Auto onderhoud/garantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eb61
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-11-2024
Hoe gaat het wanneer je de auto bij je eigen garage (geen Hyundai dealer) wilt laten onderhouden.
Dit ivm garantie. blue-link abonnement en Hyundai Mobiliteits Service.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en misschien tips?
Bedankt voor uw reactie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Geen idee hoe het met blue link zit maar voor de garantie geldt dat je moet kunnen aantonen dat het onderhoudsschema gevolgd is. Mobiliteitsgarantie is 12 maanden geldig en wordt verlengd met 12 maanden bij onderhoud door een Hyundai dealer. Overigens staat dit allemaal in de voorwaarden die je bij je auto hebt gekregen en op de website van Hyundai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eb61
Bedankt voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eb61
Je kunt de Bluelink-app kosteloos downloaden uit de Apple App Store of de Google Play Store.

Bluelink Connected Car Services zijn inbegrepen als je kiest voor de optionele 10,25-inch touchscreen en het navigatiesysteem in je nieuwe Hyundai.

Het abonnement op Bluelink is voor alle modellen, behalve de IONIQ 5, de eerste vijf jaar kosteloos. Voor de IONIQ 5 is een periode van drie jaar van toepassing.

https://www.hyundai.com/n...Bluelink-app-is-vernieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Als je discussie wilt vermijden met de dealer, dan zou ik het onderhoud gewoon tijdens de garantieperiode bij de dealer uit laten voeren. Ja het is niet verplicht: maar als je garantie komt claimen, heb je de kans dat ze gaan betwisten of de auto wel volgens de voorschriften van de fabrikant is onderhouden.

Ik heb de nodige slechte ervaringen met niet dealers, dus kan mij ook goed voorstellen dat andere garages niet altijd het onderhoud volgens fabrieks voorschriften uitvoeren. Ook al zeggen ze van wel....

Voor het geld hoef je het niet te doen: je krijgt bij de Hyundai dealer gratis pechhulp en onderhoudstarieven van dealers zijn vaak helemaal niet veel hoger, dan een random dorpsgarage. Het is soms zelfs goedkoper, omdat een dealer bijvoorbeeld een halfuurtje voor bepaalde werkzaamheden nodig heeft. Terwijl de dorpsgarage soms uren zit te prutsen aan je auto, dus uurtarief zegt ook niet alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Vraag mij inderdaad af wat ga je besparen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:52

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De belangrijkste vraagstelling (garantie of niet) is of een andere garage de auto kan onderhouden volgens dealer-voorschrift en dat ook mag aftekenen in het digitale "dealer"-dossier van de auto.

Zo heb ik meerdere Fiesta's in onderhoud gehad bij, in essentie, een algemene BOVAG-garage maar die mocht de auto's volledig laten aftekenen / registreren bij Ford. Hierdoor werd alle garantie / recall / wegsleep-opties / etc allemaal gehandhaafd.

Wat won je ermee? Weinig; de onderdelen waren hetzelfde qua kosten; hoogstens dat er een tientje per uur aan arbeid minder was. En vloeistoffen waren (in overleg) goedkoper maar niet minder van kwaliteit. En ja, een goede relatie bouw je vaker/vaak op met de kleinere garages; daar staat dus ook vaak een kortere wachttijd, betere service, goedkopere leen-auto, etc. tegenover.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eb61
We hebben een fijne garage, gewoon in eigen plaats. De Hyundai garage waar we al geweest zijn hebben we niets mee. Is ook ruim 20 km verderop.
Het gaat ons niet om de kosten, we vinden het vervelend om afscheid te moeten nemen van onze garage.
Eigenaar doet alles voor je, dat kan ik van de Hyundai garage beslist niet zeggen. Maar goed maar even kijken naar een garage waar wel een klik mee is als t beslist via Hyundai moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Weet niet of het een nieuwe auto is? Bij Kia vervalt de fabrieksgarantie als er geen originele Kia onderdelen zijn gebruikt. Dus geen origineel oliefilter of olie van Kia en een krukasschade dan kan je fluiten naar je garantie.

