Devolo Dlan 500 snelheid probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:43
Gezocht maar niet mijn probleem tegengekomen.

Hallo allemaal.

Ik ben in bezit van Devolo adapters.
2-3 jaar geleden een Devolo 500+ set gekocht om zo op zolder ook te kunnen internetten
KPN modem verspreidt via de meterkast 50 mbs.

Op de zolder haal ik na een reset ongeveer 12-14 mbs.

Maar nu komt het probleem, soms haal ik maximaal net als nu max 0,5 mbs.

Stekker eruit en weer erin op de zolder werkt niet, blijft volgens speedtest 2 mbs.
Heb ik iets aangepast op mijn stroomnetwerk? Nee
Nagelopen mijn stroomnetwerk, ja.
Firmware up to date.
Neem ik de modem mee en plaats het 3 meter naast de modem, dan nog steeds 0,2 mbs.
Dus het probleem verhuist zich mee ongeacht welke stopcontact ik pak.
Let op, pak ik mijn reserve adapter?zelfde ssid, ww etc) naar de zolder dan heb ik gewoon 15(mbs) dus zou je zeggen dat het niet aan mijn stroomnetwerk ligt.
Kanalen aangepast maar geen resultaat.

Het enige verschil dicht bij de modem is dat deze begint met 8 mbs en binnen een paar seconden zakt naar 0,2 mbs

Om de paar maanden heb ik exact het zelfde probleem waarbij de snelheid ineens zakt en is enkel op te lossen na een reset. Daarna gaat het dus weer met exact dezelfde adapter weer een paar maanden goed en haal ik op de zolder 12-14 mbs.

Waar kan het aan liggen? Begin mij hieraan te irriteren :(.

[ Voor 23% gewijzigd door hoihoi66 op 06-11-2022 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-10 23:51
De enige echt goede oplossing is een kabel trekken. Ik zou dus in huis kijken of dat mogelijk is.

Om dit beter weekend te krijgen. Zou je moeten kijken of de set op dezelfde groep is aangesloten.

Zorgen dat er geen verlengsnoer tussen zit dus direct op je stopcontact zit op zolder maar ook waar de andere zender ligt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:27
Heb je zoals (geloof ik) in de handleiding staat het stopcontact ernaast leeg gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
To_Tall schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:50:
De enige echt goede oplossing is een kabel trekken. Ik zou dus in huis kijken of dat mogelijk is.

Om dit beter weekend te krijgen. Zou je moeten kijken of de set op dezelfde groep is aangesloten.

Zorgen dat er geen verlengsnoer tussen zit dus direct op je stopcontact zit op zolder maar ook waar de andere zender ligt.
Kabel is geen optie.
Niet op dezelfde groep maar waarom gaat het dan maanden goed en ineens werkt het niet meer?
Doe ik op dezelfde groep mijn backup devolo deze werkt wel, loopt toch ook op dezelfde groep?
Geen verlengsnoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
CrystalViriS schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:09:
Heb je zoals (geloof ik) in de handleiding staat het stopcontact ernaast leeg gelaten?
Zit een iphonelader die niet oplaat wanneer ik aan het Wifien ben, is mijn inziens dan leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Maar een exact dezelfde devolo die precies op dezelfde manier op dezelfde stopcontact wordt aangesloten die wel goed werkt verklaart toch veel neem ik aan?

Er loopt iets vast of loopt op in die adapter waardoor de bandbreete afneemt. Nadat deze naar fabrieksinstellingen wordt gezet werkt bet weer goed voor een paar maanden/weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:36
hoihoi66 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:24:
[...]

Zit een iphonelader die niet oplaat wanneer ik aan het Wifien ben, is mijn inziens dan leeg.
Ook met een iPhone lader die niet oplaad heeft een sluipverbruik en staat dus niet uit.

Maar waarschijnlijk krijg je dit niet goed aangezien die snelheid blijkbaar de meest stabiele snelheid is op die afstand.

Zoals al is gezegd is een kabel trekken de enige juiste oplossing. In bijna alle gevallen dat mensen zeggen dat het niet kan, kan het echter wel. Alleen denken mensen al snel dat het moeilijk is of niet kan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-10 23:51
hoihoi66 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:23:
[...]

Kabel is geen optie.
Niet op dezelfde groep maar waarom gaat het dan maanden goed en ineens werkt het niet meer?
Doe ik op dezelfde groep mijn backup devolo deze werkt wel, loopt toch ook op dezelfde groep?
Geen verlengsnoer.
Kan, als er een apparaat stroom verbruikt, die tussen de twee nodes zit. kan het signaal meer gedemd worden en dus signaal verlies.

