Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-08 20:51
Ik probeer met mijn ArgyllCMS gegenereerde printerprofieltargets af te drukken met Photoshop 2021 en hoewel ik bij kleurbewerking heb gekozen: printer beheert kleuren (en dan in de printer zelf: kleurbeheer uitgeschakeld), krijg ik de keuze om een rendering intent te kiezen. Bij de oude Photoshop CS5 versie kreeg je geen keuze voor rendering intent als je bij kleurverwerking koos voor: geen kleurbeheer (die optie is er nu niet meer).

Bij het afdrukken van een profiel dient alle kleurbeheer te worden uitgeschakeld zodat de pure data direct naar de printerdriver wordt gestuurd zonder correctie naar kleur of rendering intent. Want als er een rendering intent of toch nog kleurbeheer wordt toegepast worden de patches niet onbewerkt afgedrukt zoals de bedoeling is om nadien door mijn Colormunki ingescand te worden.

Weet iemand of als je kiest bij kleurbewerking: printer beheert kleuren dat er geen rekening wordt gehouden met de rendering intent ? En zo ja: is absoluut colorimetrisch dan de juiste instelling voor het afdrukken van targets voor printerprofielen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Vraag 1: waarom gebruik je een geavanceerde tool als PS 2021 terwijl je al die opties niet wil? Printen kan ook gewoon vanuit een eenvoudige foto-viewer (ingebouwd in Windows).

Vraag 2: heb je Adobe of de fabrikant van de colormunki al om advies gevraagd? Ongetwijfeld is er al eerder iemand dit vraagstuk tegengekomen. Je kan de klantenservice bellen of de handleiding lezen, daar zijn ze voor in het leven geroepen.

Vraag 3: Heb je al iets geprint met beide opties? Welke ziet er beter uit? Je moet dezelfde rendering intent kiezen als je bij de uiteindelijke print gaat doen (na calibratie). Ik persoonlijk zou perceptual kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pharmacist
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-08 20:51
Ik heb ondertussen met verschillende intents geprobeerd al dan niet met black point compensaton aangevinkt: indien je kiest voor optie: printer beheert kleur dan wordt de rendering intent gelukkig genegeerd en zijn alle afdrukken gelijk, wat voor het maken van een printerprofiel noodzakelijk is (data moet volledig raw zonder aanpassing door de software driver naar de printer worden gestuurd zodat de Colormunki Photo de onbewerkte kleuren kan meten en op de gemeten waarde dus het profiel berekenen).

Ik heb ondertussen ook een gratis Adobe printer utility gedownload dat de data onbewerkt naar de printer stuurt en de afdrukken vergeleken met Photoshop: die zie er allemaal gelijk uit onafhankelijk van de gekozen rendering intent (die dus gelukkig wordt genegeerd bij de keuze: printer beheert kleuren).