Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 13:44

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Topicstarter
Goedemorgen,

In de augustus is onderstaande warmtepomp bij ons geplaatst.
- Viessmann Vitocal 200A-8 AWO-M-E-AC 201.A08

We hebben een probleem met het verwarmen van onze woning. Als de bijhorende thermostaat wordt ingesteld op bijvoorbeeld 19 graden blijft hij door verwarmen tot over de 21 graden. Hij stop eigenlijk gewoon niet en dat kan ik zien aan het icoontje van de CV-pomp die aan blijft staan. Boven de 21 graden zetten we hem dan zelf maar uit en laten het afkoelen waarna we hem weer aan zetten. Eigenlijk is het dus altijd of te koud omdat hij uit staat, of bloedheet en dan zeten we hem maar uit.

De installateur is eeeeeeeerg langzaam en daarom vraag ik hier advies in de hoop zelf al iets uit te kunnen halen. De installatie heeft de aanvoer temperatuur naar beneden bijgesteld van 40 graden naar 35 graden. Deze heeft het probleem niet opgelost. Hierna heb ik ze nog niet zo ver kunnen krijgen om weer langs te komen.

Onze woning is uit 2011. 175m2 vloer oppervlakte. Vloerverwarming op de BG en 1ste verdieping. Geen radiatoren. We hebben nog 2 vloerverwarmingsverdelers met pompen die door de CV-ketel gebruik werden die hier eerst hing. Ik heb de installateur gevraagd om deze te vervangen voor nieuwe zonder pompen maar ook daarvoor geld eeeergggg traag. Tap water dmv een 300l boilervat met spiraal werkt zonder problemen.

Is er iets wat ik nog zelf kan wijzigen in de instellen om het beter te maken?

Groet!

Beste antwoord (via JaICTDronten op 03-02-2025 11:21)

• nillis1985
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13-03 08:56
Top, duidelijk!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Topicstarter
Toevoeging: Het is nu 21,1 graden in de woonkamer volgens de thermostaat. Als ik hem instel op 18 graden stopt hij met verwarming. Zodra ik hem op 19 graden of hoger zet gaat de CV pomp (zoals dat volgens het boekje heet) weer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:25
Dit klinkt mij als een hysterese die niet goed staat
Ik ben niet bekend met de sturing van viessmann maar iedere warmtepomp waar ik tot nu toe aan gewerkt heb kan je hysterese aanpassen
Gewoon instellingen doorlopen en opschrijven wat je veranderd(zodat je weet wat je terug moet zetten als het in de war is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:15
Heb je het handboek en inbedrijfstelhandboek?' Zijn wel heel dik.....
Welke thermostaat heb je?
Stap 1, kan je de vloerverdeler zo instellen dat die al het water door de vloer pompt. Dus bypass dicht (laat anders foto zien). Of weet je welke aanvoer temperatuur je nodig hebt voor 19C stabiel?
Stap 2, Regel je vloerverwarming in, zodat de ruimtes de juiste temperatuur krijgen.
Stap 3, Staat WAR aan? Verander je stooklijn, monitor je aanvoer temperatuur
Stap 4, Verhoog percentage invloed thermostaat, indien nodig door zoninstraling.

Doe alles in kleine stappen of hang er meetapparatuur aan.
Had zelf 3x een RaspPI eraan hangen met 36 meetpunten over de vloer, buizen en ruimtes verspreid, dat zorgde ervoor dat ik in 2 dagen klaar was. En warmtemeter in de aanvoer.

Even de parameters zoeken.
2000, 200A, 200B, 200E, 2022, 2006, 2007, evt. 3006,3007,4006,4007
Stooklijn instellen zie pagina 33 en verder van de gebruikershandleiding BH
Als je dat plaatje begrijpt kun je die omhoog en omlaag en vlak leggen wat je wilt.
Hiervoor moet je de kenmerken van je huis/isolatieschil wel kennen.
Zelf moest ik de stooklijn niveau naar -6 zetten.
Gebruik liefst geen nachtverlaging en let echt op je aanvoertemperatuur. Als je die onder controle hebt is je stooklijn goed en de rest is dan finetunen.

