Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-03 21:20
Ik zou graag mijn voorlopig positieve ervaring delen met het HomeMatic thermostaat systeem.

Intro

We wonen in het Belgische Limburg in een huurappartement met centrale verwarming op aardgas. Het appartement is ongeveer 200m2 groot, bouwjaar 2003 en er was een grondige renovatie in 2018.

Vroeger hing er een Honeywell thermostaat in de woonkamer. Dus zodra de woonkamer de gewenst temperatuur bereikt had, viel de gasketel uit en konden andere kamers (zoals kinderkamer en badkamer) niet meer opwarmen.

Recent ben ik dan ook overgeschakeld naar een systeem van Momematic-ip. Hierdoor kan iedere kamer via de radiatorthermostaat (en aparte muurthermometer) de CV-ketel doen aanspringen.

Gebruikte toestellen

Ik heb in de meeste kamers Compact-model gebruikt. In deze kamers hangt een muurthermometer met display, deze kosten 40 euro per stuk. Een vergelijkbare thermometer van Tado kost denk ik 100 euro.

In de badkamer hangt de nieuwe Evo radiatorkraan. Deze heeft immers een toets om de boost functie te activeren zonder dat je je gsm moet gebruiken, moest je toch op een ander tijdstip onder de douche als gewoonlijk.

Ketel aansturen gebeurd via de HMS2, is wel alleen een aan/uit-sturing en heeft dus geen OpenTherm.

Ik gebruik de Acces Point, maar ga misschien wisselen naar HomeAssistant op een NUC.

Verbruik

Ik denk dat dit niet veel effect gaat hebben op het gasverbruik, maar laat wel meer comfort toe. Zo kan ik bijvoorbeeld ’s nachts (alleen) de kinderkamer op 19 °C houden, of ’s ochtends de radiator in de badkamer ‘boosten’ zonder de hele woonkamer en keuken op te warmen.

Outro

Voorlopig ben ik dus alvast tevreden.
Indien jullie vragen hebben, stel gerust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-05 14:04
Ik ga deze even volgen, ik heb heel lang naar tado zitten kijken (ivm een airco die in de woonkamer de verwarming gaat doen). wat ik alleen verdacht vind is dat je in nederland met tado's wordt doodgegooid op bv marktplaats.

Op een of andere manier zegt me dat dat er toch best wat mensen ontevreden zijn over de tado, of deze ergens gratis of met heel veel korting hebben kunnen kopen (gemeentelijke subsidie?)

werkt hij met aan en afwezigheid detectie dus iedereen uit huis (verwarming naar 18 of iets dergelijks) en komt er iemand thuis dan springt hij in het programma? en zo ja binnen welke afstand kun je dit inschakelen zelf aangeven (bijvoorbeeld als je 3km van huis bent of iets dergelijks? (hoe vaak checkt hij dit?)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 21:25
Ik heb het Homematic IP systeem nu ruim 2 jaar in gebruik. Destijds geïnstalleerd na de verbouwing. Ik heb in de meeste kamers een wandthermostaat hangen en stuur daarmee ofwel een radiator thermostaat aan ofwel met een wandplug schakelaar de pomp van de vloerverwarming aan/uit. Elke kamer afzonderlijk kan hierbij warmtevraag bij de CV-ketel genereren.
Dit werkt behoorlijk goed en stabiel, al ondersteunt het systeem geen OpenTherm, wat wel jammer is, maar aangezien de ketel zelf ook moduleert aan de hand van de retour temperatuur is dit volgens mij geen heel groot gemis.
Het systeem is betrouwbaar en werkt normaal gesproken gewoon altijd. Het is ook behoorlijk betaalbaar en de bedieningselementen zijn neutraal en simpel te bedienen.

Het systeem heeft echter ook een aantal significante nadelen waardoor ik het toch niet zonder meer zou aanraden met name voor de doorgewinterde Tweaker:
1. Gebrek aan status informatie: het is niet mogelijk om de status van de radiator thermostaten te zien (of en hoe ver open ze staan). De CV-aansturing status is in de app wel te zien, maar dan weer niet met een status lampje. Zonder wand thermostaat geeft het systeem je ook geen informatie over hoe warm de actuele temperatuur van een kamer is. Je kan het wel zo gebruiken, dus de temperatuur wordt wel degelijk gemeten.
2. Gebrek aan historische informatie. Je kunt niet terugzien wat de kamertemperatuur was, of er warmte geleverd is etc. Dit is echt een gemis als je wil tweaken aan je verwarming schema’s bijvoorbeeld.
3. Geslotenheid van het systeem. Er is bijvoorbeeld wel een HomeAssistant plugin, maar deze wordt niet ondersteund en kan er zelfs toe leiden dat je volledig wordt afgesloten van de cloud, waardoor je app niet meer werkt en je effectief dus niets meer kan wijzigen in je systeem.
4. Nogal gebrekkige support. Online is een drama. Je kan ze bellen, maar dan moet je de Duitse taal goed beheersen. En dan nog zijn ze weinig behulpzaam.
5. Wanneer je HomeAssistant (of een andere third-party plugin) ooit(!) hebt gebruikt wordt support botweg geweigerd. Of je mag je hele setup resetten en volledig opnieuw opbouwen. Dat kost je gauw een halve dag minimaal. Ik kreeg dit te horen na aanschaf van een nieuwe thermostaat die achteraf waarschijnlijk defect was.
6. De app zit behoorlijk onoverzichtelijk in elkaar en het is vaak behoorlijk onlogisch waar je bepaalde instellingen kan veranderen. En sommige dingen die je graag zou willen veranderen kan je niet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-64
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:09
Hoi nihilissimis,
Ik had in een ander onderwerp ook al de vraag gesteld, maar ik wil net als wat jij doet: bij warmtevraag in de woonkamer, de cv aan laten gaan EN de pomp van de VVW.
Ik vroeg me af of dit mogelijk was via de ketel module, op aansluiting 1 de ketel middels aan/uit schakeling aansturen en met aansluiting 2 de pomp van de vloerverwarming. Deze is Max 1150 wat, maar dat is voor de pomp ruim voldoende.
Jij hebt ervoor gekozen om de pomp middels een wandlplug aan en uit te zetten.
Waarom deze keuze? Waarom niet via de module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
Hoi Marcel,

Sorry voor de late reactie.
Ik heb deze optie niet overwogen omdat de bekabeling tussen de CV-ketelruimte en de ruimtes waar de verdelers staan er niet ligt. Ook heb ik twee verdelers dus ik moest met die andere dan sowieso ook een oplossing en de wandplug is (iets) goedkoper dan een extra 'switch-actuator'

Ik heb het nog even nagekeken in de app, enzo te zien is het een gesupporte optie: "switch pump for underfloor heating system". Nu ik er zo over nadenk werd deze optie ook door EQ-3 zelf aangeraden om de VV-pomp aan te sturen. De wandplug was volgens hen niet geschikt, maar werkt dus gewoon prima en is dus een prima alternatief als je nog meer pompen aan te sturen hebt, met als voordeel dat alles wat je bij de pomp nodig hebt een wandcontactdoos is en je geen draden hoeft te trekken.

Hopelijk heb je hier nog iets aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
Fantastic_fox schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:21:
werkt hij met aan en afwezigheid detectie dus iedereen uit huis (verwarming naar 18 of iets dergelijks) en komt er iemand thuis dan springt hij in het programma? en zo ja binnen welke afstand kun je dit inschakelen zelf aangeven (bijvoorbeeld als je 3km van huis bent of iets dergelijks? (hoe vaak checkt hij dit?)
Geolocatie is niet ondersteund in de Homematic IP app. Je zou het zelf kunnen laten werken met HomeAssistant bijvoorbeeld, maar dan ben je dus wel je support kwijt als er iets niet werkt. Er zat een bug in de plugin (inmiddels, na ruim 1,5 jaar, verholpen volgens de maker) waardoor deze de cloud API meerdere keren per seconde aantikte, waardoor mijn hele setup in de block gegooid werd door EQ-3 :( en dus niet meer van de cloud gebruik kon maken.
De app (maar Homeassistant dus ook) werkte daarna niet meer (lokaal werken de devices nog wel, maar je kan dus niks meer wijzigen of met de app bedienen) en het heeft best wat telefoontjes naar Duitsland gekost om het weer geactiveerd te krijgen. Omdat ik geen zin had om al mn instellingen opnieuw te maken is er toen wel een HA-user in de setup achtergebleven, waardoor ik 1,5 jaar later nog steeds geen support kreeg op een (naar achteraf blijkt defect) nieuw aangeschafte thermostaatkraan. Let op dus waar je aan begint.

[ Voor 5% gewijzigd door nihilissimis op 16-12-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 10:20
Hier ook (een beetje) Homematic IPW in de woning. De woning wordt vooral bestuurd door KNX en Loxone (met wellicht Node Red in een iets later stadium). Ben op zoek gegaan naar een mooie oplossing voor het regelen van de vloerverwarming maar eigenlijk alle een beetje betaalbare opties gebruiken thermomotoren om vloerverwarmingsgroepen dicht te sturen. Die 'motoren' gebruiken allemaal iets van 6 to 8 Watt als ze actief zijn, niet echt optimaal, zeker niet met iets van 24 groepen en een aantal groepen die de helft van het jaar in dezelfde stand staan (badkamers b.v.).

