Vraag

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-02 16:06
Ik heb mijn opening post drastisch aangepast. Ik wil mijn netwerk gaan aanpassen en loop tegen een aantal problemen aan. Huidige situatie :

Ziggo modem in bridge. Eigen router met DHCP ingeschakeld. Via een domme switch alles verbonden. Maar het is een zootje. De wifirouter in de kelder is van Linksys, de wifirouter boven is van Acer en het AP buiten is van Omada. Speedtest in de kelder naast de router is grofweg de max van onze Ziggo verbinding. Als ik boven in de woonkamer sta ben ik verbonden met het Ap van de kelder en zit ik nog best hoog in snelheid. In de tuin zakt de snelheid in maar dat komt doordat het AP geen hoge doorvoer heeft. Op de eerste verdieping haal ik naast het AP ook bijna de max, en op de slaapkamer zit ik nog rond de 170 Mbps.
Via lan verbonden :
• Wifirouter beneden
• Wifirouter boven
• Server
• Shield beneden
• Shield boven
• Pc boven
• AP tuin
Via Wif heb ik een aantal Shelly switches en wat simpele camera’s verbonden. Allemaal met een vast IP adres en gateway op 192.168.1.250
Ik wil van deze setup af omdat de wifirouters oud zijn en niet meer voldoen aan de laatste beveiliging en wifi standaard. Daarnaast wil ik meer uniformiteit en inzicht. De verbindingen zijn snel volgens speedtest maar niet super stabiel.
Wat ik in gedachte heb :

Wifimodem uit bridge stand en inzetten als DHCP server. Ik heb reeds een wifirouter met POE. Hierop sluit ik 3 AP’s van Unifi aan. 1 beneden bij de tv, 1 boven bij de pc en 1 in de tuin. Beneden sluit ik de Shield aan op de secondary poort van het AP. Boven sluit ik de pc aan op de secondary poort van het AP. CloudKey gen 2 als controller voor de AP’s
Wat ik me nu afvraag :
Kan ik de DHCP server van het ziggo modem inzetten voor DHCP op mijn lan én Wifi? Hoe realiseer ik dit?
Als ik een device aansluit op de secondary poort krijgt die dan een IP vanaf mijn modem of vanaf de cloudkey? Bij een test kreeg ik op de secondary poort helemaal geen internetverbinding. Ik vermoed een foute setting maar heb even geen idee hoe en wat.
Is het mogelijk om het ziggomodem in bridge te laten en alles te regelen met de Cloudkey? Dus DHCP voor zowel lan als wifi via de cloudkey. Of heb ik hiervoor ook een switch van Unifi nodig?

[Voor 76% gewijzigd door Sparkiee op 08-11-2022 12:01. Reden: Meer duidelijkheid met tekening]

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Alle reacties

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:40
De cloud key is geen router of switch. Unifi werkt met een beheer omgeving. Die beheer omgeving kan op elke willekeurige PC draaien of een raspberry pi bijvoorbeeld. De cloudkey is de oplossing van Ubiquiti zelf en biedt eventueel een voordeel als je cameras van hen hebt.
Doorgaans is een router ook de DHCP server als je geen ander device hebt wat als “router” dient dan zal je het ziggo modem hiervoor moeten gebruiken. Die cloudkey gaat geen IP’s uitdelen.
Unifi heeft bijvoorbeeld de dream machine (pro). Duur grapje maar daar zit zo’n beheer omgeving, switch, accesspoint én router in geloof ik. Maar heb daar verder geen ervaring mee.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-02 16:06
Kasper1985 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:00:
De cloud key is geen router of switch. Unifi werkt met een beheer omgeving. Die beheer omgeving kan op elke willekeurige PC draaien of een raspberry pi bijvoorbeeld. De cloudkey is de oplossing van Ubiquiti zelf en biedt eventueel een voordeel als je cameras van hen hebt.
Doorgaans is een router ook de DHCP server als je geen ander device hebt wat als “router” dient dan zal je het ziggo modem hiervoor moeten gebruiken. Die cloudkey gaat geen IP’s uitdelen.
Unifi heeft bijvoorbeeld de dream machine (pro). Duur grapje maar daar zit zo’n beheer omgeving, switch, accesspoint én router in geloof ik. Maar heb daar verder geen ervaring mee.
Bedankt voor de uitleg. Dan moet ik even verder gaan puzzelen met de instellingen. Maar dan weet ik iig dat het met mijn setup kan.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee