3 fase groep tbv warmtepomp - volgens mij ben ik opgelicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 09:13
Ik heb sinds 2 maanden een warmtepomp, en die kwam nogal onverwachts, dus ik had met spoed een 3 fasen automaat nodig. De warmtepomp schijnt een naverwarmer te hebben van 9 kW, en dan lijkt me dat ook geen overbodige luxe.

Via Werkspot een elektricien gevonden, keurig met factuur en hoge cijfers op Werkspot. Mijn bestaande 4 jaar oude groepenkast was vol, dus hij heeft er een klein kastje naast gehangen, en alles werkt prima vanaf dag 1. In het proces bleek er een aardlekschakelaar kapot gegaan te zijn (hij ging niet meer omhoog), en hij heeft die de volgende dag ook netjes vervangen. Ik ben geen elektricien, maar alles kwam eigenlijk heel betrouwbaar en goed over. En ik heb nog wel getwijfeld of hij hem kapot gemaakt had, maar ik zou niet weten hoe hij dat kan doen.

Maar goed; 3 maanden verder en ik zat dus net te kijken of ik er misschien een groep bij kon maken in dat nieuwe kastje. Ik schroef dat kastje open, kom ik dit tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLfLze4T0FZjrYGWu5IyZq3Ys6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfajIRz4NCXJRvwljASU4k2K.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals al gezegd; ik ben geen elektricien. Maar dit is toch gewoon ontzettend gevaarlijk? Die blauwe en bruine draad die bovenin dat buisje inlopen zijn direct op 1 fase aangesloten. Hij heeft de 3fases doorgelust met een kamrail.

Hij kwam verder keurig over; dus voordat ik de beste man door de telefoon heen trek hoor ik graag of ik hier misschien de amateur ben of hij >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit hoort in DEI, dus ik verplaats het topic daarheen :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:07
Dit is zeker geen 3 fase.

Hartstikke gevaarlijk en prutswerk. Er komt ook maar 1 fase vanaf de meterkast. Je element zal waarschijnlijk niet werken. Wonderbaarlijk dit!

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steven
Element werkt dus wel. En ik denk dat dat ook wel logisch is, dat element werkt waarschijnlijk gewoon op 230V. En hij krijgt netjes 3x 230V aangeboden. Pas als hij op het verschil tussen de fases zou werken (380V) dan zou het niet werken.

Enige probleem is dat er over de nuldraad en de fasedraad op deze manier bijna 40A loopt. Waarschijnlijk heeft hij nog nooit op vol vermogen gedraaid, anders was de hoofdzekering wel een keer geklapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
En je hebt wel een 3fase aansluiting?
En zit er in de behuizing 2,5mm2 massief?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
Ja; ik heb wel een 3 fase aansluiting (heb al een 3 fase automaat zitten voor mijn laadpaal, die is 3 jaar geleden geïnstalleerd door een andere monteur zoals ik dat zou verwachten).

Ik snap niet helemaal wat je met 'in de behuizing' bedoelt, maar alle draden die je op de foto ziet zien eruit als 'gewoon' installatiedraad en volgens mij is dat 2,5mm2

[ Voor 5% gewijzigd door Steven op 05-11-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Dit is wel creatief gedaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
3-fase aardlekautomaat erin en opgelost?
Dit is niet de manier idd. Vanwege de nul en geen faseverschuiving.

En geen emat meer aub.
Maar ABB, HAGER of EATON

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-11-2022 00:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-06 18:32
De aardlekschakelaar links moet een 3 fase aardlekschakelaar worden, en de bedrading naar de groepenkast moet dikker; 6² (3x zwart; 1x blauw en aarde)

In (All-in-one) warmtepompen is altijd wel een (heel zwaar) elektrisch element ingebouwd, een wp kan geen hogere temperaturen leveren van ongeveer 45-50°, het water in de boiler/ vat voor Sanitair Warm Water (SWW) is vaak ingesteld op 55°; het element zorgt ervoor dat het water na-verwarmd wordt naar 55 graden.
Het SWW wordt ook met het elektrisch element 1 x per week tot 62° opgewarmd tegen Legionella.
Het element kan door de wp ook als back-up verwarmer voor de normale verwarming ingeschakeld worden, én als verwarmer voor het ontdooien van de warmtewisselaar in het buitendeel als daar te veel rijp is ontstaan.

Soms wordt het element door de wp te pas en te onpas ingeschakeld, maar kun je tot een zekere hoogte aanpassen/ instellen via de 'controller' van de wp (meestal in het menu voor de installateur), je kan daarop soms veel dure COP=1-stroom op besparen!

Soms is het mogelijk via een menu het vermogen van de elementen te verlagen; 9/6/3 KW

[ Voor 79% gewijzigd door natural colour op 06-11-2022 09:45 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:56
AUijtdehaag schreef op zondag 6 november 2022 @ 00:20:
3-fase aardlekautomaat erin en opgelost?
Dit is niet de manier idd. Vanwege de nul en geen faseverschuiving.

En geen emat meer aub.
Maar ABB, HAGER of EATON
Heb je informatie over het waarom geen EMAT? Lees dat vrij vaak hier. Maar waarom zou dat niet goed zijn? Het is wellicht geen bekend A-merk zoals Eaton, ABB en Schneider etc. (Al wordt in bepaalde elektra groepen op andere sociale media ABB altijd afgebrand om onduidelijke redenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 12:09
S-te-fan schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:12:
[...]

Heb je informatie over het waarom geen EMAT? Lees dat vrij vaak hier. Maar waarom zou dat niet goed zijn? Het is wellicht geen bekend A-merk zoals Eaton, ABB en Schneider etc. (Al wordt in bepaalde elektra groepen op andere sociale media ABB altijd afgebrand om onduidelijke redenen).
Zie YouTube: test brandveiligheid installatieautomaat voor het verschil tussen een goedkope of Chinese automaat à la Emat/Gacia/SEP en een kwaliteitsautomaat zoals die van Eaton/ABB/Schneider/Hager.

Er zijn legio meterkasten uitgerust met goedkope merken en in de regel werkt alles prima mits correct aangesloten maar je zult maar net die ene zijn die wel een los contact heeft, overbelasting of een automaat die niet goed afslaat met alle gevolgen van dien.

De extra uitgave voor een A+ merk is het mij meer dan waard geweest voor een extra beetje zekerheid, zeker na het lezen van https://koffie.tweakblogs...rs-uit-ziet-in-15-minuten

Na het lezen van Koffie zijn blog ook meteen een Fire Knock out gekocht voor in de meterkast.

De situatie die je nu hebt in de meterkast is een direct brandgevaar en potentieel levensgevaarlijk; ik zou de boel meteen afschakelen om ellende te voorkomen en de e-installateur vragen om zijn gepruts te herstellen.
Is de e-installateur aangesloten bij InstallQ dat je weet?

Mocht er geen vertrouwen zijn dan gewoon een andere partij inschakelen, desnoods eentje zoeken via het InstallQ register, dat verkleint de kans op gepruts aanzienlijk.

[ Voor 46% gewijzigd door LiquidSmoke op 06-11-2022 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Ik snap ook niet waarom hier geen aardlekautomaat is gebruikt, maar een losse aardlekschakelaar en installatieautomaat.

Je kan dit overigens prima zelf vervangen. Wat 6mm2 kabel erbij om je twee groepenkasten met elkaar te verbinden.

De EMAT componenten mag de ‘Electricien’ komen afhalen na creditering van de factuur. Je moet je af vragen of je dit soort lui de kans wilt geven om hun fouten (zijn dit nog fouten te noemen??) te herstellen.

Edit: Zo te zien is er ook een B karakteristiek automaat geplaatst. In de installatievoorschriften van je warmtepomp lees je dat er mogelijk een C karakteristiek wordt geadviseerd.

[ Voor 19% gewijzigd door herofruit op 06-11-2022 09:24 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
@LiquidSmoke dat is geen EMAT schakelaar, maar een variant die je bij AliExpress besteld. Daarvan weten we allemaal dat de kwaliteit te betwisten valt.

Er zal toch ergens wel bewijs te vinden zijn dat het inferieur is aan een Eaton etc. Of is het onbekend en vinden we het daarom slecht?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:09
Dit is absoluut brandgevaarlijk en dient onmiddellijk te worden uitgeschakeld.

Ja, je warmtepomp 'werkt' want alle onderdelen in de warmtepomp werken op 1 fase + nul. En er wordt netjes op alle drie de binnenkomende fase-draden 230V aangeboden ten opzichte van de nul-draad.

Maar alles werkt zoals het nu is aangesloten op één fase en dat betekent dat de stroom door de nul-draad (blauw) in theorie kan oplopen tot 48 ampère, daar waar 16 Ampère het maximale is volgens de norm en het vanaf zo'n 25A door een 2,5mm² draadje ook daadwerkelijk acuut brandgevaar oplevert.
In praktijk is 9kW aan back-up elementen ongeveer 40A wat er door die nul-draad gaat. En dat mogelijk gedurende langere tijd.
Ook is 2,5mm² installatiedraad te dun om een groep of aardlekschakelaar mee van voeding te voorzien. De bedrading die in de kast tussen je hoofdschakelaar, aardlekschakelaars en eindgroepen zit moet minimaal 4mm² en liefst 6mm² zijn. Als je ook nog zonnepanelen hebt / wilt, dan is minimaal 6mm² zelfs vereist.