Invloed kamerthermostaat zit in parameter 2034

Gokje dat je vloer aanvoertemperatuur rond de 25 moet zijn, gezien je huis. Dat staat onderaan om het scherm van je binnenunit. Als die te hoog is krijg je enorme overshoot. Bij mij is die nu 21C bij 19C thermostaat en buiten 12C.

Trouwens hoe staat je warm water, want die staat standaard ook veel te hoog en zal vaak het element inschakelen met 9kW is dat best fors. Die kan je ook verkleinen naar 3kW.
Tijdschema goed invullen (als je app hebt), kan ook helpen.

[ Voor 40% gewijzigd door Dapdodo op 06-11-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Topicstarter
123Arjan schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:21:
Dit klinkt mij als een hysterese die niet goed staat
Ik ben niet bekend met de sturing van viessmann maar iedere warmtepomp waar ik tot nu toe aan gewerkt heb kan je hysterese aanpassen
Gewoon instellingen doorlopen en opschrijven wat je veranderd(zodat je weet wat je terug moet zetten als het in de war is
Dank! Ik ga me daar op inlezen.
Dapdodo schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:00:
Heb je het handboek en inbedrijfstelhandboek?' Zijn wel heel dik.....
Welke thermostaat heb je?
Stap 1, kan je de vloerverdeler zo instellen dat die al het water door de vloer pompt. Dus bypass dicht (laat anders foto zien). Of weet je welke aanvoer temperatuur je nodig hebt voor 19C stabiel?
Stap 2, Regel je vloerverwarming in, zodat de ruimtes de juiste temperatuur krijgen.
Stap 3, Staat WAR aan? Verander je stooklijn, monitor je aanvoer temperatuur
Stap 4, Verhoog percentage invloed thermostaat, indien nodig door zoninstraling.

Doe alles in kleine stappen of hang er meetapparatuur aan.
Had zelf 3x een RaspPI eraan hangen met 36 meetpunten over de vloer, buizen en ruimtes verspreid, dat zorgde ervoor dat ik in 2 dagen klaar was. En warmtemeter in de aanvoer.

Even de parameters zoeken.
2000, 200A, 200B, 200E, 2022, 2006, 2007, evt. 3006,3007,4006,4007
Stooklijn instellen zie pagina 33 en verder van de gebruikershandleiding BH
Als je dat plaatje begrijpt kun je die omhoog en omlaag en vlak leggen wat je wilt.
Hiervoor moet je de kenmerken van je huis/isolatieschil wel kennen.
Zelf moest ik de stooklijn niveau naar -6 zetten.
Gebruik liefst geen nachtverlaging en let echt op je aanvoertemperatuur. Als je die onder controle hebt is je stooklijn goed en de rest is dan finetunen.

Invloed kamerthermostaat zit in parameter 2034

Gokje dat je vloer aanvoertemperatuur rond de 25 moet zijn, gezien je huis. Dat staat onderaan om het scherm van je binnenunit. Als die te hoog is krijg je enorme overshoot. Bij mij is die nu 21C bij 19C thermostaat en buiten 12C.

Trouwens hoe staat je warm water, want die staat standaard ook veel te hoog en zal vaak het element inschakelen met 9kW is dat best fors. Die kan je ook verkleinen naar 3kW.
Tijdschema goed invullen (als je app hebt), kan ook helpen.
Ja, ik heb het handboek en inbedrijfstelhandboek er bij.
Ik heb de Vitotrol 200A themostaat hier aan de muur hangen.

Stap 1: Foto's van de verdeler op de BG hier onder toegevoegd. Als ik het goed zie zit er een bypass op, aan de rechter kan. Deze dus dicht zetten? Aanvoertemp is volgens het display op dit moment 22 graden.

