Werken op overkapping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-09 18:30
Ik zit met een probleem, ik moet hoognodig de dakgoten reinigen echter kan ik er niet meer bij met een ladder.

Wij hebben een overkapping laten plaatsen met 3m uitval en polycarbonaat platen.

Wat is nu de beste methode om toch de dakgoten te reinigen en volgend voorjaar het houtwerk te schilderen.

Via de buren is ook geen optie, die hebben ook allebei een overkapping.

Via zolder raam gaat ook niet wat schuine dak lig vol zonnepanelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
18 mm plank over de platen en de leggers leggen,
En alleen op de leggers/alu profielen staan.

Of de platen er 1 meter uittrekken en met een ladder

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:23

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Hoogwerker?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de huidige platen hebben denk ik wel liggers? stevige plank die vooral op de liggers rust ?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je bedoelt een verreiker?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:46
sypie schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:18:
[...]

Zou een mooie aflevering van Buurman en Buurman worden als je met je verreiker je dakgoot schoon gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldg
Kan niet met hoogwerker achter thuis komen.

Grote houten plaat had ik ook al aangedacht en daar overheen lopen. Dan zit ik nog met het probleem als ik daar een trap op zou willen zetten, overkapping loopt schuin af, hoe zorg ik dat ik een rechte ondergrond krijg en nog belangrijker dat het veilig is, geen zin om met het hele zwikje er af te glijden.

Er moet toch wat voor zijn, hoe doen de pro’s dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Harm2211 schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:22:
[...]

Zou een mooie aflevering van Buurman en Buurman worden als je met je verreiker je dakgoot schoon gaat maken.
Nou, als je toevallig een buurman hebt met zo’n ding met goedgekeurde manbak, kan het snel, professioneel en veilig ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
sypie schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:18:
[...]

Verreiker:

Afbeeldingslocatie: https://www.hendrikseverhuur.nl/application/elements/media/categories/crop_original/2_verreiker%20met%20jip%20bewerkt.jpg

Kan ook met bakje er aan, maar dat kost heel veel gedoe met testcertificaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:39
Mijn ouders hebben ook zo'n aluminium overkapping met polycarbonaat platen. Zij kregen het advies van het bedrijf die hem geplaatst heeft om boven de overkapping 2 ogen in de muur te plaatsen.

Dan kun je namelijk een 18mm plaat eroverheen leggen en met een ketting vasthaken aan die ogen.
Dan kun je er zelfs een ladder op zetten, en schuift je plaat niet weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 08:33

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

eventueel kijken of boels een dakgoot bezem heeft?

voor het schilderen is het goedkoopste inderdaad de platen. anders zoals voorgesteld een verreiker.

deze heb je ook al die door een deur van 90cm kunnen.

[ Voor 61% gewijzigd door Splitinfinitive op 06-11-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
arnoldg schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:27:

Grote houten plaat had ik ook al aangedacht en daar overheen lopen. Dan zit ik nog met het probleem als ik daar een trap op zou willen zetten, overkapping loopt schuin af, hoe zorg ik dat ik een rechte ondergrond krijg en nog belangrijker dat het veilig is, geen zin om met het hele zwikje er af te glijden.

Houten plaat en ladder fixeren zodat die niet weg kunnen glijden. Of hoogwerktje...

Afbeeldingslocatie: https://www.hendrikseverhuur.nl/application/elements/media/categories/crop_original/Spinhoogwerker%20bewerkt.jpg

Deze zijn er ook in 80cm brede varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldg
Stel dat ik 2 lange balken leg, 1 zijde steunt op de muur aansluiting, andere kant laat ik rusten op een stijger, hier een plaat hoet op van 12 of 18 mm.

Zal dit gaan werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ja.

Of je trekt de polyplaten 1 meter uit de overkapping.
Zo kwam ik bij mijn dakgoot

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zie dat ik met een ander type hoogwerker in m'n hoofd zat, namelijk het model wat recht omhoog gaat. Nu ik ging zoeken werd ik even terecht gewezen dat een hoogwerker ook met knikarmen zijn. Dat was ik als verreiker in gedachten had.

Dus ja, een hoogwerker is prima voor deze klus. Zo'n modelletje dus: https://ladderensteigerko...-120-werkhoogte-12-meter/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
Volgens mij denk je te moeilijk, gewoon een plaat op de overkapping leggen en zorgen dat die niet wegglijdt.
Als je bang bent voor de doorhang van die plaat leg je er 2 op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

S-te-fan schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:04:
Volgens mij denk je te moeilijk, gewoon een plaat op de overkapping leggen en zorgen dat die niet wegglijdt.
Als je bang bent voor de doorhang van die plaat leg je er 2 op elkaar.
Zou zo'n houten platen pakket niet gaan schuiven over het afschot van de overkapping? Er zijn door de TS nog geen foto's geplaatst, maar ik kan me zo maar voorstellen dat de overkapping niet 100% horizontaal opgetrokken is :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Will_M schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:20:
[...]

Zou zo'n houten platen pakket niet gaan schuiven over het afschot van de overkapping? Er zijn door de TS nog geen foto's geplaatst, maar ik kan me zo maar voorstellen dat de overkapping niet 100% horizontaal opgetrokken is :9
zeker wel, daarom de plaat tegenhouden vanuit de muur.
S-te-fan schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:42:
Mijn ouders hebben ook zo'n aluminium overkapping met polycarbonaat platen. Zij kregen het advies van het bedrijf die hem geplaatst heeft om boven de overkapping 2 ogen in de muur te plaatsen.

