Hi all,
In 2016 heb ik mijn huidige pc gebouwd. Daarin heb ik ondertussen wat kleine wijzigingen in aangebracht, maar ondertussen is het wel tijd voor een nieuwe versie. Ik hoor graag jullie deskundige advies voor het selecteren van de onderdelen en of jullie nog suggesties of opmerkingen over mijn build hebben. Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn pc voor alle gebruikelijke tekstverwerking en het browsen van het internet. Daarnaast ben ik een casual gamer op 1080p en het liefst haal ik wel 60fps (ik verwacht niet op snel up te graden naar 1440p of hoger). Ik speel onder andere World of Tanks, de Metro games en Base Building games. Meestal speel ik niet de nieuwste spellen. Ik wil met deze upgrades weer zo'n 5 jaar met mijn pc kunnen doen. Videobewerking en streaming die ik niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Omdat ik onderdelen uit mijn huidige pc mee wil nemen, hoop ik voor zo'n 750 euro klaar te zijn. Dat mag wel wat meer worden, afhankelijk van de keuze voor een nieuwe kast bijvoorbeeld of als een oud onderdeel toch niet mee kan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn monitor, keyboard muis etc. blijf ik gewoon gebruiken.
Componenten uit mijn huidige systeem die ik wil meenemen zijn:
Zie het lijstje hier onderaan. AMD met oudere processor lijkt mij nu de beste optie, omdat die nu relatief goedkoop zijn en dus een goede prijs kwaliteit verhouding hebben. Uit de BBG heb ik het moederbord genomen. Op basis van de kloksnelheden daaruit heb ik voor onderstaand ram geheugen gekozen (maar dus met lichte RGB). De nvme ssd zou in het gekoelde slot moeten kunnen en dan maak ik gebruik van het PCI e 4.0 slot, zodat de volledige snelheid kan worden benut. Ik kies voor de Samsung ssd omdat deze van goede kwaliteit zouden moeten zijn en zodat de ssd langer meegaat.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluid van mijn pc maakt mij niet echt uit, maar het opstijgen van mijn pc heb ik liever niet. Graag wil ik vrij basic RGB verlichting in mijn kast. Ik vind de meeste RGB kasten vrij heftig qua hoeveelheid aan RGB etc. Ik denk dat wat RGB op het ram geheugen, op de videokaart en op het moederbord voldoende is. Hooguit nog een korte ledstrip in de kast. Puur als accent op een donkere kast (binnen en buitenkant).
Ga je overklokken?
Heb ik nog nooit gedaan en was ik niet van plan om te gaan doen.
Wat verwacht je van ons?
Zouden jullie nog naar onderstaande vragen van mij willen kijken?
In 2016 heb ik mijn huidige pc gebouwd. Daarin heb ik ondertussen wat kleine wijzigingen in aangebracht, maar ondertussen is het wel tijd voor een nieuwe versie. Ik hoor graag jullie deskundige advies voor het selecteren van de onderdelen en of jullie nog suggesties of opmerkingen over mijn build hebben. Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn pc voor alle gebruikelijke tekstverwerking en het browsen van het internet. Daarnaast ben ik een casual gamer op 1080p en het liefst haal ik wel 60fps (ik verwacht niet op snel up te graden naar 1440p of hoger). Ik speel onder andere World of Tanks, de Metro games en Base Building games. Meestal speel ik niet de nieuwste spellen. Ik wil met deze upgrades weer zo'n 5 jaar met mijn pc kunnen doen. Videobewerking en streaming die ik niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Omdat ik onderdelen uit mijn huidige pc mee wil nemen, hoop ik voor zo'n 750 euro klaar te zijn. Dat mag wel wat meer worden, afhankelijk van de keuze voor een nieuwe kast bijvoorbeeld of als een oud onderdeel toch niet mee kan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn monitor, keyboard muis etc. blijf ik gewoon gebruiken.
Componenten uit mijn huidige systeem die ik wil meenemen zijn:
- Videokaart: MSI Radeon 5700 XT Gaming X (link).
