Krijgt GPU te weinig power?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Lieven_
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-03 12:59
hoi allen,

heb even jullie hulp nodig.
Sinds gisteren merk ik erg vreemd gedrag van m'n GPU, met name de Asus TUF RX6800 XT OC edition.
Tot voor m'n vakantie kon ik probleemloos een spelletje spelen (AC Valhalla), echter na enkele dagen niet gespeeld te hebben wil ik hervatten en bij het laden van een savegame crasht hij naar de desktop.
Bij mijn weten geen software updates gehad (video drivers), tenzij mss Windows Update.

Voor de zekerheid heb ik al m'n grafische drivers er eens afgegooid (ook met DDU), nu blijkt dat m'n monitor gewoon aan en af springt bij opstarten van windows. Windows laad wel goed in de achtergrond denk (hoor m'n bluetooth wel koppelen).

Ik ben absoluut geen expert, vandaar deze vraag naar jullie. Zou het kunnen te maken hebben met m'n voeding van 550W die te kort schiet? Dan stel ik me wel de vraag waarom het eerder wel werkte en nu niet meer...
Voor ik me een 850W voeding aanschaf wou ik jullie mening wel even aanhoren.

Alvast bedankt!
Lieven

Asrock Z370 Extreme4
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 C15
Fractal Design Define R6 Black
Intel Core i7 8700K
Asus TUF RX6800 XT OC edition
Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Seasonic Focus Plus Gold 550W
LG UltraGear 27GL850 monitor

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
wat voor foutmeldingen krijg ze je in eventviewer van Windows staan als dit gebeurd.

Verder heb je alles upo to date,dus game ,Windows ect,drivers

[ Voor 27% gewijzigd door freaky35 op 06-11-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:12

HugoBoss1985

Xenotech

550 watt is aan de krappe (te krap) kant voor deze videokaart.

Er zijn ook slechte Seasonic voedingen.

Ik gok er op dat de voeding inderdaad je probleem veroorzaakt.

[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-11-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

HugoBoss1985 schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:17:
550 watt is aan de krappe (te krap) kant voor deze videokaart.
Aanbevolen is 750W inderdaad.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Migrator schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:21:
[...]

Aanbevolen is 750W inderdaad.
Dan gaan ze uit van een "mindere" kwaliteit voeding.
Het draait hier (met undervolt overigens) op een 650 watt SFX.

@_Lieven_ Breng het power limit van de kaart eens omlaag (dat kan je in de AMD Adrenaline driver settings doen) en kijk eens wat de pc dan doet.

Werkt het dan wel goed dan had je een temperatuur probleem of een voeding probleem.

Hoe dan ook zou ik een andere (betere) voeding aanschaffen met meer vermogen.

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-11-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Lieven_
Die aanbevolen 750watt is toch vooral met het oog op de piekvermogen tijdens het gamen ofzo, niet?
Vind het gewoon wat raar dat die kaart reeds tijdens het opstarten van de pc geen beeld geeft op m'n monitor.
(Bij installatie deed hij dat wel),

Maar een nieuwe voeding kopen kan sowieso geen kwaad denk ik dan. 850Watt is voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:11
Als je een goede 850Watt voeding neemt, dan is dat meer dan voldoende.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 13:55

SpamLame

niks

En als je een nieuwe game valhalla start ? Of een compleet andere game of voor mijn part een benchmark tool?
Het zou nl kunnen dat je save stuk is en dat een /de oorzaak is van je crash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:29

OMD

Als iets werkte voor je vakantie en nu niet meer dan zou ik niet snel de voeding verdenken. Wel aan te raden is deze te vervangen.

Is het niet gewoon een corrupte savegame?

- meer spellen testen
- nieuwe valhalla game starten

[ Voor 14% gewijzigd door OMD op 06-11-2022 16:09 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Lieven_
Als m'n pc niet meer deftig opstart (pci-e als primary) lijkt me er wel meer aan de hand dan een corrupte savegame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-09 23:39
Dat komt omdat je maar 1 game noemt. Dan zou ik ook snel het probleem in de game zelf zoeken.

Maar zoals je zegt, als het met opstarten al niet goed gaat is er meer aan de hand.

Het zou kunnen dat de voeding het net trok, en omdat hij nu wat versleten is, hij problemen geeft. (misschien ook door het gebruik met een wat te hoge belasting)
Wat gebeurt er als je de monitor in het moederbord stopt? (en dus de gpu gebruikt die in de processor zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Lieven_
Als ik de interne GPU gebruik start hij dus wel normaal op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-09 23:39
Dan is het de voeding of de gpu zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

_Lieven_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:50:
Die aanbevolen 750watt is toch vooral met het oog op de piekvermogen tijdens het gamen ofzo, niet?
Vind het gewoon wat raar dat die kaart reeds tijdens het opstarten van de pc geen beeld geeft op m'n monitor.
(Bij installatie deed hij dat wel),

Maar een nieuwe voeding kopen kan sowieso geen kwaad denk ik dan. 850Watt is voldoende?
Hardware kan van de ene op de andere dag kapot zijn/gaan ;)

@WEBGAMING heeft dus een goed punt dat de kaart ook defect geraakt kan zijn (wellicht heeft de voeding de kaart gesloopt?).