Toen kwam ik deze tegen:
https://de.elv.com/homema...ch-hmip-falmot-c12-153621
met:
https://de.elv.com/homema...heizung-hmip-vdmot-153309

Die stelmotoren hebben een klein DC motortje met wat tandwielen. Daardoor kunnen ze proportioneel sturen (dus ergens tussen 0 en 100% dicht/open zetten) en gebruiken ze alleen een klein beetje stroom als ze van stand veranderen. Ze zijn ook nog erg betaalbaar (15 euro incl BTW waren ze).

Ik heb een hekel aan draadloze systemen waar het niet nodig is, ben dus voor de bedrade variant gegaan. Dan heb je deze:
https://de.elv.com/homema...p-vde-zertifiziert-152465
nodig om alles aan het IP netwerk te plakken.

Eens met @nihilissimis dat de documentatie nogal minimaal is. Ik had aangenomen dat die DRAP wel een API zou hebben zodat ik de stelmotoren van de FALMOT aan zou kunnen sturen, maar dat is niet het geval. Die DRAP praat schijnbaar alleen met de Homematic Cloud service of lokaal met een CCU3 of RaspberryMatic met de CCU software. Alleen werkt die laatste optie weer alleen als je een USB-RF module aan je Raspberry hangt. Schijnbaar is dat nodig voor de authenticatie van de Homematic devices, want ik gebruik helemaal geen RF.

Die CCU software (WebUI) is niet bepaald intuitief te noemen en het HomeMatic systeem is, zoals @nihilissimis al zei, behoorlijk gesloten. Die FALMOTs zijn in principe alleen aan te sturen met Homematic thermostaten. Alleen wil ik die niet want de temperatuur in de ruimtes weet ik al via het KNX systeem. Het enige dat ik wil is aangeven dat groep 8 naar 40% open moet worden gestuurd. Alleen lijkt dat niet zomaar mogelijk met de standaard onderdelen.

Nu is er wel een uitbreiding voor RaspberryMatic waardoor MQTT, REST of XML-API kan gebruiken. Dat wordt m'n volgende stap in dit avontuur. Support heb ik nog niet nodig gehad, geen ervaring mee dus. Er is wel een behoorlijk behulpzame community maar alles is nog steeds erg Duits georienteerd.

Homematic heeft een aantal erg mooie producten voor een erg redelijke prijs, maar er zitten wat beperkingen aan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Oh my :/

Ik heb RaspberryMatic aan de praat, daar CCU-Jack op geinstalleerd en ik kan nu via REST met het systeem praten. Dat is alleen totaal nutteloos omdat de 'LEVEL' value van de stelmotoren read only is |:( Sjiez.

Ik dacht dat ik tijdens mijn vooronderzoek iets tegen was gekomen om die kleppen direct aan te sturen maar wat ik nu zie geeft allemaal aan dat dit niet mogelijk is. De enige manier om iets met die kleppen te doen is door het installeren van een HomeMatic thermostaat in iedere ruimte. Dat is hier echt geen optie. Bwuh.

Maar kijken of ik alles alsnog terug kan sturen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-05 17:32

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik heb ook HomeMatic en ik heb alles werkend via een RPi 3 met RaspberryMatic. Het is inderdaad niet super intuïtief, maar het werkt hier wel. De vloerverwarming heeft verschillende groepen, maar die wordt compleet gebypassed omdat het feitelijk toch 1 ruimte is (woonkamer + keuken + gang). Pomp aansturing werkt ook via de FAL230-C6.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeUZUPFE9orh1ZvSKLIwUQ8xgUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVCezh7IFDD5lQt7HrHDeoJm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb overal een wandthermostaat hangen die gekoppeld is aan de desbetreffende radiator. Via de CCU/RaspberryMatic software is de huidige temperatuur van een kamer (ook zonder wandthermostaat) wel uit te lezen maar totaal onbetrouwbaar, want de radiator beïnvloed de temperatuur van de radiatorthermostaat meteen. Om het echt goed te krijgen is een wandthermostaat of een losse temperatuursensor echt een vereiste.

Je kunt eigenlijk allerlei kanten uit. Ik heb alles geprogrammeerd via RaspberryMatic, met een script dat de aansturing van de radiatoren via de wandthermostaat regelt.
Er is ook een Home Assistant route, je hebt de zogenaamde “Better Thermostat” en daarmee kun je elke willekeurige tempertuursensor gebruiken. De aansturing van de ketel moet je dan via HA triggeren. Ik heb een custom integratie in HA draaien die alles lokaal doet, dus geen issues met cloud of zo.

Het zelf regelen van het LEVEL, dat je via RM of HA wel kunt inzien vind ik niet geheel onlogisch dat dit read only is. De thermostaat leert zelf hoeveel hij open moet gaan, dit is tevens nog met een offset in te stellen mocht je verwarming veel verder weg zitten bijvoorbeeld.

Het kost wat om op te zetten, ik heb het voordeel dat mijn vader met HomeMatic IP (wat Alpha IP wordt) werkt dus mij persoonlijk heeft het niet zoveel gekost maar het is wel rete stabiel. Ik heb alles in de RM software ingesteld zodat het in z’n eigen silo draait en ik heb nooit uitval of wat dan ook. Ik interace met HA om bijvoorbeeld een away mode te triggeren als niemand thuis is of via een random Zigbee contactsensor wanneer een raam open is. Dit triggert dan de native functionaliteit in HomeMatic zelf. Ik heb weekschemas ingesteld voor de temperaturen, dus ik hoef ook geen hele if else keten in elkaar te zetten om temperaturen te veranderen met wel/niet thuis raam open of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-D
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

J-D

Ik ben een tijdje geleden op zoek geweest naar een systeem om de vloerverwarming en radiatoren als zoneregeling in mijn huis aan te sturen. Er waren wel wat eisen zoals een bedienbare thermostaat per kamer, geen cloud of internet afhankelijkheid, integreerbaar met Home Assistant, een thermostaat die er een beetje normaal uit ziet, zoneregeling en als het kan betaalbaar. Uiteindelijk is de keuze op HomeMatic IP (wireless) gevallen. Hiervoor de nodige thermostaten (hmip-wth-1) verdeler (hmip-fal230-c6) ketelmodule (hmip-whs2) en control unit (hmip-ccu3) aangeschaft. Omdat de thermostaten het zelfde formaat hebben als mijn Gira schakelmateriaal sluit dat mooi aan in het geheel.

Het instellen via de CCU kost even wat tijd maar vind het persoonlijk wel meevallen. Ik snap wel dat sommige hier tegen op zien omdat het niet altijd even intuïtief is en dit in de basis alleen via de webinterface kan. Als je geen probleem hebt met de cloud kan je in plaats van de CCU een Access Point (hmip-hap) kopen. Hiermee heb je dan ook direct app functionaliteit in je systeem wat je met de CCU niet hebt. Voor een CCU gebruiker ben je aangewezen op apps van derde, zoals @home for Homematic. Hiervoor moet je wel je systeem al helemaal ingesteld hebben omdat deze app hoofdzakelijk voor de bediening is.

Inmiddels heb ik het systeem met de CCU al een tijdje stand-alone werken en heb ik recent een integratie met Home Assistant gemaakt met de custom Homematic via HACS. Gebruik deze op het moment alleen om de thermostaten te bedienen en de waardes uit te lezen.

Al met al ben ik er tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-11-2023
Zelf heb ik al jaren Max! van EQ-3 werken. Max! is de voorloper van HomeMatic en HomeMatic IP. Aangezien Max! niet meer leverbaar is, moet ik t.z.t. overstappen op HomeMatic of HomeMatic IP.

Verschillen
* HomeMatic
-- meer instelbaar en programmeerbaar
-- aansturing met een computer
-- ingewikkelder om op te zetten
* HomeMatic IP
-- eenvoudiger en minder regelbaar
-- aansturing met een app
-- plug en play

Als ik ga vervangen, dan ga ik over op HomeMatic. EQ-3 wil de twee systemen integreren zodat er straks alleen nog bi-compatible componenten over zijn.

De aansturing van de CV bij Max! loopt via Fhem . De CV wordt simpel aan/uit gestuurd. Ik heb de programmatuur in Fhem een beetje aangepast. Ik tel de openingen van alle CV kranen (0 tot 100%) bij elkaar op en als de som hoog genoeg is, dan wordt de CV aangezet. Dit draait al jaren naar tevredenheid. Als de gewenste temperatuur in de kamers bijna is bereikt, dan gaan de CV kranen langzaam dicht. Op een gegevenmoment is de warmte vraag te laag en wordt de CV ketel uitgeschakeld.