Onderhoud volgens fabriekschema is soms niet de enige eis voor behoud garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Lees de voorwaarden eens door:

De duur van de Hyundai Mobiliteits Service bedraagt
12 maanden en wordt steeds met 12 maanden verlengd als u het voorgeschreven onderhoud door uw Hyundai Erkend Reparateur laat uitvoeren

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 13:44

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Ik rij een nu 3 jaar oude Hyundai. Laatste beurt niet bij de dealer laten uitvoeren maar bij mijn oude vertrouwde garage omdat deze op 2 minuten afstand zit ipv de 40 minuten voor de Hyundai dealer. Lekker makkelijk zeg maar...

Auto kreeg op een gegeven moment een storing. Terug naar de garage welke het niet kon oplossen en mij naar de dealer doorstuurde. Dealer heeft het met 20 minuten opgelost. Conclusie was dat deze storing (en daarmee extra tijd en moeite voor mij) er niet was geweest als ik de beurt bij de dealer had laten doen.

Ik ga dus weer naar de dealer voor onderhoud :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Het is trouwens ook belangrijk om in je achterhoofd te houden: niet iedere dealer is even klantvriendelijk, of service gericht. Met mijn huidige auto kwam ik eerst bij een klantonvriendelijk dealer, totaal niet service gericht en niet Tweaker vriendelijk :+ Want ja ik wil ook weleens wat zelf aan de auto doen, als ik dat kan oOo

Bij de eerste dealer werd toen doodleuk werkzaamheden uitgevoerd waar ik niet voor gevraagd had, terwijl dit bij de huidige dealer nog nooit voorgekomen is. Daar kom ik nu al een paar jaar en volgens onderhoudsvoorschriften, zouden mijn multiriemen vervangen moeten worden.

Die hebben ze niet vervangen, omdat ze geoordeeld hebben dat ze nog in prima staat zijn. Veel andere garages hadden gewoon de multiriemen vervangen, ongeacht of het echt nodig was of niet. Dat is iets wat mij in algemene zin steekt hij het onderhoud van een auto, daarom is het fijn als een garage meedenkt. Of dat een dealer of dorpsgarage is, maakt weinig uit. Behalve dan voor je garantie....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:09

Blokker_1999

Full steam ahead

Vooreerst even opmerken, ik rij met een EV, dat maakt het onderhoud een heel stuk eenvoudiger en toen ik de wagen kocht, werd mij ook gevraagd deze elke 15k km binnen te brengen voor onderhoud. 3,5 jaar en 80k km later heeft deze nog altijd geen noemenswaaridg onderhoud gehad. De olie en zijn filters zijn er niet meer op een EV, de staat van banden en remmen kan je zelf ook in het oog houden. De banden zijn begin dit jaar wel vervangen, de ruitenwissers zijn al eens vervangen, de interieurfilter wordt elk jaar vervangen, ...

Recent de wagen toch bij de dealer binnen gedaan om wat lakschade te herstellen. Ze hebben daarbij ook direct enkele terugroepacties uitgevoerd die nog open stonden alsook de laadpoort onder garantie vervangen. Garantie blijft dus netjes van toepassing, ook al is de wagen niet door de dealer onderhouden.

De mobiliteits service, daar kan ik geen uitspraken over doen. Dit omdat ik die zelf niet eens nodig heb. Zowel via mijn all-risk verzekering als via mijn werkgever heb ik er ook 1.

Sowieso hoort men bij het afwijzen van een garantieclaim aannemelijk te maken dat het defect is ontstaan door gebrekkig of foutief onderhoud. Men mag bijv. een defect aan de motor wat gedekt zou moeten zijn onder garantie niet afkeuren omdat je je airco op een ander hebt laten herstellen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

JaICTDronten schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:25:
Ik rij een nu 3 jaar oude Hyundai. Laatste beurt niet bij de dealer laten uitvoeren maar bij mijn oude vertrouwde garage omdat deze op 2 minuten afstand zit ipv de 40 minuten voor de Hyundai dealer. Lekker makkelijk zeg maar...

