Welke kwast voor het aanbrengen van lijnolie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Na een dakrenovatie waarbij alle nieuwe vuren spanten, sporen, tengels en panlatten in de warme lijnolie gezet te hebben, wil ik wat ervaring delen over

Welke kwast/borstel wel en niet te kiezen voor het aanbrengen van ruwe lijnolie?

Achtergrond: Hout dat niet in direct contact met zonlicht komt, heb ik behandeld met ruwe lijn(zaad)olie. Daar zitten o.a. eiwiten in die organismen kunnen voeden. Daarom heb ik voor de houten delen die wel meer zonlicht te verduren krijgen gekozen voor een "gezuiverde" eiwitarme lijnzaadolie van Selder (Grundolja). Per 5 liter leek Selder lijnzaadolie het meest betaalbaar bij Sekelskifte.

Bij Sekelskifte heb ik ook meteen 2 aanbevolen kwasten besteld:
  1. de 80x9 mm brede Embo vernisborstel met natuurlijke witte haren gezet in vermoedelijk een nikkel omhulsel
  2. en de 37x18 mm brede Embo verniskwast met zwarte haren, gezet in vermoedelijk een verkoperd messing omhulsel.

De 80 mm brede kwast met natuurwitte haren

Na een paar weken ben ik erachter dat die 80 mm brede kwast de betere kwast is om duurzaam lijnolie aan te brengen. De 37 mm Embo lakpenseel #59 met de zwarte haren verzamelt lijnolie nabij het omhulsel en wordt daar dikker waardoor de haren uit elkaar gaan staan. De Embo 80 mm borstel met de witte haren is meer gebruikt en verdikt nog steeds niet bij de vatting. Daarom is die beter. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Wvd0k_crh-6ePyqbrP4iu7evG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPchJCyXI9AxnSH6CAHs3NWV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VktIyTFm4pkg7Dn5XPdMriCRsdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtdgrrS0cKhoOK7NLL3izUjh.jpg?f=fotoalbum_large
NB: beide kwasten zijn nooit schoongemaakt en worden liggend bewaard.

Tip: doe geen lijnolie in de friteuse waaraan een anti-oxidant, zoals Vital-OX 5, is toegevoegd. Die gaat op een gegeven moment zo sterk schuimen dat de schuimende olie overstroomt en zo uit de friteuse loopt.

[ Voor 1% gewijzigd door cj1 op 07-11-2022 22:15 . Reden: toevoeging: ruwe (lijnolie) ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Los van het feit dat het nooit in me opgekomen was om te gaan frituren in een olie die ik ter bescherming op hout smeer, wat is de vraag nu eigenlijk?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Het is een vraag waar ik zelf het antwoord op heb gegeven.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:37
Voor olie kan je het beste kwasten van natuurlijk haar gebruiken. Veel kwasten worden van varkenshaar of paardenhaar gemaakt.

Volgens mij zijn de wasten die je in je foto laat zien synthetisch.

Dat werkt ook maar de haren gaan idd uit elkaar staan.

Kwasten ook nooit leggend bewaren. Maar aan de steel met de kwast naar beneden hangend.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Dido schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:43:
Los van het feit dat het nooit in me opgekomen was om te gaan frituren in een olie die ik ter bescherming op hout smeer, wat is de vraag nu eigenlijk?
Lijnzaadolie wordt ook wel in voedings middelen verwerkt. Maar na verhitten kan je het niet meer te verwerken in voeding

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 21:17
Ik heb laats ook zitten frituren in beits, en mijn patat kreeg er wel lekker een bruin kleurtje van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
To_Tall schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:07:
Volgens mij zijn de wasten die je in je foto laat zien synthetisch.
Volgens de importeur (Embo.se) is de kwast met de zwarte haren:
Houten handvat. Koperen plaat. Zwart natuurhaar, 90% top.
En de kwast met de witte haren:
Houten handvat. Wit natuurlijk haar, 90% top.
Waaraan denk jij te zien dat het hier om kwasten met synthetische haren gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
cj1 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:18:
[...]

Volgens de importeur (Embo.se) is de kwast met de zwarte haren:

[...]

En de kwast met de witte haren:

[...]

