Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC build met behoud paar onderdelen - ca. 750 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• daviddenko
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 20:45
Hi all,

In 2016 heb ik mijn huidige pc gebouwd. Daarin heb ik ondertussen wat kleine wijzigingen in aangebracht, maar ondertussen is het wel tijd voor een nieuwe versie. Ik hoor graag jullie deskundige advies voor het selecteren van de onderdelen en of jullie nog suggesties of opmerkingen over mijn build hebben. Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn pc voor alle gebruikelijke tekstverwerking en het browsen van het internet. Daarnaast ben ik een casual gamer op 1080p en het liefst haal ik wel 60fps (ik verwacht niet op snel up te graden naar 1440p of hoger). Ik speel onder andere World of Tanks, de Metro games en Base Building games. Meestal speel ik niet de nieuwste spellen. Ik wil met deze upgrades weer zo'n 5 jaar met mijn pc kunnen doen. Videobewerking en streaming die ik niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Omdat ik onderdelen uit mijn huidige pc mee wil nemen, hoop ik voor zo'n 750 euro klaar te zijn. Dat mag wel wat meer worden, afhankelijk van de keuze voor een nieuwe kast bijvoorbeeld of als een oud onderdeel toch niet mee kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn monitor, keyboard muis etc. blijf ik gewoon gebruiken.

Componenten uit mijn huidige systeem die ik wil meenemen zijn:
  • Videokaart: MSI Radeon 5700 XT Gaming X (link).
  • Voeding: Fractal Design ION+ 660W Platinum
  • Kast: NZXT S340 (kan eventueel vervangen worden. Als jullie dat adviseren hoor ik graag tips. Ik heb voorkeur voor een zwarte strakke kast).
  • Fans: 2x be quit! Pure Wings 140mm en de meegeleverde case fan van de NZXT S340.
  • Opslag: Samsung EVO 850 500 GB SSD voor rest opslag.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. AMD met oudere processor lijkt mij nu de beste optie, omdat die nu relatief goedkoop zijn en dus een goede prijs kwaliteit verhouding hebben. Uit de BBG heb ik het moederbord genomen. Op basis van de kloksnelheden daaruit heb ik voor onderstaand ram geheugen gekozen (maar dus met lichte RGB). De nvme ssd zou in het gekoelde slot moeten kunnen en dan maak ik gebruik van het PCI e 4.0 slot, zodat de volledige snelheid kan worden benut. Ik kies voor de Samsung ssd omdat deze van goede kwaliteit zouden moeten zijn en zodat de ssd langer meegaat.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluid van mijn pc maakt mij niet echt uit, maar het opstijgen van mijn pc heb ik liever niet. Graag wil ik vrij basic RGB verlichting in mijn kast. Ik vind de meeste RGB kasten vrij heftig qua hoeveelheid aan RGB etc. Ik denk dat wat RGB op het ram geheugen, op de videokaart en op het moederbord voldoende is. Hooguit nog een korte ledstrip in de kast. Puur als accent op een donkere kast (binnen en buitenkant).

Ga je overklokken?
Heb ik nog nooit gedaan en was ik niet van plan om te gaan doen.

Wat verwacht je van ons?
Zouden jullie nog naar onderstaande vragen van mij willen kijken?
  1. Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzet kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties. Willen jullie controleren of deze componenten goed met elkaar kunnen samenwerken?
  2. Is deze voeding met 660W voldoende voor het beoogde systeem?
  3. Ik denk dat 32 GB ram de pc meer future proof maakt, ook in dagelijks gebruik voor over 5 jaar. Denken jullie dat ik beter 16 GB kan nemen om zo geld te besparen?
  4. Hoe veel real world difference zou ik merken als ik de 5700x (voor een kleine 100 euro meer) zou nemen en raden jullie dat dus aan?
  5. Ik denk dat ik voldoende heb aan 1 TB nvme ssd (waarop ik Windows en de meeste games installeer), of is het verstandiger om nu een grotere main drive te kopen, bijvoorbeeld 2TB. Nu heb ik totaal 700GB aan geheugen in mijn pc.
  6. De NZXT S340 vind ik een mooie kast, ondanks dat de airflow niet geweldig is. Zouden deze componenten samen te veel warmte creëren in deze kast en is het dus aan te raden om een andere kast te kopen? Is het kopen van een nieuwe kast ook aan te raden om je build fresh te starten of maakt dat weinig uit?
  7. Kan ik deze RGB onderdelen met 1 soort software aansturen? Ik heb geen ervaring met RGB in mijn pc. Tips hieromtrent zijn zeker welkom.
  8. Ik denk dat het makkelijker is om de oudere generatie processors te gebruiken, omdat die zich hebben bewezen en nu goedkoop zijn. Als ik weer ga upgraden, koop ik over 5 jaar allemaal nieuwe onderdelen. Is dat waar of raden jullie toch nieuwe versies aan? Ik begreep dat nieuwe versies ook soms kinderziektes hebben. Daar zit ik niet op te wachte.
  9. Verwachten jullie dat de AMD Ryzen 5 tijdens Black Friday nog op voorraad zullen zijn en kan ik dan het beste wachten tot dat moment met kopen of kan ik beter nu al bepaalde onderdelen zoals de processor kopen, om niet mis te grijpen over een paar weken?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 147,99€ 147,99
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT S340 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2E3200C16€ 121,90€ 121,90
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 103,50€ 103,50
1Solid state drivesSamsung 750 EVO (retail) 500GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 138,95€ 138,95
Totaal€ 718,25