Bij een echte 3-fase aansluiting wordt de stroom die door de nul-draad gaat nóóit hoger dan de stroom die door één afzonderlijke fase gaat. Bij gelijke belasting van alle drie de fasen is de stroom in de nul-draad zelfs nul.

Heb je wel een 3-fase hoofdaansluiting? Heb je meer foto's van de volledige kast?

Is dat werkspot mannetje nog ergens bij een branche organisatie aangesloten volgens de documenten die je hebt ontvangen? Zo ja: klop dan ook daar aan. En dien een klacht in over deze prutser bij Werkspot zelf. En hopelijk heb je een rechtsbijstandverzekering.

[ Voor 64% gewijzigd door Ivow85 op 06-11-2022 10:13 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
De hele installatie is natuurlijk 3x25A afgezekerd, dat scheelt dan weer. De nuldraad kan dus niet langere tijd meer dan 25A belast worden. Hij heeft dit geheel direct op de hoofdschakelaar van de stoppenkast aangesloten.

Heb de naverwarmer uitgezet en ga morgen de electricien (zit nergens bij aangesloten zover ik kan zien) eens bellen wat hij er zelf van vindt. Hopelijk schrikt hij ook (het was volgens mij een werknemer die langskwam) en zal hij het oplossen.

[ Voor 15% gewijzigd door Steven op 06-11-2022 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Heb je ook zonnepanelen?

Wel een echt enorme prutser om de boel 1-fase aan te sluiten als er kennelijk 3*25A beschikbaar is.
Zo'n installatie opleveren aan een klant zou voor een werkgever reden moeten zijn om de werknemer per direct te ontslaan.

[ Voor 82% gewijzigd door Ivow85 op 06-11-2022 13:11 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:53

Theo

moederbord

S-te-fan schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:12:
[...]

waarom geen EMAT? Persoonlijke ervaring (n=1); bij een harde kortsluiting tussen fase en nul vloog de EMAT 16A automaat er niet uit, maar de 6763A stop daarachter wel. Dat EMAT spul is gewoon niet gemaakt om veiligheid te garanderen; dat is gemaakt om zo goedkoop mogelijk te zijn...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-06 21:12
Theo schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:21:
[...]

waarom geen EMAT? Persoonlijke ervaring (n=1); bij een harde kortsluiting tussen fase en nul vloog de EMAT 16A automaat er niet uit, maar de 67A stop daarachter wel. Dat EMAT spul is gewoon niet gemaakt om veiligheid te garanderen; dat is gemaakt om zo goedkoop mogelijk te zijn...
67A stop bestaat niet :P Zal een 63A geweest zijn dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
Theo schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:21:
[...]

waarom geen EMAT? Persoonlijke ervaring (n=1); bij een harde kortsluiting tussen fase en nul vloog de EMAT 16A automaat er niet uit, maar de 67A stop daarachter wel. Dat EMAT spul is gewoon niet gemaakt om veiligheid te garanderen; dat is gemaakt om zo goedkoop mogelijk te zijn...
Tsja, ik heb ik een werksituatie (met een tijdelijke bouwstroom situatie) meegemaakt dat sluiting gemaakt werd in een 24V DC kabel. De voedingsunit was goed defect en afgezekerd met een 6A automaat uiteindelijk vloog ook een 63A zekering eruit.

Dit was met industriële apparatuur en automaten van Eaton.

In de situatie van TS is het natuurlijk de wijze van aansluiten waardoor het onveilig is. En niet de gebruikte apparatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:07
LiquidSmoke schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:21:
[...]

Zie YouTube: test brandveiligheid installatieautomaat voor het verschil tussen een goedkope of Chinese automaat à la Emat/Gacia/SEP en een kwaliteitsautomaat zoals die van Eaton/ABB/Schneider/Hager.

Er zijn legio meterkasten uitgerust met goedkope merken en in de regel werkt alles prima mits correct aangesloten maar je zult maar net die ene zijn die wel een los contact heeft, overbelasting of een automaat die niet goed afslaat met alle gevolgen van dien.

De extra uitgave voor een A+ merk is het mij meer dan waard geweest voor een extra beetje zekerheid, zeker na het lezen van https://koffie.tweakblogs...rs-uit-ziet-in-15-minuten

Na het lezen van Koffie zijn blog ook meteen een Fire Knock out gekocht voor in de meterkast.