Stap 2: Ga ik me in verdiepen

Stap 3: Ga ik me in verdiepen.

Stap 4: We hebben aan de voorkant van de woning, waarover dag de zon schijnt 3 grote ramen waar veel warmte door komt. Ik zal kijken wat verhoog percentage invloed thermostaat voor verschil uit maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEc1ZjTtjmF47rithhD1ZbDfDfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYFyikH7OzP4t2ZMzcV4gEYm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLcmKuf8zM5kpWExZxwynXdlXlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/em214chcGSwXimfKT04f9tZl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pn7HCrK5PUds2cKev3aa6iSMkFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPbt0idu3MDdXTSJZPC5NFf5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBp6F06FcDocXBFAzUS1HTwe5wE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mi9ZFu1BNXLsqvKhf99W8wxK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGd4n3P3IPRKQyeZ1uv6inpWj90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A78WPQnz0p3hgxU47KGykzDY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Topicstarter
Toevoeging voor de andere foto's. Dit heb ik nog los liggen. Vitoconnect? Heeft de installateur wel geleverd maar niet aangesloten. Heb ik dat nog nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Die vitoconnect heb je nodig om je binnenunit met het internet van Viessmann te laten praten. dan kan je op de app van viesmann volgen wat die doet. En dus ook schema's instellen.

Als je hem gemonteerd krijgt, is infrarood koppeling. Is de rest plug en play. met instructies. usb eerst doorsteken en dan aansluiten.
En dan met PyViCare (github) op je pi loggen.

Die wpr4 kan je over hebben, is iets met boilertemperaturen volgens mij,

Met 22 graden krijg je het huis niet warm, alleen dit model kan je niet makkelijk ombouwen voor LTV.
Rechter boven pijp moet naar beneden en de pomp ervan tussen.
En dan nog de linker stelkraan en rechts die witte knop eruit.

De bypass die helemaal rechts zit niet dichtzetten. Dan kan er wel eens iets niet goed gaan.
Zet thermostaat eens hoog en kijk eens wat er dan aan aanvoertemp is en wat er de vloer in gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Dapdodo op 06-11-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:25
Wel jammer dat ik hier zoals zo vaak bij installaties de bestaande verdeler nog zie hangen (en lijkt ook nog wel verdacht veel op een aangesloten verdeler van mijzelf van een jaar of 8-10 terug 🤪)
De verdeler had vervangen moeten worden door een pomploze, dan schiet je rendement van de warmtepomp omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Topicstarter
123Arjan schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:59:
Wel jammer dat ik hier zoals zo vaak bij installaties de bestaande verdeler nog zie hangen (en lijkt ook nog wel verdacht veel op een aangesloten verdeler van mijzelf van een jaar of 8-10 terug 🤪)
De verdeler had vervangen moeten worden door een pomploze, dan schiet je rendement van de warmtepomp omhoog
Eens! Ze zijn toen blijven hang op advies van de installateur. Ik wil ze zsm alsnog vervangen ivm het stroom verbruik van die dingen. Als het rendement ook omhoog gaat is dat mooi meegenomen.
Door het aanpassen van de stooklijn heb ik inmiddels het geweenste resulaat. Dank daarvoor. Je andere tips ga ik nog uitzoeken en opvolgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raassens
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-10-2023
Ik heb dezelfde warmtepomp en vroeg mij af hoe het tijdprogramma per week is ingesteld rekening houdend met 1x per week legionella bestrijding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Raassens schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:14:
Ik heb dezelfde warmtepomp en vroeg mij af hoe het tijdprogramma per week is ingesteld rekening houdend met 1x per week legionella bestrijding
Heb je vitoconnect met app of moet je het op de binnenunit instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raassens
Dit moet ik op de binnenunit instellen
Gr. Gert-Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Raassens
Blz 39 bedrijfshandleiding van de WO1C.
De drie streepjes (hamburger) = uitgebreid menu, daarna "warm water"
Let ook even op waar je de Temp. meter hebt zitten op je boiler. Als je zorgt dat er voldoende reserve boven je temperatuurmeter zit, heb je nooit een koude douche.
De gebruikte termen:
Normale warmwatertemperatuur 6000: Dit is de temperatuur voor de meting van de boiler waarop die stopt (50C af fabriek).
Minimum warmwatertemperatuur 6005: Waar die zeker niet onder mag komen.
Maximum warmwatertemperatuur 6006
Verhoogde warmwatertemperatuur 600C (2e-ww water): Dit is de legionella temperatuur (60C af fabriek)
Parameters in SH (service handleiding) 6000 tot 6061. Voor el. verwarming vrijgave enz.
Parameters te bereiken met OK+hamburger 4sec tegelijk indrukken en dan "warm water".
Bijna alle gevallen temperatuur*10 als getal invoeren.
Bij gewone menu tijdsprogramma kun je de dag en tijd instellen, waarop die warm moet zijn.

