Veiligste manier van betalen marktplaats / particulier?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb eigenlijk 2 vragen:
Wat is de veiligste manier voor de koper?
Wat is de veiligste manier voor de verkoper?

Als koper wil ik vantevoren het IBAN kunnen checken op https://www.politie.nl/aa...roleer-handelspartij.html en dat lukt niet bij een MP betaalverzoek en ook niet bij een tikkie?

Vergeet ik iets?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Contant is altijd het veiligste.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 17:39

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

...voor de koper. Als verkoper is het volgens mij nog steeds een Tikkie (die terplekke wordt aangemaakt).

[ Voor 26% gewijzigd door Bastiaan op 06-11-2022 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:30
Helaas heb je dan nog de kans op vals geld.

Het veiligste is fysiek en ter plekke een tikkie of overboeking te doen. Tegenwoordig staat het gelijk op de rekening van de tegenpartij en heb je gelijk bevestiging.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
mensen die willen afwijken van de door jou *voorgestelde betaalmethode: niet op reageren
*mensen zonder reviews: niet mee handelen
*mensen met adressen buiten NL: niet mee handelen
*mensen met adressen die niet op google maps staan: niet mee handelen (zes hoog achterdoor blokhut 4a-achterkant)
*mensen die zonder toelichting meer dan de vraagprijs bieden: niet mee handelen
*mn neef betaald maar je kan t naa X sturen: niet mee handelen
*kunnen we via whatsapp verder dan houden we t buiten marktplaats: niet mee handelen

veiligste manier van betalen als verkoper: cash vooraf, of bankoverschrijving vóór verzending
veiligste manier als koper: paypal (geen freinds family) of cash bij iemand zn voordeur na inspectie product

[ Voor 16% gewijzigd door dyrc op 06-11-2022 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Oh ik had moeten vermelden dat het niet om ophalen gaat maar dat de verkoper het moet verzenden.
Ophalen is idd sowieso velen malen veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Bij verzending is achteraf betalen het veiligst maar dat zal waarschijnlijk geen enkele verkoper doen.
Wat ik op MP altijd doe is sowieso eerst het adres vragen voordat ik over verzenden begin.

[ Voor 31% gewijzigd door PP_Sound op 06-11-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:57
PP_Sound schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:54:
Bij verzending is achteraf betalen het veiligst maar dat zal waarschijnlijk geen enkele verkoper doen.
Wat ik op MP altijd doe is sowieso eerst het adres vragen voordat ik over verzenden begin.
Voor de koper is achteraf betalen idd het veiligst. Maar dat doet niemand. Voor de verkoper is vooraf betaling het veiligst. O-)
Mijn ervaring is dat mensen dat best wel willen doen als je een betrouwbare verkoper hebt/bent. Maar op Marktplaats weet je dat natuurlijk nooit helemaal zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BlackMonkey schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:24:
[...]

Helaas heb je dan nog de kans op vals geld.

Het veiligste is fysiek en ter plekke een tikkie over overboeking te doen. Tegenwoordig staat het gelijk op de rekening van de tegenpartij en heb je gelijk bevestiging.
Liever gewoon de QR code van je eigen bank bij een betaalverzoek.
Een tikkie loopt altijd weer via een tussenrekening bij de ABN dacht ik.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Niet bepaald: de koper kan je met nep geld betalen, zonder dat je het door hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Laatst online: 12:30
YakuzA schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:04:
[...]

Liever gewoon de QR code van je eigen bank bij een betaalverzoek.
Een tikkie loopt altijd weer via een tussenrekening bij de ABN dacht ik.
Typfout. Bedoelde "of overboeking", wat ook een betaalverzoek van de eigen bank kan zijn inderdaad. Waar de verkoper zich het prettigst bij voelt. Tikkie verloopt idd via een tussenrekening van ABN maar omdat het allemaal NL rekeningen zijn moet dat nog bijna direct erop staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Tikkies, ideal en Marktplaats betaallinks zijn voor de koper alleen maar nadelig.
Met een rekeningnummer en naam kun je eerst nog google en de oplichtingsdatabase bij de politie checken, met een linkje kan dat niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:49

HugoBoss1985

Xenotech

Veiligste manier van betalen: niets met Markplaats doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:22:
Veiligste manier van betalen: niets met Markplaats doen.
Onzin, kan hier in V&A net zo goed misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 22:22

BCC

Ik vindt als koper en verkoper de marktplaats betaling best ok. Maar als het meer dan 100 euro is va ik zowieso langs.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 10:49

HugoBoss1985

Xenotech

PP_Sound schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:23:
[...]

