Toon posts:

Hulp gezocht bij reparatie Ikea LED-paneel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• multiplexer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-03 13:33
Noot: niet in Smart Home geplaatst omdat dit gaat om een reparatie van de achterliggende electronica, waarschijnlijk met soldeerwerk en alles... niet zozeer het reguliere domotica-gebruik... mocht dit een foute inschatting zijn, laat het gerust weten :)

Mijn vraag
Ik heb een Ikea FLOALT LED-paneel, helaas geen garantie in verband met bonnetje/aankoopbewijs kwijt. Reparatie buiten garantie doet de Ikea niet aan (nagevraagd bij de KS). Het desbetreffende paneel is ook niet langer in de handel.
We zijn er, behalve dat het stuk is, heel blij mee en zouden het graag willen repareren. Stuk in de zin van: het paneel is nog steeds zichtbaar in de Ikea Home Smart app en reageert daar op bediening (aan/uit, dimmen, kleur aanpassen), maar het daadwerkelijke paneel blijft uit.

Concrete vraag: zou een mede-Tweaker uit de regio Rotterdam het leuk vinden om samen te proberen dit ding weer aan de praat te krijgen? Het zou echt heel veel betekenen voor mijn vrouw en mij. Uiteraard mag je mee-eten en willen we alle onderdelen en dergelijke betalen - ik wil hem ook met alle liefde naar jou toe brengen. Big ask, ik weet het... maar niet geschoten is altijd mis.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Product support-pagina
- Ikea Home Smart 1 app (the app formerly known as Tradfri)
- Disassembly video
- Foto van de printplaat - noot: geen eigen foto, maar zelfde typenummer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben bij een Repair Café geweest, maar daar ontbrak de electronica-specalisatie om dit probleem op te lossen. De beste man gaf aan dat de volgende stap waarschijnlijk zou zijn om met een oscilloscoop door te meten of er op de PWM outputs spanning zit, en stap voor stap de componenten te debuggen. Of voor commerciële reparatie te gaan, maar daar doet de leverancier dus niet aan.

(nutteloze stappen omdat ik er pas later achter kwam dat 'ie in de app nog wel zichtbaar was)
- Kabel getest door te vervangen. Geen resultaat.
- Opnieuw koppelen aan afstandsbediening. Geen resultaat.
- Koppelen aan andere afstandsbediening. Geen resultaat.
- Gezocht naar een reset-knop, is op deze specifieke LED-driver niet aanwezig.

(repair cafe stappen)
- Paneel aan een LED-tester gehangen. Paneel zelf geeft licht, de LED-strips doen het nog.
- Geen spanning op de aansluiting printplaat > LED strips.
- Doorgemeten op verschillende punten. 230 deel werkt, pas in het laagspanningsdeel valt het circuit weg.
- Op de achterkant van de printplaat troffen we wat "troep" aan. Konden niet met zekerheid zeggen of het corrosie of iets met de lak-laag was, maar het leek niet in de buurt van sporen te zitten. Repaircafé man vermoedde dat dit niet het probleem was.

Reden waarom we vasthouden aan reparatie
Voornamelijk omdat we erg blij zijn met dit LED-paneel voor in de keuken. Het werkte gewoon perfect voor onze use-case, geeft mooi diffuus licht. Het vervangen zou zorgen dat er kleurverschil op het plafond zou ontstaan omdat de verf onder deze lamp anders/minder verkleurd zal zijn. En vanuit ecologisch perspectief vind ik het gewoon zonde om een groot apparaat weg te moeten gooien omdat waarschijnlijk één chipje de geest heeft gegeven.

[Voor 5% gewijzigd door multiplexer op 06-11-2022 11:52. Reden: Notitie over forum-keuze toegevoegd, link naar foto van de printplaat toegevoegd]

Beste antwoord (via multiplexer op 20-11-2022 16:15)

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-03 16:19
Na contact te hebben gehad met @multiplexer de afspraak gemaakt dat, als hij in de buurt is, het paneel komt afgeven.

Afgelopen vrijdag het paneel mogen ontvangen en afgelopen nacht mee aan de slag gegaan.

