welke factoren bij keuze monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
mocht mijn post in verkeerde forum zitten, dan maar verplaatsen aub.

ik wil graag een monitor kopen waarbij ik de weergave van zwart-witte foto's belangrijker vind dan die van rgb-foto's.

in mijn zoektocht kwam ik dit artikel tegen.

review: Hoe kies je een monitor? - Alles van beeldkwaliteit tot ergonomie

een citaat uit dit artikel is:
"Idealiter komen gamut, kleurtemperatuur en gamma van een monitor overeen met een bepaalde standaard, waarvoor het materiaal dat je op het scherm bekijkt is gemaakt."

mijn vraag is:

welke waarden van deze factoren (hoger of lager) is het beste voor zwart-witte foto's?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:09
Als je in Photoshop aan de gamma-regelaar ‘trekt’ verplaats je in feite de grens tussen donker en licht, van een afbeelding. Daarmee bepaal je waar 100% zwart begint, waar 100 wit en je kunt ook bepalen / aanpassen wat (bijvoorbeeld) 50% grijs is.

Gamut is het kleurbereik, dus hoe fel groen, geel, blauw etc een monitor een pixel kan weergeven.

Kleurtemperatuur is welke kleur wit is. Dat klinkt misschien vreemd, maar puur wit licht bestaat alleen als we afspreken welke frequentie dat is, dus daar kom je niet makkelijk uit. Vaak hebben monitoren een aparte instelling hiervoor, waar je kunt kiezen voor iets warmer (geel/rode kant op) of iets blauwer, of zelfs iets paarser. Je ogen wennen heel snel aan een tint waardoor je eigenlijk niet goed ziet dat doorsnee tl-licht wat groenig is en ‘zo’n op zijn hoogtepunt’ wat blauwig.

Kortom, ik denk dat het gamma voor je zwart-wit doel verreweg het belangrijkste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Als je zwart-wit erg belangrijk vind is het goed om te weten dat normale panelen vaak zwart als wat donker grijs weergeven omdat er 1 grote lamp (backlight) is die alle pixels van achter belicht en die kunnen dus niet uit voor individuele pixels.

Bij OLED/QDOLED kunnen pixels individueel uit dus dan krijg je echt zwart. Er is ook een tussenvorm met een micro-led backlight waar er duizenden kleine lampjes zijn in het backlight die individueel aan en uit kunnen. Dat is een stuk fijnmaziger, maar nog steeds niet op het niveau van individuele pixels. Er is ook nog local dimming, waarbij het backlight in 6/12 secties is opgedeeld. Maar dit is meestal vooral marketing en maakt de meeste plaatjes niet veel beter.

De verschillende beeldtechnieken hebben hier ook invloed op IPS is vaak wat grijzig, VA is geloof ik wat beter in donker en licht, maar je zou een website als rtings.com kunnen naslaan als je een monitor op het oog hebt.

Zo kun je bijvoorbeeld de black-uniformity test bekijken van elke monitor, zoals in deze review: https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/32gn63t-b, dit lijkt een van de betere (niet OLED/Miniled) monitoren qua contrast en black-uniformity.

[ Voor 8% gewijzigd door roy-t op 07-11-2022 11:36 ]

~ Mijn prog blog!