen met Shelly stekkers om gebruik te meten.

Allen alvast bedankt voor het meedenken en ik sta open voor verdere gedachtes.

Edit: is er een mogelijkheid om een inschakelpiek te meten met eenvoudige middelen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Pixelmagic schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:20:
De flipperkast staat niet op een geaarde groep, geen aarde aanwezig op die verdieping.
Niet echt aan te raden met PC voedingen.
De 2 PC voedingen en de 2 TV's worden inderdaad door 1 schakelaar bediend. Zoals eerder gezegd, het ding is vele malen aangezet zonder problemen, dat vind ik juist zo bijzonder.
Owja, ook nog twee TV's. Dat is best aardige berg schakelende voeding ofwel aardige inrush. Dat het altijd goed gegaan is is dan al wel knap eigenlijk. Misschien dat nu de condensatoren wat ouder zijn en zeker na lang zonder lading hebben gezeten dat ze een wat sterkere inrush hebben. Automaat misschien wat gevoeliger geworden etc. Dus mja, sta er nog niet van te kijken dat je een groep uit krijgt met 5 schakelende voedingen (waarvan 2 PC voedingen) tegelijk echt aan zetten een groep eruit krijgt.
\
Besteld: 10A zekering automaat, nieuwe schakelaar. De automaat om te voorkomen dat alles er uit klapt, de schakelaar omdat ik zeker wil weten dat die niet het probleem is.
Van de extra automaat zou ik niet verwachten als het inrush is. Dan gewoon de 10A en de 16A in de meterkast uit. Ze hebben thermisch al geen selectiviteit, laat staan magnetisch (aka, voor inrush en harde sluiting).
Edit: is er een mogelijkheid om een inschakelpiek te meten met eenvoudige middelen ?
Echt meten, nee, dat is niet zo eenvouding. Maar je zou eens een echte old school gloeilamp (60W of wat meer) in serie met de kast kunnen zetten. Als deze echt even helder oplicht tijdens het inschakelen heb je best een heftige inrush. Extra voordeel, zo'n lamp in serie dempt de inrush ook al dus waarschijnlijk trek je dan de groep er niet meer uit. Maar je kunt hem eigenlijk niet in serie laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Septillion schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:42:
[...]

Van de extra automaat zou ik niet verwachten als het inrush is. Dan gewoon de 10A en de 16A in de meterkast uit. Ze hebben thermisch al geen selectiviteit, laat staan magnetisch (aka, voor inrush en harde
Ik begrijp je hier niet helemaal, bedoel je dat de automaten te traag zijn om in volgorde uit te gaan bij een piek/sluiting ?

Maar als ik je goed begrijp heb ik geluk gehad zover dat het goed is gegaan, dat verrast me nogal, heb je suggesties hoe ik het dan wel redelijk safe kan maken ? Je geeft aan wat waarschijnlijk niet gaat werken, wat werkt dan wel anders dan de flipper niet gebruiken.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:57
Twee pc's tegelijk op een schakelaar deden dit grapje bij mij ook wel eens.
Zorg dat je niet alles tegelijk schakelt. Met name de condensatoren zorgen voor de piekstroom in het inschakelen.
wat septillion boven je al aangaf

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Als je vermoedt dat het een aanloopstroom probleem is kun je er zonder verdere problemen een meanwell icl-16 in knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
jeroen3 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:09:
Als je vermoedt dat het een aanloopstroom probleem is kun je er zonder verdere problemen een meanwell icl-16 in knutselen.
3 tientjes is te overzien als ik redelijk zeker zou weten dat het werkt, totaal geen ervaring mee. Andere optie zou zijn met een ESP of Arduino een paar relais in volgorde te schakelen. Als daar 1-2 seconde tussen zit zou dat ook al helpen denk ik ?

Ik begin me wel af te vragen wat er zo bijzonder is aan geschakelde voedingen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Pixelmagic schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:54:
[...]
Ik begrijp je hier niet helemaal, bedoel je dat de automaten te traag zijn om in volgorde uit te gaan bij een piek/sluiting ?
Correct :)

Bij een gewone overbelasting is er al geen garantie dat twee opvolgende automaten in order trippen. Bij een harde sluiting of een inrush is het al helemaal lastig.
Maar als ik je goed begrijp heb ik geluk gehad zover dat het goed is gegaan, dat verrast me nogal, heb je suggesties hoe ik het dan wel redelijk safe kan maken ? Je geeft aan wat waarschijnlijk niet gaat werken, wat werkt dan wel anders dan de flipper niet gebruiken.
Onveilig is het op zich niet, vooral onhandig. Je zou een softstater of een delayed start relais tussen een paar dingen kunnen zetten. Of misschien dat een NTC alleen al genoeg kan doen maar die zijn er volgens mij niet echt als module te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
jeroen3 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:09:
ik heb je advies opgevolgd en zo een Meanwell aangeschaft. Hij zit er nu tussen en de tijd zal aantonen of het echt werkt. Tegelijk de kans dat ik er op korte termijn achter kom is klein aangezien het de vorige keer ook erg lang goed is gegaan.

Iedereen dank voor de antwoorden en adviezen !

PVoutput van mijn 4950Wp

Pagina: 1