Nu ga ik mijn CV ketel vervangen en wil ook graag de CV ketel moduleren. Ik denk dat ik daar een truc op heb gevonden. De CV ketel kan met een buiten sensor uitgerust worden. Dit is in feite een temperatuur gevoelige weerstand. Mijn idee is om een weerstandsbank te bouwen waarbij ik met twee digitaal bediende schakelaars 4 weerstandswaarden kan instellen. In de CV ketel specificatie staan de weerstandswaarden voor de temperatuur sensor. Ik denk dat het prima is als ik de ketel op 4 niveau's kan moduleren. Bij ATAG kan je in bijlage B van de installatiehandleiding de weerstandswaarden vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendR
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-05 13:57
In de discussie is er af en toe een misverstand te zien, namelijk dat Homematic IP alleen via de cloud zou werken. Homematic IP kan echter ook werken met dezelfde lokale centrale als Homematic (CCU2/3). Componenten uit beide systemen kunnen ook prima gecombineerd worden in één programma. Bij mij werkt dit al jaren probleemloos. EQ3 werkt het misverstand mogelijk zelf in de hand door de nadruk op de cloud en de app te leggen. Ik vind het heel positief dat mijn 10 jaar oude CCU2 updates heeft gekregen waardoor hij met Homematic IP producten overweg kan - en bovendien Philips Hue kan aansturen.

[ Voor 28% gewijzigd door BarendR op 02-05-2023 11:34 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octopuz
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik kom er even niet helemaal uit.

In ons huis hangt nu een Vaillant combiketel met een bijbehorende thermostaat waarop ook instellingen van de ketel zijn te maken, zoals de watertemperatuur van het tapwater.
We vervangen de radiatoren nu door vloerverwarming in twee zones. Hiervoor had ik bedacht:
  • Thermostaat basic 2x
  • CV-ketel module HmIP-WHS2
  • Zoneregeling voor vloerverwarming HmIP-FALMOT-C12
  • Stappenmotoren A20405-00N
Ik ben aan het zoeken of dit dit de juiste zoneregeling voor vloerverwarming is of zou de HmIP-FAL230-C10 uit de foto van @Fab1Man beter zijn? En ik vrees dat ik de multi-IO module nodig heb en ook nog een VR34 koppeling met de ketel, heeft iemand hier ervaring mee?

Tips zijn welkom :)

[ Voor 44% gewijzigd door Octopuz op 07-05-2023 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-D
  • Niet online

J-D

Octopuz schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:45:

In ons huis hangt nu een Vaillant combiketel met een bijbehorende thermostaat waarop ook instellingen van de ketel zijn te maken, zoals de watertemperatuur van het tapwater.
We vervangen de radiatoren nu door vloerverwarming in twee zones. Hiervoor had ik bedacht:
  • Thermostaat basic 2x
Ik ben aan het zoeken of dit dit de juiste zoneregeling voor vloerverwarming is of zou de HmIP-FAL230-C10 uit de foto van @Fab1Man beter zijn? En ik vrees dat ik de multi-IO module nodig heb en ook nog een VR34 koppeling met de ketel, heeft iemand hier ervaring mee?

Ik vermoed uit je vraag dat je de thermostaat wilt laten hangen? Ik weet ook niet wat voor verbinding die thermostaat met je ketel heeft waardoor je die instellingen kan aanpassen, vermoed dat dit alleen geen simpele aan/uit verbinding is.

Maar dat terzijde,
Homematic kan zelf niet overweg met OpenTherm of andere protocollen. Je gebruikt voor de aansturing naar de ketel een aan/uit contact van bijvoorbeeld de HmIP-WHS2. Je zou dan eens moeten kijken hoe je deze aan jouw type ketel kan aansluiten.

In de basis heb je voldoende aan:
  • 1x Ketelmodule (zoals de WHS2 of multi-IO box)
  • 1x Zoneregelaar (zoals de FALMOT-C... of FAL230-C...) + bijbehorende motoren
  • 1x Thermostaat (per instelbare zone)
Of de unit die @Fab1Man en ik hebben dan per se beter is weet ik niet. Ik gebruik zelf ook een FAL230-C in combinatie met Watts 22CX NC motoren. Ik heb gekozen voor de 230v variant omdat ik ook een verdeler verder op in huis heb. Hierdoor kan ik de kabel verlengen en hoef ik geen tweede zoneregelaar aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:56
Octopuz schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:45:

• Thermostaat basic 2x

Ik heb mijn CV ketel aangesloten op de Multi IO Box, met aan/uit schakeling. Dus in plaats van de CV ketel module. En dan 2x een HmIP-FALMOT-C12 (want 2 losse verdelers), maar met 1 verdeler en 2 zones, heb je die dus maar 1 nodig. Ik weet ook niet precies welke beter is, maar deze werd aangeraden omdat ik binnenkort wil overstappen naar een warmtepomp en dan dit kan gebruiken ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-11-2023
Ik heb mijn Centrale verwarming omgebouwd van MAX! naar Homematic IP. Ik heb gebruik gemaakt van de 50% kortings regeling van eQ-3.

Ik heb gekozen voor;
- CCU3 centrale
- HmIP-WHS2 schakelaar voor de verwarming aan/uit
- HmIP-eTRV-B-2 radiatorkranen
- HmIP-WTH-1 thermostaten

Principieel maak ik geen gebruikt van de Cloud en Apps. De verwarming in huis moet stand alone 24/7 functioneren. Ik ben blij dat de verwarming niet meer computer afhankelijk is. De aansturing gaat via een web-interface. Echter zonder internet blijft alles functioneren.

Wat ervaringen
- Homematic IP is minder goed instelbaar dan MAX!, maar ik zie het niet als een serieuze achteruitgang
- De radiografische communicatie van Homematic IP is beter dan die van MAX!. Bij MAX! lagen sommige radiatoren op de grens van het bereik
- De CCU3 instellen is een hoop werk
- Aangenaam verrrast door 6 weekprogramma's met dagelijks instelbare dagprogramma's. Voor de badkamer heb ik 8 periodes per dag. De optie weekdag als vorige weekdag is erg prettig.
- De grafische mogelijkheden zijn spartaams. Het probleem is dat twee grafieken met verschillend bereik (bijv. temperatuur en opening ventiel) niet goed in één grafiek opgenomen kunnen worden door verschillende schalen (0-30 graden en 0-100%)
- De CCU3 firmware is vervangen door RaspberryMatic, Zelfde functionaliteit met wat aangename extra's.
- Het vergelijken van twee variabelen voor schakelen gaat alleen in de script mode; bijvoorbeeld Tsoll < Tist
- De aansturing van de verwarming is ronduit primitief, vervangen door eigen script (copy eerder gebruikte script voor MAX!)
- Er is een goed update systeem van de firmware van zowel de CCU3 als alle andere componenten. Updaten van componenten duurt wel erg lang (8 tot 48 uur)
- Ik had via FHEM gemengd gebruikt van MAX! en Z-wave. Ik heb nog geen oplossing gevonden voor de aansturing van Z-wave componemten. Waarschijnlijk moet ik FHEM of Home Assistant als integrerende laag gebruiken.

Het is nu zomer en ik moet kijken hoe alles gaat werken tijdens het stookseizoen. Ik heb er alle vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeewee54
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-10-2023
Voor mij is HomeMatic één groot drama.
Bij de bouw van ons huis is dat er in geplaatst met 7 wandthermostaten en in de meterkast een een HomeMatic Central Control Unit 2. (HM-Cen-O-TW-x-x-2)
Iets op een app regelen is niet mogelijk.
De verwarming in de woonkamer kan ik alleen via de website aan en uit zetten door de Actor 1-v aan te zetten.
Als ik vergeet 'm uit te zetten, is het de volgende dag 30 graden.
Service, ho maar.
De dichtstbijzijnde monteur woont in Duitsland.
Ik heb ook later nog een HomeMatic IP acces control aangeschaft, maar dan slaat alles pas echt op hol.

H E L P ! !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:07
jeewee54 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:04:
Voor mij is HomeMatic één groot drama.
Bij de bouw van ons huis is dat er in geplaatst met 7 wandthermostaten en in de meterkast een een HomeMatic Central Control Unit 2. (HM-Cen-O-TW-x-x-2)
Iets op een app regelen is niet mogelijk.
De verwarming in de woonkamer kan ik alleen via de website aan en uit zetten door de Actor 1-v aan te zetten.
Als ik vergeet 'm uit te zetten, is het de volgende dag 30 graden.
Service, ho maar.
De dichtstbijzijnde monteur woont in Duitsland.
Ik heb ook later nog een HomeMatic IP acces control aangeschaft, maar dan slaat alles pas echt op hol.

H E L P ! !
Dat klinkt niet als dat het zou werken zoals het moet. Ik heb afgelopen week een hele homematic set binnen gekregen en dit is niet zoals ik het zelf voorzien heb maar gevoelsmatig is er bij jou iets niet in orde tav de aansturing. Nadeel van de CCU2/3 schijnt de nogal ingewikkelde instellingen te zijn. Of iets ingewikkeld is is relatief maar dit is niet iets voor een "leek" op dit gebied.

Ik heb zelf geen behoefte aan allerlei extra programmeerbare functies en de prijs van de CCU3 is aanzienlijk hoger dan van de HomeMatic IP acces control welke ik dan ook aangeschaft heb. Zover ik weet is het OF de CCU2/3 OF de homematic access control welke alles regelt. Heb jij beide tegelijk aangesloten gehad en is dat mogelijk de reden dat alles op hol is geslagen?

