Advies m.b.t. aansluiten keuze bedrading PV installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codys
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-01 21:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GPTZHTKU9nHvAhb_ymBxZ9f_bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYBurt53znPa9i6MKU5pdYnx.jpg?f=fotoalbum_large

Hallo forum leden. Graag jullie mening gevraagd m.b.t. het volgende:

Zie bovenstaand plaatje. Hierin staat weergegeven hoe ik op dit moment de uitbreiding van mijn PV installatie wil doorvoeren.

Concreet:
Ik wil beide DC draden, en ook de aarde draad om het frame van de opstelling te vereffenen door 1 pijp laten lopen. Ik heb ergens gelezen dat dit mag, mits beide draden van een en dezelfde string zijn (dat is in mijn geval). De (32 mm) PVC pijp hiervoor bevind zich aan de buitenzjde van de woning (deels in de grond), alleen het laatste stuk van 2-3 meter bevindt zich inpandig. Ik wil voor het laatste suk een pvc pijp van 19 mm doorsnede gebruiken. De AC kabels denk ik in zijn geheel in 5x4 mm2 uit te voeren.

Is het bovenstaande o.k., of een "no go"?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-04 20:03
Sluit de 5x4² kabel aan op de werkschakelaar bij de omvormer (indien aanwezig), vandaaruit naar de omvormer, DC kabels zou ik in 6² uitvoeren, vanwege de lengte.
Aarde (6² geel/ groen) van panelen naar de omvormer.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-04 22:37

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

5x2,5 is voldoende voor een 5kW op 3 fase of de kabel moet heel erg lang zijn (45m+)
5000/690= 7,25A

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:49

Crazy-

Best life ever

Wel even 6mm2 DC gebruiken; minder verlies en zijn de kosten ook niet. Vereffening dient minimaal gelijk te zijn aan dikste DC dus ook 6mm2

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codys
Dank je wel voor jullie reacties.
  • 5x2,5 is inderdaad voldoende voor het max. vermogen wat de omvormer kan leveren. De reden dat ik voor 5x4 heb gekozen is omdat mijn DC kabels 4mm2 zijn. De aarde moet dus ook in 4mm2 zijn uitgevoerd. Door de AC in 5x4 uit te voeren kan dik de aarde van de panelen tot in de meterkast in 4 mm2 is uitvoeren. Ik neem aan dat dat de bedoeling is.
  • M.b.t. het voorstel om de DC kabels in 6 mm2 uit te voeren: Zie mijn vorige punt, dan zou ik dus de aarde ook in 6mm2 uit moeten voeren ofwel zou de AC kabel 5x6 moeten worden. Die kabel krijg ik waarschijnlijk niet door mijn leiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-04 09:29
DC + en - mogen volgens mij niet in dezelfde buis lopen.

Eaton heeft een werkschakelaar speciaal voor PV gemaakt, deze heeft een aardingspunt voor de onderframes aan de buitenzijde van de schakelaar, misschien een tip.

https://www.eaton.com/con...-de-pv-omvormer-nl-nl.pdf

Hier verder eigenlijk dezelfde situatie als jij, omvormer 3 fasen 5kW. Heb ook net het AC traject voorbereid. 25 meter YMVK 5x4mm2, de genoemde PV schakelaar, een 16A, 30mA, kracht aardlekautomaat in groepenkast. Kabel tussen omvormer en PV schakelaar uitgevoerd met soepele H07RN-F 5x4mm2. (Hiervoor adereindhulzen gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-04 20:03
codys schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:39:
Dank je wel voor jullie reacties.
  • 5x2,5 is inderdaad voldoende voor het max. vermogen wat de omvormer kan leveren. De reden dat ik voor 5x4 heb gekozen is omdat mijn DC kabels 4mm2 zijn. De aarde moet dus ook in 4mm2 zijn uitgevoerd. Door de AC in 5x4 uit te voeren kan dik de aarde van de panelen tot in de meterkast in 4 mm2 is uitvoeren. Ik neem aan dat dat de bedoeling is.
  • M.b.t. het voorstel om de DC kabels in 6 mm2 uit te voeren: Zie mijn vorige punt, dan zou ik dus de aarde ook in 6mm2 uit moeten voeren ofwel zou de AC kabel 5x6 moeten worden. Die kabel krijg ik waarschijnlijk niet door mijn leiding
Waarom denk je dat de voeding dezelfde doorsnede moet hebben als de aarddraad naar de panelen? is dit een nieuwe NEN regel?
In de praktijk ken ik die regel niet...vele normen kennen ze in de praktijk niet ;)
Dus 5x2.5² voor de voeding en de DC kabels + aarde door één buis wurmen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codys
natural colour schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:09:
[...]

Waarom denk je dat de voeding dezelfde doorsnede moet hebben als de aarddraad naar de panelen? is dit een nieuwe NEN regel?
In de praktijk ken ik die regel niet...vele normen kennen ze in de praktijk niet ;)
Dus 5x2.5² voor de voeding en de DC kabels + aarde door één buis wurmen.
Ik vind (blijkbaar komt dit uit NEN1010):
De aardingskabel moet een minimale diameter hebben van de grootst toegepaste diameter in het AC- of DC-systeem. Informatie over aarding staat ook in het ISSO-handboek.

Dus als ik er voor kies om de DC kabels in 6 mm2 uit te voeren, dan moet de aarddraad ook (minimaal) 6 mm2 zijn. Ik neem aan t/m de meterkast.
Pagina: 1