Heb zelf opwarmen van 16.00 tot 17.00 (normaal) behalve op legionella dag dan van 15.00-16.00 en legionella run erachteraan van (verhoogd) 16.00 tot 17.00.
Maar dan heeft de zonnecollector tot 16.00 uur de tijd op de boiler op temperatuur te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dapdodo op 03-01-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raassens
Op dit moment staat mijn tijdprogramma aan van 00:00 t/m 24:00 uur op normaal (50graden) voor de gehele week. Is dit een verstandige keuze en werkt er op de achtergrond toch een legionella programma of moet ik die zelf programmeren. De installateur heeft alles afgesteld en zei dat er èèn keer per week een legionella programma draait alleen ik kan deze nergens vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Raassens schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:25:
Op dit moment staat mijn tijdprogramma aan van 00:00 t/m 24:00 uur op normaal (50graden) voor de gehele week. Is dit een verstandige keuze en werkt er op de achtergrond toch een legionella programma of moet ik die zelf programmeren. De installateur heeft alles afgesteld en zei dat er èèn keer per week een legionella programma draait alleen ik kan deze nergens vinden
Als er geen temp2 actief is, volgens mij niet. In de zomer haal ik hem er wel eens uit als de zonecollector het in de week ervoor al eens op 70C of zo heeft gehad. Want dan is het energie verspilling. En dan zie je ook de WP echt geen poging doen op een ander tijdstip om alsnog de run te starten. Dus als ik die uit liet, deed die de hele zomer geen poging. En in de zomer durf ik dat risico wel aan omdat mijn collector hem wel naar 90C pusht bij een of twee zonnige dagen. In de winter heb ik voor 1x per week gekozen. Als lopen de meningen daar ook over uiteen.
Zie hier mijn legionella dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRtZom6t0J2igWx_eYlwqcv8j-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qR90Y2Jwz8Pmgm0JZCcbQLZy.jpg?f=fotoalbum_large
Eerst de boiler gewoon opwarmen, dan legionella run en dan tot 22u normaal bedrijf. En dan gaat alles uit tot de volgende dag 16u. Heb ooit test gedraaid met 45C maar dan kwamen er toch klachten, als de schoonmaak gedaan moest worden. Dan was er net te weinig warm water.

Ik zie wel dat ik temp2 op 58C heb gezet omdat 60C niet gehaald werd en dan de elementen bij kwamen. Wat vaker dan me lief is. De afgelopen koude periode maar 1x 5 min, dat al meer dan genoeg.

[ Voor 16% gewijzigd door Dapdodo op 03-01-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raassens
Super bedankt voor je antwoorden, kun je ook inzien bij parameter groep 200A welk getal daar is ingevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Raassens schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:34:
Super bedankt voor je antwoorden, kun je ook inzien bij parameter groep 200A welk getal daar is ingevoerd
Invloed kamerthermostaat 200A staat bij mij op 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Topicstarter
Hoi! Nog eens een vraag voor bovenstaande warmtepomp.
De buitenunit heeft geen afvoer van het condenswater omdat we verwacht hadden dat dit niet nodig was.
Als het waait komt het condenswater zo nu en dan toch bij de voordeur waardoor blijkt dat een afvoer wel noodzakelijk is.