Auto kreeg op een gegeven moment een storing. Terug naar de garage welke het niet kon oplossen en mij naar de dealer doorstuurde. Dealer heeft het met 20 minuten opgelost. Conclusie was dat deze storing (en daarmee extra tijd en moeite voor mij) er niet was geweest als ik de beurt bij de dealer had laten doen.

En dan zou ik me direct afvragen: was het een storing, of was het een "storing". Als de merkdealer het zo snel kan oplossen dan stel ik mij er direct vragen bij. Dan kan het nooit een groot probleem zijn geweest en zou ik toch graag wat meer informatie hebben over wat er net is misgegaan, om zeker te zijn dat het niet simpelweg een verborgen teller is die gereset moest worden bij het onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Marco-Peters schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:15:
Die hebben ze niet vervangen, omdat ze geoordeeld hebben dat ze nog in prima staat zijn.
Ik vraag me af of je daar geen gezeur mee kan krijgen. Het fabrieksschema is dan immers niet gevolgd. Mocht je onverhoopt met pech aan dat onderdeel bij een andere dealer (mogelijk zelfs in het buitenland) terecht komen dan lijkt me dat die daar - terecht - een garantieclaim mee kan afwijzen.

Overigens heb ik zelf wel eens mogen betalen bij een Hyundai dealer voor een reparatie die vervolgens mislukte. Een andere Hyundai heeft dat toen gratis gerepareerd, niet uit coulance, maar volgens hen viel het gewoon onder de fabrieksgarantie.

Deze tweede dealer liet mij ook zien dat de vorige dealer onderhoudsbeurten niet altijd vermeldde in het systeem wat Hyundai daar voor heeft, waardoor het leek alsof het fabrieksschema niet gevolgd werd. (Met facturen kon ik aantonen dat het onderhoudt wel degelijk gedaan werd.)

Enfin. Zelf zou ik - tijdens de garantieperiode - dus wel het fabrieksschema volgen, ook al lijkt dat misschien niet nodig. De belangrijkere les is wellicht dat je dealers niet zomaar kunt vertrouwen het juiste te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
NielsFL schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:40:
[...]

Ik vraag me af of je daar geen gezeur mee kan krijgen. Het fabrieksschema is dan immers niet gevolgd.
Mijn auto heeft allang geen garantie meer, dus nee daar krijg ik geen gezeur mee. Het is leuk dat een Kia bijvoorbeeld 7 jaar fabrieksgarantie heeft, mijn auto had maar 3 jaar fabrieksgarantie. Toen ik hem kocht had hij nog een paar maanden fabrieksgarantie :+

Maar ookal wordt gezegd, dat je voor behoud van de fabrieksgarantie ook voor het onderhoud elders mag gaan. Dat levert toch al gauw de nodige discussie op en dan moet je van goede huizen komen, om dan wel je recht te krijgen.

Daarom zou ik tijdens de fabrieksgarantie als een braaf hondje, alle onderhoudsbeurten bij de dealer laten uitvoeren. Zodra de garantie afgelopen is, dan kun je het ook door een andere garage laten doen. Of helemaal stoppen met onderhoud, want ik heb van mijn familie vernomen dat onderhoud niet nodig is _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-08 19:24
JaICTDronten schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:25:

Waarschijnlijk komt het er op neer dat er een storing in het computersysteem zat, en de dealer er even in moest met hun uitleesapparatuur. Sommige dingen zijn gewoon dichtgetimmerd, en kan je als universele garage niets mee. Dat heeft helemaal niets met de kennis of ervaring van die garage te maken.

