RDNA 3 / RDNA 4 videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Ik ben aan het focussen wat ik over 1 a 3 jaar voor videokaart wil gaan kopen.. (en soort van systeem compleet willen maken)
Ik game momenteel op 1440p met een AMD Radeon RX 6700 XT 12GB videokaart.

Wilde de vraag eigenlijk in het videokaarten topic stellen. Maar vond het onduidelijk voor mijn vraag waar ik deze moest posten.
Als het al om bestaande videokaarten ging dan snap ik dat ik de vraag beter bij componenten koop advies kan plaatsen.

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Betreft het bovenstaande toch maar voor componenten koopadvies gekozen.. Wil namelijk de mensen niet op de zere tenen gaan staan.

Ik kon bij RDNA 2 kiezen om voor een RX 6800 of 6800XT te gaan. Maar dit heb ik echter niet gedaan.

In de tijd van de koop van mijn videokaart waren de RX6800 en 6800XT niet makkelijk aan te komen, en waren ook behoorlijk aan de prijs.

Wetende dat de raytracing functie van die kaarten totaal van optimaal waren (niet zulke beste prestaties dan de tegenhanger van nvidia.) Heb ik toen toch maar besloten om voor een RX6700XT reference design te gaan.. (deze was toch ook al niet goedkoop) maar ben echter nog altijd erg blij met deze kaart geweest. Echter ook in het achterhoofd om deze RX6700XT 12GB als tijdelijk te gebruiken.
en deze later in een 2de pc te steken die ik hier momenteel hebt staan.
Want ik wilde echter meer prestaties hebben. En overweeg een andere monitor te willen aanschaffen) Misschien naar 4K)

Ik zit momenteel nog met een ASUS MG278Q TN monitor.. Redelijke monitor.. Maar vind dat aan het systeem wel een betere aan gehangen mag worden (als je dan ook mijn systeem specs weet)

Ik heb zelf ook nog een 1080P IPS monitor staan.. En ja als je eenmaal IPS gebruikt hebt valt een TN toch wel een beetje tegen.

Voor mij is het TN scherm ook een beetje outdated geworden.. En ben ook niet helemaal kapot van de 1440P resolutie.

Ben eerder voor 1440P gegaan omdat ik een groter beeld oppervlak wilde hebben.. Bij sommige games waar je meer zicht om je heen wilt hebben zoals the hunter: call of the wild. Is meer scherm oppervlak wel ideaal om te hebben.

Nadeel van mijn 1440P monitor vond ik juist dat 1080P content meer blurry / onscherp word weer gegeven.

Andere reden om toen voor 1440P te gaan was omdat je er geen super high end videokaart voor nodig had / hebt en je meteen hoop geld kwijt bent.

Aangezien ik momenteel nog een goede RX 6700 XT videokaart hebt. Wilde ik eigenlijk RDNA 3 overslaan. Van generatie naar generatie is misschien niet de beste upgrade. RDNA 3 zou veel betere Raytracing performance hebben.

Maar liefst wil ik toch nog tot RDNA 4 wachten.. Omdat dit de generatie zou zijn dat veel belovend zou zijn.

Maar nou zag ik op YT dat er ook nog een RDNA 3 Refresh er gaat komen.. (zelfde idee wat er ook bij RDNA 2 is geweest.
Al vond ik die line up niet heel intressant.. Paar procent beter, wel een veel hogere stroom verbruik.

Nou heb ik het volgende systeem:

AMD RYZEN 7 5800X3D
* MSI X570S EDGE MAX WIFI
* GSKILL TRIDENT Z RGB 64GB DDR4 3600MHz C16 (4x16) DUAL RANK
@ 3800MhZ 16-19-19-39-89 1T 1.400V
* AMD RX 6700XT 12GB [reference]
* CORSAIR H115i ELITE CAPELLIX
* BE QUIET 650 WATT STRAIGHT POWER 11
* CORSAIR CRYSTAL 680X
* Kingston Renegade 1TB M.2 NVM-E PCIe 4.0 4X [OS]
* SAMSUNG 2TB M.2 NVM-E PCIe 4.0 4X [ GAMES]
* ASUS MG278Q 1440P TN MONITOR

Nou vraag ik me af, Zal de cpu het nog volhouden tot RDNA 4.? (heb zelf de RX 8800 in me hoofd)
Of zal dit niet genoeg zijn? (want dan zijn we al weer 3 jaar verder gok ik?)

Daarnaast vind ik 8K gaming ook wel gaaf om te zien.. (game voorbeelden op YT gezien)

Alleen dat zal verlopig nog wel even aan mij voorbij gaan aangezien de beschikbaarheid van die monitoren (nog bijna niks)

En de prijs zal ook niet mals zijn?

En wat is er kwa monitor aan te raden?

Toch van 1440P de upgrade maken naar 4K 60Hz? en later door upgraden naar 8K (8K is RDNA 3 volgens mij nog niet snel genoeg voor, dacht dat je dan met 80FPS blij mag zijn?)