De situatie die je nu hebt in de meterkast is een direct brandgevaar en potentieel levensgevaarlijk; ik zou de boel meteen afschakelen om ellende te voorkomen en de e-installateur vragen om zijn gepruts te herstellen.
Is de e-installateur aangesloten bij InstallQ dat je weet?

Mocht er geen vertrouwen zijn dan gewoon een andere partij inschakelen, desnoods eentje zoeken via het InstallQ register, dat verkleint de kans op gepruts aanzienlijk.
Welke Fire Knock out gebruik jij?

OT: Eens met de rest. Dit is een zeer gevaarlijke oplossing. Zowel de manier van aansluiten en gebruikte componenten, maar ook het merk (EMAT). EMAT moet je echt vermijden, snap ook niet dat die troep hier verkocht mag worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Tux3.14 op 06-11-2022 17:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DerBart84
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-05-2024
Werk nu zo'n 11 jaar als E-installateur en ben inmiddels een paar Emat-automaten tegengekomen die niet inschakelden ongeacht de stand, ééntje die 37V doorliet van de 230V, en een hoofdschakelaar die de stroom niet verbrak in de uitstand. Zal het merk nooit aanbieden en als de klant het zelf gekocht heeft alleen plaatsen zonder garantie.

Edit

OT: wat hierboven al een paar keer gezegd werd: de gebruikte draad is te dun en zonder die hoofdzekering absoluut brandgevaarlijk. Als je zonnepanelen hebt op deze fase is het zelfs nu brandgevaarlijk. Verder zie ik geen buisinvoerstuk Schneider 10884 op de uitbreidingskast, dus stof (of iemands hand) kan er zo in. De inkomende buis en uitgaande kabel zijn op de foto niet gebeugeld. Maar het ergste is: iemand zou een driefasegroep komen plaatsen, heeft iets anders gedaan en het geprobeerd weg te moffelen.

Was er eigenlijk geen ruimte om de uitbreiding gelijk tegen de bestaande kast te plaatsen?

[ Voor 47% gewijzigd door DerBart84 op 06-11-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:15
Via werkspot vindt je geen elektriciens, wel oplichters, prutsers en beunhazen. Heel zuur voor jou maar dit laat goed zien waarom je werkspot beter kan mijden als de pest: geen 3 fase aansluiting, chinese emat meuk en gevaarlijk gebeun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42
Veronderstel je zou een EMAT automaat hebben. Moet je dat dan preventief vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
weebeast schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:24:
Veronderstel je zou een EMAT automaat hebben. Moet je dat dan preventief vervangen?
alleen als het aangesloten is zoals het bij TS op de foto is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Lijkt me sterk dat die compressor goed draait zonder draaistroom, ik neem aan dat die wel gewoon 3 fase is. Ook het element draait op halve kracht, die zijn veelal 400V met een 3 fase unit.

Kortom, een zooitje terwijl je gewoon 3 fase hebt, nou @Xander kom er maar in. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:22
Goede vakmensen vind je niet op Werkspot.nl, want goede vakmensen zitten volgeboekt tot en met volgend jaar. Op Werkspot vind je voornamelijk wat mindere vakmensen die geen werk zat hebben, omdat.. ze niet goed in hun werk zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:38:
Lijkt me sterk dat die compressor goed draait zonder draaistroom, ik neem aan dat die wel gewoon 3 fase is. Ook het element draait op halve kracht, die zijn veelal 400V met een 3 fase unit.

Kortom, een zooitje terwijl je gewoon 3 fase hebt, nou @Xander kom er maar in. :)
De compressor draait op single phase voeding vanaf de buitenunit. De 3fase is enkel voor de heater en die doet het op bijna alles wat je er in stopt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jadjong schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:41:
[...]

De compressor draait op single phase voeding vanaf de buitenunit. De 3fase is enkel voor de heater en die doet het op bijna alles wat je er in stopt. :P
Ik zie nergens over welke warmtepomp we het hebben hier dus hoe weet je dat zo zeker? Een 14kW warmtepomp heeft zijn compressor vast niet op 1 fase en dan als 3 fase aansluiting, dat trekt nogal scheef op het net.
Een element kan alles op inderdaad maar is veelal 3x3kW in ster.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Rol-Co schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:38:

De meeste warmtepompen tot ca 10kW (wat voldoende is voor de meeste woonhuizen met een beetje isolatie) hebben een compressor op één fase, 230V. In de 'hybride' uitvoering worden ze dan ook gewoon met 1-fase gevoed, want dan is er geen back-up element aanwezig.