Alle reacties

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
De standaard 980 is goedkoper en je gaat het verschil niet merken als je niet aan video bewerken oid doet.
uitvoering: Samsung 980 1TB

Dat werkgeheugen kan een heel stuk goedkoper zonder performance in te leveren
uitvoering: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK

Nee, meestal moet je alle RGB onderdelen met hun eigen software aansturen.

De S340 heeft inderdaad ruk airflow, maar met 2 extra bequiet front fans en niet al te warme onderdelen zoals hier, verwacht ik geen problemen.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19
youridv1 schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:33:
De S340 heeft inderdaad ruk airflow, maar met 2 extra bequiet front fans en niet al te warme onderdelen zoals hier, verwacht ik geen problemen.
De S340 is zoals zoveel NZXT behuizingen (H510 bijvoorbeeld) een kast met negatieve druk, oftewel enkel exhaust fans. De 2 front fans gaan geen bal uitmaken.

Zie ook YouTube: DON'T buy front intake fans! (For NZXT H500/S340)

• daviddenko
Dank voor jullie reacties!

@youridv1
Ik zal de ssd wisselen voor de non-pro versie. Dat scheelt inderdaad 40 euro. Ondanks dat dit PCIe 3.0 is en dus wat trager, begrijp ik dat dit bij normaal gebruik niet merkbaar zal zijn.
Ik zie dat het verschil voor het ram geheugen nu 10 euro is, voor dat verschil wil ik wel RGB proberen, dus ik houd die modules van Corsair erin als dat werkt met de rest.

@Djarune
Ik geloof direct dat het weinig verschil zal maken, maar die fans zitten er toch al in. Dus verwacht dat ik ze zal laten zitten als ik deze kast opnieuw gebruik.

Zou het ram geheugen van Corsair werken in deze build, of moet ik andere kloksnelheden hebben?

Op zich vind ik het aansturen van de RGB met losse programmas niet erg. En anders moet ik mijn RGB onderdelen van Corsair kopen als ik er meer wil.

Hebben jullie eventueel advies ten aanzien van de processor keuze?

Verwijderd

daviddenko schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:33:...
@Djarune
Ik geloof direct dat het weinig verschil zal maken, maar die fans zitten er toch al in. Dus verwacht dat ik ze zal laten zitten als ik deze kast opnieuw gebruik.
...
Het punt is niet dat het weinig verschil maakt, het punt is dat het geen verschil maakt in de kwaliteit van de koeling. Dwz dat je volledig onnodig extra geluid toevoegt en fans staat te verslijten. De beste fan-configuratie voor deze kast is één achter en één boven-achter, beiden voor afvoer, niks in de voorkant.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:13
daviddenko schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:33:
...
Hebben jullie eventueel advies ten aanzien van de processor keuze?
Je zou nog op de i5-13400 (vermoedelijk komt die begin januari uit) kunnen wachten.

• daviddenko
Verwijderd schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:00:
[...]

Het punt is niet dat het weinig verschil maakt, het punt is dat het geen verschil maakt in de kwaliteit van de koeling. Dwz dat je volledig onnodig extra geluid toevoegt en fans staat te verslijten. De beste fan-configuratie voor deze kast is één achter en één boven-achter, beiden voor afvoer, niks in de voorkant.
Thanks voor dit inzicht. Ik heb het filmpje bekeken en ik zal de fans verplaatsen en ze als exhaust fans gebruiken na de rebuild. Dan heb ik meer exhaust, wat beter zou moeten werken.

@martyw
Heb even gezocht naar deze processor en de leaks lijken best veelbelovend. Ik weet alleen niet of het veel oplevert om te wachten op een wat betere processor, waarvan de prijs in Nederland niet bekend is en de processor van AMD zich voor mijn gebruik (voor zover ik weet) al ruimschoots heeft bewezen. Ik blijf voor nu toch kijken naar de AMD Ryzen 5 5600X.

