Momenteel ben ik me aan het oriënteren op het vervangen van de groepenkast in mijn huis. Ik ben echt een totale leek op dit gebied, maar ik denk dat ik zelf wel een redelijke oplossing heb verzonnen.
Momenteel is de situatie in de meterkast als volgt:
- Twee groepenkasten
- Geen hoofdschakelaar
- Groepenkast 1:
o 2x 16A witte groepen met een bijbehorende 500 mA aardlekschakelaar
o 3x 16A groene groepen met bijbehorende 30 mA aardlekschakelaar
o Beltrafo (staat uit, bel wordt en gaat niet gebruikt worden)
- Groepenkast 2:
o 3x 16A groepen met bijbehorende 30 mA aardlekschakelaar
o Eén van de groepen is niet in gebruik
Met het oog op de toekomst wil ik de hoofdaansluiting laten opwaarderen naar 3x25A. Dit kan echter pas wanneer er een 3-fase hoofdschakelaar aanwezig is. De zonnepaneelinstallateurs die ik tot nu toe over de vloer heb gehad geven allemaal aan dat de huidige installatie niet geschikt is. Daarnaast zijn de kasten oud (jaren 80/90) en kunnen m.i. niet veel uitbreid worden (mogelijk nog 1x16A in groepenkast 2).
Mijn idee was om de twee groepenkasten te vervangen met één enkele groepenkast van ABB o.i.d.:
(1x) 4-polige 40A hoofdschakelaar
(8x) 16A b-kar installatieautomaten met twee bijbehorende 40A 30 mA aardlekschakelaars
(4x) 16A b-kar aardlekautomaten
(1x) 16A b-kar 3P+N aardlekautomaat

Ik zou dan in de basis de 7 groepen die nu daadwerkelijk in gebruik zijn behouden met daarnaast nog 1 extra vrije groep. Bovendien heb ik dan 4 aardlekautomaten voor de PV-installatie, airconditioning of misschien in de toekomst een laadpaal. Die hebben dan mooi allemaal hun eigen aardlek zonder dat ze de rest van de installatie in de weg zitten.
Met de 3 fase aardlekautomaat ben ik ook voorbereid op een inductiekookplaat (even los van het trekken van kabels naar de keuken
)
Is dit een goed idee?
Kan ik later nog een 3 fase krachtgroep toevoegen aan de installatie middels het bijplaatsen van een tweede groepenkast met daarin een 16A b-kar 3P+N aardlekautomaat? Voor bijvoorbeeld een laadpaal o.i.d.?
EDIT: Verwachte PV installatie zal tussen de 3500-5000 Wp zijn afhankelijk van de gekozen optie, maar ik neig meer naar het laatste dan het eerste.
Momenteel is de situatie in de meterkast als volgt:
- Twee groepenkasten
- Geen hoofdschakelaar
- Groepenkast 1:
o 2x 16A witte groepen met een bijbehorende 500 mA aardlekschakelaar
o 3x 16A groene groepen met bijbehorende 30 mA aardlekschakelaar
o Beltrafo (staat uit, bel wordt en gaat niet gebruikt worden)
- Groepenkast 2:
o 3x 16A groepen met bijbehorende 30 mA aardlekschakelaar
o Eén van de groepen is niet in gebruik
Met het oog op de toekomst wil ik de hoofdaansluiting laten opwaarderen naar 3x25A. Dit kan echter pas wanneer er een 3-fase hoofdschakelaar aanwezig is. De zonnepaneelinstallateurs die ik tot nu toe over de vloer heb gehad geven allemaal aan dat de huidige installatie niet geschikt is. Daarnaast zijn de kasten oud (jaren 80/90) en kunnen m.i. niet veel uitbreid worden (mogelijk nog 1x16A in groepenkast 2).
Mijn idee was om de twee groepenkasten te vervangen met één enkele groepenkast van ABB o.i.d.:
(1x) 4-polige 40A hoofdschakelaar
(8x) 16A b-kar installatieautomaten met twee bijbehorende 40A 30 mA aardlekschakelaars
(4x) 16A b-kar aardlekautomaten
(1x) 16A b-kar 3P+N aardlekautomaat

Ik zou dan in de basis de 7 groepen die nu daadwerkelijk in gebruik zijn behouden met daarnaast nog 1 extra vrije groep. Bovendien heb ik dan 4 aardlekautomaten voor de PV-installatie, airconditioning of misschien in de toekomst een laadpaal. Die hebben dan mooi allemaal hun eigen aardlek zonder dat ze de rest van de installatie in de weg zitten.
Met de 3 fase aardlekautomaat ben ik ook voorbereid op een inductiekookplaat (even los van het trekken van kabels naar de keuken
Is dit een goed idee?
Kan ik later nog een 3 fase krachtgroep toevoegen aan de installatie middels het bijplaatsen van een tweede groepenkast met daarin een 16A b-kar 3P+N aardlekautomaat? Voor bijvoorbeeld een laadpaal o.i.d.?
EDIT: Verwachte PV installatie zal tussen de 3500-5000 Wp zijn afhankelijk van de gekozen optie, maar ik neig meer naar het laatste dan het eerste.
[ Voor 3% gewijzigd door wjjkoevoets op 06-11-2022 15:48 ]
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.