Na een dakrenovatie waarbij alle nieuwe vuren spanten, sporen, tengels en panlatten in de warme lijnolie gezet te hebben, wil ik wat ervaring delen over
Bij Sekelskifte heb ik ook meteen 2 aanbevolen kwasten besteld:
:strip_exif()/f/image/sPchJCyXI9AxnSH6CAHs3NWV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WtdgrrS0cKhoOK7NLL3izUjh.jpg?f=fotoalbum_large)
NB: beide kwasten zijn nooit schoongemaakt en worden liggend bewaard.
Tip: doe geen lijnolie in de friteuse waaraan een anti-oxidant, zoals Vital-OX 5, is toegevoegd. Die gaat op een gegeven moment zo sterk schuimen dat de schuimende olie overstroomt en zo uit de friteuse loopt.
Welke kwast/borstel wel en niet te kiezen voor het aanbrengen van ruwe lijnolie?
Achtergrond: Hout dat niet in direct contact met zonlicht komt, heb ik behandeld met ruwe lijn(zaad)olie. Daar zitten o.a. eiwiten in die organismen kunnen voeden. Daarom heb ik voor de houten delen die wel meer zonlicht te verduren krijgen gekozen voor een "gezuiverde" eiwitarme lijnzaadolie van Selder (Grundolja). Per 5 liter leek Selder lijnzaadolie het meest betaalbaar bij Sekelskifte.Bij Sekelskifte heb ik ook meteen 2 aanbevolen kwasten besteld:
- de 80x9 mm brede Embo vernisborstel met natuurlijke witte haren gezet in vermoedelijk een nikkel omhulsel
- en de 37x18 mm brede Embo verniskwast met zwarte haren, gezet in vermoedelijk een verkoperd messing omhulsel.
De 80 mm brede kwast met natuurwitte haren
Na een paar weken ben ik erachter dat die 80 mm brede kwast de betere kwast is om duurzaam lijnolie aan te brengen. De 37 mm Embo lakpenseel #59 met de zwarte haren verzamelt lijnolie nabij het omhulsel en wordt daar dikker waardoor de haren uit elkaar gaan staan. De Embo 80 mm borstel met de witte haren is meer gebruikt en verdikt nog steeds niet bij de vatting. Daarom is die beter. Zie foto::strip_exif()/f/image/sPchJCyXI9AxnSH6CAHs3NWV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WtdgrrS0cKhoOK7NLL3izUjh.jpg?f=fotoalbum_large)
NB: beide kwasten zijn nooit schoongemaakt en worden liggend bewaard.
Tip: doe geen lijnolie in de friteuse waaraan een anti-oxidant, zoals Vital-OX 5, is toegevoegd. Die gaat op een gegeven moment zo sterk schuimen dat de schuimende olie overstroomt en zo uit de friteuse loopt.
[ Voor 1% gewijzigd door cj1 op 07-11-2022 22:15 . Reden: toevoeging: ruwe (lijnolie) ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j