[Poll] Is de AMD driver nu eindelijk net als Nvidia's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 12:40

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Binnen kort gaan jullie de 7000 series testen, imho zou een groot deel van de review ook over driver vooruitgang moeten gaan.
Jullie zouden nu alvast een poll kunnen houden, hoe AMD drivers anno 2022 het doen ten opzichte van Nvidia.

Mijn persoonlijke ervaring, geloof het of niet na alle gebroken beloftes, jaar in jaar uit,... maar de drivers zijn nu gewoon goed en doen imho niet onder aan Nvidia

Heb persoonlijk een half jaar een goedkope 5700XT in een tweede PC, om samen met mijn zoon te gamen, er werd op de WAN Show gezegd dat AMD drivers nu gewoon goed zijn, en toen bedacht ik bij mij zelf, hey,...ehhh wij hebben ook helemaal geen driver problemen gehad. :o
I know, what a shock!, AMD drivers die gewoon probleemloos werken. 0_0

Maar interessanter, en informatiever zou een grotere sample groep van gebruikers zijn, van daar de vraag, want ik zelf had die goedkope 5700 bijna niet gekocht omdat ik niet met de bekende AMD driver problemen wou opgescheept zitten.

Maak eventueel een vragen formulier op het forum, en vraag gebruikers die in te vullen op het forum of bijvoorbeeld te mailen naar een tijdelijk email adres, of nog beter via een online-enquête.
Met vragen als, hoe was de ervaring met drivers na overstap van Nvidia, hoe snel waren problemen opgelost bij nieuwe games, of hoe lang duurde het voor de 6000 series betrouwbare drivers had na de lancering, welke (merk/type) CPU gebruik je.

Persoonlijk zou ik daar in dit geval, 50% belang aan hechten als onderdeel van de review.

Zou imho trouwens een goed idee zijn om deze poll/enquête aan te kondigen tussen het nieuws, en als het bevalt dergelijke community feedback vaker te gebruiken voor een review.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

player-x schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:14:
Binnen kort gaan jullie de 7000 series testen, imho zou een groot deel van de review ook over driver vooruitgang moeten gaan.
Jullie zouden nu alvast een poll kunnen houden, hoe AMD drivers anno 2022 het doen ten opzichte van Nvidia.

Mijn persoonlijke ervaring, geloof het of niet na alle gebroken beloftes, jaar in jaar uit,... maar de drivers zijn nu gewoon goed en doen imho niet onder aan Nvidia
Sorry, maar nee. Ik vind de kwaliteit van de Adrenalin-drivers juist behoorlijk beroerd op mijn 6700XT.

Tot aan versie 22.5.1 ging het wel (hoewel daar ook wel de nodige issues in zaten met de 6700-serie), maar sindsdien lijkt elke versie erger te worden. Voor elke opgelost probleem lijken er 3 nieuwe problemen terug te komen. Sommige dingen waarvan AMD zegt dat ze opgelost zijn, zijn niet, of slechts deels, opgelost. AMD komt ook beloften niet na. Zo zou het artifactenprobleem bij switchen tussen video en game in versie 22.10.1 worden opgelost, toen in 22.10.2, en met de release van 22.10.3 wordt er voor het gemak maar helemaal géén versie meer genoemd, en zitten we dus nog altijd met dat probleem....

Dit is mijn eerste AMD-videokaart, en voor mij zijn al deze driverproblemen ook de reden dat dit ook meteen mijn laatste AMD-videokaart gaat worden. Ik stap wel weer terug naar Nvidia, die wél bereid zijn goede drivers te leveren. En ja, ook dáár gaat het wel eens fout, maar die lossen het tenminste sneller op, en het aantal fouten is véél minder.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

wildhagen schreef op zondag 6 november 2022 @ 06:35:
Sorry, maar nee. Ik vind de kwaliteit van de Adrenalin-drivers juist behoorlijk beroerd op mijn 6700XT.
Zijn persoonlijke ervaring blijft toch echt die van hem ;)

En jouw antwoord lijkt me precies waarom @player-x zo'n enquête/poll interessant zou vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ACM schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:42:
[...]

Zijn persoonlijke ervaring blijft toch echt die van hem ;)
Dus mijn ervaringen kloppen niet, is dat wat je hiermee bedoeld? Hij vraagt immers hoe AMD-drivers het doen, en dan meld ik gewoon hoe ze het bij mij doen. Of niet doen, liever gezegd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

wildhagen schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:45:
Dus mijn ervaringen kloppen niet, is dat wat je hiermee bedoeld?
Nee, dat bedoel ik niet. Maar jouw reactie impliceert in mijn beleving juist dat de ervaring van player-x niet kan kloppen.
Hij vraagt immers hoe AMD-drivers het doen, en dan meld ik gewoon hoe ze het bij mij doen. Of niet doen, liever gezegd.
Precies, dus nu al 2 verschillende ervaringen.

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 06-11-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Kijk dat is nou jammer om te horen, en pressies het tegenovergestelde van mijn ervaring.
ACM schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:42:
En jouw antwoord lijkt me precies waarom @player-x zo'n enquête/poll interessant zou vinden.
Ja, want aan antwoorden met een sample grote van 1 of 2 heb je niet erg veel, en het kan ook heel goed liggen aan de hardware combinatie, welke chipset en/of CPU gen/type/merk, is het de DX versie, Vulkan of OpenGL, of de drivers zijn gewoon weer poep geworden. :?