Of beter maar gewoon voor een 4K 144 Hz scherm gaan kijken en 8K verlopig maar de boel laten, aangezien je dan toch de snelst mogelijke videokaart voor nodig hebt.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Ik zoek momenteel nog niks, maar kijk wel uit naar een snellere nieuwere videokaart en een andere monitor.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Dat is lastig, RDNA 4 is nog niet uit. Voor de monitor kan ik tot 700 euro overwegen, maar een tussen optie voor 300 / 350 euro zou ook mooi kunnen zijn als ik er beter op vooruit ga.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Voor de videokaarten blijf ik liever bij AMD reference designs.. Heb slechte ervaring met 3rd party producten

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Systeem specs staan hier boven.

Mocht er meer nodig zijn, kan ik aanvullend reageren.

Waarom ik op RDNA 4 focus is omdat ik een goede kaart wil kopen voor een langere tijd gebruik. Dus wil eigenlijk niet ieder jaar een andere kaart willen kopen

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 00:08
Ik vind het naar om te zeggen, maar ik denk dat je compleet de bal mis slaat op zowat elk vlak.
RDNA3 komt pas volgende maand uit, en er is nog geen enkel betrouwbaar medium die met officiële benchmarks is uitgekomen (en dat zal ook zo zijn tot de kaart bijna op de markt is).

Van RDNA 4 is enkel geweten dat deze in 2024 gaat uitkomen op een 'advanced node' (dus iets nieuwer dan de huidige 5nm nodes).
Wat je ook van nieuws van RDNA 4 of een 'RDNA 3 refresh' hebt gehoord is gewoon ongegronde speculatie/leugens van websites/youtube kanalen die zulke bul***t verkondigen om wat extra views te verkrijgen.

Dus wat is eigenlijk je vraag?
Ik ben aan het focussen wat ik over 1 a 3 jaar voor videokaart wil gaan kopen
Daar moet je dan binnen 1a3 jaar dan maar eens een nieuw topic over maken...

Als je momenteel tevreden bent van je systeem, dan moet je er gewoon vandaag van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Robin4 schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:34:
Nou vraag ik me af, Zal de cpu het nog volhouden tot RDNA 4.? (heb zelf de RX 8800 in me hoofd)
Of zal dit niet genoeg zijn? (want dan zijn we al weer 3 jaar verder gok ik?)

Daarnaast vind ik 8K gaming ook wel gaaf om te zien.. (game voorbeelden op YT gezien)

Alleen dat zal verlopig nog wel even aan mij voorbij gaan aangezien de beschikbaarheid van die monitoren (nog bijna niks)

En de prijs zal ook niet mals zijn?

En wat is er kwa monitor aan te raden?
Dit is echt pure speculatie en iedereen die anders beweert liegt.

Ga eens kijken wat de prognoses uit 2019 waren over de jaren erna en ga even heel hard lachen. :P

En, euh, youtube-voorbeelden van 8K? Hoe kijk je die filmpjes zonder 8K-monitor? Volgens mij staar je je een beetje te veel blind op toekomstfantasie...
Ik zoek momenteel nog niks, maar kijk wel uit naar een snellere nieuwere videokaart en een andere monitor.
Oke, dan is het advies om gewoon nog 2 jaar te wachten en nu niks te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 06-11-2022 19:13 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ik vroeg me ook af of de cpu tegen die tijd de RDNA 4 ook nog kan bijbenen.

Neem aan dat er toch wel iets ruim genomen wel over te zeggen is?

[ Voor 31% gewijzigd door Robin4 op 06-11-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
[quote]bwerg schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:11:
[...]

Oke, dan is het advies om gewoon nog 2 jaar te wachten en nu niks te doen.
[/quote

Kan wachten wat ik wil, systeem word dan ook ouder.. Logisch.. Maar gaat de huidige cpu dat nog trekken.
(misschien moet ik dan niet te lang wachten, als voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-10 16:33
Je kan niet in de toekomst kijken. Alleen beslissen wat je nu doet. Ben je nu tevreden, doe dan niks. Zie je iets beters wat je wil, bedenk je dan of de verbetering groot genoeg is.
Alleen als er een incompatibele generatiewissel komt moet je bedenken wat je mee kan nemen en wat niet. Maar een videokaart die je nu koopt doet het ook over een jaar nog in je nieuwe systeem.
Maar DDR4 RAM dat je nu koopt past volgens jaar niet in een DDR5 systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenHond
Je huidige cpu kan het waarschijnlijk nog meer dan 5 jaar trekken.
Cpu’s zijn over het algemeen niet de beperkende factor bij game performance. Je moet games al op een lage resolutie/setting zetten om onderling verschil te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Wat betreft de monitor zouden jullie nou doen?

Kan een 1440P IPS scherm overwegen.. Alleen die keuze is ook gemiddeld beperkt (aangezien meer 4K 144Hz nieuwe modellen op de markt komen.