Onzin, kan hier in V&A net zo goed misgaan.
Dat is jouw mening en dat mag.

Dat gebeurd ook op V&A.
Toch ben ik over V&A véél positiever.

Marktplaats ben ik zelf helemaal klaar mee.
Tevens hoor/lees ik daar ook veel meer negativiteit (oplichting, etc) over.

@BCC Langsgaan is inderdaad verstandig/beter en vind ik zelf bijna een verplichting bij Markplaats (gezien bovenstaande).

[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-11-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
BCC schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:24:
Ik vindt als koper en verkoper de marktplaats betaling best ok. Maar als het meer dan 100 euro is va ik zowieso langs.
Wat is er ok aan die betaling via MP? Het biedt 0,0 zekerheid en is alleen maar verdienmodel voor ze.

[ Voor 53% gewijzigd door PP_Sound op 06-11-2022 13:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Marco-Peters schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:06:
[...]

Niet bepaald: de koper kan je met nep geld betalen, zonder dat je het door hebt.
En hoe vaak komt dat voor? Ik heb dat namelijk nog nooit meegemaakt, en heb nog nooit iemand gehoord die dat heeft meegemaakt. Maar het wordt altijd gebracht alsof het doorlopend voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:52
Anoniem: 454358 schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:36:
[...]

En hoe vaak komt dat voor? Ik heb dat namelijk nog nooit meegemaakt, en heb nog nooit iemand gehoord die dat heeft meegemaakt. Maar het wordt altijd gebracht alsof het doorlopend voorkomt.
Na de verkoop van een telefoon werd ik eens een dag later opgebeld door (de vader van) de koper, dat de €600 waarmee betaald was vals geld betrof. Zoon was even daarvoor bij de MediaMarkt aangehouden vanwege betalen met vals geld.
Zelf was hij onwetend tot op dat moment. Hij had het geld ook weer verkregen van de verkoop van iets.

M'n moeder had destijds de verkoop afgehandeld omdat ik zelf vertraagd was door de NS. Ze vond de briefjes bij het aannemen al 'anders / dikker' aanvoelen, maar misschien waren ze gewoon nog nieuw. Verder nette mensen enzo, dus 'het zal wel gewoon goed zijn'.

Gewoon netjes opgelost uiteindelijk, maar wel even schrikken en gedoe met aangifte bij de politie die wel gemaakt moest worden.

Sindsdien gaat er standaard de stift over briefjes bij contante betalingen om de echtheid te controleren.

[ Voor 4% gewijzigd door henri86 op 06-11-2022 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Les 1: Nooit iemand anders jouw zaken aan de deur laten afhandelen.

[ Voor 5% gewijzigd door PP_Sound op 07-11-2022 01:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 00:53
Niet altijd. Dat wil nog weleens tot beroving leiden of tot betaling met vals geld.

Gewoon je gezond verstand gebruiken en na googlen pas overmaken. Evt een nieuwe specifieke foto vragen van het artikel met bijv een muntje erop ofzo.

[ Voor 25% gewijzigd door koektrommeltje op 07-11-2022 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
Anoniem: 454358 schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:36:
[...]

Hier is er onlangs bij de kledingbank betaald met een vals briefje van 50..

Genoeg boefjes die betalen met vals geld. Vooral dure artikelen uiteraard.

Even serienummers vergelijken is hier het advies en goed op de echtheidskenmerken letten.

[ Voor 9% gewijzigd door koektrommeltje op 07-11-2022 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:35

dragonhaertt

@_'.'

koektrommeltje schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:44:
[...]

Hier is er onlangs bij de kledingbank betaald met een vals briefje van 50..

Genoeg boefjes die betalen met vals geld. Vooral dure artikelen uiteraard.