In de documentatie zie ik artikel ZK04096 en ZK04097
Het verschil zit hem in de extra elektrische verwarming.
Kan iemand bevestingen of ik weg kom met het artikel zonder verwarming of heb ik dit toch echt nodig?
Misschien belangrijk om te vermelden is dat de buitenunit op ongeveer 10m hoogte hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fg8ccOZIXfHxRagZr67mmfKxOzI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VxiNrSgLIRTn1Fr10Bb8wEeq.png?f=user_large

Ik wil dit graag zeker weten omdat zonder eletrische verwarming ik dit zelf wel kan plaatsen.
Met eletrische verwarming weet ik dat zo net nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Topicstarter
Niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:52
Zonder verwarming is "enkel bij opstelling in absoluut vorstvrije zones". Als dat buiten is zal het niet vorstvrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorndv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-11-2023
Beste, ik heb een vitocall 200 s warmtepomp. Waarvan de circulatiepomp continu draait. Maar had deze graag anders ingesteld. Alleen weet ik niet direct welke parameters deze zijn? Iemand een idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Bjorndv schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:10:
Beste, ik heb een vitocall 200 s warmtepomp. Waarvan de circulatiepomp continu draait. Maar had deze graag anders ingesteld. Alleen weet ik niet direct welke parameters deze zijn? Iemand een idee
Weet niet hoe lang die bij jouw al staat. Maar hij draait vrijwel altijd zolang verwarmen aan staat en het onder de 16-18C is buiten met tijdvertraging. Maar ik dacht aan 2006/3006/4006 en 2007/3007/4007.
Er zijn volgens mij wel parameters waar je dat mee kan verlagen, maar daar durfde ik niet aan te komen.

Want bijvoorbeeld verlagen naar 12C (wanneer bij mij pas stoken nodig is), kan weer risico's inhouden, die ik niet ken.

Ik heb hem wel eens uit (standje standby) laten staan tot 4C, want binnen was het warm zat. Maar dan gaat die eerst behoorlijk tijdje rondpompen voor de compressor start.
Op basis van mijn Kamstrup, zou ik denken, dat die daarmee ook temperatuur meet van het water in het circuit binnen, naast WAR en thermostaat. Want uit die 2 laatste volgt de watertemperatuur via stooklijn.

Zo zie je bij <4C ook nog verbruik periodiek stijgen ivm een vorm van carterverwarming. Ook al staat de compressor stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilco770
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-01-2024
Met aandacht mee zitten lezen. Heb namelijk zelf een 222a geïnstalleerd. Draait ondertussen prima, alleen wordt het met zonnig weer in de woonkamer waar de thermostaat hangt veel warmerxdan de instelling, én blijft de wp gewoon volgens stooklijn doorverwarmen.

Las in een van de bovenstaande berichten (van #Dapdodo) dat je met parameter 2023 de invloed van de thermostaat kan vergroten. Kan deze parameter echter niet gevonden krijgen. Waar vind ik deze?

Alvast bedankt voor eventuele reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Wilco770 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:46:
Met aandacht mee zitten lezen. Heb namelijk zelf een 222a geïnstalleerd. Draait ondertussen prima, alleen wordt het met zonnig weer in de woonkamer waar de thermostaat hangt veel warmerxdan de instelling, én blijft de wp gewoon volgens stooklijn doorverwarmen.

Las in een van de bovenstaande berichten (van #Dapdodo) dat je met parameter 2023 de invloed van de thermostaat kan vergroten. Kan deze parameter echter niet gevonden krijgen. Waar vind ik deze?