Kan voor een tijdelijk goedkopere 4K 60Hz monitor gaan (wat mijn RX6700XT nog redelijk zou kunnen draaien)

Ben alleen bang dat 144hz -> 60Hz een klap in het gezicht gaat worden..

8K zal verlopig onbetaaldbaar zijn, dus dat zet ik maar verlopig een paar jaar beter uit me hoofd.

Of 4K 144hz scherm ? (zou wel willen, maar de beste kaart die ik hier hebt liggen is een RTX 3070 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:51
ik zou het eerst proberen,van 144hz naar 60 is vind ik nogal een omschakeling en zeker bv als je shooters speelt,ga je daar echt serieus nadeel van ondervinden.

Waarom trouwens blijf je niet bij 1440p?zoveel verschil is het niet met 4k.Maar het vraagt nog veel meer van het systeem zeker qua gpu.

Zet je huidige scherm maar eens op 60hz,dan weet je wat je kan verwachten

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 06-11-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
Ben je zo ontevreden over je huidige scherm?
Heb je trouwens 2 monitors? Je kan ook een WQHD monitor overwegen. Deze zijn breder dan 1440p schermen, en je huidige videokaart zal er veel beter op presteren dan op 4k. Als setup met een enkele monitor zal dit meer meerwaarde bieden dan 4k (vind ik persoonlijk).

Gamen op 60Hz is trouwens echt niet aan te raden als je 144Hz of hoger gewoon bent. En sommige games, zelfs met een RTX3070 zullen niet meer dan 40-50fps kunnen geven op 4k.

[ Voor 10% gewijzigd door DenHond op 06-11-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Shooter speel ik eigenlijk niet veel.

Maar heb de overgang bij een oudere monitor wel mee gemaakt van 60Hz naar iets snellers.

Al zou voor mij 75Hz wel de ondergrens blijven om een enig sinds bruikbaar scherm te hebben.

Vind 1440P beetje een rare resolutie.. Youtube content is vaak in 1080P.. Maar dan word dat wat minder scherp weer gegeven op mijn 1440p monitor.

4K heeft wel meer pixel per inch. 109 voor een 1440P monitor tot 163 ppi voor een 4K monitor.. En dat bepaald wel de scherpte van het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:51
Robin4 schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:18:
Shooter speel ik eigenlijk niet veel.

Maar heb de overgang bij een oudere monitor wel mee gemaakt van 60Hz naar iets snellers.

Al zou voor mij 75Hz wel de ondergrens blijven om een enig sinds bruikbaar scherm te hebben.

Vind 1440P beetje een rare resolutie.. Youtube content is vaak in 1080P.. Maar dan word dat wat minder scherp weer gegeven op mijn 1440p monitor.

4K heeft wel meer pixel per inch. 109 voor een 1440P monitor tot 163 ppi voor een 4K monitor.. En dat bepaald wel de scherpte van het beeld.
Wat ik al zei,probeer je scherm maar eens op 60hz te zetten,ik vind het zelf echt een dramatisch verschil,zeker met snel bewegend beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
DenHond schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:16:
Ben je zo ontevreden over je huidige scherm?
Heb je trouwens 2 monitors? Je kan ook een WQHD monitor overwegen. Deze zijn breder dan 1440p schermen, en je huidige videokaart zal er veel beter op presteren dan op 4k. Als setup met een enkele monitor zal dit meer meerwaarde bieden dan 4k (vind ik persoonlijk).

Gamen op 60Hz is trouwens echt niet aan te raden als je 144Hz of hoger gewoon bent. En sommige games, zelfs met een RTX3070 zullen niet meer dan 40-50fps kunnen geven op 4k.
Mijn 200 euro kostende AOC monitor 24G2 monitor met eerste generatie paneel (IPS) ziet er veel beter uit dan deze asus monitor die ik destijds voor rond de 450 euro hebt betaald.

Vandaar ik een tijd op de 1080P monitor hebt gedraait. (de TN ASUS stond toen wat stof te happen) en geen zin om tussen een berg van spullen eruit te gaan vissen.

Ja ik zie het verschil wel tussen IPS en TN.. IPS is veel scherper en kleuren zijn donkerder (gewoon veel mooier)

WQHD heb ik helaas geen ruimte voor op dit moment.. Kan hoogstens tot 28 inch gaan en dat is het.

Persoonlijke meningen kan ik erg waarderen.. :)

Ondertussen ben ik wel een beetje me intresse verloren in ASUS monitoren.. Heb eerder nog een andere asus gehad, en die vond ik slechter dan de gene die ik nu heb.

LG ben ik ook niet zo kapot van met die losse power adapters.. (ben je adapter kwijt, of ligt in de weg)
Vind de normale net stroom snoeren veel beter werken.. Voeding zit altijd in de monitor.)

Enige goede experience is die goedkopere AOC monitor.. Die heeft mij echt overtroffen voor het geld wat deze gekost heeft. (normaal zou ik niet echt een minder bekender merk kopen als AOC (ja ik weet dat ze in de 80er jaren ook al bestonden. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Robin4 op 06-11-2022 20:29 ]

Pagina: 1