Ter leering ende vermaeck wil ik mijn stappen die ik genomen heb in de poging tot reparatie laten zien zodat misschien meer mensen dit kunnen gebruiken.

Bij de start van de poging eerst eens kijken of het paneel wel echt kapot is, stekker er in en inderdaad helemaal niets. Echt stuk.

Alles uit elkaar gehaald en proberen de opbouw van de print te doorgronden:

Er lijken 2 verschillende voedingslijnen op de print te zitten, de voeding voor het paneel en een losse voor de Zigbee module.
Volgens de TS was het paneel nog gewoon benaderbaar, dus de PS van de Zigbee module lijkt OK.
De focus ligt dus op de grote PS1 aan de bovenzijde. Eerst maar eens meten.

Op TP1, de elko na de gelijkrichting van de 230 staat 335 Volt, dus helaas is het simpelste stuk in orde.
Verder met TP2 en inderdaad geen spanning meer op de elko aan de secundaire zijde.

Probleem lijkt dus te zitten in PS1 of gelijkrichting aan de secundaire zijde.
Mijn simpele gedachtegang gaat al snel richting de MOSFET die PS1 aanstuurt, deze verwijderd en doorgemeten. Helaas is deze ook in orde en moet ik het probleem in de aansturing van de FET zoeken

Voor het gemak laat ik de FET uit de print, we gaan verder meten.

Het IC in het midden van de print is verantwoordelijk voor de aansturing van de FET, maar ik loop gelijk tegen het probleem aan dat de tekst op het IC niet leesbaar is. Mijn zoon kwam gelukkig net thuis, de nachtbraker, en met behulp van veel licht en een vergrootglas konden we een gedeelte ontcijferen. Het is een MP44xx0 ofzo.

Met een beetje zoeken denk ik dat het de MP44010 moet zijn datasheet

Uit het datasheet haal ik dat de werkspanning tussen 12 en 22 volt moet liggen.

https://tweakers.net/i/9-eEn54pGbjPp41uTbECxkFFs7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k9oEQ0AdeZ2dMAvOrLbmz2Y1.png?f=fotoalbum_large

op pootje 8 en 6 moet de voeding staan, dus daar maar eens meten, 0,2 Volt, dat is niet goed.
De weerstand over de voedingspunten is <30 Ohm, dat lijkt mij aan de lage kant
Mijn verdenking valt nu op de condensator parallel aan de voedingslijn, hetelucht SMD soldeerbout erbij en condensator verwijderd, helaas ook deze is goed.
Hmm, toch dan misschien het IC zelf? met hete lucht het IC verwijderd en weer meten, nog steeds 0,2 volt, daar zit het ook niet.

Dan maar een stukje tekening maken en vergelijken met het referentieschema uit het datascheet.
Daar valt mijn oog op een zenerdiode die de werkspanning moet maken, deze diode gevonden, maar ik ging uit dat deze in serie stond met de voedingsspanning, maar bij beter bestuderen van de print staat die in parallel met TP3 die spanning verzorgd voor het IC, diode verwijderd en YES... 30 Ohm over de diode, deze is stuk.

Met de diode er naast even kijken of we nu spanning hebben, het ic is er toch uit, kan weinig schade opleveren.
70 Volt !!, oeps, wat ben ik blij dat het IC er naast ligt, dit had zeker tot het overlijden van het IC geleid.
Zenerdiode van 15 Volt gepakt, helaas geen SMD, maar een gewone. die erin en weer meten , 15 Volt, yes..

IC weer terug, FET weer terug en spanning er op en weer meten.
Mijn universeelmeter verraadt al dat er een schakelende voeding in de buurt is, er is geen meting meer te doen.
Paneel er weer op en ja, letterlijk licht in de duisternis.

Alles weer in elkaar gezet en verbonden met mijn HA, alles werkt weer..