Alvast bedankt voor eventuele reacties
blz 34 van BH gebruikershandleiding
De kamers zijn in het overgangsseizoen te warm, maar in het koude seizoen warm genoeg.
Stel de ”Inclinatie” in op de volgende hogere waarde en het ”Niveau” op een lagere waarde.

of
blz 263 SH servicehandleiding
200A Invloed van de kamertemperatuur op de gewenste
aanvoertemperatuur van het CV-circuit bij weersafhankelijke regeling. Per Kelvin afwijking tussen werkelijke kamertemperatuur en gewenste kamertemperatuur wordt de gewenste aanvoertemperatuur met de aangegeven waarde aangepast.

Hoe kom je daar:
. Servicemenu:
OK + hamburger gelijktijdig ca. 4 s lang indrukken.
2. ”Codeerniveau 1”
3. ”Verwarm.circuit 1”
of
”Verwarm.circuit 2”
of
”Verwarm.circuit 3”
of
”Afzonderlijk koelcircuit”
4. Parameter kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilco770
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 07-01-2024
Top. 200a een paar stappen verhoogd. Blijft nu beter op de ingestelde temperatuur. Nu afwachten wat hij volgende week in de kou gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 23:52

Sponge

Serious Game Developer

Wilco770 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:35:
Top. 200a een paar stappen verhoogd. Blijft nu beter op de ingestelde temperatuur. Nu afwachten wat hij volgende week in de kou gaat doen.
Een weekje later, en een paar dagen kou. Mag ik vragen op welke waarde je deze parameter hebt gezet? En blijft het nu beter? (en is dat de enige parameter die je hebt aangepast?). Default waarde is 10 als ik de handleiding mag geloven. Maar het heeft geen unit.

Nu in het zonnige (maar koude) weer blijft de WP flink doorstampen (~36kWh/dag) terwijl het huis prima verwarmd is (21.5C op dit moment in de huiskamer). Heb de Thermostaat net maar op 19C gezet omdat dit gewoon zonde is.

Zat al op het Duitse Viessmann forum te lezen, maar het is net een beetje lastig qua taal en de juiste technische warmtepomp woorden, waardoor snel scannen op dit probleem wat tricky is. En daardoor kwam ik toevallig dit topic in Google tegen

Edit: Had net een paar lange besprekingen ,maar nu net nog even die 200A zitten bekijken:

Afbeeldingslocatie: http://www.rielee.com/shared/parameter_200a.png

Dit betekend toch dat des te hoger je de waarde zet, des juist te langer de WP blijft door draaien? En default 10 lijkt me dan wat.. apart (1C verschil zou 10C worden). Tenzij ik het verkeerd lees..

[ Voor 15% gewijzigd door Sponge op 10-01-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Bij mij staat die op 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 23:52

Sponge

Serious Game Developer

Heb net even op "codeer niveau 1" alle waardes gechecked. Hier staat die op 4. Ik laat dat vanavond nog even staan, ik zag ook op Viessmann forums vaak 2 voorbij komen (maar oo kweer 10 als default waarde, maar wellicht is dat voor een ander apparaat)

Parameterwaarde
20050
200A4
200B3
20031

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTR
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-09-2024
Beste mensen,

Ik heb sinds een kleine drie maanden (april '24) een Viessmann Vitocal 222-s staan. Omdat we een goed geïsoleerd huis hebben heeft de verwarming nog nooit aan hoeven staan. Het is vanaf april binnen altijd minimaal 19,5 graden geweest. De warmtepomp wordt daarom momenteel alleen gebruikt voor tapwaterverwarming.

Nu zou ik het liefste al mijn warme tapwater met de warmtepomp opwarmen tot (minimaal) 50 graden, en het ingebouwde elektrische element helemaal niet gebruiken. Toen het nog wat kouder was zag ik dat de buitenunit ging 'pendelen' zonder elektrisch element. Ik dacht dat dat kwam omdat de warmtepomp het water niet op 50 graden kreeg vanwege het (te) grote temperatuurverschil met de buitenlucht.