"het element" bij een all-electric is er niet, maar er is in de warmtepomp een reeks elementen aanwezig die elk afzonderlijk op één fase werken en (in dit geval) bij elkaar opgeteld 9kW vermogen hebben. Waarschijnlijk keurig verdeeld over de 3 fasen bij een correcte aansluiting. De elementen die op dezelfde fase zijn aangesloten als de compressor zullen nooit gelijktijdig ingeschakeld worden met de compressor, dat regelt de software wel.

Een warmtepomp met een element of elementen die op 400V werken ben ik nog nooit tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Ivow85
Vreemd dat het dan een 3 fase warmtepomp genoemd wordt, mijn 7 kW is enkel fase met een enkel fase 3kW element, het enige verschil met een 3 fase warmtepomp is dan de 2 extra elementen.

Maar zo als gezegd, er is nog niet bekend welke unit de ts heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
De meeste woonhuis warmtepompen worden inderdaad '3-fase model' genoemd vanwege het feit dat het aanwezige vermogen aan elementen over meer dan één fase verdeeld moet worden. Begrens je het opgenomen vermogen softwarematig op maximaal 3,6kW, dan kan je zo'n '3-fase' warmtepomp gewoon op éénfase aansluiten.
Beetje hetzelfde als bij inductie kookplaten. Daar wordt met twee of drie modules gewerkt die elk gevoed worden door één keer 16A vanuit een 3-fase groep. Maar alle componenten werken gewoon op één fase. En bij de meeste platen is het vermogen ook weer via instellingen te begrenzen voor het geval er alléén een 16A groep aanwezig is. Dan kun je gewoon niet alle pitten gelijktijdig op een hoge stand gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven
Rol-Co schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:36:
@Ivow85
Vreemd dat het dan een 3 fase warmtepomp genoemd wordt, mijn 7 kW is enkel fase met een enkel fase 3kW element, het enige verschil met een 3 fase warmtepomp is dan de 2 extra elementen.

Maar zo als gezegd, er is nog niet bekend welke unit de ts heeft.
Het is een `nefit enviline 7kw es monoblok` met 9 kW naverwarmer. De warmtepomp-techniek werkt idd op 1 fase, maar het naverwarmer gedeelte blijkbaar op 3 fases.

De beste man komt over een half uurtje kijken. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-06 22:43
Warmtepompen worden geleverd met een 1 fase of 3 fase compressor motor. De zwaardere meestal met 3 fase. Deze motoren lopen iets soepeler, maar ja, je moet wel een 3 fase aansluiting hebben. Voor het extra element geldt in bijna alle specs dat ze in 3-en komen, waarbij ze ieder 3kW kunnen doen in geval van nood (lees: als de compressor er mee stopt (bijna nooit), bij stroomuitval doen de elementen ook erg weinig). Oudere warmtepompen hadden de elementen ook nodig voor het bereiken van de 60 graden voor sanitair warm water. Modernere scroll inverters kunnen dit ook met de compressor and wat extra truuks (zelfs bij -25 buiten krijg je nog 63 graden water in je boiler). Het rendement neemt natuurlijk wel af, maar altijd een stuk beter dan COP1 van een element.

Deze oplossing is inderdaad een beunoplossing. Omdat je wp blijkbaar een 1fase motor heeft draait ie prima. Ik zou het nog niet eens erg vinden als hij de andere 2 fasen open had gelaten. Dan zouden alleen de 2 andere elementen niks doen, maar dat is beter dan deze 'valse belofte' met risico's voor overbelasting van de draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 15:17
Steven schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:38:
[...]

Het is een `nefit enviline 7kw es monoblok` met 9 kW naverwarmer. De warmtepomp-techniek werkt idd op 1 fase, maar het naverwarmer gedeelte blijkbaar op 3 fases.

De beste man komt over een half uurtje kijken. Ik houd jullie op de hoogte.
Is de beste man nog steeds bezig bij je?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Steven
Leuk dat er meegeleefd wordt; maar ik moet ook nog werken vandaag ;-)

Ze kwamen met zijn 2en; de eigenaar had zoiets: "maar het werkt toch", gelukkig had hij een werknemer mee die wel zag dat dit fout was. In het wat verhitte gesprek bood hij nog aan geld terug en alles eraf. Heb daar nog even over getwijfeld; maar dan zit ik zeker twee weken zonder verwarming (probeer maar eens een electricien te vinden). Aan het einde van het gesprek kwamen we weer goed tot elkaar en ik heb hem op de draaddikte nauwkeurig verteld hoe ik wil dat het wordt en dat gaat hij vrijdag nu in orde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 15:17
Steven schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:35:
Leuk dat er meegeleefd wordt; maar ik moet ook nog werken vandaag ;-)

