Toon posts:

Iemand al een Maxtor D540X (40GB platters)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 'm vanmiddag net nieuw gehaald omdat m'n IBM 75GXP dtla-307045 overleden is (veeeel data kwijt :( ), en ik het ook niet zo zie zitten met die nieuwe 60GXP serie. En omdat die 45GB toch wel wat krapjes was en 7200 toeren niet zo heel veel uitmaakt met 5400 toeren heb ik gewoon een 80GB Maxtor gekocht in de veronderstelling dat het een gewone Diamondmax was met 20GB per platter... Blijkt dat ding 40GB per platter te hebben en zo gloedjenieuw te zijn dat er nog geeneens reviews op internet van te vinden zijn!

En omdat 40GB per platter toch wel een heel stuk meer is als dan de 15GB per platter van die IBM 75GXP heb ik uit nieuwsgierigheid HDtach derop losgelaten:
Access Time: 21,2ms
Read Burst Speed: 63,1mbps
Read speed (maximum) 35140.0 kps
Read speed (minimum) 17846.0 kps
Read speed (average) 27966.4 kps

En daarmee is hij vrijwel even snel als die 75GXP! Opvallend is dat de Read Burst speed zo'n 33% sneller is, en de Acces Time 2x zo groot is, maar voor de rest zit alles op nog minder dan een procent verschil met mijn oude 75GXP, en dat voor een 5400 toeren HD! Verder is de hogere Acces Time te verklaren doordat bij Maxtor vanuit de fabriek "Accoustic Management" standaard aanstaat, terwijl bij de IBM "Accoustic Management" standaard uit staat. Als ik bij die IBM 75GXP Accoustic Management aanzette ging de Access Time zelfs naar 24ms... Aan de andere kant was die IBM met Accoustic Management aan wel veel stiller tijdens het zoeken dan die Maxtor met Silent Store aan. Die IBM hoorde je gewoon niet, terwijl ik die Maxtor nu duidelijk boven m'n bureau nog kan horen. Verder word die Maxtor voor een 5400 toeren hd nog behoorlijk heet, al werd die IBM nog behoorlijk wat heter.

Al met al vind ik het toch wel een heel mooi schijfje! Hopelijk ook nog betrouwbaar...

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:56

Paladin

Play Ball!

Als ie nou binnekort ook nog in 7200 toeren komt ga ik er serieus over denken deze schijf in >80 gig te kopen aangezien ik met mijn 40 gig nu toch wel serieus ruimte problemen krijg :)

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 00:20

Metzie

Nyaano !

Ik heb zelfs 2x zo'n maxtor 540 80GB. Zijn gewoon nieuwe maxtors gebaseerd op quantum ontwerpen. In ieder geval errug relaxed 210GB in je pc.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 29 augustus 2001 09:08 schreef Paladin het volgende:
Als ie nou binnekort ook nog in 7200 toeren komt ga ik er serieus over denken deze schijf in >80 gig te kopen aangezien ik met mijn 40 gig nu toch wel serieus ruimte problemen krijg :)
Daar zijn idd plannen voor, maar dat kan nog wel ff duren. Het is namelijk niet simpel een kwestie van het aantal toeren per minuut opvoeren en ervoor zorgen dat bij die snelheid de boel nog een beetje stabiel blijft zonder alteveel trillingen. Maar ook is er voor die hogere snelheid een lagere linear density nodig omdat de koppen anders niet genoeg tijd hebben om iets te schrijven/lezen. En als ze dan nog steeds op 40GB per platter uit willen komen zullen ze de track density die toch al baanbrekend hoog is nog iets hoger moeten krijgen. En dan krijg je nog het probleem dat het materiaal van de platters en geschikt moet zijn voor een hoge datadichtheid en stijf en glad genoeg voor 7200 toeren per minuut.... geen gemakkelijke opgave!

Bovendien word deze HD al behoorlijk heet, dus ik vraag me af hoe heet hij wel niet zal worden in 7200 rpm uitvoering.
Op woensdag 29 augustus 2001 09:19 schreef Metzie het volgende:
Ik heb zelfs 2x zo'n maxtor 540 80GB. Zijn gewoon nieuwe maxtors gebaseerd op quantum ontwerpen. In ieder geval errug relaxed 210GB in je pc.
Whoa, FTP servertje ofzo :P
Hoe bevalt de snelheid jou?

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, www.storagereview.com is echt laat:
28 August 2001

We've finally received a couple ATA Maxtor drives for testing, the 541DX as as well as the 100 GB 536DX. We haven't published an IDE Maxtor review since, what, Jan 19th? Holy cow! Last I heard, Seagate said they could get us a Cuda IV soon... but we haven't received anything yet.
Ben wel benieuwd naar de review. En dan heeft die 541DX nog maar 20GB per platter en die 536DX slechts 20GB in tegenstelling tot de D540X met 40GB per platter!