Omdat het afgelopen dagen buiten warm was, had ik het elektrische element uitgezet in de verwachting het water zonder element naar 50 graden komt. Op zich gaat dat ook goed, en verbruik valt me ook alles mee tov elektrisch element, maar ik zie op mijn verbruiksmeter dat de warmtepomp ca. 25 cycli in zes uur tijd maakt (meer dan vier per uur). Nu had ik wel eens gelezen dat je dat pendelen kan noemen en dat dat slecht zou zijn. De gebruikers- en installatiehandleiding geven geen uitsluitsel. Vandaar mijn vraag (vragen):
  • Herkennen jullie bovenstaande en is dat erg?
  • Weten jullie of er een mogelijkheid is om het tapwater op een meer geleidelijke manier op te warmen met de warmtepomp? (minder cycli per uur)
Dank vast!

NB ik heb geen communicatie-unit dus alleen kWh verbruiksgegevens van buitenunit resp. element, die optolink unit schaf ik mogelijk nog aan voor meer inzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdrneU3MBK3d6IcvzGUOy8y2aCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hq2q5l9U88UEaoOcoqJBv4ec.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door JoostTR op 26-06-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Ik geef hem maar 2 uur de tijd om de boiler tot 50C op te warmen per dag.
En in de week op do een keer tot 57.
in de zomer doet ie het nooit vanwege zonneboiler.
Element staat niet uit en komt 1 of 2 keer per jaar eens in bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTR
Dank Dapdodo voor je reactie. Ik begrijp nog niet helemaal of jij in die twee uur opwarmen ook zo'n patroon ziet als ik hierboven. Als je met de lucht-water warmtepomp opwekt, heb je dan ook dat de warmtepomp heel korte tijd (enkele minuten) op een piek blijft en daarna gelijk weer stilvalt?

Dus in jouw geval van 2 uur opwarmen ca. 8 piekjes met cycli van een kwartier). Of blijft bij jou de warmtepomp 'constanter' bij het opwarmen van tapwater, ofwel minder gepiekt en een vlakker vermogen gedurende langere tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yvxt66LdiOimvFX-MUvknNYhIOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3cdfv50fT5Kgf7sOyPPruWHG.png?f=fotoalbum_large

Van 16.00-17.00 (blauwe streep is boiler run op 6kW continue. Eindwaarde is rare meetwaarde ivm snelle afkoeling temperatuur. dT is dan heel hoog.

Gemeten met aparte warmtemeter.
Daarvoor en daarachter is die met ongeveer 3 kilowatt mijn huis aan het verwarmen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 26-06-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostTR
Hartelijk dank! Verwarming ziet er in afbeelding logisch uit, ik ben benieuwd naar komend najaar als bij ons ook weer de verwarming aan gaat. Toevallig had ik vandaag koelfunctie aan en dat ging gelukkig ook mooi continu met ca. 550W zonder gekke pieken (en werkte boven verwachting).

Blijft bij mij nog wel de vraag of het mogelijk is om zonder elektrisch element op een technisch verstandige manier tapwater te bereiden met warmtepomp. Als hier ervaringsdeskundigen zijn hou ik me aanbevolen. Ik heb de vraag inmiddels ook uitstaan bij Viessmann zelf, als daar nog wat interessants uit komt zal ik het ook hier laten weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Ik denk dat jij je hysterese moet opschroeven. En de tijden beperken om samen tot een beter resultaat voor die boiler run te komen.

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-05 23:26
Ik heb hier ook al een hele tijd een vitocal 300G draaien (sinds 2011)
Ik kwam toevallig dit topic tegen. Daarnet had ik wat problemen met het warmwater (was uitgevallen 8)7 ), maar manueel werkte het terug.
Wat me wel opviel is dat niettegenstaande ik via manueel de 2e temperatuur vraag (dus 60°C) hij stopt voor dat deze wordt bereikt? Cfr m'n logger (DIY via vcontrold - datapunt 010D - komt ook overeen met wat er op het scherm van de warmtepomp staat) is de maximaal bereikte temperatuur 55.6°C. De secundaire aanvoertemperatuur is wel tot 61.8°C geweest.
Is dat normaal of staat er (na dikke 13 jaar 8)7 ) nog een instelling fout?