Ik moet alles nog installeren dus ik kan je nog niet helpen helaas maar het feit dat je niets via de app kan
regelen is erg vreemd. Ik heb dit alles juist aangeschaft om (oa) met de app te regelen.

Zelf wil ik enkel mijn vloerverwarming apart aansturen via een zoneregelaar ivm 2 ruimtes welke vaker en meer warmte nodig hebben om op temperatuur te komen en blijven wat nu niet lukt zonder slimme sturing. Deze 2 ruimtes volledig open zetten en de rest knijpen heeft helaas niet het gewenste resultaat dus vandaar deze oplossing.

Heb jij ook de https://www.smarthomesupp...cv-ketel-module-hmip-whs2 geïnstalleerd bij de ketel? Schijnt dat je deze ook dit ook nodig hebt om de ketel aan te sturen (via de access point) alleen vind je over deze module extreem weinig terug op het internet. De handleiding hoe je hem aan moet sluiten laat ook erg te wensen over en is ook feitelijk de reden dat ik hem nog niet aangesloten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-D
  • Niet online

J-D

Het klopt dat de CCU2 (en CCU 3) geen officiële app hebben voor gebruik op je smartphone. Gezien de webinterface van de CCU niet lekker werkt voor mobiel gebruik begrijp ik dit volledig. Zoals ik eerder al heb vermeld, raad ik de @home app voor iOS aan. Met deze app kun je in ieder geval verschillende componenten bedienen, op voorwaarde dat je ze wel eerst goed hebt geprogrammeerd via de webinterface van de CCU.

Zoals @FreeMen aangeeft, kun je de CCU en de Access Point niet gelijktijdig gebruiken. Als je momenteel de Access Point gebruikt, kun je de app van HomeMatic IP zelf gebruiken. Hoe dit verder werkt kan ik je helaas niet verder bij helpen.

Wat betreft de WHS2-module, hiervoor heeft Smarthomesupply ook een beknopte aansluithandleiding gemaakt: https://www.smarthomesupp...omematic-ip-hmip-whs2.pdf

Om de aansturing verder te benutten, heb ik in de CCU een directe verbinding geprogrammeerd. Dit kan worden gedaan in het menu "Programs and connections" > "Direct device connections". Vervolgens kun je onderaan de pagina een nieuwe verbinding toevoegen. In de eerste stap heb ik het "Heat demand channel boiler" kanaal (ch 7) geselecteerd van mijn zoneregelaar. In de tweede stap heb ik het eerste "Switch actuator" kanaal (ch 3) gekozen van de WTH2.

Zoals ik de werking nu begrijp; wanneer de thermostaten om warmte vragen, sturen ze deze vraag naar de zoneregelaar. Met de bovengenoemde stappen kan de zoneregelaar dan de warmtevraag doorgeven aan de WTH2, die op zijn beurt bekabeld is verbonden met het aan/uit-contact van je CV-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
J-D schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:32:

Wat betreft de WHS2-module, hiervoor heeft Smarthomesupply ook een beknopte aansluithandleiding gemaakt: https://www.smarthomesupp...omematic-ip-hmip-whs2.pdf

Zoals ik de werking nu begrijp; wanneer de thermostaten om warmte vragen, sturen ze deze vraag naar de zoneregelaar. Met de bovengenoemde stappen kan de zoneregelaar dan de warmtevraag doorgeven aan de WTH2, die op zijn beurt bekabeld is verbonden met het aan/uit-contact van je CV-ketel.
Bedankt voor de link. Deze had ik inderdaad ondertussen ook al gevonden maar wijkt nogal af van de handleiding van de WHS2 module maar de wijze van aansluiten lijkt een stuk logischer dus ik ga hem van het weekend zodanig aansluiten. Jij hebt hem zelf ook zo aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-D
  • Niet online

J-D

Omdat de module bij mij niet op een erg toegankelijke plek zit heb ik voor alle zekerheid beide aansluitingen gebruikt (NO-contacten parallel), ondanks dat ik alleen zoneregelaars in het systeem. Later kwam ik er in de CCU achter dat je kon kiezen uit een van de twee contacten, dus was het achteraf geen probleem als ik maar 1 van de 2 contacten zou aansluiten.

Mijn vermoeden is dat het wel uitmaakt als je gebruik maakt van de HomeMatic app + Access Point. Hierin zijn de stappen om te programmeren vereenvoudigd. Het kan dan dus zijn dat HomeMatic hierbij al heeft bepaald welke output onder welke omstandigheden kan worden benut.

Mocht je maar 1 warmtebron hebben kan het dus geen kwaad om alsnog beide aansluitingen van de WHS2 te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
J-D schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:07:
Omdat de module bij mij niet op een erg toegankelijke plek zit heb ik voor alle zekerheid beide aansluitingen gebruikt (NO-contacten parallel), ondanks dat ik alleen zoneregelaars in het systeem. Later kwam ik er in de CCU achter dat je kon kiezen uit een van de twee contacten, dus was het achteraf geen probleem als ik maar 1 van de 2 contacten zou aansluiten.

Mijn vermoeden is dat het wel uitmaakt als je gebruik maakt van de HomeMatic app + Access Point. Hierin zijn de stappen om te programmeren vereenvoudigd. Het kan dan dus zijn dat HomeMatic hierbij al heeft bepaald welke output onder welke omstandigheden kan worden benut.

Mocht je maar 1 warmtebron hebben kan het dus geen kwaad om alsnog beide aansluitingen van de WHS2 te gebruiken.
Bedankt voor de extra info, ik heb hem vandaag aangesloten en alles werkt.

Wat mij echter wel op valt is dat de vv zoneregeling de actuatoren in de 2 groepen (ik heb een ruimte met 2 leidingen/actuatoren en een ruime met 4 ingesteld in de homematic app) afzonderlijk van elkaar open en dicht gaan. Bijna nooit staan ze in de groep van 4 allemaal open, vaak maar 2. In de groep van 2 soms wel tegelijk maar vaak maar 1 vd 2. Op zich is dat niet zo'n issue maar ik had verwacht dat ze allemaal tegelijk zouden reageren en niet om en om.

Waar ik vandaag wel tegenaan liep is dat de actuatoren blijven open gaan ook ver na het bereiken van de kamertemperatuur. Ik had de kamer ingesteld op 20 graden maar op 20.5 bleven ze om en om nog open gaan. Pas toen ik de temperatuur in de app naar 19.5 gezet heb bleven ze dicht. Gevolg was echter dat de temperatuur nog verder is opgelopen tot 21 graden ivm de (extra) warmte in de vloer.

De vraag om warmte gaat dus te lang door. Ik vraag mij af welk onderdeel dit veroorzaakt. De ketel gaat netjes aan en uit nav vraag van de zonering maar of het de zonering zelf is welke te traag reageert of dat het de thermostaten zijn welke te lang blijven vragen is mij nog onduidelijk. Viel mij overigens ook op dat het heating tekentje op beide thermostaten ook permanent te zien zijn. Ik kan dus op de thermostaten niet zien of er warmte vraag is of niet. In de app kan het gelukkig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-D
  • Niet online

J-D

FreeMen schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:14:
[...]

Wat mij echter wel op valt is dat de vv zoneregeling de actuatoren in de 2 groepen (ik heb een ruimte met 2 leidingen/actuatoren en een ruime met 4 ingesteld in de homematic app) afzonderlijk van elkaar open en dicht gaan. Bijna nooit staan ze in de groep van 4 allemaal open, vaak maar 2. In de groep van 2 soms wel tegelijk maar vaak maar 1 vd 2. Op zich is dat niet zo'n issue maar ik had verwacht dat ze allemaal tegelijk zouden reageren en niet om en om.
Je zou eens kunnen kijken naar de instelling "Heating zone control" van je zoneregelaar. Deze staat standaard op “Load balancing”. Deze instelling kan je eens proberen aan te passen naar "Load collection" om te kijken of dat beter gaat.
Waar ik vandaag wel tegenaan liep is dat de actuatoren blijven open gaan ook ver na het bereiken van de kamertemperatuur. Ik had de kamer ingesteld op 20 graden maar op 20.5 bleven ze om en om nog open gaan. Pas toen ik de temperatuur in de app naar 19.5 gezet heb bleven ze dicht. Gevolg was echter dat de temperatuur nog verder is opgelopen tot 21 graden ivm de (extra) warmte in de vloer. De vraag om warmte gaat dus te lang door. Ik vraag mij af welk onderdeel dit veroorzaakt. De ketel gaat netjes aan en uit nav vraag van de zonering maar of het de zonering zelf is welke te traag reageert of dat het de thermostaten zijn welke te lang blijven vragen is mij nog onduidelijk.
Ik geloof niet dat er nog warmtevraag is van een component maar eerder het systeem die de actuatoren openlaat zodat het water nog kan circuleren, de ketelsturing staat tenslotte uit. Mijn ervaring is dat het qua temperatuur altijd wel iets zal uitschieten boven de ingestelde temperatuur.
Viel mij overigens ook op dat het heating tekentje op beide thermostaten ook permanent te zien zijn. Ik kan dus op de thermostaten niet zien of er warmte vraag is of niet. In de app kan het gelukkig wel.
Dat klopt, die indicator is om aan te geven of het systeem in "verwarmen" modus staat en niet in "koelen". Mocht je deur/raamcontacten gekoppeld hebben dan kan de thermostaat ook laten zien als deze open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
J-D schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:47:
[...]