@Marco-Peters Ik vraag me dan toch wel serieus af of die riem wel zo goed is. Het is vaak helemaal niet zo makkelijk om te zien hoe die riem er echt aan toe is.
Dat vervangingsinterval is er niet voor niets, en ontstaat ook niet zomaar. Een multiriem kost ook geen drol, dus gewoon preventief vervangen vind ik een veel beter idee. Dit is besparen op de verkeerde dingen.
Als hij klapt heb je een probleem. (en ik heb zelfs al wel eens gezien dat ze tussen de distributie komen, en de motor compleet slopen)

OT:
Voor zo ver ik weet, als je kan bewijzen dat het onderhoud volgens het schema gedaan is, moeten ze je gewoon garantie geven. Ze mogen je niet op die manier verplichten om naar de dealer te gaan.
Maar je hebt best kans dat het een rechtszaak wordt, waar je je gelijk moet gaan halen.

Ik zou gewoon eieren voor mijn geld kiezen, en in de garantieperiode het onderhoud door de dealer laten doen.

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 06-11-2022 11:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:30
Blokker_1999 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:24:. 3,5 jaar en 80k km later heeft deze nog altijd geen noemenswaaridg onderhoud gehad.
3,5 jaar / 80k km met dezelfde remvloeistof rondrijden is niet bepaald veilig te noemen. Ook al gebruik je de remmen minder met een EV, de vloeistof is hygroscopisch en wordt dus slechter in de tijd.

Veel EV-rijders onderschatten het noodzakelijke onderhoud en praten elkaar na dat er nauwelijks onderhoud nodig is. Dat is een misvatting. Minder onderhoud, akkoord. Maar 3 jaar geen onderhoud plegen is gewoon onverantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Naafkap schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:08:
[...]

3,5 jaar / 80k km met dezelfde remvloeistof rondrijden is niet bepaald veilig te noemen. Ook al gebruik je de remmen minder met een EV, de vloeistof is hygroscopisch en wordt dus slechter in de tijd.

Veel EV-rijders onderschatten het noodzakelijke onderhoud en praten elkaar na dat er nauwelijks onderhoud nodig is. Dat is een misvatting. Minder onderhoud, akkoord. Maar 3 jaar geen onderhoud plegen is gewoon onverantwoord.
Ik ben mij ter dege bewust van dat probleem en vind het dan ook zeer opmerkelijk dat toen ik enkele maanden bij de herstelling van de lakschade de vraag heb gesteld om de auto ook zelf eens volledig na te kijken dit item niet terug heb gevonden op de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Je kan ook gewoon de hoeveelheid water in de remvloeistof meten, misschien hebben ze dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
WEBGAMING schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:02:
[...]
@Marco-Peters Ik vraag me dan toch wel serieus af of die riem wel zo goed is. Het is vaak helemaal niet zo makkelijk om te zien hoe die riem er echt aan toe is.
Dat vervangingsinterval is er niet voor niets, en ontstaat ook niet zomaar. Een multiriem kost ook geen drol, dus gewoon preventief vervangen vind ik een veel beter idee. Dit is besparen op de verkeerde dingen.
Als hij klapt heb je een probleem. (en ik heb zelfs al wel eens gezien dat ze tussen de distributie komen, en de motor compleet slopen)
Die vervangingsinterval is gebaseerd op de km-stand en de leeftijd van de auto: ik denk dat hij vanwege de km-stand vervangen zou hebben moeten worden, want de auto zelf was toen net 6.5 jaar oud ofzo.

Maar het is niet zo dat ik er naar gevraagd heb: soms moet je professionals gewoon vertrouwen, want de automonteurs bij de dealer, weten echt wel wat ze doen hoor en kunnen ook wel de staat van een multiriem beoordelen.

Ik geloof wel dat ze hem eraf gehad hebben en toen tot de conclusie kwamen, dat hij helemaal niet vervangen hoefde te worden. Of is er een tekort in multiriemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
ZeRoC00L schreef op zondag 6 november 2022 @ 07:16:
Lees de voorwaarden eens door:

De duur van de Hyundai Mobiliteits Service bedraagt
12 maanden en wordt steeds met 12 maanden verlengd als u het voorgeschreven onderhoud door uw Hyundai Erkend Reparateur laat uitvoeren
Dat gaat over mobiliteitsgarantie, da’s iets anders. Zeg maar de Hyundai ANWB volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
@Marco-Peters Helemaal als hij zijn kilometers gehad heeft zou ik hem vervangen. De datum zou ik me dan minder zorgen over maken. Als een riem zijn kilometers gehad heeft, kan je er echt wel van uit gaan dat hij versleten is.