Ze kwamen met zijn 2en; de eigenaar had zoiets: "maar het werkt toch", gelukkig had hij een werknemer mee die wel zag dat dit fout was. In het wat verhitte gesprek bood hij nog aan geld terug en alles eraf. Heb daar nog even over getwijfeld; maar dan zit ik zeker twee weken zonder verwarming (probeer maar eens een electricien te vinden). Aan het einde van het gesprek kwamen we weer goed tot elkaar en ik heb hem op de draaddikte nauwkeurig verteld hoe ik wil dat het wordt en dat gaat hij vrijdag nu in orde maken.
8)7 Jammer dat je er zoveel moeite voor hebt moeten doen. Wel fijn dat meneer in kwestie even door zijn eigen personeel terecht werd gewezen ;)

Hopelijk wordt vrijdag alles correct gefixt!

Werkze.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook een WP met een drie fase 6 kw element. Echter kan je er volgens de handleiding ook voor kiezen om 1 of 2 van die 3 fases aan te sluiten.
Ik heb er maar eentje aangesloten. 2kW stoken met COP=1 vind ik wel genoeg en hoef niet de volle 6kw (en bij jou zelfs 9kw). Ik heb dus wel 5 aders getrokken naar de zolder (je weet maar nooit) maar in de meterkast er is er maar eentje in gebruik achter een gewone 16A automaat.

Als dat voor jou ook een optie is: met het vervangen dan de 3 fase automaat voor een 1 fase automaat ben je er al. Of zelfs het geheel door 1 aardlekautomaat. Dan hoef je er maar een heel klein kastje naast te zetten.

Blijft natuurlijk dat er prutswerk geloeverd is en ik zou mijn geld terugvragen maar het maakt het klusje voor de nieuwe electricien wel goedkoper :)

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 07-11-2022 12:30 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Wuursj schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:40:
Hier ook een WP met een drie fase 6 kw element. Echter kan je er volgens de handleiding ook voor kiezen om 1 of 2 van die 3 fases aan te sluiten.
Je hebt dus géén 3-fase 6kW element. Maar een reeks van meerdere elementen die opgeteld 6kW vermogen hebben en die elk afzonderlijk zijn aangesloten op één van de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ivow85 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:38:
[...]

Je hebt dus géén 3-fase 6kW element. Maar een reeks van meerdere elementen die opgeteld 6kW vermogen hebben en die elk afzonderlijk zijn aangesloten op één van de fasen.
Of toch een 3-fase element bestaande uit 3 deel-elementen in sterschakeling (met N) waarvan 1 tak wordt gebruikt?
Eigenlijk zijn veel (alle?) 3-fase elementen die ik ken opgebouwd uit 3 deel-elementen, voor elke fase 1. De vraag is alleen of je ze los kan/mag gebruiken. Het hangt dus ook af van wat de definitie van 1 element is.

Maar om eerlijk te zien, heb ik mijn WP (nog) niet uit elkaar gehad dus het zouden ook 3 echt losse elementen kunnen zijn :)

[ Voor 17% gewijzigd door Wuursj op 07-11-2022 14:13 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 26-06 12:09
Tux3.14 schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:44:
[...]

Welke Fire Knock out gebruik jij?

OT: Eens met de rest. Dit is een zeer gevaarlijke oplossing. Zowel de manier van aansluiten en gebruikte componenten, maar ook het merk (EMAT). EMAT moet je echt vermijden, snap ook niet dat die troep hier verkocht mag worden.
De 1.6 voor in de meterkast, het is maar een kleine ruimte natuurlijk. Gewoon via https://www.fire-knock-out.nl/webshop besteld.

OT:
@Steven , heb je ook meteen om een A-merk gevraagd ipv EMAT?

[ Voor 6% gewijzigd door LiquidSmoke op 08-11-2022 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:07
LiquidSmoke schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:00:
[...]

De 1.6 voor in de meterkast, het is maar een kleine ruimte natuurlijk. Gewoon via https://www.fire-knock-out.nl/webshop besteld.

OT:
@Steven , heb je ook meteen om een A-merk gevraagd ipv EMAT?
Thanks kerel. Ik ga er maar wat bestellen. O.a. bij de CV ruimte en bij de meterkast. Garage ook maar gelijk, aangezien ik daar veel klus met van alles en nog wat (hoewel ik daar de stroom afschakel als ik daar niet zit, maar toch). Veel elektra en dergelijke zelf in huis aangelegd, ik ben nog al perfectionistisch van mezelf als het gaat om het correct installeren van dergelijke zaken. Maar altijd fijn om toch iets achter de hand te hebben. Heb nu enkel normale brandblussers her en der in huis. Hopelijk heb je het nooit nodig en gaan die dingen de komende tientallen jaren gewoon stof happen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven
De schoonheidsprijs wint het niet, maar zover ik kan zien is het nu wel veilig.