[Voor 56% gewijzigd door _root op 20-11-2022 13:20]

PVoutput 3250 WP

Alle reacties

• EVog
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:14
Heb je al een ‘factory reset’ geprobeerd?
Bij tradfri lampen doe je dat door hem 6 keer aan/uit te zetten, met ‘aan’ heel kort

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03 16:20
Geen direct antwoord op je vraag, maar er staat een 60x60 IKEA FLOALT LED te koop op marktplaats, weinig gebruikt. Wellicht goedkoper en sneller.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• multiplexer
Factory reset al gedaan, helpt niet. Wel bedankt voor de tip!

@memphis betrekkelijk goed idee, ware het niet dat die dan buiten het Tradfri ecosysteem zou hangen. Op termijn wil ik best naar een wat meer HomeAssistant of Homey-achtige oplossing, maar voor nu voelt dat als een vrij grote sprong omwille van één lamp.

• multiplexer
@mitalp goeie tip! Paar dagen geleden niks te vinden, maar nu inderdaad wel. Nice! Ik ga eens contact opnemen.

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-03 16:31
Heb je toevallig betaald met pin?

Dan zou je via je bank app kunnen kijken of je de transactie nog kunt vinden.
Bij de ikea winkel waar je de aankoop hebt gedaan kan je dan ook garantie claimen.

• _root
@multiplexer , Ik wil wel kijken waar het probleem zit en uiteraard repareren, als het tenminste nog niet is opgelost.
Maar, zoals bij iedereen, ik zit heel krap in de tijd, dus je moet geen haast hebben.. Ik woon in Rotterdam dus dat is ook makkelijk...

PVoutput 3250 WP

• multiplexer
Hoi _root! Wat fijn!

Qua drukte, dat snap ik helemaal. Zullen we even per DM agenda's naast elkaar leggen?

• multiplexer
wPlayNL schreef op woensdag 9 november 2022 @ 07:27:
Heb je toevallig betaald met pin?

Dan zou je via je bank app kunnen kijken of je de transactie nog kunt vinden.
Bij de ikea winkel waar je de aankoop hebt gedaan kan je dan ook garantie claimen.
Goeie suggestie, hebben we ook al gedaan op advies van de Ikea klantenservice, maar konden hem helaas niet terugvinden. Normaliter zou dit een briljante tip geweest zijn!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@multiplexer m.b.t. bonnetje, heb je niet toevallig ook je aankoop destijd gekoppeld aan je Ikea-family pas/account?

• multiplexer
Hi @True - ook niet.. was het eerste wat ik checkte. We zijn samen met de Ikea-klantenservice echt het hele circus al doorgegaan om er ergens een spoor van te vinden. Ik heb een schat van een vrouw, maar wat dit soort dingen betreft is ze niet heel praktisch, vrees ik. Het was een spontane ingeving toen ze samen met een vriendin aan het funshoppen was, dus zou zelfs kunnen dat het met die vriendin haar pinpas/family kaart gedaan is.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03:48
Kan je niet eens een foto maken van jou printplaat? Misschien zien we er wel iets aan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +24Henk 'm!

• _root
Na contact te hebben gehad met @multiplexer de afspraak gemaakt dat, als hij in de buurt is, het paneel komt afgeven.

Afgelopen vrijdag het paneel mogen ontvangen en afgelopen nacht mee aan de slag gegaan.

Ter leering ende vermaeck wil ik mijn stappen die ik genomen heb in de poging tot reparatie laten zien zodat misschien meer mensen dit kunnen gebruiken.

Bij de start van de poging eerst eens kijken of het paneel wel echt kapot is, stekker er in en inderdaad helemaal niets. Echt stuk.

Alles uit elkaar gehaald en proberen de opbouw van de print te doorgronden:

Er lijken 2 verschillende voedingslijnen op de print te zitten, de voeding voor het paneel en een losse voor de Zigbee module.
Volgens de TS was het paneel nog gewoon benaderbaar, dus de PS van de Zigbee module lijkt OK.
De focus ligt dus op de grote PS1 aan de bovenzijde. Eerst maar eens meten.

Op TP1, de elko na de gelijkrichting van de 230 staat 335 Volt, dus helaas is het simpelste stuk in orde.
Verder met TP2 en inderdaad geen spanning meer op de elko aan de secundaire zijde.