Als dat zo gegaan is is het helemaal idioot. Als je hem er af hebt, moet je er gewoon een nieuwe op zetten.
Nu hebben ze het werk gedaan, en zit je om iets van 2 tientjes te besparen nog met een oude riem.
Dat is gewoon een slechte garage als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
WEBGAMING schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:37:
@Marco-Peters Helemaal als hij zijn kilometers gehad heeft zou ik hem vervangen. De datum zou ik me dan minder zorgen over maken. Als een riem zijn kilometers gehad heeft, kan je er echt wel van uit gaan dat hij versleten is.

Als dat zo gegaan is is het helemaal idioot. Als je hem er af hebt, moet je er gewoon een nieuwe op zetten.
Nu hebben ze het werk gedaan, en zit je om iets van 2 tientjes te besparen nog met een oude riem.
Dat is gewoon een slechte garage als je het mij vraagt.
Sorry, ik had het fout: hij was aan vervanging toe vanwege de leeftijd en niet de km-stand. Heb het eventjes opgezocht B) De onderhoudsinterval is of om de 6 jaar of 120.000km en mijn auto had toen 90.000km op de klok, dus nog geen 120.000km.

Bij de volgende onderhoudsbeurt zullen de multiriemen alsnog aan de beurt zijn, want dan zit ik al tegen de 120.000km aan. Dus ik vertrouw de dealer er wel op hoor, dat niet voor niets die beslissing namen. Ik vind dat professionals gewoon soms op hun expertise moet vertrouwen: iedereen heeft ja zijn eigen vak.

Als IT'er zul je het ook niet leuk vinden, dat je kennis in twijfel getrokken wordt. Maar bij automonteurs is dit eerder de regel dan de uitzondering: al gauw denken klanten, dat ze belazerd worden. Maar dat hoeft dus echt niet zo te zijn.
WEBGAMING schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:23:
Je kan ook gewoon de hoeveelheid water in de remvloeistof meten, misschien hebben ze dat gedaan?
Zo'n meetstift koop je zelfs voor een paar euro op AliExpress en ze schijnen echt te werken, heb ik op het YouTube kanaal van Sergiu Gabor gezien. Zelf laat ik gewoon als een trouw hondje, de remvloeistof volgens interval verversen. Mijn vader daarin tegen..... onderhoud is een vies woord, daar is de remvloeistof al zeker 4 jaar niet van ververst _O-

[ Voor 16% gewijzigd door Marco-Peters op 06-11-2022 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Aha, ja dan vind ik het wel weer iets anders. Zoals ik al noemde, de termijn zou ik me ook niet zo'n zorgen om maken. Dan kan je wel zien of hij uitgedroogd is oid. Maar of een riem versleten is of niet, is toch wel wat lastiger.

Ik ben een monteur. :9 Meestal valt het wel mee moet ik zeggen, vooral de mensen die denken er verstand van te hebben zijn lastig.

Ja zo'n stift is heel simpel, meet gewoon de weerstand. Hoe meer water er in zit, hoe lager de weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhou
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Een goede garage vinden is niet altijd even makkelijk. Sinds een paar jaar heb ik een universele garage gevonden met een specialisatie. Een universele specialist garage! Het is echt veel goedkoper dan bij de dealer en ook persoonlijker. Bij JWA autoservice betaal ik niet te veel, het is voor ons helaas ruim 50 km er vandaan, maar daar heb ik het voor over.

GoodWe 3360Wp Zuid 35° | APS YC600 2x320W West | @fracverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
BFmango schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:35:
[...]

Dat gaat over mobiliteitsgarantie, da’s iets anders. Zeg maar de Hyundai ANWB volgens mij.
Dat is dus letterlijk de vraag uit de ts.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Pagina: 1