Verdere tips of op- of aanmerkingen op mijn voorgestelde build hoor ik graag.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
@Verwijderd @Djarune de temperaturen zakken er misschien niet ver door of helemaal niet, omdat het voorpaneel zo restricted is, maar mijn inziens is het dan toch handiger om zo veel mogelijk lucht naar binnen te proberen te trekken door het stoffilter in de voorkant.

Zonder front fans gaat de kast waarschijnlijk lucht aanzuigen door de pcie slots en het gaas dat daarnaast zit. Dat is de theorie altijd al geweest bij deze kast, en zijn opvolgers, van nzxt. Of je dat moet willen ivm stof, dat moet je zelf bedenken.
Lucht gaat immers de makkelijkste route volgen en de makkelijkste route is bij deze kast niet de front panel, maar daar zit wel je enige stoffilter voor intake

Bovendien hoeft een paar stille fans die voorin zitten en op een laag pitje draaien niets toe te voegen aan de noise floor van je kamer. Als je de bequiet fans afstelt op max 900 toeren ga je die echt niet horen.

ik snap de argumenten verder wel. je temperaturen zakken niet en fans maken geluid, dus op het eerste gezicht lijkt het nutteloos, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens

[ Voor 26% gewijzigd door youridv1 op 07-11-2022 06:48 ]

• Djarune
@youridv1 door die stoffilter en gedeeltelijke blokkade zijn juist airflow fans (Pure Wings 2) aan de voorkant nutteloos. Zelfs al zou je fans aan de voorkant installeren voor iets minder negatieve druk, dan heb je static pressure fans nodig zoals de Arctic P14 of de Shadow Wings / Silent Wings.

• daviddenko
@youridv1 en @Djarune
Ik denk dat ik beide posities zal proberen in m'n nieuwe build en in de gaten houden welke fan posities voor mij het beste werken. Thanks voor de extra uitleg over airflow in mijn kast.

Hebben jullie, of anderen, nog aanvullende opmerkingen ten aanzien van de componenten of de overige vragen die ik had?

• Djarune
Bijvoorbeeld uitvoering: Gigabyte B550M DS3H nemen en die 50 euro steken in een nieuwe kast.

Bijvoorbeeld uitvoering: Fractal Design Pop Air Black Solid

• daviddenko
@Djarune
Dank voor deze aanvulling. Op zich is het budget geen direct probleem, dus als je eigenlijk de Aorus Elite als moederbord zou aanraden, dan houd ik die gewoon in mijn build. Die lijkt wat meer features te hebben. Het vervangen van de kast is een optie en zat zelf te kijken naar de Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart (https://tweakers.net/pric...lass-zwart/specificaties/).

Zou ik in de Corsair Airflow of in de Fractal kast wel positieve druk kunnen creëren met de bijgeleverde en eigen fans?

De Corsair kast is wat meer premium in mijn ogen en de extra kosten zijn geen probleem. Ook krijgt deze kast hoge scores in de reviews die ik heb gezien. In combinatie met mijn huidige fans en de meegeleverde, zou de kast een stuk koeler moeten zijn. Daarnaast vind ik de stoffilters wel praktisch, ook in mijn huidige kast ben ik daar blij mee.

Indien iemand nog verdere tips heeft, hoor ik dat graag.

• Djarune
De Corsair is een mooie en fijne kast om mee te werken en de Aorus Elite een fijn moederbord. Fans kun je meenemen naar nieuwe kast. Prima keuzes dus

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-11 11:35
daviddenko schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:43:
Kan ik deze RGB onderdelen met 1 soort software aansturen? Ik heb geen ervaring met RGB in mijn pc. Tips hieromtrent zijn zeker welkom.
Je zou OpenRGB kunnen proberen.

Ik heb het één keer even gebruikt om te experimenteren, en dat werkte goed. (Hierna heb ik het niet meer nodig gehad, dus mijn ervaring ermee is heel beperkt.)

[ Voor 6% gewijzigd door Steamwitz op 07-11-2022 13:04 ]

• daviddenko
@Djarune
Thanks voor je uitvoerige hulp voor mijn build. Ik denk dat ik zal gaan voor de genoemde onderdelen. Ik zal wanneer ik de componenten bestel de build updaten en een post daarover doen, zodat anderen er misschien wat aan hebben.

@Steamwitz
Ik had inderdaad de naam voorbij zien komen. Ga dat zeker proberen als ik RGB in mijn nieuwe pc heb. Als het niet werkt, kan ik altijd nog de losse programma's proberen. Heb je verder (beginner)tips of aanbevelingen voor RGB onderdelen? Welke merken of onderdelen werken bijvoorbeeld goed om je pc van lichte RGB te voorzien?
Pagina: 1