Waaraan denk jij te zien dat het hier om kwasten met synthetische haren gaat?
Dat een webwinkel 90% natuur product aangeeft maar niet verteld welk deel dit is :+
die 90% kan ook op de steel beslaan.. Normaal staat er ook op de steel om welke haren dit gaat. Varkenshaar, Paarden haar, of andere matrialen.

Anyway's dat maakt verder niet uit.

Volgns mij trekt lijnolie niet diep in het hout maar blijft het er bovenop liggen. Zou je dan niet normale beits gebruiken? Veel beits gaat ook de vergrijzing van hout tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
To_Tall schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:08:
[...]
Volgns mij trekt lijnolie niet diep in het hout maar blijft het er bovenop liggen. Zou je dan niet normale beits gebruiken?
Dan heb je het misschien over standolie. Standolie is een sterkt ingedikte en gekookte lijnolie.
Ik gebruik ruwe (gezuiverde) lijnolie.
Zeker bij oud hout zie ik de hete ruwe lijnzaadolie voor mijn ogen het hout in trekken. Als er nog wat vocht in zit dan verschijnen er zelfs kleine "schuimbelletjes" op het hout direct bij het aanbrengen van de opgewarmde (120-140ºC) lijnolie.

Volgens de Noorse auteur Jon Bojer Godal:
  • kan ruwe lijnzaadolie door openingen van 0,000005 mm dringen (0,005 micrometer)*
  • kan gekookte lijnzaadolie door openingen van 0,0001 mm dringen (0,1 micrometer)
  • heeft hout porieën van 0,030 mm (30 micrometer)
  • zijn de moleculen van lijnzaad standolie groter dan de houtporie,
  • zijn de alkyd(verf) moleculen groter dan lijnzaad standolie moleculen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqBVY2KCwdY7kESx_52YU8WIzdg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kRYbih4rOusmjLVR6ZmSZJ34.png?f=user_large

* een andere bron schrijft dat lijnoliemoleculen een (berekende) omvang van 0,0012 micrometer hebben.
Doe een druppel ruwe lijnolie op een vel karton en je ziet hoe goed de olie in/door het karton penetreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-06 20:32
Nog een veiligheidstipje.

Lijnolie in poetslappen kan uit zichzelf ontbranden.

https://www.abnamroverzek...tvlambaar-betoog-lijnolie

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11-2024
Dank voor deze info! Nu vraag ik me af, is de geur van de lijnzaadolie als je hem aanbrengt erg penetrant? Zo ja, voor hoelang? En kan je daarna je frituurpan of normale pan weggooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
3V3RT schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:50:
Nu vraag ik me af, is de geur van de lijnzaadolie als je hem aanbrengt erg penetrant? Zo ja, voor hoelang? En kan je daarna je frituurpan of normale pan weggooien?
Geur?
De onplezierigheid van de geur van lijnzaadolie wisselt van persoon tot persoon. Sommige mensen vinden het onplezierig en worden er misselijk van. Ikzelf heb geen last van de geur van lijnzaadolie zolang ik niet met mijn neus boven de friteuse hang, die net aan het verhitten is en waarbij de lijnzaadolie enigzins walmt. Als het verwarmingselement van de friteuse uit is (temperatuur bereikt) dan stopt het walmen en vindt ik de geur goed te hebben.
Frituurpan weggooien?
Als je één dag de friteuse gebruikt en meteen na gebruik het restant lijnolie uitgiet, en schoonmaakt dan kan de lijnzaadolie in de frituurpan. Als je het een nacht laat staan dan begint de olie al aan te koeken. Vooral net boven het vloeistof niveau. Nu doe ik al zo'n 4 maanden zonder schoonmaken van de friteuse.

Ik heb geen zin in al dat schoonmaak werk en heb daarom een aparte friteuse. Na een 2 à 3 maanden vond ik de laag aangekoekte lijnolie te dik én had ik één lijnolie-met-anti-oxidant schuimoverstroming gehad. Daarom werd een grote lijnolie-friteuse-schoonmaak gestart. Dat is dan met zo'n glasschraper afbikken, en soda in heet water om te ontvetten. De grote lijnolie-friteuse-schoonmaakbeurt kost al snel 4 tot 6 uur.

PS Op de foto's zie je de kwasten op het plakkerige deksel van de lijnolie-friteuse liggen.

Pagina: 1