Deze aparaatjes zijn redelijk gevoelig voor spannings wisselingen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:27
Nouja ik heb hier ook zo'n set naar de garage voor internet daar. Ik had elke keer storingen waarbij de verbinding ook helemaal uit viel. Hier zat er ook iets onbenulligs aangesloten op het stopcontact ernaast. Want we komen altijd stopcontacten te kort. In de installatiehandleiding stond aangegeven dat het stopcontact ernaast leeg moet zijn. Sinds ik het stopcontact leeg laat heb ik de storingen niet meer. Dus er gaat wel degelijk iets mis als je dat advies negeert. Tenminste zo is het hier.

Ik heb ooit een set gehad van Zyxel die dat probleem helemaal niet had. Maargoed dat is ook niet hetzelfde apparaat.

[ Voor 10% gewijzigd door CrystalViriS op 06-11-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
CrystalViriS schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:07:
Nouja ik heb hier ook zo'n set naar de garage voor internet daar. Ik had elke keer storingen waarbij de verbinding ook helemaal uit viel. Hier zat er ook iets onbenulligs aangesloten op het stopcontact ernaast. Want we komen altijd stopcontacten te kort. In de installatiehandleiding stond aangegeven dat het stopcontact ernaast leeg moet zijn. Sinds ik het stopcontact leeg laat heb ik de storingen niet meer. Dus er gaat wel degelijk iets mis als je dat advies negeert. Tenminste zo is het hier.

Ik heb ooit een set gehad van Zyxel die dat probleem helemaal niet had. Maargoed dat is ook niet hetzelfde apparaat.
Wat moet ik eigenlijk verstaan onder verstoring?
Helemaal geen internet of ineeens een capaciteit van 5% aan bandbreedte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:46
Steeds weer die opmerkingen dat je kabels moet gebruiken voegt ook niets toe.
Je gebruikt nu juist Powerline omdat je geen kabels kan of wil gebruiken natuurlijk.

Heb je ook de Devolo Cockpit software gebruikt om je powerline netwerk te controleren en eventueel te updaten?
Misschien kan je dan beter nagaan wat de verstoring veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:03
Gewoon kabel leggen, Blijft drama met die powerline spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
popie schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:42:
Gewoon kabel leggen, Blijft drama met die powerline spul
Omg zie reactie hierboven.

Waarom neem ik powerline? Zodat je geen kabels hoeft te gebruiken toch????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
The_Doman schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:52:
Steeds weer die opmerkingen dat je kabels moet gebruiken voegt ook niets toe.
Je gebruikt nu juist Powerline omdat je geen kabels kan of wil gebruiken natuurlijk.

Heb je ook de Devolo Cockpit software gebruikt om je powerline netwerk te controleren en eventueel te updaten?
Misschien kan je dan beter nagaan wat de verstoring veroorzaakt.
Ooit een keer geinstalleerd maar weet niet wat de toegevoegde waarde zal zijn met zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
hoihoi66 schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:56:
Ooit een keer geinstalleerd maar weet niet wat de toegevoegde waarde zal zijn met zoiets?
Signaal status van je Powerline adapters controleren?
Nagaan of er geen onbekende Powerline adapters op je netwerk (buren?) actief zijn?
Adapters resetten, eventueel updaten of opnieuw pairen met eigen netwerk wachtwoord?

Misschien is er een adapter defect?
Op V/A staat vaak ook leuk Powerline spul, misschien ook een optie voor een update?

[ Voor 17% gewijzigd door The_Doman op 06-11-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
meer ruis op het net ? door bv omvormers van zonnepanelen ? en adapters die daar ondanks een reset niet vrolijk van worden?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
@hoihoi66 Heeft jouw Devolo de optie VDSL Compatibility Modus? Standaard staat deze aan, mijn ervaring is juist dat de verbinding sneller en stabieler is door deze uit te zetten.

Anders is het toch misschien noodzakelijk om over te stappen naar een nieuwere Powerline standaard G.hn, mits je geaarde stopcontacten hebt. Deze zijn wat minder gevoelig voor storingen. Hoogstwaarschijnlijk in de afgelopen 2 a 3 jaar meer elektrische apparaten bijgekomen. Devolo verkoopt ze onder de naam Magic 2 en zijn niet compatible met je huidige.

