Oven Indesit repareren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow Patrol
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 10:52
Dag Allen,

Ik heb een oven die na opwarmen de aardlekschakelaar eruit laat gaan. De aardlek gaat er altijd pas uit nadat de oven 10 min ongeveer heeft aangestaan en hij opgewarmd is tot een temperatuur. Hij gaat er uit zowel bij Boven warmte, onder en boven warmte en hete lucht (die de ronde spiraal gebruikt). Toen ben ik gestopt met testen, want het leek mij dan niet aan de verwarmingselementen te liggen.

Wat heb ik gedaan:
1. De oven op een andere aardlek aangesloten, om te kijken of het aan de aardlekschakelaar lag.
2. De ovenstekker omgedraaid in het stopcontact, ivm lekstroom.
3. Verwarmingselement rond, die bij hete lucht gebruikt wordt vervangen.

Mijn vraag is wat is de volgende stap? Is dat een nieuwe thermostaat bestellen en die dus vervangen? Of kom ik verder door een multimeter te regelen en eerst het apparaat door te meten?

Oven: Indesit KP9F91S /NL

Ik ben benieuwd naar jullie hulp.

Groetjes Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44

Onbekend

...

Ik had eerst zo'n probleem, maar toen bleek het aan de hoge lekstroom van mijn keukenboiler te liggen. Het kleine beetje extra lekstroom van de oven zorgde ervoor dat de aardlek eruit klapte en ik verdacht daarom mijn oven.

De vraag: Heb je ook alle andere apparaten losgekoppeld (of de groepen daarvan uitgezet) zodat ook alleen die oven op die betreffende aardlekschakelaar zit aangesloten?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow Patrol
Ik heb inderdaad alle andere groepen uitgeschakeld en op de oven groep, zit ook echt alleen maar de oven aangesloten. Dus dat kan het niet zijn lijkt mij.
Het is een Hager Cda aardlekschakelaar 2P 40a 0,03a - CDA540G schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-10 08:15

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Heb je meerdere verwarmingselementen? Haal ze dan om de beurt los en verwarm met de andere. Zorg er voor dat alle bedrading van het element los zit dus niet alleen 1 draad.
Ik gok dat er iets door warmte uitzet en dan sluiting maakt.
Een uiterste methode kan zijn om de oven zonder aardlekautomaat aan te sluiten. Wel randaarde!! Als er dan aardlek optreedt gaat er iets steeds heter worden en uiteindelijk knetteren/stinken. Kan een methode zijn om een lastig lek te vinden.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow Patrol
Ik heb alles door zitten meten met een multimeter, maar koud is er geen sluiting bij de verschillende onderdelen. De weerstand tussen aarde of het chassis is steeds oneindig.
Ik kan inderdaad alles loshalen en kijken of het dan alsnog plaatsvind, dan zou het de thermostaat moeten zijn als het bij meer dan twee opties plaatsvind, toch?

Toen ik wilde testen ging de stop er gelijk al uit bij het aandraaien van de thermostaat, dus bij deze heb ik daar een nieuwe voor besteld en hopelijk lost dat het probleem op.

[ Voor 21% gewijzigd door Snow Patrol op 08-11-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-10 08:15

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Lijk me niet de thermostaat te zijn. Die schakelt alleen maar de spanning door naar de verwarmingselementen. Lek kun je lang niet altijd meten met je multimeter omdat lek spannings afhankelijk kan zijn. Voorbeeld is doorslag die een vonk geeft. Dit soort doorslag treed op in lucht bij 1KV/mm. Je kunt dus wel zeggen er is een sluiting (lek weerstand < 1M Ohm) maar je kun niet zeggen er is geen lek (OL). Althans niet met een multimeter. Daar heb je een megger voor. Dat is een isolatietester die met hoge spanningen werkt. Niet voor consumenten bedoeld. In jouw geval is het makkelijkst de elementen een voor een los halen en opwarmen.

Theo

• Snow Patrol
Ik had de thermostaat vervangen en dat verhielp inderdaad niets.

Nu was ik begonnen met verwarmingselementen los te halen. Begonnen met de onderste met alle kabels los. Nu is de oven gewoon tot zijn temperatuur verwarmt zoals het hoort. Sluit ik hem weer aan en zet ik de oven daarna weer aan op hete lucht verwarmen, dan vliegt de stop er gelijk uit.
Dus ik ga een nieuw onder verwarmingselement bestellen.

Ik had dit een beetje uitgesteld omdat ik het geen fijn idee vond om de kabels los te laten hangen, maar is inderdaad het beste om te kunnen testen.
Pagina: 1