Even serienummers vergelijken is hier het advies en goed op de echtheidskenmerken letten.
Met een UV lampje kom je toch al een heel eind?
Veel meer dan dat lijkt me voor een kleine organisatie/particulier niet echt nodig.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-05 23:51

ITsEZ

parttime all-rounder

dragonhaertt schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:19:
[...]

Met een UV lampje kom je toch al een heel eind?
Veel meer dan dat lijkt me voor een kleine organisatie/particulier niet echt nodig.
Gewoon een stift bij de kassa leggen, kost een paar euro en werkt prima. https://www.123inkt.nl/Sa...1-0378-i33666-t75154.html

[ Voor 10% gewijzigd door ITsEZ op 07-11-2022 14:05 ]

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:49
Er zit ook gewoon nog steeds een watermerk in. En een strip, die ongeveer hetzelfde werkt. En nog tig andere kenmerken. Als je een beetje kijkt, kan je zonder "gereedschap" ook prima vaststellen of een briefje vals is.

Staat misschien een beetje raar als je dat doet, maar ik doe het gewoon. Vonden die mensen nooit een probleem. (en als ze daar wel een probleem mee hebben zegt dat natuurlijk ook meteen genoeg)

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 07-11-2022 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 11:33
Tikkie waarbij je de kopende partij de QR op jouw telefoon laat scannen.

Jij krijgt direct feedback van Tikkie of de betaling geslaagd is.

Contact geld is risico op vals geld, helaas meegemaakt in de tijd dat contant op MP nog een beetje de standaard was.

Verder is Marktplaats betalingsverzoek ook redelijk veilig met feedback e.d. maar je betaalt wel een kleine fee.

Daarnaast vind ik het ervaringensysteem van Marktplaats wel prettig, jammer dat het niet voor reden vatbaar en nogal AI gestuurd is. Meestal gaat het goed, maar soms krijg ik een review van iemand waar ik niet mee gehandeld heb of na een afgeronde verkoop geen verzoek tot review.

[ Voor 27% gewijzigd door TheIbex op 07-11-2022 14:18 ]

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-05 19:13
[...]

€2,95 en werkt perfect
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uo5yi_haRSmnM0vBwQKx9H_ZNRM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fRrzS06LUnGXeshNLevZL87Y.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

PP_Sound schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:20:
Tikkies, ideal en Marktplaats betaallinks zijn voor de koper alleen maar nadelig.
Met een rekeningnummer en naam kun je eerst nog google en de oplichtingsdatabase bij de politie checken, met een linkje kan dat niet.
Oneens.

Als ik een betaalverzoek maak vanuit mijn betaalrekening v.d. ING ziet de betaler het volgende. Daarmee kun je best veel achterhalen als je dat wilt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PH9h5iL.png

Is het een legitieme website, kloppen de SSL certificaten, tenaamstelling en rekeningnummer. Allemaal transparant.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:36
dyrc schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:24:
mensen die willen afwijken van de door jou *voorgestelde betaalmethode: niet op reageren
*mensen zonder reviews: niet mee handelen
*mensen met adressen die niet op google maps staan: niet mee handelen (zes hoog achterdoor blokhut 4a-achterkant)
*mensen die zonder toelichting meer dan de vraagprijs bieden: niet mee handelen
*mn neef betaald maar je kan t naa X sturen: niet mee handelen
*kunnen we via whatsapp verder dan houden we t buiten marktplaats: niet mee handelen

veiligste manier van betalen als verkoper: cash vooraf, of bankoverschrijving vóór verzending
veiligste manier als koper: paypal (geen freinds family) of cash bij iemand zn voordeur na inspectie product
Geld vanaf een anderenaam/rekeninghouder dan dat je mee communiceert, terug boeken en verkoop annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Inderdaad, verkopen aan de deur doe ik alleen contante betaling en test het geld op echtheid.

Verkopen met opsturen, dan is het eerst geld overmaken op mijn bankrekeningnummer en als het er op staat stuur ik mijn pakketje op.

Kopen en op laten sturen doe ik nooit op Marktplaats, wel op Tweakers, maar dan alleen bij Tweakers met goede reviews en activiteit op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
  • Laatst online: 09-04 11:34
Maak bij ophalen een betaalverzoek aan, laat de tegenpartij de QR code scannen en via die methode betalen.
Dan heb je gelijk een 1 op 1 link waarmee betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
True schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:21:
[...]