Probleem lijkt dus te zitten in PS1 of gelijkrichting aan de secundaire zijde.
Mijn simpele gedachtegang gaat al snel richting de MOSFET die PS1 aanstuurt, deze verwijderd en doorgemeten. Helaas is deze ook in orde en moet ik het probleem in de aansturing van de FET zoeken

Voor het gemak laat ik de FET uit de print, we gaan verder meten.

Het IC in het midden van de print is verantwoordelijk voor de aansturing van de FET, maar ik loop gelijk tegen het probleem aan dat de tekst op het IC niet leesbaar is. Mijn zoon kwam gelukkig net thuis, de nachtbraker, en met behulp van veel licht en een vergrootglas konden we een gedeelte ontcijferen. Het is een MP44xx0 ofzo.

Met een beetje zoeken denk ik dat het de MP44010 moet zijn datasheet

Uit het datasheet haal ik dat de werkspanning tussen 12 en 22 volt moet liggen.

https://tweakers.net/i/9-eEn54pGbjPp41uTbECxkFFs7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k9oEQ0AdeZ2dMAvOrLbmz2Y1.png?f=fotoalbum_large

op pootje 8 en 6 moet de voeding staan, dus daar maar eens meten, 0,2 Volt, dat is niet goed.
De weerstand over de voedingspunten is <30 Ohm, dat lijkt mij aan de lage kant
Mijn verdenking valt nu op de condensator parallel aan de voedingslijn, hetelucht SMD soldeerbout erbij en condensator verwijderd, helaas ook deze is goed.
Hmm, toch dan misschien het IC zelf? met hete lucht het IC verwijderd en weer meten, nog steeds 0,2 volt, daar zit het ook niet.

Dan maar een stukje tekening maken en vergelijken met het referentieschema uit het datascheet.
Daar valt mijn oog op een zenerdiode die de werkspanning moet maken, deze diode gevonden, maar ik ging uit dat deze in serie stond met de voedingsspanning, maar bij beter bestuderen van de print staat die in parallel met TP3 die spanning verzorgd voor het IC, diode verwijderd en YES... 30 Ohm over de diode, deze is stuk.

Met de diode er naast even kijken of we nu spanning hebben, het ic is er toch uit, kan weinig schade opleveren.
70 Volt !!, oeps, wat ben ik blij dat het IC er naast ligt, dit had zeker tot het overlijden van het IC geleid.
Zenerdiode van 15 Volt gepakt, helaas geen SMD, maar een gewone. die erin en weer meten , 15 Volt, yes..

IC weer terug, FET weer terug en spanning er op en weer meten.
Mijn universeelmeter verraadt al dat er een schakelende voeding in de buurt is, er is geen meting meer te doen.
Paneel er weer op en ja, letterlijk licht in de duisternis.

Alles weer in elkaar gezet en verbonden met mijn HA, alles werkt weer..

[Voor 56% gewijzigd door _root op 20-11-2022 13:20]

PVoutput 3250 WP

• multiplexer
Echt superbedankt! Als ik op basis van een forum-post karmapunten zou kunnen uitdelen zou je een hele vrachtwagen vol krijgen! :) En bedankt voor het verslag - het leest weg als een whodunnit murder mystery.

Grappig om te noemen is dat @_root en ik elkaar door omstandigheden tot nu toe nog helemaal niet gezien hebben, maar alle contact via PB/whatsapp/telefoon is gegaan. Het paneel is bij hem thuis door z'n gezinsleden in ontvangst genomen met de mededeling "pa kijkt er vannacht even naar". Ik hoop bij het terug in ontvangst nemen van het paneel hier verandering in te brengen en hem hartelijk de hand te kunnen schudden - wat een eindbaas, deze man!

• _root
Dank je voor de mooie woorden :).
Maar ook te veel eer, ik ben een hobbyist maar mis de nodige ervaring om dingen snel te kunnen doen.

Maar ik vond het erg leuk om te doen en kon de slapeloze uurtjes mooi invullen zo. Vanavond gaan we elkaar de hand schudden als ik het paneel kom brengen...

PVoutput 3250 WP

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit geeft precies aan waar Tweakers sterk in kan zijn. Fantastisch zulke dingen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee