Zonnepanelen op XPS platen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Onlangs hebben wij ons platte dak (+/- 20m2) laten vervangen met 7cm PIR-platen en nieuwe bitumen dakbedekking. Dit in voorbereiding op de zonnepanelen die erop komen. De zonnepanelen worden door middel van een ballastsysteem geplaatst.

Een vriend van mij die redelijk handig is adviseerde mij om bovenop de laag bitumen nog een XPS-laag te doen van een aantal centimeter om te voorkomen dat de zonnepanelen rechtstreeks op de dakbedekking komen te liggen en wellicht de laag dakbedekking kan beschadigen.

Ik zelf twijfel een beetje hierover. Qua dakopstand e.d. zou het makkelijk kunnen. Maar is het zinvol? Daarnaast zit ik even met de brandveiligheid van XPS. Is dit een risico?

Graag zou ik iets meer advies hiervoor willen hebben voor ik die platen op het dak leg.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TwingyTwingy schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:25:
Onlangs hebben wij ons platte dak (+/- 20m2) laten vervangen met 7cm PIR-platen en nieuwe bitumen dakbedekking. Dit in voorbereiding op de zonnepanelen die erop komen. De zonnepanelen worden door middel van een ballastsysteem geplaatst.

Een vriend van mij die redelijk handig is adviseerde mij om bovenop de laag bitumen nog een XPS-laag te doen van een aantal centimeter om te voorkomen dat de zonnepanelen rechtstreeks op de dakbedekking komen te liggen en wellicht de laag dakbedekking kan beschadigen.

Ik zelf twijfel een beetje hierover. Qua dakopstand e.d. zou het makkelijk kunnen. Maar is het zinvol? Daarnaast zit ik even met de brandveiligheid van XPS. Is dit een risico?

Graag zou ik iets meer advies hiervoor willen hebben voor ik die platen op het dak leg.
Onder de poten van montage materieel van de zonnepanelen komen normaal ook nog wat dingen om de druk te verdelen.
Het nut van extra XPS weet ik niet.

Hier op het dak liggen ze ook op enkellaags EPDM.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
montagemateriaal van panelen is meestal op een rubber of kunststof voet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Nu online
Okee, dan lijkt het risico op beschadiging reuze mee te vallen. Wat dan nog wel het overwegen waard is om de XPS als extra isolatielaag te zien. Met 7cm PIR is de isolatie best oké, maar wat extra kan ook geen kwaad.

Beetje moeilijke overweging. XPS kost natuurlijk niet zo veel maar geen idee of het een merkbaar verschil qua isolatie oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
xps koopt je gebruikt voor een paar euro per plaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als je nog moet leggen kun je ook overwegen om ankers mee te stoken, dan kun je alles vast op het dak monteren zonder ballast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:34
Beetje late reactie, maar bij mij lopen de vogels van het XPS te snoepen. Er is in 7 jaar al best veel verdwenen. Denk dat rubber een betere oplossing is als het enkel om bescherming gaat. Bij XPS moet daar dus ook weer een beschermlaag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Nu online
Inmiddels zijn we even verder. Dank voor alle reacties.
De zonnepanelen gaan er in maart op. We hebben wat tegenstrijdige reacties gekregen. De dakdekker adviseerde om er wel XPS/rubber onder te leggen. XPS met iets van rubber heeft onze voorkeur omdat het wat extra isolatie geeft en in de zomer een stuk koeler blijft dan de bitumenlaag. De leverancier van de zonnepanelen geeft tegenstrijdige signalen. De ene medewerker adviseert het wel terwijl de andere resoluut zegt dat er nooit schade ontstaat.

[ Voor 9% gewijzigd door TwingyTwingy op 18-01-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:34
Bedoel je dan EPDM ipv bitumen? Idealiter stop je een laag beloopbaar PIR onder de EPDM. De zonnepanelen dan op stukjes rubber bovenop de EPDM plaatsen. Dan kun je weer 25 jaar+ vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De zonnepanelen worden inderdaad geplaatst met rubberen dragers, die beschermen elke type dakbedekking.