- Voeding: Fractal Design ION+ 660W Platinum
- Kast: NZXT S340 (kan eventueel vervangen worden. Als jullie dat adviseren hoor ik graag tips. Ik heb voorkeur voor een zwarte strakke kast).
- Fans: 2x be quit! Pure Wings 140mm en de meegeleverde case fan van de NZXT S340.
- Opslag: Samsung EVO 850 500 GB SSD voor rest opslag.
Zie het lijstje hier onderaan. AMD met oudere processor lijkt mij nu de beste optie, omdat die nu relatief goedkoop zijn en dus een goede prijs kwaliteit verhouding hebben. Uit de BBG heb ik het moederbord genomen. Op basis van de kloksnelheden daaruit heb ik voor onderstaand ram geheugen gekozen (maar dus met lichte RGB). De nvme ssd zou in het gekoelde slot moeten kunnen en dan maak ik gebruik van het PCI e 4.0 slot, zodat de volledige snelheid kan worden benut. Ik kies voor de Samsung ssd omdat deze van goede kwaliteit zouden moeten zijn en zodat de ssd langer meegaat.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluid van mijn pc maakt mij niet echt uit, maar het opstijgen van mijn pc heb ik liever niet. Graag wil ik vrij basic RGB verlichting in mijn kast. Ik vind de meeste RGB kasten vrij heftig qua hoeveelheid aan RGB etc. Ik denk dat wat RGB op het ram geheugen, op de videokaart en op het moederbord voldoende is. Hooguit nog een korte ledstrip in de kast. Puur als accent op een donkere kast (binnen en buitenkant).
Ga je overklokken?
Heb ik nog nooit gedaan en was ik niet van plan om te gaan doen.
Wat verwacht je van ons?
Zouden jullie nog naar onderstaande vragen van mij willen kijken?
- Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzet kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties. Willen jullie controleren of deze componenten goed met elkaar kunnen samenwerken?
- Is deze voeding met 660W voldoende voor het beoogde systeem?
- Ik denk dat 32 GB ram de pc meer future proof maakt, ook in dagelijks gebruik voor over 5 jaar. Denken jullie dat ik beter 16 GB kan nemen om zo geld te besparen?
- Hoe veel real world difference zou ik merken als ik de 5700x (voor een kleine 100 euro meer) zou nemen en raden jullie dat dus aan?
- Ik denk dat ik voldoende heb aan 1 TB nvme ssd (waarop ik Windows en de meeste games installeer), of is het verstandiger om nu een grotere main drive te kopen, bijvoorbeeld 2TB. Nu heb ik totaal 700GB aan geheugen in mijn pc.
- De NZXT S340 vind ik een mooie kast, ondanks dat de airflow niet geweldig is. Zouden deze componenten samen te veel warmte creëren in deze kast en is het dus aan te raden om een andere kast te kopen? Is het kopen van een nieuwe kast ook aan te raden om je build fresh te starten of maakt dat weinig uit?
- Kan ik deze RGB onderdelen met 1 soort software aansturen? Ik heb geen ervaring met RGB in mijn pc. Tips hieromtrent zijn zeker welkom.
- Ik denk dat het makkelijker is om de oudere generatie processors te gebruiken, omdat die zich hebben bewezen en nu goedkoop zijn. Als ik weer ga upgraden, koop ik over 5 jaar allemaal nieuwe onderdelen. Is dat waar of raden jullie toch nieuwe versies aan? Ik begreep dat nieuwe versies ook soms kinderziektes hebben. Daar zit ik niet op te wachte.
- Verwachten jullie dat de AMD Ryzen 5 tijdens Black Friday nog op voorraad zullen zijn en kan ik dan het beste wachten tot dat moment met kopen of kan ik beter nu al bepaalde onderdelen zoals de processor kopen, om niet mis te grijpen over een paar weken?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 169,- | € 169,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 147,99 | € 147,99 |
| 1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT S340 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700 | € 36,91 | € 36,91 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2E3200C16 | € 121,90 | € 121,90 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 660W Platinum | € 103,50 | € 103,50 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 750 EVO (retail) 500GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 138,95 | € 138,95 |
| Totaal | € 718,25 | |||