Idd veel haat tegen Powerline (deels begrijpelijk), haal hier ongeveer 250 Mbps vanuit de meterkast naar de schuur. Metertje of 10.

[ Voor 59% gewijzigd door heiyu op 06-11-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:29
The_Doman schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:14:
[...]

Op V/A staat vaak ook leuk Powerline spul, misschien ook een optie voor een update?
Das ook mijn advies .. vervangen door een setje high end powerline's..
die Ziggo wifi boosters kan je echt voor een paar tientjes vinden en zijn qua troughput een wereld van verschil .
Het verschil is echt omdat ze de G.Hn standaard+MIMO gebruiken ipv een absurd verouderde AV500 SISO

dus ipv je suf te zoeken naar "waarom haal ik 0.5 ipv 12mbps".. gooi die dingen eruit en neem iets wat normaliter honderden kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
ijske schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:12:
[...]

Das ook mijn advies .. vervangen door een setje high end powerline's..
die Ziggo wifi boosters kan je echt voor een paar tientjes vinden en zijn qua troughput een wereld van verschil .
Het verschil is echt omdat ze de G.Hn standaard+MIMO gebruiken ipv een absurd verouderde AV500 SISO

dus ipv je suf te zoeken naar "waarom haal ik 0.5 ipv 12mbps".. gooi die dingen eruit en neem iets wat normaliter honderden kan doen
Bedoel je deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2M4E3Dc5Ld2h1ofX5xN7p0xfEL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaP10loQWIke7WfdbcQAyf43.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Yes, zeker niet combineren .. Beide gebruiken dezelfde technologie maar werken elkaar toch tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
ijske schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:36:
Yes, zeker niet combineren .. Beide gebruiken dezelfde technologie maar werken elkaar toch tegen :)
Huh! Ik heb nu een KPN Experiabox v10.
Welke en wat niet combineren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
hoihoi66 schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:45:
[...]

Huh! Ik heb nu een KPN Experiabox v10.
Welke en wat niet combineren?
Devolo Powerline's en Ziggo Powerline's .. :)
(en ja Powerline's zijn een universeel iets.. niet afhankelijk van een provider dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
ijske schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:46:
[...]

(en ja Powerline's zijn een universeel iets.. niet afhankelijk van een provider dus)
Ow zo, ja dat weet ik wel :)

Maar wat is het verschil tussen die Devolo en deze Ziggo’s dan eigenlijk?

Snelheid, stabiliteit?
Mijn modem geeft 50 mb af, de devolo naast miin modem 40 mb op de zolder 12 mb.

Hoeveel zou ziggo dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
ijske schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:46:
Ja ,dat is dus wel het nadeel van die Ziggo Powerline setjes, je kan ze niet combineren met andere Powerlines en configuratie software.
Ook zonder randaarde (oud huis) haal je trouwens al betere resultaten met nieuwere/snellere Powerlines merk ik.

Ik gebruik meestal het TPlink tool om mijn Powerlines in te stellen (Devolo/KPN/TP-Link)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqGP-rT_dK7b7UdR88a998zProw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJ9uCOVgied4OvI5oCsAcLB5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:29
hoihoi66 schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:55:
[...]

Omg zie reactie hierboven.

Waarom neem ik powerline? Zodat je geen kabels hoeft te gebruiken toch????
In plaats van powerline zou je ook naat een mesh-setje kunnen kijken. Eén station zet je bij je modem/router met een kabel erin, eentje zet je in huis waar je internet nodig hebt. Het station heeft namelijk een ethernet port, én wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Zééér afhankelijk van je de zuiverheid je stroomsignaal, is geen peil op te trekken vrees ik...

Ik heb al mensen 200mbps+ weten halen ermee , maar ook al 0.05mbps

Waarom ik deze aanraad, is omdat ze ook je aardingskabel mee gebruiken... wat je instant 50% meer throughput geeft
ook zit de versleuteling iets hoger bij G.Hn , vergelijk het simpelweg WEP vs WPA2 .. het kost rekenkracht, maar je throughput is wel degelijk beter

(het gebrek aan een mooi tooltje klopt wel..enkel de hogere Devolo Magic's kon je wel koppelen aan de Ziggo's dacht ik , en dan kan je misschien ook de tool van Devolo gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Ik heb gisteren de Devolo Cockpit app geinstalleerd waarbij ik erachter kwam dat die adapter in de meterkast ook een update nodig had.

