Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervanging bestaande groepenkast t.b.v. PV-installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-11 13:43

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Momenteel ben ik me aan het oriënteren op het vervangen van de groepenkast in mijn huis. Ik ben echt een totale leek op dit gebied, maar ik denk dat ik zelf wel een redelijke oplossing heb verzonnen.

Momenteel is de situatie in de meterkast als volgt:
   - Twee groepenkasten
   - Geen hoofdschakelaar
   - Groepenkast 1:
      o 2x 16A witte groepen met een bijbehorende 500 mA aardlekschakelaar
      o 3x 16A groene groepen met bijbehorende 30 mA aardlekschakelaar
      o Beltrafo (staat uit, bel wordt en gaat niet gebruikt worden)
   - Groepenkast 2:
      o 3x 16A groepen met bijbehorende 30 mA aardlekschakelaar
      o Eén van de groepen is niet in gebruik

Met het oog op de toekomst wil ik de hoofdaansluiting laten opwaarderen naar 3x25A. Dit kan echter pas wanneer er een 3-fase hoofdschakelaar aanwezig is. De zonnepaneelinstallateurs die ik tot nu toe over de vloer heb gehad geven allemaal aan dat de huidige installatie niet geschikt is. Daarnaast zijn de kasten oud (jaren 80/90) en kunnen m.i. niet veel uitbreid worden (mogelijk nog 1x16A in groepenkast 2).

Mijn idee was om de twee groepenkasten te vervangen met één enkele groepenkast van ABB o.i.d.:
(1x) 4-polige 40A hoofdschakelaar
(8x) 16A b-kar installatieautomaten met twee bijbehorende 40A 30 mA aardlekschakelaars
(4x) 16A b-kar aardlekautomaten
(1x) 16A b-kar 3P+N aardlekautomaat

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a33O5LT.png

Ik zou dan in de basis de 7 groepen die nu daadwerkelijk in gebruik zijn behouden met daarnaast nog 1 extra vrije groep. Bovendien heb ik dan 4 aardlekautomaten voor de PV-installatie, airconditioning of misschien in de toekomst een laadpaal. Die hebben dan mooi allemaal hun eigen aardlek zonder dat ze de rest van de installatie in de weg zitten.

Met de 3 fase aardlekautomaat ben ik ook voorbereid op een inductiekookplaat (even los van het trekken van kabels naar de keuken :+)

Is dit een goed idee?
Kan ik later nog een 3 fase krachtgroep toevoegen aan de installatie middels het bijplaatsen van een tweede groepenkast met daarin een 16A b-kar 3P+N aardlekautomaat? Voor bijvoorbeeld een laadpaal o.i.d.?

EDIT: Verwachte PV installatie zal tussen de 3500-5000 Wp zijn afhankelijk van de gekozen optie, maar ik neig meer naar het laatste dan het eerste.

[ Voor 3% gewijzigd door wjjkoevoets op 06-11-2022 15:48 ]

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Beste antwoord (via wjjkoevoets op 07-11-2022 20:33)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
En ze zijn dermate veel duurder dan de 2U alamats dat je, mits de ruimte er is, voordeliger bent met een dubbele kast.

Verder even offerte vragen voor Abb SN bij Sander vunderink. Kost minder ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
1 unit brede alamats zijn volgens mij spanningsafhankelijk en niet toegestaan.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Navi schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:53:
1 unit brede alamats zijn volgens mij spanningsafhankelijk en niet toegestaan.
Ze zijn er wel, maar schaars.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik dacht enkel siemens, geen ABB.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
En ze zijn dermate veel duurder dan de 2U alamats dat je, mits de ruimte er is, voordeliger bent met een dubbele kast.

Verder even offerte vragen voor Abb SN bij Sander vunderink. Kost minder ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Positieve noot die ik uit jullie commentaar haal is dat mijn idee op zich niet slecht is, maar dat de 1U alamats geen goed idee zijn. Schaars, duur en mogelijk überhaupt niet geschikt.

Momenteel zijn er al twee kasten naast elkaar gemonteerd, dus ik zou verwachten dat ruimte geen probleem is:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4eThBzy.png

Ik zou eventueel kunnen overwegen om de 4x1U alamats te vervangen door 2x2U alamats. Dan hou ik in mijn geval nog altijd één 16A groep over. Wil ik later uitbreiden dan zal ik alsnog een kast ernaast moeten plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ndiUOL7.png

Jullie hebben gelijk dat dit bovendien ook nog eens een hoop scheelt t.o.v. 1U alamats (uitgaande van Elektramat prijzen: € 585,20 t.o.v. € 817,52).

Maar misschien is het toch verstandiger om alvast een tweede kast bij te plaatsen en gewoon 4x2U alamats aan te houden:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qpUfICC.png

Dit is, zoals @Ronald al aanhaalde, nog altijd goedkoper (€ 767,86) dan de 1U alamat oplossing + er is meteen ruimte voor een extra 16A b-kar 3P+N aardlekautomaat in de toekomst.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Ronald
@wjjkoevoets nu voor de dubbele kast gaan, dan blijft het allemaal netter bij verdere aanpassingen die mogelijk nog volgen. Dingen als laadpaal etc.

En geen idee of je het gezien heb of er overheen gelezen: bij Sander vunderink zou je vrij duidelijk minder kwijt zijn met ABB

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:02:
@wjjkoevoets nu voor de dubbele kast gaan, dan blijft het allemaal netter bij verdere aanpassingen die mogelijk nog volgen. Dingen als laadpaal etc.

En geen idee of je het gezien heb of er overheen gelezen: bij Sander vunderink zou je vrij duidelijk minder kwijt zijn met ABB
Thanks!

Nee, zeker niet overeen gelezen. Ik heb inmiddels contact opgenomen per mail en gevraagd of zij me kunnen helpen met een passende offerte voor de kasten :)

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gewoon een kant en klaar kast met 8 alamats.

https://www.sandervunderi...dlekautomaten-3-fase.html

€302.

Dan een losse B16 3P+1N erbij voor €100

https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html

Kloar.

Voor €70 een tweede kast ernaast als je dat wil?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Navi schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:17:
Ik dacht enkel siemens, geen ABB.
Als ik kort mag inbreken:
Wel interessant dat de "niet toegestane" 1U-alamats in een nieuwe GACIA kast in april
bij mij door SolarConcepts in het kader van een nieuwe pv-installatie gewoon geïnstalleerd werden.
Op de alamats staat IEC61009-1 waar eigenlijk EN[IEC] 61009-2-1 zou moeten staan.
referentie: "Hoe pas ik de juiste aardlekbeveiliging toe volgens NEN1010:2020?"

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Topicstarter
dunklefaser schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:18:
[...]

Als ik kort mag inbreken:
Wel interessant dat de "niet toegestane" 1U-alamats in een nieuwe GACIA kast in april
bij mij door SolarConcepts in het kader van een nieuwe pv-installatie gewoon geïnstalleerd werden.
Op de alamats staat IEC61009-1 waar eigenlijk EN[IEC] 61009-2-1 zou moeten staan.
referentie: "Hoe pas ik de juiste aardlekbeveiliging toe volgens NEN1010:2020?"
offtopic:
Niet dat ik jouw installateur beticht van het één of ander, maar volgens mij zijn er genoeg cowboys actief die nergens naar kijken. Als je ziet wat voor knutselwerken er soms voorbij komen...

Pagina: 1