Oneens.

Als ik een betaalverzoek maak vanuit mijn betaalrekening v.d. ING ziet de betaler het volgende. Daarmee kun je best veel achterhalen als je dat wilt.

[Afbeelding]

Is het een legitieme website, kloppen de SSL certificaten, tenaamstelling en rekeningnummer. Allemaal transparant.
Dat is bij een tikkie en MP betaallink in ieder geval al niet zo, hoe het per bank zit weet ik niet precies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik koop en verkoop best veel op Marktplaats, betaal grotere bedragen ook wel eens vooruit bij verzenden, betaal nooit cash en nooit via Gelijk Oversteken of Marktplaats verzoekjes. Ik ben één keer opgelicht voor een tientje notabene, meer dan 10 jaar geleden.

De extreme voorzichtigheid die ik hier zie, alleen cash, alleen aan de deur, pennen, etcetera. Is dat een kwestie van schade en schande, of simpelweg elk mogelijk risico vermijden?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
True schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:21:
Dat rekeningnummer is blijkbaar een tussenrekening van Tikkie, niet de echte rekening/IBAN.

[ Voor 1% gewijzigd door Juup op 07-11-2022 16:47 . Reden: Ging over een gewoon betaalverzoek vanuit je bank, niet over een tikkie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

FirePuma142 schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:02:
Ik koop en verkoop best veel op Marktplaats, betaal grotere bedragen ook wel eens vooruit bij verzenden, betaal nooit cash en nooit via Gelijk Oversteken of Marktplaats verzoekjes. Ik ben één keer opgelicht voor een tientje notabene, meer dan 10 jaar geleden.

De extreme voorzichtigheid die ik hier zie, alleen cash, alleen aan de deur, pennen, etcetera. Is dat een kwestie van schade en schande, of simpelweg elk mogelijk risico vermijden?
Tja, als je een keer opgelicht bent voor 200 euro en er achter komt dat je er werkelijk niks meer aan kan doen, dan denk je er misschien anders over?
Als je pas dat risico wil inzien nádat het gebeurd is ben je wat mij betreft niet zo goed in relativeren. Ik denk dat het heel verstandig is om dit soort risico's niet te nemen als je het geld niet kan missen.

Op marktplaats zou ik ook niet zo snel iets van tevoren betalen en dan laten opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Juup schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:37:
[...]

Dat rekeningnummer is blijkbaar een tussenrekening van Tikkie, niet de echte rekening/IBAN.
Ik had het over de afbeelding in mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PP_Sound schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:37:
[...]

Dat is bij een tikkie en MP betaallink in ieder geval al niet zo, hoe het per bank zit weet ik niet precies.
Eens, maar jij gaf wat meer aan, wat niet correct was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
er bestaat geen betaalmiddel dat 100% veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Betaalverzoek met track&trace via marktplaats met kopersbescherming is voor de koper het veiligst als het verzonden wordt.

Ik denk dat voor de verkoper eigenlijk wel hetzelfde geldt, maar moet je wel duidelijk zijn in je foto's en omschrijving wat de koper ontvangt.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Farabi schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:45:
Ligt er aan wat je definieert als 'veilig'

Als 'veilig' is: ik weet zeker dat het geld door mijn bank geaccepteerd is en op mijn rekening staat, dan is een tikkie of betaalverzoek prima veilig.

Als je je zorgen gaat maken over of je bank failliet gaat, of dat je rekening gesloten wordt, dan heb je het toch over een heel ander (soort) risico dan iemand die met vals geld betaalt (of niks opstuurt na ontvangen betaling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

dragonhaertt schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:41:
[...]

Tja, als je een keer opgelicht bent voor 200 euro en er achter komt dat je er werkelijk niks meer aan kan doen, dan denk je er misschien anders over?
Als je pas dat risico wil inzien nádat het gebeurd is ben je wat mij betreft niet zo goed in relativeren. Ik denk dat het heel verstandig is om dit soort risico's niet te nemen als je het geld niet kan missen.

Op marktplaats zou ik ook niet zo snel iets van tevoren betalen en dan laten opsturen.
Ik accepteer dat er een risico is. In mijn ervaring is dat een verwaarloosbaar risico, waarvoor ik geen extra maatregelen hoef te nemen. Juist daarom ben ik benieuwd of anderen dat risico uit eigen ervaring kennen, of slechts uit andermans ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:49:
[...]