Je zou eens kunnen kijken naar de instelling "Heating zone control" van je zoneregelaar. Deze staat standaard op “Load balancing”. Deze instelling kan je eens proberen aan te passen naar "Load collection" om te kijken of dat beter gaat.
Ik heb de NL versie van de app. en vroeg mij al af wat het verschil was tussen "lastverdeling" en "lastverzameling". Hij staat op lastverdeling/load balancing wat best wel een het getoonde gedrag kan verklaren. Thanks!
[...]

Ik geloof niet dat er nog warmtevraag is van een component maar eerder het systeem die de actuatoren openlaat zodat het water nog kan circuleren, de ketelsturing staat tenslotte uit. Mijn ervaring is dat het qua temperatuur altijd wel iets zal uitschieten boven de ingestelde temperatuur.
Zodra een actuator open gaat slaat de ketel ook aan, dat kan ik zien in de app. Het is dus niet alleen een kwestie van circuleren. Er wordt (onnodig) extra warmte gevraagd van de ketel. Misschien heeft dit ook te maken met het bovenstaande.
[...]

Dat klopt, die indicator is om aan te geven of het systeem in "verwarmen" modus staat en niet in "koelen". Mocht je deur/raamcontacten gekoppeld hebben dan kan de thermostaat ook laten zien als deze open staan.
Aha, weer wat geleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-D
  • Niet online

J-D

Ah dat is goed vertaald! Ik ben wel benieuwd of het aanpassen ook verschil zal gaat maken in de aansturing naar de actuatoren en de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
[...]

Waar ik vandaag wel tegenaan liep is dat de actuatoren blijven open gaan ook ver na het bereiken van de kamertemperatuur. Ik had de kamer ingesteld op 20 graden maar op 20.5 bleven ze om en om nog open gaan. Pas toen ik de temperatuur in de app naar 19.5 gezet heb bleven ze dicht. Gevolg was echter dat de temperatuur nog verder is opgelopen tot 21 graden ivm de (extra) warmte in de vloer.

De vraag om warmte gaat dus te lang door. Ik vraag mij af welk onderdeel dit veroorzaakt. De ketel gaat netjes aan en uit nav vraag van de zonering maar of het de zonering zelf is welke te traag reageert of dat het de thermostaten zijn welke te lang blijven vragen is mij nog onduidelijk. Viel mij overigens ook op dat het heating tekentje op beide thermostaten ook permanent te zien zijn. Ik kan dus op de thermostaten niet zien of er warmte vraag is of niet. In de app kan het gelukkig wel.
Ik vind het soms ook lastig om te zien waarom iets wel/niet aan staat. Ik heb ook het idee dat als er een update is, of de stroom er vanaf is geweest, hij even 'gereset' moet worden door hem omhoog en omlaag te zetten.

Maar ik heb ook 'Optimale start/stop tijd' aan staan, dan zou hij dus de verlooptijd moeten bepalen, wellicht dat ie dan ook iets langer aan blijft (als hij verwacht dat het buiten koud is oid). Dan gaan de actuatoren volgens mij maar een klein beetje open ipv helemaal en is er denk ik ook minder verbruik vanuit de CV ketel nodig? (Maar wel aan).

Maar soms zou het wel fijn zijn om te kunnen zien wat de logica is. Of uberhaupt wat de percentages van de actuatoren zijn, ipv op de vloerverwarming verdelers kijken of ze wel/niet open staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
Barryvdh schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:58:
[...]

Ik vind het soms ook lastig om te zien waarom iets wel/niet aan staat. Ik heb ook het idee dat als er een update is, of de stroom er vanaf is geweest, hij even 'gereset' moet worden door hem omhoog en omlaag te zetten.

Maar ik heb ook 'Optimale start/stop tijd' aan staan, dan zou hij dus de verlooptijd moeten bepalen, wellicht dat ie dan ook iets langer aan blijft (als hij verwacht dat het buiten koud is oid). Dan gaan de actuatoren volgens mij maar een klein beetje open ipv helemaal en is er denk ik ook minder verbruik vanuit de CV ketel nodig? (Maar wel aan).

Maar soms zou het wel fijn zijn om te kunnen zien wat de logica is. Of uberhaupt wat de percentages van de actuatoren zijn, ipv op de vloerverwarming verdelers kijken of ze wel/niet open staan..
Ik vind het gedrag toch wel erg vreemd. Zie hieronder.

Temp. Van de speelkamer staat al sinds vannacht op 19.5. maar trekt de temp door tot over de 20 graden... De leidingen lopen door de kamer naar de speelkamer dus dat de kamer waar hoger wordt snap ik maar waarom blijft hij toch de speelkamer zo ver verwarmen ondanks dat de speelkamer nooit tot de 19.5 is gezakt? Ketel is ook bijna continu in gebruik nu (@max 55 graden).
Ik zou bijna de standaard temp met een halve tot hele graad lager moeten zetten maar dat kan toch niet meer bedoeling zijn?
Ik wilde juist meer stabiliteit in de temperaturen in beide ruimtes maar dit was niet wat ik voor ogen had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRpNJDwzflBlacI6mBMA0MqsEYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jccrZRwu3vrIzl9V959fcl6m.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVzwWj_ThmvH4EMXSpFUDFBlh-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IercY5ZkZcX7c70A8L0RRkdE.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHSzh_gAgqQ_iD37AKWhKsYs0uw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQuHJpmr6IHZOSmcSag1pnU5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
FreeMen schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:38:
[...]

Ik vind het gedrag toch wel erg vreemd. Zie hieronder.
Dat is inderdaad niet zoals het bij mij is. Bij mij zijn het gewoon aan elkaar gesloten blokken, bij jou lijkt het alsof hij steeds aan/uit schakelt. Weet niet of je instellingen goed staan van de schakel module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
Barryvdh schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:50:
[...]

Dat is inderdaad niet zoals het bij mij is. Bij mij zijn het gewoon aan elkaar gesloten blokken, bij jou lijkt het alsof hij steeds aan/uit schakelt. Weet niet of je instellingen goed staan van de schakel module?
De unit bij de ketel of de verdeler? Zover ik begrepen heb geeft de verdeler aan of er warmte nodig is en reageert de ketel unit daar op. Het is ook telkens dat als de verdeler een groep open zet de ketel aan gaat.

De ketel module heeft verder ook weinig tot geen instel mogelijkheden. Het is of aan of uit afh. Van de warmte behoefte.

Ik zal vandaag eens laten lopen om te zien wat er gebeurt en vanavond de modus aanpassen op de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
Barryvdh schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:58:
[...]

Hoe / waar heb je dit ingesteld? Ik heb alles afgezocht maar kan deze setting niet vinden.

Helaas loopt de temperatuur nog altijd te ver op en blijft de verdeler om warmte vragen tot ongeveer +0.5boven de ingestelde temperatuur. Pas daarna stopt hij maar de warmte loopt dan nog verder op tot +.8, zonde en niet zoals beoogd. Dit is natuurlijk op te vangen door de gewenste temperatuur lager in te stellen alleen zodra hij stopt met verwarmen slaat hij niet eerder aan dan tot het bereiken van de temperatuur.

Als ik hem dus op 20.5 zet loopt hij uiteindelijk op tot ca 21.3 maar slaat dan pas weer aan op 20.5.
Kan hem aanpassen naar 20.0 waarmee hij oploopt tot 20.8 maar dan loopt hij dus ook weer terug naar de 20.0 wat weer net te koud is. De delta in temperatuur is nu eigenlijk te hoog maar ik weet niet goed wat ik nu moet doen om dit op te lossen. Hopelijk helpt de instelling Optimale start/stop tijd als ik weet waar ik hem kan vinden :?

Aanvullend, ik zie ook dat de temperatuur registratie in de app vaak 1 tot 2 uur of zelfs langer niet update en pas als ik zelf de temperatuur verander deze wordt geupdate met soms enorme temperatuur sprongen tot gevolg. Ik vraag mij af of de thermostaten in die tussentijd wel de temperatuur doorgeven aan de verdeler :?

[ Voor 10% gewijzigd door FreeMen op 07-11-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
FreeMen schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:40:
[...]

Hoe / waar heb je dit ingesteld? Ik heb alles afgezocht maar kan deze setting niet vinden.
In de app:
Meer -> Binnenklimaatconfiguratie -> Optimale start/stop-functie

Je zou ook kunnen kijken bij Ruimteconfiguratie en dan checken of Verwarmingssysteem op 1 (standaard) staat, ipv lage energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
Barryvdh schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:43:
[...]

In de app:
Meer -> Binnenklimaatconfiguratie -> Optimale start/stop-functie

Je zou ook kunnen kijken bij Ruimteconfiguratie en dan checken of Verwarmingssysteem op 1 (standaard) staat, ipv lage energie?
Thanks, dat ik daar overheen gekeken heb 8)7 . Vraag me wel af of dit gaat helpen of dat dit enkel de issue in de tijd verplaatst.

