Vraag over UTP kabel en PoE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-09 21:58
Goedemiddag,

Momenteel ben ik bezig om mijn netwerk uit te breiden met een Unifi AP.
Deze AP wil ik graag van voeding voorzien middels PoE.

De huidige situatie is dat er al een UTP kabel aanwezig is op de plek waar ik het AP wil installeren echter is dit een u/UTP kabel. Op de kabel staat zelf niet heel veel info behalve dat het een cat5e is en een jaartal 2012.

Nu vroeg ik mij af, kan ik deze kabel blijven gebruiken of heb ik echt een andere kabel nodig? Ik heb het even een dag getest en het AP werkt naar behoren, valt niet uit en haalt zijn maximale snelheid van mijn provider.

Als het geen kwaad kan wil ik het graag zo laten aangezien een nieuwe kabel trekken niet heel eenvoudig zal zijn. Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

CAT5e is normaal prima geschikt voor PoE.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11
Als het werkt, dan werkt het. Gewoon lekker gebruiken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Elke kabel met 8 aderparen is geschikt voor PoE.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01
Ben(V) schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:49:
Elke kabel met 8 aderparen is geschikt voor PoE.
4 aderparen is zelfs genoeg.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Sorry bedoelde 8 aders ofwel 4 aderparen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Bedankt voor de reacties, goed om te horen dat het kan!

Toen ik Googlede naar UTP en PoE kreeg ik het idee dat het een “speciale” kabel moest zijn met een koperen kern? Dat de kabel anders te warm kon worden en zelfs brandgevaar opleverde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
victoryo schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:48:
Bedankt voor de reacties, goed om te horen dat het kan!

Toen ik Googlede naar UTP en PoE kreeg ik het idee dat het een “speciale” kabel moest zijn met een koperen kern? Dat de kabel anders te warm kon worden en zelfs brandgevaar opleverde.
Het is 48V en rond 1 ampère, niet echt iets waar je mee kunt lassen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:43
Voor PoE zijn kabels met kopere kern aan te raden. Tenzij je echt naar budgetkabels gaat is dat meestal wel het geval. Staat er niet ergens "cu" op de kabel? "cca" of "ccs" zou minder zijn als dat erop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Groentjuh schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:43:
Voor PoE zijn kabels met kopere kern aan te raden. Tenzij je echt naar budgetkabels gaat is dat meestal wel het geval. Staat er niet ergens "cu" op de kabel? "cca" of "ccs" zou minder zijn als dat erop staat.
Nee er staat het volgende op:

Cat5e U-UTP solid cable AWG 24/1 ISO/IEC 11801 EN 50288 EIA/TIA 568-B.2 3P certified

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 12:28

gatlarf

So say we all...

Lijkt me helemaal ok. Wat is het vermogen dat je AP nodig heeft? POE gaat tot 15 watt, POE+ tot 30 watt. moet je even kijken of je POE-switch de benodigde standaard ondersteunt.

[ Voor 25% gewijzigd door gatlarf op 06-11-2022 20:05 ]

May the lords of Kobol guide you...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:43
Materiaal staat er niet bij.

Als echt zekerheid wil moet je kijken of de kern van de aders van de kabel koperkleurig zijn. De kabel heeft vaste/solid kern, dus zou op een wcd/lsa/keystone moeten zitten en daarbij kun je vaak niet de aders zien zonder loshalen en opnieuw vast maken. De weerstand meten zou ook kunnen om vast te stellen of het koper is.

Ik denk echter dat deze kabel zeer waarschijnlijk prima is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:49
Bestaande Cat5e kun je gebruiken, moet je nu iets nieuws aanleggen dan wel altijd Cat6 doen.
Die kabel is prima AWG24 wat je ziet is de correcte aderdikte.

In die tijd waren ze nog niet zoveel aan knoeien met CCA troep vaak was het toen allemaal nog 100% koper wat goed is.

[ Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2022 20:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Probeer gewoon eerst of het betrouwbaar werkt. Zou in theorie allemaal wel goed moeten gaan. En als dat in de praktijk niet zo blijkt te zijn, dan kan je altijd de kabel nog vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door spone op 06-11-2022 20:08 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Het gaat om een UniFi u6 pro. Volgens de specs gebruikt deze Max 13 watt. Hij wordt gevoed door mijn UniFi Dream router op de poe poort (802.3af)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:49
victoryo schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:08:
Het gaat om een UniFi u6 pro. Volgens de specs gebruikt deze Max 13 watt. Hij wordt gevoed door mijn UniFi Dream router op de poe poort (802.3af)
Kun je gewoon aansluiten op die Cat5e kabel, neem aan dat het geen 100 meter kabel is en een doorsnee woning binnen de 40 meter.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Spanning is: 48V
Opgenomen vermogen (max.) is 13W
Daaruit blijkt dat de maximale stroom door jouw kabel: 13/48= 0,27A. Dat kan die kabel prima hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Klopt, ik denk dat de kabel Max 15m is. Bedankt voor de antwoorden, ik denk dat mijn vraag wel beantwoord is en ik gerustgesteld ben. Het “dagje” proefdraaien gaf eigenlijk al de bevestiging dat het prima werkte, maar je weet het maar nooit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
victoryo schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:51:
[...]
Cat5e U-UTP solid cable AWG 24/1 ISO/IEC 11801 EN 50288 EIA/TIA 568-B.2 3P certified
Volgens de certificering die op jouw kabel staat: EIA.TIA 568-B.2 3P is dit koper kabel. Een en ander kun je hier nalezen voor het slapen gaan.
Pagina: 1