Dat kun je uitsluiten door de kaart in een ander systeem te testen (maar goed een andere voeding is toch al een must... dus dat kun je ook even afwachten).

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-11-2022 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:07
Focus Plus Gold heeft issues met sommige videokaarten. In 2017/2018 waren dat de Strix GTX 970, Vega 56/64, een enkele RX 580, GTX 1080 Ti. Genoeg daarover te vinden op GoT en het www in het algemeen. De 550w versie heb ik met recente videokaarten uit zien vallen met diverse 3060 Ti's en sws is 550w aan de lichte kant voor een 6800 XT. De voeding mag dan zeker vervangen worden. uitvoering: Corsair RM750 (2021) Zwart en uitvoering: Cooler Master V750 Gold-V2 zijn kwalitatief top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

850w is watt overdreven @_Lieven_
Ik heb deze kaart met 5800x gebruikt met uitvoering: Fractal Design ION+ 660W Platinum
Draait prima. Als je de cpu en gpu overclockt kun je 750w kiezen. Let wel op dat kwaliteitsvoedingen dit vermogen constant kunnen leveren, en pieken erboven.
Over de Focus is al genoeg geschreven de laatste 5jaar. Advies in je andere topic was dus niet correct.

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 07-11-2022 09:38 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Lieven_
Even een update.
Voeding ondertussen vervangen maar het probleem lijkt niet verholpen te zijn.
Het rare is dat na installatie van de voeding ik even beeld had en Windows kon opstarten. Omdat ik m'n drivers deftig wou installeren heb ik alles eens via DDU gedeinstalleerd en vervolgens opnieuw proberen te installeren. Maar na herstart krijg ik wederom geen beeld bij opstarten.

Ik weet dus echt niet wat er aan de hand is, maar kans is groot dat m'n GPU naar de zak is. Ik zou dan denken dat hij dan gewoon nooit een beeld geeft op m'n monitor, maar niet dus...

Best insturen onder garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:17

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Heb je al eens een andere displayport kabel geprobeerd, of anders een andere port op je scherm, bv hdmi?
Of je pc aan je tv aansluiten of een ander scherm?

[ Voor 20% gewijzigd door SAiN ONeZ op 08-11-2022 13:21 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Lieven_
Als laatste redmiddel heb ik m'n windows 11 even geherinstalleerd.
Wonder boven wonder ondervind ik nu geen problemen meer (voorlopig altans).

Fingers crossed.

Ik blijf het uberhaupt raar vinden dat een kaart geen beeld zou geven tijdens opstarten (bij het laden van de BIOS), enkel en alleen maar omdat een Windows driver niet goed geinstalleerd zou zijn. Iemand daar een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

_Lieven_ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:52:
Als laatste redmiddel heb ik m'n windows 11 even geherinstalleerd.
Wonder boven wonder ondervind ik nu geen problemen meer (voorlopig altans).

Fingers crossed.

Ik blijf het uberhaupt raar vinden dat een kaart geen beeld zou geven tijdens opstarten (bij het laden van de BIOS), enkel en alleen maar omdat een Windows driver niet goed geinstalleerd zou zijn. Iemand daar een verklaring voor?
Je kan eens met wat bios settings spelen (het default laden en bijvoorbeeld alleen xmp aanpassen) en/of een bios update doen als je 100% zeker weet dat het systeem stabiel is.

Wellicht zijn er bios settings veranderd nadat je het OS geïnstalleerd had (je vorige installatie).

Iets ander voorbeeld:
Ik heb met een p67 chipset mobo wel eens meegemaakt dat de gpu (het systeem) pas beeld gaf in Windows en met drivers geïnstalleerd.
Daarvoor dus geen beeld todat Windows opgestart was
Installatie moest met een videokaartje wat wél volledig compatible was.
Had volgens mij iets met CSM te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-11-2022 18:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
SAiN ONeZ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:20:
Heb je al eens een andere displayport kabel geprobeerd, of anders een andere port op je scherm, bv hdmi?
Of je pc aan je tv aansluiten of een ander scherm?
Dit is een goede tip. Veel mensen beseffen zich niet dat er veel problemen kunnen onstaan wanneer de kabel niet recht en goed aangesloten in de monitor en GPU zit. En vervang die eens door een goede nieuwe kabel. Het is een simpele wisseltruc die ook nog eens relatief weinig kost om uit te sluiten.

Ik heb een jaar lang met at random wegvallend beeld, en een crashende pc gezetten. Alle onderdelen vervangen behalve de 2.1 HDMI kabel. Gisteren vervangen. En de problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
Pagina: 1