Beide ruimtes staan op verwarmingssysteem 1, dat is het dus helaas niet. Ik vraag mij af of misschien optie 2 "lage energie" beter zou kunnen werken. Het is een nieuwbouwhuis welke zijn warmte goed vast houdt en ik heb de ketel op 50 graden staan (hoger dan knijpt de thermostaat bij de verdeler constant omdat de groepen altijd maar gedeeltelijk open staan waarbij hij zijn heet water dus niet voldoende kwijt kan zonder dat deze in de verdeler flink op loopt). Ga die setting ook nog maar eens proberen.

Ik heb daarnaast gisteravond ook 2 andere thermostaten besteld. Ik zie namelijk dat de communicatie frequentie erg wisselvallig is en ook de temperatuur springt soms in 10 min met wel 0.3 graden omhoog of omlaag wat mogelijk een effect heeft op de werking van verdeler. Ik heb nu 2x de HmIP-eTRV-B (basic versie met drukknoppen) en daarvoor is geen enkele firmware update geweest lijkt het.
Er is nu 2x HmIP-WTH-1 onderweg (verie met stelwieltje) en daarvoor zijn diverse firmware updates geweest het afgelopen jaar. Hopelijk brengt dat ook nog wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 15:26
FreeMen schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:58:
[...]

Thanks, dat ik daar overheen gekeken heb 8)7 . Vraag me wel af of dit gaat helpen of dat dit enkel de issue in de tijd verplaatst.

Beide ruimtes staan op verwarmingssysteem 1, dat is het dus helaas niet. Ik vraag mij af of misschien optie 2 "lage energie" beter zou kunnen werken. Het is een nieuwbouwhuis welke zijn warmte goed vast houdt en ik heb de ketel op 50 graden staan (hoger dan knijpt de thermostaat bij de verdeler constant omdat de groepen altijd maar gedeeltelijk open staan waarbij hij zijn heet water dus niet voldoende kwijt kan zonder dat deze in de verdeler flink op loopt). Ga die setting ook nog maar eens proberen.

Ik heb daarnaast gisteravond ook 2 andere thermostaten besteld. Ik zie namelijk dat de communicatie frequentie erg wisselvallig is en ook de temperatuur springt soms in 10 min met wel 0.3 graden omhoog of omlaag wat mogelijk een effect heeft op de werking van verdeler. Ik heb nu 2x de HmIP-eTRV-B (basic versie met drukknoppen) en daarvoor is geen enkele firmware update geweest lijkt het.
Er is nu 2x HmIP-WTH-1 onderweg (verie met stelwieltje) en daarvoor zijn diverse firmware updates geweest het afgelopen jaar. Hopelijk brengt dat ook nog wat.
Misschien heb je wat aan deze informatie:

Groepen als één geheel of in gedeelten aansturen

• Druk in het startscherm van de Homematic IP app rechtsonder op “Meer”.
  • Druk op “Apparatenoverzicht”.
  • Druk op “Vloerverwarmingsactor – x-voudig”.
  • Druk op “Aansturing verwarmingszones”.
  • Kies “Lastverzameling” (optie 2) als alle kanalen en dus groepen in een ruimte (bijvoorbeeld 3 kanalen met 5 thermische motoren) allen samen als één geheel aangestuurd moeten worden.
  • Kies “Lastverdeling” (optie 1) als kanalen afzonderlijk van elkaar aangestuurd mogen worden, om warmtetoevoer naar de rest van de woning beschikbaar te houden.
  • Druk na het maken van de keuze op bevestigen.
  • Druk linksboven op vorige en nogmaals op vorige.
  • Druk linksonder op “Home” om weer in het startscherm te komen.

Type regeling per ruimte aanpassen

Let op: Pas deze instelling niet direct aan, maar laat deze instelling minimaal 2 weken
na ingebruikname van het systeem op de standaardinstelling (1) staan. Werkt de
vloerverwarming niet naar verwachting? Pas dan onderstaande instructies toe.
  • Druk op “Binnenklimaatconfiguratie”.
  • Druk op “Ruimteconfiguratie”.
  • Druk op de gewenste te wijzigen ruimte.
  • Druk op “Verwarmingssysteem”.
  • Optie 1 (standaard) regelt in cycli van een kwartier (4x per uur). Kies deze optie voor goed functionerende vloerverwarmingssystemen met voldoende capaciteit, gevoed door CV-ketel.
  • Optie 2 regelt in cycli van 20 minuten (3x per uur). Kies deze optie als het een vloerverwarmingssysteem met lage aanvoertemperatuur betreft, of als de warmteafgifte van de vloerverwarming in de ruimte, gevoed door een CV-ketel, te hoog is en de ruimte te warm wordt (overcapaciteit).
  • Optie 5 regelt in cycli van 20 minuten (3x per uur). Kies deze optie als de warmteafgifte van de vloerverwarming te weinig is en de ruimte niet warm genoeg wordt (ondercapaciteit).
  • Optie 3 en 4 zijn voor vloerverwarmingssystemen niet van toepassing.
  • Druk linksboven op vorige en nogmaals op vorige om in het startscherm te komen.
Bij aanschaf van mijn Homematic IP systeem (december 2022) heeft het bedrijf waar ik het van kocht mij onwijs handige PDF's gegeven, volledig gedocumenteerd om het zelf te kunnen installeren. Misschien dat je er wat aan hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door CryptoCake op 11-11-2023 15:15 . Reden: Post beter leesbaar gemaakt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-D
  • Niet online

J-D

@Barryvdh en @CryptoCake,
Handige tips! Mijn aan/uit patroon is vergelijkbaar met wat @FreeMen aangeeft. Daar heb ik op zich geen probleem mee, het comfort is tenslotte goed. Wil alleen eens kijken of het efficiënter kan. Zoals te lezen onder “Type regeling per ruimte aanpassen” lijkt optie twee beter aan te sluiten bij mijn installatie. Ik ga eens zoeken in de CCU waar deze opties zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
@CryptoCake , bedankt is helpt inderdaad om de verschillende functies te begrijpen.

Inmiddels lijkt het erop dat het systeem aan het leren is. Nog altijd blijft hij tot ca +0.5 verwarmen boven de ingestelde temperatuur maar schiet niet meer door. Vermoedelijk doet het systeem dit om de temperatuur tussen de ingestelde temperatuur en ingestelde temperatuur + 0.5 te blijven.

Ik kwam overigens ook achter dat 1 vd actuatoren er scheef zat geklikt waardoor deze dus altijd half open heeft gestaan en daarmee altijd mee verwarmde. Dit schopte de regeling uiteraard ook in de war.

Ik wacht het nu een paar dagen af hoe het zich verder ontwikkeld maar er zit nu wel al meer balans in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
CryptoCake schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:00:
[...]

Misschien heb je wat aan deze informatie:

Groepen als één geheel of in gedeelten aansturen

• Druk op “Apparatenoverzicht”.
  • Druk op “Vloerverwarmingsactor – x-voudig”.
  • Druk op “Aansturing verwarmingszones”.
  • Kies “Lastverzameling” (optie 2) als alle kanalen en dus groepen in een ruimte (bijvoorbeeld 3 kanalen met 5 thermische motoren) allen samen als één geheel aangestuurd moeten worden.
  • Kies “Lastverdeling” (optie 1) als kanalen afzonderlijk van elkaar aangestuurd mogen worden, om warmtetoevoer naar de rest van de woning beschikbaar te houden.
  • Druk linksboven op vorige en nogmaals op vorige.
  • Druk linksonder op “Home” om weer in het startscherm te komen.

Type regeling per ruimte aanpassen

Let op: Pas deze instelling niet direct aan, maar laat deze instelling minimaal 2 weken
na ingebruikname van het systeem op de standaardinstelling (1) staan. Werkt de
vloerverwarming niet naar verwachting? Pas dan onderstaande instructies toe.
  • Druk op “Binnenklimaatconfiguratie”.
  • Druk op “Ruimteconfiguratie”.
  • Druk op de gewenste te wijzigen ruimte.
  • Druk op “Verwarmingssysteem”.
  • Optie 1 (standaard) regelt in cycli van een kwartier (4x per uur). Kies deze optie voor goed functionerende vloerverwarmingssystemen met voldoende capaciteit, gevoed door CV-ketel.
  • Optie 2 regelt in cycli van 20 minuten (3x per uur). Kies deze optie als het een vloerverwarmingssysteem met lage aanvoertemperatuur betreft, of als de warmteafgifte van de vloerverwarming in de ruimte, gevoed door een CV-ketel, te hoog is en de ruimte te warm wordt (overcapaciteit).
  • Optie 5 regelt in cycli van 20 minuten (3x per uur). Kies deze optie als de warmteafgifte van de vloerverwarming te weinig is en de ruimte niet warm genoeg wordt (ondercapaciteit).
  • Optie 3 en 4 zijn voor vloerverwarmingssystemen niet van toepassing.
  • Druk linksboven op vorige en nogmaals op vorige om in het startscherm te komen.
Bij aanschaf van mijn Homematic IP systeem (december 2022) heeft het bedrijf waar ik het van kocht mij onwijs handige PDF's gegeven, volledig gedocumenteerd om het zelf te kunnen installeren. Misschien dat je er wat aan hebt?
Bij mij zijn de opties wel anders overigens. Ik heb alleen Type 1 en 2 bij binnenhuis configuratie, en bij de verdeler alleen een Compensatie laste verdeling aan/uit. Wellicht omdat ik (nog) geen koeling heb, of andere zoneregelaar (HmIP-FALMOT-C12)

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08:55
Leuk topic! Ik ben zelf ook bezig met het aansluiten van Homematic IP.
Alle onderdelen zijn binnen, en ik maak gebruik van de FALMOT-C12. Bij mij hangt deze regelaar naast de verdeler, daardoor zijn de kabels van de stappenmotoren te kort.