Ligt er aan wat je definieert als 'veilig'

Als 'veilig' is: ik weet zeker dat het geld door mijn bank geaccepteerd is en op mijn rekening staat, dan is een tikkie of betaalverzoek prima veilig.

Als je je zorgen gaat maken over of je bank failliet gaat, of dat je rekening gesloten wordt, dan heb je het toch over een heel ander (soort) risico dan iemand die met vals geld betaalt (of niks opstuurt na ontvangen betaling)
en als iemand je een valse betaallink geeft? waarbij jij denkt dat het veilig gaat? dan ben je al ondertussen de klos. 90% van de mensen kunnen dat onderscheidt niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Farabi schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:51:
[...]

en als iemand je een valse betaallink geeft? waarbij jij denkt dat het veilig gaat? dan ben je al ondertussen de klos. 90% van de mensen kunnen dat onderscheidt niet maken.
Als jij de verkoper bent is dit niet van toepassing, omdat je zelf de betaallink maakt.
Als jij de koper bent dan kan je gewoon zien bij het scannen van een QR hoeveel geld er naar wie over gemaakt wordt.

Vandaar dat ik aangeef dat het af hangt van hoe je 'veilig' definieert. Verkopen of kopen is sowieso een ander scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:53:
[...]

Als jij de verkoper bent is dit niet van toepassing, omdat je zelf de betaallink maakt.
Als jij de koper bent dan kan je gewoon zien bij het scannen van de QR hoeveel geld er naar wie over gemaakt wordt.

Vandaar dat ik aangeef dat het af hangt van hoe je 'veilig' definieert. Verkopen of kopen is sowieso een ander scenario.
ja, maar dan neem ik aan dat jij ook een keer met een betaallink gaat betalen bij iemand anders? het is een vicieuze cirkel.

of de discussie waarbij iemand zegt dat ie het wel heeft betaald, en jij het niet hebt ontvangen. genoeg scenario's.

[ Voor 11% gewijzigd door Farabi op 07-11-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-05 09:48
Betalen via het betaalplatform op Marktplaats met kopersbescherming is toch een goede optie? Met een IBAN ben je vatbaar voor een driehoeksscam (oplichter laat iemand anders, die hetzelfde product wil aanschaffen, de betaling doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Farabi schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:54:
[...]

ja, maar dan neem ik aan dat jij ook een keer met een betaallink gaat betalen bij iemand anders? het is een vcieuze cirkel.
Dat mag jij aannemen, ik neem dat niet aan...

Als je wil weten hoe je veilig kan betalen dan wil ik je dat ook wel uitleggen, maar het maken van een betaalverzoek, en dan die QR scannen, is ook gewoon veilig als jij die QR uitleest met je eigen bankieren app.

Als je niet weet hoe dat werkt, en niet weet hoe je een bedrag kan controleren voordat je op 'betalen' drukt dan zijn er honderden dingen die je niet hoort te doen met internetbankieren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:29
Jaïr.exe schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:56:
Betalen via het betaalplatform op Marktplaats met kopersbescherming is toch een goede optie? Met een IBAN ben je vatbaar voor een driehoeksscam (oplichter laat iemand anders, die hetzelfde product wil aanschaffen, de betaling doen).
Ben je met betalen via Marktplaats ook toch? Men kan andermans IBAN invullen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:57:
[...]

Dat mag jij aannemen, ik neem dat niet aan...

Als je wil weten hoe je veilig kan betalen dan wil ik je dat ook wel uitleggen, maar het maken van een betaalverzoek, en dan die QR scannen, is ook gewoon veilig als jij die QR uitleest met je eigen bankieren app.

Als je niet weet hoe dat werkt, en niet weet hoe je een bedrag kan controleren voordat je op 'betalen' drukt dan zijn er honderden dingen die je niet hoort te doen met internetbankieren...
Hoe betaal jij bij 2e hands spullen? Contant? Hier op tweakers bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:04
[...]