Gelijk maar gedaan en gecontroleerd. Nu zit ik rond de 20mb :).

Even aankijken of dit de boosdoener is geweest. Voor nu raak ik even niets aan.
Bedankt allemaal voor jullie tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hoihoi66 schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:54:
[...]

Ow zo, ja dat weet ik wel :)

Maar wat is het verschil tussen die Devolo en deze Ziggo’s dan eigenlijk?

Snelheid, stabiliteit?
Hoe technisch wil je antwoord?

Grootste verschil is dat je oude dLAN 500 adapters alleen maar informatie over fase-nulpaar stuurt, terwijl de Comtrend PG-907x adapters ook informatie over aarde-nul sturen. Dat betekent in theorie twee keer zoveel snelheid, maar in praktijk heb je er meer aan, want veel apparaten (denk aan die iPhone lader...) zijn alleen met fase en nul verbonden zonder randaarde, dus er zit veel meer troep op fase-nul dan op aarde-nul. Gevolg is niet twee, maar eerder drie keer de snelheid - en vooral een stuk meer stabiliteit.

Let wel dat je stopcontacten met randaarde (of in Belgie: aardepen) op beide locaties nodig hebt daarvoor. Zo niet vervalt dit voordeel

Daarnaast biedt G.hn hogere modulatie aan: bij goed signaal kan er meer informatie over dezelfde draar (bij slecht signaal echter geen verschil), en door betere foutcorrectie heb je doorgaans iets beter signaal onder zelfde omstandigheden. Deze voordelen hou je ongeacht wel/geen randaarde.

Er is ondertussen ook G.hn wave 2. Die is alleen bij Devolo te koop in NL, met de Magic 1 (zonder randaarde) en Magic 2 (met randaarde). G.hn wave 2 gebruikt extra bandbreedte op de stroomkabel (tot 80MHz ipv tot 68MHz), waar meer data overheen kan en waar doorgaans minder verstoring op zit. In mijn ervaring haal je daar ten opzichte van G.hn wave 1 (die Ziggo/Comtrend dingen) net iets meer dan dubbele prestaites onder meeste omstandigheden. Maar goed, daar betaal je dan ook de hoofdprijs.

En bottom line: stroomkabels zijn nooit ontworpen en geinstalleerd voor gegevensoverdracht. Het kan soms goed gaan, maar het kan evengoed fout gaan als je een apparaat aansluit die verstoring veroorzaakt in het bereik tussen 2 en 68MHz (met huidige adapters). Je hebt geen garanties, geen 'recht' op verbinding via deze wijze, zoals je uit je reacties lijkt te denken. Wil je dat, dan moet je zorgen voor een verbinding over een medium die wel ontworpen is voor gegevensoverdracht.
Mijn modem geeft 50 mb af, de devolo naast miin modem 40 mb op de zolder 12 mb.

Hoeveel zou ziggo dan zijn?
Je modem "geeft" niets "af". Je modem laat een bandbreedte van 50Mbps door (tenminste, ik hoop dat het 50Mbps is en niet 50mbps...). Je PLC-adapter ernaast laat 40Mbps door en de verbinding naar zolder laat 12Mbps door. Zie het als een buis van bepaalde dikte. De dunste buis bepaalt hoeveel erdoor kan.

Maar goed: wat je met G.hn (en dus de Ziggo/Comtrend PG-907x set) wint kun je redelijk voorspellen:
- zonder randaarde: misschien anderhalf keer huidige snelheid
- met randaarde: vier tot vijf keer huidige snelheid
hoihoi66 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:19:
Ik heb gisteren de Devolo Cockpit app geinstalleerd waarbij ik erachter kwam dat die adapter in de meterkast ook een update nodig had.

Gelijk maar gedaan en gecontroleerd. Nu zit ik rond de 20mb :).

Even aankijken of dit de boosdoener is geweest. Voor nu raak ik even niets aan.
Bedankt allemaal voor jullie tips.
Mismatch in firmwares zou oorzaak kunnen zijn, maar het zou ook kunnen (sterker nog: het is waarschijnlijker) dat er iets ingeprikt was ergens op je stroomnet dat de boel verstoorde, dat nu weg is, of ergens anders ingeprikt is waar je minder last van hebt (afstand over stroomnet tussen storingsbron en je PLC-adapter bepaalt hoeveel last je ervan gaat hebben...). Kom je vanzelf achter mocht het nog een keer gebeuren.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1