Deze moeten dus verlengd. Iemand hier ervaring mee? Ik ben er inmiddels achter dat dit RJ9 / RJ10 aansluitingen zijn. RJ11 is te groot.

De verdeler van de vloerverwarming heeft 16 groepen, de FALMOT-C12 beschikt maar over 12 kanalen.
zou het mogelijk zijn om een splitter te gebruiken zodat je meerdere groepen (max 2) op 1 kanaal kan aansturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIzN2eVhM3tE3KuMQoQRcDn6e3A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YyE2miq32y50Xs0q5dzaOD8I.jpg?f=user_large

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
J-D schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:32:
Het klopt dat de CCU2 (en CCU 3) geen officiële app hebben voor gebruik op je smartphone. Gezien de webinterface van de CCU niet lekker werkt voor mobiel gebruik begrijp ik dit volledig. Zoals ik eerder al heb vermeld, raad ik de @home app voor iOS aan. Met deze app kun je in ieder geval verschillende componenten bedienen, op voorwaarde dat je ze wel eerst goed hebt geprogrammeerd via de webinterface van de CCU.

Zoals @FreeMen aangeeft, kun je de CCU en de Access Point niet gelijktijdig gebruiken. Als je momenteel de Access Point gebruikt, kun je de app van HomeMatic IP zelf gebruiken. Hoe dit verder werkt kan ik je helaas niet verder bij helpen.

Om de aansturing verder te benutten, heb ik in de CCU een directe verbinding geprogrammeerd. Dit kan worden gedaan in het menu "Programs and connections" > "Direct device connections". Vervolgens kun je onderaan de pagina een nieuwe verbinding toevoegen. In de eerste stap heb ik het "Heat demand channel boiler" kanaal (ch 7) geselecteerd van mijn zoneregelaar. In de tweede stap heb ik het eerste "Switch actuator" kanaal (ch 3) gekozen van de WTH2.

Heb je toevallig ergens een goede handleiding hoe je overstapt van HomematicCloud naar CCU3? Of iemand anders ervaring mee? HomeAssistant integratie zorgt nu soms voor meldingen van teveel verkeer, wil voorkomen dat ze mijn IP blokkeren..

Ik heb een CCU3 liggen al. Volgende stap is https://raspberrymatic.de installeren, maar de vorige keer vond ik het een beetje onduidelijk hoe je de logica instelt voor vloerverwarming actuatoren en de meeste informatie die ik kon vinden was in het duits..

• Barryvdh
Zie ook dit issue; https://github.com/home-assistant/core/issues/104783

Meer mensen last van, of gebruikt niemand HomematicIP Cloud met HomeAssistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-D
  • Niet online

J-D

@Barryvdh
Volgens mij ontkom je er niet aan om alle apparaten te pairen aan je CCU3. Aangezien je het plan hebt om RaspberryMatic te installeren op je CCU3 zou ik daar als eerst mee beginnen. Dat is zo simpel als de .tgz te downloaden van hij GitHub pagina.

Dat is op dit moment het volgende bestand:
CCU3, ELV-Charly, RaspberryPi3 Model B+, RaspberryPi3 Model B, RaspberryPi3 Model A+, RaspberryPi Compute Module 3, RaspberryPi Compute Module 3 lite, RaspberryPi Zero 2 W – (installation):
📦 RaspberryMatic-3.73.9.20231130-rpi3.zip
SHA256: 768e86bcaa3e2ef717ac7ba2603d2a7a5f2791a85d1ba563eca26412865f1a74
📦 RaspberryMatic-3.73.9.20231130-ccu3.tgz (only for initial CCU3 Firmware -> RaspberryMatic Upgrade)
SHA256: 448d7156863ef48a59c0543d5f079b6052080a5ec1a5ef97335587757135fe5f
Die is er speciaal om de originele software te updaten/upgraden naar RaspberryMatic. Deze kan je in de webinterface (Settings > Control panel > CCU Maintenance > dan boven aan de pagina) van je originele CCU3 inladen als update. Heb geduld, het hele proces kan zomaar een half uurtje duren meen ik.

Als je dit hebt gedaan, en succesvol hebt doorgelopen, kan je voor alle toekomstige updates het .zip bestand gebruiken van hun GitHub pagina.

Daarna zou ik ‘m voor alle zekerheid nog een keertje resetten via Settings > Control panel > Security > Perform system reset. Dan begin je met een schone lei. Overigens kan je in dit menu ook nog eerst een backup maken, voor wat het waard is.

Wat betreft de migratie van Homematic Cloud naar een CCU
Ik schrijf dit nu zo even via mijn mobiel uit mijn hoofd op, als ik binnenkort tijd heb zal ik het even controleren met mijn instellingen in de CCU. Belangrijk detail: ik weet niet of je de HomeMatic IP componenten eerst moet resetten voor je verder kan gaan, of dat dat helemaal niet nodig is.

Destijds ben ik met een nieuwe installatie als volgt gestart:

Eerst onder Settings > Rooms de benodigde kamers aangemaakt. De knoppen om iets toe te voegen zitten overigens aan de onderkant van de pagina verstopt. Soms duidelijk, zoals Add, maar soms ook verstopt onder een andere knop, zoals Edit.

Daarna had ik de componenten gekoppeld middels de knop “Teach-In Device”, rechts boven aan elke pagina. Als je dat goed doet komen de apparaten in het menu Settings > Device Inbox te staan. Vanuit dat scherm kan je ze een naam geven en toekennen aan de juiste kamer, die je eerder hebt aangemaakt.

Om te gaan heb je op zijn minst een zoneregelaar, een multi i/o box, en een thermostaat nodig.

Als je zo de apparaten hebt gekoppeld kan je naar Programs and Connections > Direct Device Connections gaan. Hier kan je bijvoorbeeld een thermostaat aan een zone van je zonderegelaar koppelen zodat de warmtevraag doorgegeven kan worden aan je ventiel/klep van de betreffende zone.

Ik kan het je nu niet gedetailleerd omschrijven (het volgende mist nog een aantal details) maar:
  • Klik op ADD Connection onderaan de pagina
  • Kies dan als eerste je thermostaat, en daarna de betreffende zone. Kijk hierbij goed naar de details van de apparaten, de channels.
Herhaal deze stappen naar wens.

In dit zelfde menu moet je ook nog een keer de zoneregelaar(s) koppelen aan je multi i/o box, zodat de warmtevraag doorgegeven kan worden aan je CV ketel of warmtepomp. Klik dan ook op Add Connection onderaan de pagina en kies nu als eerste je zoneregelaar en daarna de juiste output van de multi i/o box.

Deze stappen moeten voldoende zijn om via de thermostaat een warmtevraag te genereren, waarna de zoneregelaar het juiste ventiel aanstuurt en aangeeft aan de multi i/o box dat er een warmte vraag is. De multi i/o box zal dan de output (aan/uit contact) voor de CV ketel aansturen zodat er ook gestookt gaat worden.

Voor component specifieke instellingen (zoals klokthermostaat schema, min en max setpoint) kan je vinden onder Settings > Devices en dan op de knop “Set” achter het betreffende apparaat klikken. Dan krijg je alle instellingen te zien die in het apparaat ingesteld kunnen worden.

Hopelijk kan je hiermee een eind komen. Als je eenmaal de juiste menu’s en knoppen weet te vinden spreekt het toch redelijk voor zich.

En uiteindelijk kan je voor Home Assistant het beste het custom component gebruiken van danielperna84:
https://github.com/danielperna84/custom_homematic

Deze werkt aanzienlijk beter dan de standaard integratie van Home Assistant en wordt ook goed onderhouden. Je kan deze ook via HACS installeren als je zoekt op “Homematic(IP) Local”

[ Voor 3% gewijzigd door J-D op 08-12-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gino Verhulst
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-12-2023
Na veel onderzoek uiteindelijk voor HomeMatic gekozen om vloerverwarming en wandverwarming aan te sturen
- HmIP-FALMOT-C12 ( zoneregelaar )
- Homematic Smart Home Central CCU3
- HmIP-HAP ( Access Point )
- HmIP-VDMOT ( motoren )
- HmIP-WTH-1 ( thermostaten )

Bediening via de App - veel zin in custom apps heb ik momenteel niet echt ( gezien de ervaringen met support die hier gedeeld worden bij problemen )

Vooraleer ik hier aan de installatie begin :
Al veel gezocht en gelezen, maar gezien alle ervaringen hier, toch een paar vragen van een newbie :

1/ Heb ik de CCU3 nodig in combinatie met een Access Point ?

ik lees hier en daar dat die 2 niet samenwerken - toch wordt er toch op een aantal plaatsen aangehaald dat je
beiden nodig hebt.
Heb ik met de Access Point genoeg ? Ook rekening houdend met punt 2/

2/ Warmtepompmodule

Binnen afzienbare tijd wordt hier ook de mazoutketel vervangen door een warmtepomp.
Deze zou ik dan ook willen aansturen met de thermostaten van HomeMatic via de warmtepompmodule.
- HmIP-MIOB

Is er iemand hier die misschien schema's heeft mbt aansluiting die ik eventueel met mijn installateur kan bekijken ?
Ben er niet zeker van dat mijn installateur aan de handleidingen van Homematic genoeg gaat hebben.