Echt geld geeft af op wit papier, echt geld kraakt als je ermee schud. (tussen je vingers heen en weer bewegen)
Vals geld is zo makkelijk te herkennen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bad Brains op 07-11-2022 17:08 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Farabi schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:01:
[...]

Hoe betaal jij bij 2e hands spullen? Contant? Hier op tweakers bijv?
Als ik het risico wil nemen? Online.
Als ik het risico niet wil nemen? contant of via betaalverzoek, beide aan de deur.

Deze invulling lijkt me alleen totaal irrelevant voor de hypothetische scenario's en vraag van TS.
Feit blijft dat een contante betaling, zolang je het geld kan checken, best wel veilig is.
Een betaal verzoek, zolang je je rekening kan checken, is heel erg veilig.

Vantevoren betalen is voor de koper risicovol.
Achteraf betalen is voor de verkoper risicovol.

Als je dat geld niet kan missen is het verstandig om dat risico uit te weg te gaan. Dat heeft niks te maken met wél of géén slechte ervaringen in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:06:
[...]

Als ik het risico wil nemen? Online.
Als ik het risico niet wil nemen? contant of via betaalverzoek, beide aan de deur.

Deze invulling lijkt me alleen totaal irrelevant voor de hypothetische scenario's en vraag van TS.
Feit blijft dat een contante betaling, zolang je het geld kan checken, best wel veilig is.
Een betaal verzoek, zolang je je rekening kan checken, is heel erg veilig.

Vantevoren betalen is voor de koper risicovol.
Achteraf betalen is voor de verkoper risicovol.

Als je dat geld niet kan missen is het verstandig om dat risico uit te weg te gaan. Dat heeft niks te maken met wél of géén slechte ervaringen in het verleden.
toon volledige bericht
Ah, was toch geen aanname van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Farabi schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:09:
[...]

Ah, was toch geen aanname van me.
Als een aanname achteraf correct blijkt te zijn, blijft het een aanname...

Ook was de stelling
Farabi schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:45:
nog steeds discutabel, waar je deze hele discussielijn mee startte. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-05 09:48
Brent schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:58:
[...]

Ben je met betalen via Marktplaats ook toch? Men kan andermans IBAN invullen.
Om het betaalplatform van Marktplaats te gebruiken moet je jouw bankgegevens verifiëren door een klein bedrag over te maken aan Marktplaats. Het geld van koper naar verkoper gaat dus naar de IBAN waarmee geverifieerd is. Stel het is van ''iemand anders'', dan krijgt diegene een bedrag + advertentienummer in de beschrijving.

Meeste oplichters bieden geen kopersbescherming aan en dan koop ik ook niks bij hen. Bij de enkele keer dat ik met kopersbescherming het gewenste product niet kreeg, toen kreeg ik netjes mijn geld terug gestort (minus de kopersbescherming servicekosten).

[ Voor 0% gewijzigd door Jaïr.exe op 07-11-2022 17:39 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Bad Brains schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:06:
[...]

Echt geld geeft af op wit papier, echt geld kraakt als je ermee schud. (tussen je vingers heen en weer bewegen)
Vals geld is zo makkelijk te herkennen.
Dat is een veelvoorkomende denkfout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:51
PP_Sound schreef op maandag 7 november 2022 @ 01:08:
Les 1: Nooit iemand anders jouw zaken aan de deur laten afhandelen.
Ach, die keer dat ik bij een vent een houten poppenwagen ging ophalen die mijn vrouw voor €15 van zijn vrouw had gekocht op MP, ging dat best goed.

Les 1: niet zo in van dit soort absolutismes denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koektrommeltje
Gezond verstand blijven gebruiken. Meer kun je gewoon niet doen.

Als ik wat duurders koop, wil ik 9 van de 10x even telefonisch contact. En soms vraag ik extra foto's of haal ik de foto's of tekst van de advertentie even door google om te checken of ze niet 'geleend' zijn.

Ik kijk of ik een profiel kan vinden bij de naam van de persoon waarnaar ik het moet overmaken.

Ik check de andere advertenties. Veel oplichters bieden enkel gewilde, makkelijk te verkopen spullen aan.

Ik check soms ook de rekeningnummers via de speciale pagina op politie.nl of google.

En verder, verder vertrouw ik op mn intuïtie en daar is een béétje racistisch en met vooroordelen denken tegenwoordig helaas ook onderdeel van.