Volgende keer huur ik iemand in die niet alleen zegt erkend te zijn, maar het ook daadwerkelijk is. Dank voor alle adviezen hier!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnTWLroQlzo7K4FAdJ7C486PR_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TyFykB9TyZALlouR7Ap28xTv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:12
Het is maar wat je veilig noemt... Een 25A automaat??? Die is sowieso niet selectief, en de afgaande bedrading is ook veel te dun dan.

Iets met regen en drup.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
C25A automaat mag icm met deze warmtepomp heeft mijn warmtepomp monteur me verzekerd. Uitgaande bedrading is 2,5mm2 en daar mag je 25A over heen doen begrijp ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:35
Eenmaal een beunhaas, Altijd een beunhaas. Twin adereind hulsjes heeft die ook niet blijkbaar zo te zien bij de hoofdschakelaar. Ik had hem er absoluut uit geschopt en nooit weer in gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:12
Steven schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:07:
C25A automaat mag icm met deze warmtepomp heeft mijn warmtepomp monteur me verzekerd. Uitgaande bedrading is 2,5mm2 en daar mag je 25A over heen doen begrijp ik?
Dan heeft ie je weer mooi wat wijs gemaakt. In woonhuizen 2.5mm tot 16A. Zwaarder is ook niet selectief, en nergens voor nodig met een 9kw elementje.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Er hoort minimaal 4mm2 achter de hoofdschakelaar te zitten. En onbeveiligd je groepenkast uit is sowieso beunwerk. De kabel naar de distributiekast links hoort ook al beveiligd te zijn als je dit zo doet.

En een C25??? En dan ook nog van Chint?

Veel plezier, ik zou een vakman bellen als je een veilige installatie wil.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ja en 2 draden van verschillende diameter mogen ook niet bij elkaar in de hoofdschakelaar.

Isolatie is ook niet goed gemonteerd tussen beide kasten.

Het rapportcijfer was een 0 en na de herstelactie is het misschien een 4 geworden. Maar nog steeds onvoldoende.

[ Voor 49% gewijzigd door Sethro op 11-11-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
OK; jullie hebben me overtuigd. Ik ga de koop ontbinden en het opnieuw laten doen door een elektricien. Kunnen jullie me misschien nog helpen met een lijstje officiele fouten in deze tweede oplossing?

1. Selectiviteit is niet op orde, een C25 ampere automaat mag niet achter een 25 ampere hoofdstop
2. 2 draden van verschillende diameter mogen niet bij elkaar in de hoofdschakelaar
3. Je mag niet onbeveiligd een groepenkast in of uit gaan
4. Je mag geen installatiedraad onbeschermd laten lopen buiten een kastje

Zijn er nog meer bezwaren? En is er misschien een NEN-normen expert die de juiste norm bij elke fout weet?

Ik merk dat het gebruik van CHNT-spullen her en der wat aversie oproept; maar aangezien dat gewoon een KEMA-keur heeft kan ik dat niet echt als argument gebruiken.
Er hoort minimaal 4mm2 achter de hoofdschakelaar te zitten.
Dat is toch het geval? Die horizontale draden zijn zeker dikker dan 2,5mm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:57

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Steven Vergeet naderhand ook niet even een stevige review achter te laten over dit bedrijf ;) Sterkte!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-06 23:21

OcGuru

Giulietta Qv

Leggen ze toevallig ook pv panelen dat bedrijf? Dit ziet eruit als prutswerk van de eerste de beste pv cowboy .

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:35
Wellicht valt punt 3 ook wel af. Zo kort stukje is volgens mij geen probleem als je vanaf de hoofdschakelaar gaat naar een andere kastje.
Maar liever dan wel fatsoenlijk met een dichte buisje.

Verder zou ik inderdaad gewoon een fatsoenlijk bedrijf vinden die wel netjes werk af wil leveren. Maar daar betaal je dan ook wel naar uiteraard. Ben zelf ook jaren werkzaam geweest als elektricien in de bouw. Maar hier gaan mijn nekharen van overeind staan. Dit lijkt wel wat van die cowboys die vaak zonnepanelen leggen. Die leveren ook vaak van dat prutswerk met de meest goedkope automaat wat ze kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
Tot mijn verbazing reageerde ze wel met een 'dit hebben we nog nooit meegemaakt', maar krijg gewoon mijn geld terug. Ze hadden zelf ook wel door dat ze fout zitten denk ik.