Dan kun je namelijk een 18mm plaat eroverheen leggen en met een ketting vasthaken aan die ogen.
Dan kun je er zelfs een ladder op zetten, en schuift je plaat niet weg
opstaand randje op vastschroeven, en je kunt je ladder erop zetten, en tegen de muur plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:33
arnoldg schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:27:

Een verrijker over je huis heen. Kan altijd nog een opbouw kraan met een bakkie laten komen :+.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-09 21:42
Je kan ook een steiger laten bouwen door een steigerbouwer, deze werken vaker in rare bochten. Of een zekerpunt in de nok en abseilen naar de goot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:15

Reinier

\o/

To_Tall schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:00:
[...]

Een verrijker over je huis heen.
Een verreiker werkt over het algemeen beter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:40

Yucon

*broem*

Die overkapping moet een flink gewicht aan sneeuw kunnen weerstaan. Je kunt op die liggers gewoon lopen als het niet gesneeuwd heeft tenminste :+

Voor de veiligheid kun je er dan een plank dwars op leggen zodat je geen puntbelasting op de platen krijgt als je een stap verkeerd zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:19
Bij m'n ouders hebben we die polycarbonaat platen gewoon losgehaald toen we een rolluik moesten verwijderen van een raam precies boven die overkapping.

Die platen wegen toch niets en zitten maar met een paar zelftappers ofzo vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Via de andere kant over het dak klimmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:40
Bij mijn buren zijn er platen multiplex oid gelegd op de overkapping. De schilders hadden deze gefixeerd door stokken tussen de plaat en de goot van het afdak te steken. Hier stonden ze vervolgens met een trappetje op, ideaal was het niet volgens de schilder (want trap stond scheef), maar het werkte wel. En zelf heb ik, toen de buren zich hadden buitengesloten en er boven de overkapping nog een raam op stond, ook al eens over dat afdak gelopen zonder plank erussen, gewoon op de liggers staan en dat voelde prima solide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:54
Zit er een soort rubberen strook bovenop tussen de polycarbonaat platen, die de platen op z'n plek houdt?
M.a.w. als je een houten plank (18mm) neerlegt, dat die op dat rubber ligt?
Want zo heb ik het, en dan gaat die plaat echt nergens naartoe, dat rubber is stroef zat bij mij.

Ik zet er een telescopische ladder op tegen de dakgoot (geen huishoudtrap want die zou achterover hellen). Voor de zekerheid heb ik op de houten plaat nog een extra opstaand randje gemonteerd waar de ladder dan tegenaan staat.

Werkt top.

[ Voor 8% gewijzigd door DeadMetal op 07-11-2022 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whissie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04-2024
Wij krijgen/kopen er binnenkort ook één, een overkapping. Ik, gelukkig op voorhand, ook al aan onderhoud te denken.

Mijns inziens leek het mij het makkelijkste om om de 2 meter een haak in de muur te bevestigen. Vervolgens een plank (breedte 80 cm?) met de 8 graden afschot te maken (of 82 graden) met drie liggers (welke met een beetje meten netjes op je liggers van je overkapping rusten), bekleden met een zachte (maar niet te dikke ivm stevigheid) stof tegen het krassen van het glas, met kettingen die je aan de haken kan bevestigen.

Is in eerste instantie een werkje, maar eenmaal voor elkaar heb je altijd een stevige en redelijk handzame basis voor je werkzaamheden.

Dat is iig wat ik ga maken 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:22

VW-Arjan

★★★★★

idd, een wigvorm maken van balk en plaat, breder dan 2 liggers.
De onderkant (die op je overkapping rust) voorzien van rubber (plakkers ofzo).

Door het rubber schuift het niet en door de wigvorm is je sta plateau vlak.
Voor de ultieme veiligheid kun je nog op de rand het verste van je huis een lat bevestigen.
Dan kan je ladder ook niet wegschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
Als je de dragers van de overkapping niet vertrouwd: Kleine demontabele ladder/ladderlift met knik? Die komen best ver tot 20m ofzo, wordt heel veel gebruikt. Of steigerladder, plateauladder en die aan een haak in de muur vastmaken. Beetje kijken wat er te huur is in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImpulZ_28
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-09 12:24
Ik denk dat het veiligst is als je dit uitbesteed aan een ervaren dakgoot reiniger, die heeft hier meestal meer ervaring mee. ( heb ooit mijn zonnepanelen laten schoonmaken tegelijk met de dakgoot te laten reinigen. Hij bood gelijk aan om ook bij de buren te doen, die hebben ook z'n overkapping )

Edit: Kosten waren toendertijd iets van 100Eur, dakgoot + zonnepanelen reinigen

[ Voor 12% gewijzigd door ImpulZ_28 op 13-04-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

DeadMetal schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:02:
Zit er een soort rubberen strook bovenop tussen de polycarbonaat platen, die de platen op z'n plek houdt?
M.a.w. als je een houten plank (18mm) neerlegt, dat die op dat rubber ligt?
Want zo heb ik het, en dan gaat die plaat echt nergens naartoe, dat rubber is stroef zat bij mij.
hangt er vanaf of de TS ook aluminium onderprofielen heeft, of direct op rubber heeft gelegd.

met onderprofielen gaat de plaat hout zweven

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:54
Ik heb inderdaad aluminum onderprofielen met een gleuf waar het rubber in vastgedrukt wordt. De houten plank die ik erop leg raakt enkel het rubber, het maakt geen of nauwelijks contact met de polycarbonaatplaten.
Pagina: 1