[ Voor 7% gewijzigd door koektrommeltje op 07-11-2022 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bassbounce
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 23:00
Ik vertrouw sinds ik op tweakers 2 jaar geleden ben opgelicht bijna niemand meer.

Ook het aantal jaren actief of reviews zeggen weinig.
Hier op tweakers was die persoon zijn account gehacked en die oplichter heeft hier voor duizenden euro's aan slachtoffers gemaakt.
Naam en achternaam en woonplaats waren bekend, echter de politie heeft niets voor ons gedaan.

Tegenwoordig haal ik alles boven de 100 euro op.

Ik betaal aan de deur het liefst met een betaalverzoek.
We gebruiken zelf geen cash geld meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Bassbounce op 09-11-2022 08:01 ]

Huidige Pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klada
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05 15:24
[quote]dyrc schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:24:

Ik woon een paar km over de grens in België dus volgens jou ben ik onbetrouwbaar |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
klada schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:21:
[quote]dyrc schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:24:

Ik woon een paar km over de grens in België dus volgens jou ben ik onbetrouwbaar |:(
het ging om de veiligste manier van handelen op marktplaats, niet de meest sociale.
mogelijk gedoe met internationaal geld overmaken, internationale verzendingen, taalbarrieres, cultuur en lokale gebruiken, en internationaal recht als er iets (flink) uit de bocht vliegt, maakt t een verhoogd risico en dus logisch ook niet de veiligste.

das dan jammer voor jou, maar als de vraag was "hoe handel je t liefst" dan had ik 'via V&A op tweakers met andere actieve tweakers' geschreven en hoorde je er weer bij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik ga als koper het koopwaar inspecteren/testen en de verkoper leert wat bij over wat die verkoopt.

Victron producten krijgen een firmware update en worden via een app bediend.

Grafische kaarten worden met Furmark, Heaven,... getest. Desnoods breng ik een testpc mee.

Als de transactie doorgaat, dan betaal ik contant.

De bedragen van mijn aankopen zijn te klein voor risico op beroving. Als je met maandlonen aan cash rond loopt, dan is het wat anders dan paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Bestaat er ook zoiets als een vals betaalverzoek? Ik heb direct een volgnummer ontvangen van postnl dat me kon mededelen dat ik mijn aankoop de volgende dag zou ontvangen terwijl de verkoper het nog moest versturen, kan dat?

Inmiddels is dat al een paar dagen geleden en is de laatste actualisatie van mijn track n trace dat pakket bij postnl nog niet is ontvangen. Verkoper zegt niets meer. Ik heb hier eigenlijk het gevoel dat de verkoper op het allerlaatste moment een hoger biedende koper is tegengekomen en dat ik na zeven dagen automatisch de betaling krijg teruggestort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Laatst online: 08:00

sanzut

It's always christmas time

Jaïr.exe schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:56:
Driehoek fraude is met IBAN betalen best te voorkomen. Als koper zet ik er altijd mn eigen adres bij. Als verkoper vraag ik de koper ook zn adres bij te zetten.
Als het adres ontbreekt bij de betaling dan maak ik 1cent terug over met verzoek om adres.

Als het adres op mp en bank afwijkt, dan gaat het pakketje naar het adres dat in de overboeking staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb Marktplaats al jaren niet meer gebruikt en wil nu een product van iemand kopen. Dit betreft een product beschikbaar tegen een vaste prijs i.p.v. bieding. Echter kan ik nergens een "kopen" knop ontdekken, en zie alleen een blauwe "bericht" knop. Hoe kan ik dit nu het beste (veilig) aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:35
MaZo schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:52:
Ik heb Marktplaats al jaren niet meer gebruikt en wil nu een product van iemand kopen. Dit betreft een product beschikbaar tegen een vaste prijs i.p.v. bieding. Echter kan ik nergens een "kopen" knop ontdekken, en zie alleen een blauwe "bericht" knop. Hoe kan ik dit nu het beste (veilig) aanschaffen?
Je stuurt een bericht dat je het graag voor die prijs wil kopen. Marktplaats is geen webshop, het is een platform waarop je met een verkoper in contact kan komen. De transactie gaat meestal buiten Marktplaats om.
Pagina: 1