Ze waren overigens niet bijzonder goedkoop, had toen alleen relatief veel haast omdat warmtepomp onverwachts snel kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Sethro schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:26:
Ja en 2 draden van verschillende diameter mogen ook niet bij elkaar in de hoofdschakelaar.
Bij steeds meer modern groepenkast spul van A-merken worden dubbele aansluitterminals gebruikt en mag je wel degelijk verschillende draaddiktes toepassen.
Ik weet alleen niet zo hoe dat bij dit specifieke model is.
Isolatie is ook niet goed gemonteerd tussen beide kasten.

Het rapportcijfer was een 0 en na de herstelactie is het misschien een 4 geworden. Maar nog steeds onvoldoende.
Absoluut op verschillende punten nog steeds afkeur.
De Nefit Enviline warmtepomp werkt prima op een C16 automaat (eigen ervaring vorige woning) en waarschijnlijk ook nog wel op een B16 automaat.

C25 als eindgroep is in dit geval veel te hoog en mag bovendien zoals al is geschreven bedraad worden met 2,5mm² tussen groepenkast en eindverbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-06 20:45
Steven schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:59:
De schoonheidsprijs wint het niet, maar zover ik kan zien is het nu wel veilig.

Volgende keer huur ik iemand in die niet alleen zegt erkend te zijn, maar het ook daadwerkelijk is. Dank voor alle adviezen hier!

[Afbeelding]
Inderdaad en ik zou een behoorlijk negatieve review achterlaten (1 ster is nog teveel). Dit is duidelijk iemand die een andere opleiding heeft gevolgd dan elektrotechniek. Hij schuwt ook niet het moeten inschakelen van brandverzekeringen door zijn klanten. Sterker nog, als hij bij mij geweest was zou ik er alles aan doen om hem van werkspot te laten bannen....
Steven schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:06:
Tot mijn verbazing reageerde ze wel met een 'dit hebben we nog nooit meegemaakt', maar krijg gewoon mijn geld terug. Ze hadden zelf ook wel door dat ze fout zitten denk ik.

Ze waren overigens niet bijzonder goedkoop, had toen alleen relatief veel haast omdat warmtepomp onverwachts snel kwam.
Haast hebben wil nog niet zeggen dat er onveilig / buiten de regels gewerkt moet worden...

[ Voor 21% gewijzigd door rdfeij op 11-11-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:55
Hoe vol zit de bestaande verdeelkast eigenlijk? Blijkbaar is daar geen plek meer, als men besluit met zo'n los kastje te gaan prullen? Maar het is zo te zien een kast met minimaal 36 modules, daar moet je met de doorsnee woning toch wel genoeg aan hebben? :P

Verder heb ik maar één emoji voor degene die bedacht heeft die extra draden boven de hoofdschakelaar erbij te steken, terwijl er rechts van de hoofdschakelaar een mooi klemmenblok zit: :'). Of zit dat blok ook al helemaal vol? :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
Xander schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:14:
Hoe vol zit de bestaande verdeelkast eigenlijk? Blijkbaar is daar geen plek meer, als men besluit met zo'n los kastje te gaan prullen? Maar het is zo te zien een kast met minimaal 36 modules, daar moet je met de doorsnee woning toch wel genoeg aan hebben? :P
Rij 1: 11 groepen (inclusief dubbele kookgroep)
Rij 2: 3x aardlek (6 vakjes) en 3 fase voor laadpaal (4 vakjes)
Rij 3: hoofdschakelaar (4 vakjes), klemmenblok (+/- 6 blokjes), beltrafo (2 blokjes)

Die 11 groepen hadden er ook wel 8 kunnen zijn met wat combineren, maar ja dat bepaal je niet echt zelf zullen we maar zeggen.
Verder heb ik maar één emoji voor degene die bedacht heeft die extra draden boven de hoofdschakelaar erbij te steken, terwijl er rechts van de hoofdschakelaar een mooi klemmenblok zit: :'). Of zit dat blok ook al helemaal vol? :+
Mijn vermoeden: ik had geëist dat ze het met minstens 4mm2 zouden aansluiten. Ze hadden daarom een kant en klaar stuk van 30cm meegenomen, en die haalde het niet van het kleine kastje naar het klemmenblok. Oplossing was om het op de hoofdschakelaar te zetten. Vandaar ook de idiote oplossing van losse draden horizontaal door een kabelgoot. Je emoji is dus volledig terecht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
rdfeij schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:21:
[...]

Haast hebben wil nog niet zeggen dat er onveilig / buiten de regels gewerkt moet worden...
Zij hadden alle tijd; alleen alle lokale elektriciens konden niet binnen 3 dagen. Vandaar dat ik Werkspot probeerde (waar ik overigens normaliter prima mensen vandaan haal).
Pagina: 1