Of ligt het aan de ouderdom van games die je speelt, want bij mij zijn de nieuwste, 2077, RDR2 en Doom Eternal dat zijn wel zo een beetje de nieuwste games die we spelen, want wij kopen alleen als games in de aanbieding zijn, de rest wat race/vlieg sims, en uiteraard eindeloos. CS:GO. ^_^

Van daar zou imho een enquête het meest nuttige zijn, vraag is uiteraard valt dit binnen de tijd dat Tweakers er in kan steken, aan de andere kant is dit ook weer iets wat echt bijna elke Tweaker bezighoudt, vooral met de echt idiote prijzen die Nvidia vraagt, en het belachelijke gevoel van, "goh, een €999 prijs voor een 7900 is toch weer niet zo extreem duur |:( ", of is ''€999 goedkoop'' toch weer duurkoop. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Ik vind het eigenlijk vies tegenvallen. Ik ben redelijk merk-ontrouw, maar de laatste jaren toch steeds AMD. Sinds 2012 ofzo een intel i7 Core 2nd gen en een GeForce 960 GT. Ergens 2017 iirc naar een Radeon 580X, met destijds een flink gat in vooral het streaming gebeuren.

2019 (2020?) een move met die 580X naar Zen 2, maar het werd niet echt beter. Vooral met mulit-monitor en video acceleratie ging/gaat er nog véél mis. Sinds een jaar nu een 6700 XT en het is wel wat beter, maar ehhhh niet super. Glitches bij alt-tabben ervaar ik ook. Video problemen leken heel even weg, maar ook weer terug. Dus nu kiezen, wil je die nieuwe games spelen waar je die stervensdure kaart voor gekocht hebt, of wil je stabiliteit?

Jaar terug verhuisd en uit frustratie/vermoeidheid m'n tweede en derde monitor niet eens opgehangen. Was vooral nuttig tijdens gamen voor discord/webtools/etc, maar nu video weg valt als serieuze optie blijft er eigenlijk weinig over. Gelukkig zit ik ook niet meer zo verlegen om screen real-estate, 20 inch @ 1080p scherm was krap, maar 27 inch @ 1440 is eigenlijk ook prima voor 2 pagina's/applicaties naast elkaar tijdens werk of studie ontdek ik nu :+
[...]
Zo zou het artifactenprobleem bij switchen tussen video en game in versie 22.10.1 worden opgelost, toen in 22.10.2, en met de release van 22.10.3 wordt er voor het gemak maar helemaal géén versie meer genoemd, en zitten we dus nog altijd met dat probleem....
[...]
Helaas precies mijn ervaring, maar dat was dus ook al met de 580X en ik zie daar nog steeds geen verbetering in. Het is eigenlijk alleen maar pijnlijker geworden omdat die issues met hardware video decoding etc. vooral YouTube en apps van streaming diensten lijken te treffen. Toevallig weer met VLC zitten spelen en dat werkt weer wel :+

edit: Dit klinkt allemaal heel bitter, maar ik zie ook wel dat er progressie is geboekt. Waar ik wél blij mee ben is de Linux ondersteuning, dat ging een stuk minder soepel met nVidia. Had er met verschillende distro's eigenlijk nul omkijken naar.

[ Voor 18% gewijzigd door Vyo op 10-11-2022 06:21 . Reden: typo's & linux toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:34

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Kortom heel veel mensen hebben een andere mening over de huidige stand van drivers. Zoals OP voorstelt, dit is een poll / onderzoekje waard!! Mooie suggestie OP!

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Hoe meer ik lees, des te meer ik het niet meer echt weet hoeveel problemen er zijn met de drivers.

Eigenlijk de grootste vraag die ik iig heb, is de lagere aanschaf prijs je de problemen/probleempjes die er zijn met de drivers waard?

download: AMD Radeon Software Adrenalin Edition 22.10.3
Wat is dat toch met AMD en gpu drivers die 9 vd 10 keer heel je pc verkrachten of zelfs onbruikbaar maken. In dat opzicht ben je echt wel beter af bij nvidia.

Ik wilde eigenlijk een rtx 4000 serie gaan aanschaffen. Maar vanwege de prijs kijk ik wat rdna 3 gaat doen bij AMD en Toch weet ik niet of ik zomaar een Amd gpu zou aanschaffen vanwege dit belabberde drivers gebeuren altijd met amd.
In mijn ervaring is het eerder 20% kans op problemen, daarom doe ik niet alle minor updates meer. Het voordeel van een individuele update weegt niet op tegen het gevoel achteraf dat je die beter niet geïnstalleerd had.
Verder heel tevreden met 6700XT (en daarvoor 5700XT).
Zelf heb ik 9 op de 10 keer geen problemen, en dit nu toch al jaren aan een stuk.
Een zeldzame keer moet ik instellingen resetten of amdcleanup.exe draaien en dan opnieuw installeren.
De divers zijn het probleem niet, het is de software suite (Adrenalin) die instabiliteit veroorzaakt. Wat dat betreft heeft Nvidia een goede keuze gemaakt om toen de tijd van de detonator software af te stappen...

Pagina: 1