Tegels worden bijvoorbeeld ook zo gelegd. De XPS zou ik alleen doen als je de investering voor extra isolatie de moeite waard vindt, anders hoeft het echt niet.

Want hou hier rekening mee: de XPS moet een hogere R waarde hebben dan de bestaande isolatie en heeft een beschermlaag nodig in de vorm van tegels of een grindlaag. Anders gaat de zon of inderdaad de vogels ermee aan de haal.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
tweakduke schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:38:
De zonnepanelen worden inderdaad geplaatst met rubberen dragers, die beschermen elke type dakbedekking.
Rubber dragers kan je niet toepassen op pvc daken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Wolly schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Rubber dragers kan je niet toepassen op pvc daken.
Ja dat klopt, ik ging even van EPDM en bitumen uit in dit topic.

Voor PVC zijn er gelukkig weer kunststof dragers :) Die trouwens ook wel gebruikt worden bij EPDM en bitumen daken.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Nu online
tweakduke schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:38:

Tegels worden bijvoorbeeld ook zo gelegd. De XPS zou ik alleen doen als je de investering voor extra isolatie de moeite waard vindt, anders hoeft het echt niet.

Want hou hier rekening mee: de XPS moet een hogere R waarde hebben dan de bestaande isolatie en heeft een beschermlaag nodig in de vorm van tegels of een grindlaag. Anders gaat de zon of inderdaad de vogels ermee aan de haal.
Twee vragen:

- De bestaande laag is 7cm PIR, XPS zal maximaal 5cm worden. Is dit een probleem? Ik weet dat het een probleem is bij koud-dak constructies, maar geldt dit ook voor PIR - Bitumen - XPS?
- Is het noodzakelijk om tegels/grind toe te passen als er zonnepanelen op de XPS komen met ballasysysteem. Zon kan er daardoor amper bij en qua zwaarte zijn de zonnepanelen voldoende lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

quazar schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:18:
Beetje late reactie, maar bij mij lopen de vogels van het XPS te snoepen. Er is in 7 jaar al best veel verdwenen. Denk dat rubber een betere oplossing is als het enkel om bescherming gaat. Bij XPS moet daar dus ook weer een beschermlaag op.
Weet je zeker dat dit niet de invloed van uw-licht is? Onder invloed van uv lost xps volgens mij langzaam op (dus afdekken met folie, tegels, grind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

TwingyTwingy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:38:
[...]

Twee vragen:

- De bestaande laag is 7cm PIR, XPS zal maximaal 5cm worden. Is dit een probleem? Ik weet dat het een probleem is bij koud-dak constructies, maar geldt dit ook voor PIR - Bitumen - XPS?
- Is het noodzakelijk om tegels/grind toe te passen als er zonnepanelen op de XPS komen met ballasysysteem. Zon kan er daardoor amper bij en qua zwaarte zijn de zonnepanelen voldoende lijkt mij.
Dikte van de XPS plaat Rd waarde Rc waarde
5cm 1.5 2.0
5cm XPS geeft een Rd waarde van 1.5 en een Rc waarde van 2.0
7cm PIR geeft een Rd waarde van 3.15 en een Rc waarde van 3.65

Om condensproblemen te voorkomen is het normaal gesproken de bedoeling dat die 2 R waardes van de isolatie die je wilt toevoegen hoger zijn dan de isolatie die eronder zit. Daarbij voegt die 5cm XPS amper wat toe, het is de moeite domweg niet waard naar mijn mening.

XPS is daarnaast niet uv-bestendig. Het zal niet na de eerste zomer weg zijn, maar op den duur gaat het eronder lijden.

Als de isolatiewaarde echt een punt is dan zou ik het bijisoleren door de huidige dakbedekking eraf te halen en dan het pakket aanvullen met 5cm pir. Probleem is alleen dat lukt niet altijd als na het slopen de oude isolatie niet meer goed genoeg is.

En dan wordt het echt een kosten / baten afweging.

Edit:
Ter voorbeeld 5cm PIR heeft de waarden 5cm 2.25 / 2.75, waardoor je de Rc waarde van het dak rond de 6 uitkomt als je dat zou toevoegen.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 20-01-2023 22:02 ]

Tweakers Discord

Pagina: 1