[ Voor 6% gewijzigd door Promy op 15-08-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nillis1985
Avond - ik struin al weken allerlei fora en websites af om te komen tot de meest zuinige instellingen voor warm water bij een Viessmann Vitocal 300-G met een Vitocell 100-E boiler van 390 liter. Aantal vragen waar ik jullie hulp heel goed bij kan gebruiken:

1. Wat is de meest zuinige instelling van warm water temperatuur. Constant houden of bijv. 1x per dag opwarmen naar 50 graden? Nadeel van constant houden is dat de compressor aanslaat iedere keer dat er serieus warm water verbruikt wordt.

2. Gerelateerd hieraan - gisteren is de gehele boiler opgewarmd naar 51 graden. De regendouche wordt 12 min. gebruikt en de temperatuursensor geeft 38 graden aan. Dit gaat dan veel sneller dan verwacht. I.e. wat betekent die gemiddelde temperatuur nu echt.

3. In de app kan ik kiezen voor normale temperatuur (stel ik in op 50 graden), temperatuur 2 (60 graden voor de wekelijkse legionella run) maar ook een boven temperatuur. Gebruikt iemand deze instelling wel eens?

Dank alvast!!

[ Voor 10% gewijzigd door nillis1985 op 27-01-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-05 20:25
1 run is het zuinigste, maar ga je het daar wel op redden de gehele dag?
De sensor zal ergens in het midden zitten hierdoor geeft hij 38 graden aan maar bovenin de boiler is het water nog warmer vanwege de gelaagdheid. De douche wordt om deze reden dus niet gelijk koud.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@nillis1985
1. Geen run en koud douchen, geintje. 1 run is inderdaad het zuinigst.
Deze run programmeren net voor de periode dat je meeste warm water verbruikt.
Bij mij 16.00 voor de afwas om 17.30 en douche in de avond. De legionella run net voor de schoonmaakdag
Maar je hebt maar een 100 liter boiler en dat is maar voor 2 douchebeurten van 12 minuten.
2. Je douche wordt koud als bovenaan rond de 40C daalt. Maar dan geeft je gemiddelde waarschijnlijk al rond de 20C aan. Een mengkraan heeft normaal water van boven de 40C nodig om nog een beetje te kunnen mengen.
3. Boven betekend bovenaan je boiler. Normaal meet die halverwege, zodat als het daar 5C (hysterese) lager is die weer begint te verwarmen. Dan is het boven nog altijd wel de juiste 50C.
Wil je dus leeg kunnen douchen zonder dat die verwarmt, zou je boven kunnen gebruiken. Maar zou ik niet doen, want je hebt dan wel eens verrassingen.

Je boiler temp zal na het douchen in temperatuur blijven zakken. Mijn midden zakt tot 30C echter de top blijft dan nog 50C (200L). Dit door het koude water onderin. Het is dan zaak om met 1 run zo te mikken dat je warm water hebt wanneer je dat wilt. Als de een in de ochtend douche gebruikt en de ander in de avond, dan zal je haast niet onder een dubbele run uitkomen met 100L.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nillis1985
Top, duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-03 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik heb een Viessmann warmtepomp met een kamer thermostaat 100-EH en een houtkachel, en nu blijft de warmtepomp draaien op 564 W elektra en 2,46 kW output, terwijl de kamertemperatuur vraag op 18 graden staat.

Ik wil dat de warmtepomp alleen aan gaat als de thermostaat aangeeft dat ie aan moet. Hoe kan ik de ruimtevoeler (thermostaat) nog meer invloed invloed geven?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Pagina: 1