De Homematic Ip zoneregeling krijg ik zelf wel in orde - de sturing van de warmtepomp daarentegen, daarvoor ben ik technisch niet onderlged genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-D
  • Niet online

J-D

Gino Verhulst schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:58:

Bediening via de App - veel zin in custom apps heb ik momenteel niet echt ( gezien de ervaringen met support die hier gedeeld worden bij problemen )

1/ Heb ik de CCU3 nodig in combinatie met een Access Point ?
Nee, je gebruikt de CCU3 of de AP als centrale hub van je systeem.

Aangezien je geen zin in custom apps hebt kom je uit bij de “kant en klare” AP. Die werkt middels de HomeMatic cloud en hun eigen app. Kanttekening is dat deze niet lekker te integreren is in bijvoorbeeld Home Assistant. Mocht je dat bijvoorbeeld wel gebruiken dan zal mijn advies zijn om met de CCU3 (al dan niet in combinatie met de RaspberryMatic software) aan de slag te gaan.
Kijk eens bij mijn eerdere post: J-D in "Ervaring HomeMatic"

Hier staat een aansluitschema in gelinkt. Dit is alleen wel voor de WHS2 module, niet de MIOB. Het verschil van de twee zit voornamelijk in de aantal inputs en outputs die er beschikbaar zijn.

Houdt er wel rekening mee dat beide modules alleen een “aan/uit” sturing kunnen voorzien. Geen opentherm of andere protocollen. Qua aansturing kan je dan het beste overleggen met je installateur, hiermee kan je bepalen of je de een of de andere module koopt.

Overigens kan je hier het grote boze handboek van Homematic IP raadplegen:
https://homematic-ip.com/...atic-ip-user-guide-en.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Hendrik85 De kabels tussen de FALMOT en de VDMOT kan je vrij probleemloos verlengen. Via VMDOTs zijn simpele DC motoren.

Twee VDMOTs aan één FALMOT uitgang; geen idee of dat werkt. Zou me niet verbazen als dat problemen geeft. De FALMOT kalibreert de motoren als hij wordt ingeschakeld. De ventielen worden dan één voor één helemaal open en dicht gestuurd. Ik gok dat dit werkt door middel van back-EMF en dat werkt niet echt lekker als er twee motoren aan één uitgang zitten.

Ik heb hier nog drie HmIPW-FALMOT-C12 units over :) Misschien handig om een extra unit te gebruiken? Neem ook aan dat je niet 1 verdeler hebt met 16 groepen? Dan kan je per verdeler een FALMOT plaatsen.

Kwam afgelopen weekend deze projecten tegen:
https://github.com/nliaudat/esp32_8ch_motor_shield/
https://github.com/Lenti84/VdMot_Controller
https://github.com/deklaus/OpenValveControl

Met die projecten heb je geen FALMOT nodig maar kan je wel VDMOT motoren gebruiken. Werkt goed met een systeem als Home Assistant oid maar je integratie met HomeMatic ben je kwijt. Ik heb hier helemaal niets van HomeMatic en het lijkt nog steeds niet mogelijk te zijn om de FALMOT via een API aan te sturen. Erg jammer ;( Daarom dus maar over naar een alternatief.

Als iemand dus interesse heeft in een paar FALMOTs en een HmIPW-DRAP dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-05 01:23
@J-D vraagje die whsh2, zou ik die ook kunnen gebruiken om een electrische verwarmings element van een badkamer radiator aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08:55
bartvb schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:08:
@Hendrik85 De kabels tussen de FALMOT en de VDMOT kan je vrij probleemloos verlengen. Via VMDOTs zijn simpele DC motoren.

Twee VDMOTs aan één FALMOT uitgang; geen idee of dat werkt. Zou me niet verbazen als dat problemen geeft. De FALMOT kalibreert de motoren als hij wordt ingeschakeld. De ventielen worden dan één voor één helemaal open en dicht gestuurd. Ik gok dat dit werkt door middel van back-EMF en dat werkt niet echt lekker als er twee motoren aan één uitgang zitten.
Dank voor je reactie! Ik heb het maar gewoon geprobeerd en... het werkt! De 2 motoren gaan beide open en dicht. Weliswaar iets langzamer, maar dat komt (lijkt me) omdat de spanning ook verdeeld wordt over 2 motoren. Het is ook niet zo, dat de kalibratie stopt als 1 van de 2 z'n maximale stand heeft bereikt.

Ik heb nu dus 16 groepen (ja, wel echt van 1 verdeler ;)) op een 12 kanaals zoneregelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
vraagje iemand ervaringen met schakelaktor 2f aansluiten ?

ik heb vanmiddag getracht het te fixen hoorde weleen klik, maar cv bleef uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDepp
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-03-2024
bartvb schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:08:

Ik heb hier nog drie HmIPW-FALMOT-C12 units over :) Misschien handig om een extra unit te gebruiken? Neem ook aan dat je niet 1 verdeler hebt met 16 groepen? Dan kan je per verdeler een FALMOT plaatsen.

Kwam afgelopen weekend deze projecten tegen:
https://github.com/nliaudat/esp32_8ch_motor_shield/
https://github.com/Lenti84/VdMot_Controller
https://github.com/deklaus/OpenValveControl

Met die projecten heb je geen FALMOT nodig maar kan je wel VDMOT motoren gebruiken. Werkt goed met een systeem als Home Assistant oid maar je integratie met HomeMatic ben je kwijt. Ik heb hier helemaal niets van HomeMatic en het lijkt nog steeds niet mogelijk te zijn om de FALMOT via een API aan te sturen. Erg jammer ;( Daarom dus maar over naar een alternatief.

Als iemand dus interesse heeft in een paar FALMOTs en een HmIPW-DRAP dan hoor ik het graag :)
Mocht je dr nog eentje hebben, ik heb wel interesse! Verder zijn die open source projecten absoluut interessant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Hebben jullie ook ervaring met wel/geen buffervat voor vloerverwarming?

Ik lees dat je met vloerverwarming geen buffervat nodig hebt, als de groepen open staan. Maar als je naregeling hebt (dus Homematic) dan eigenlijk weer wel.

Alternatief is om de woonkamer/keuken altijd open te zetten, en slaapkamers na te regelen, maar weet niet of ik dan de logica van Homematic door de war gooi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Ik zie ook wel eens master/slave voorbij komen, waarbij je dan met 1 thermostaat de grootste ruimte bedient, terwijl je de andere ruimtes alleen 'naregelt', dus afknijpt, maar geen warmtevraag stuurt.
Maar je kan niet aangeven dat hij alleen warmtevraag stuurt voor bepaalde ruimtes, maar wel de groepen open/dichtzet bij anderen toch?
(Dan zou je bijna een losse thermostaat gebruiken en Homematic geen warmtevraag laten doen, maar dat is ook beetje overdreven wellicht)

[ Voor 16% gewijzigd door Barryvdh op 22-01-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Heeft iemand hier een idee waar je de firmware voor de HomeMatic apparaten kan vinden?

Normaal wordt dat transparant door de CCU geregeld, maar ik wil die firmware kunnen bekijken. Wordt me niet duidelijk waar de bestanden vandaan komen. Gaat specifiek over een HmIPW-FALMOT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Heeft iemand ervaring met een ccu3 of ccu2?
ik ben opzoek naar de mogenlijkheid om groepen van de vloerverwarming te laten bewegen.
tussen 10% open en 100% i.p.v 0% en 100%

Is dat mogenlijk voordat ik 170 euro over de balk jaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank12345
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 26-07-2024
Hallo,

Ik zit met het vervelend probleem dat onze slaapkamers te warm zijn. Temperatuur is er steeds tussen 23 en 26 graden. In onze nieuwbouw woning met warmtepomp verwarmen/koelen, hebben we ook de Homematic eQ-3 HmIP-WTH-1 in alle kamers op de bovenverdieping laten plaatsen. We hebben zowel op het gelijkvloers als de bovenverdieping vloerverwarming. Ondanks dat de temperatuur staat ingesteld op de Homematic op 15 graden, blijft het boven de 23 graden.

De installateur stelde voor om de de thermostaat op de gelijkvloers in te stellen op koelen. Deze staat nu al enkele weken ingesteld op 19 graden en vloer voelt koud aan, ook daar blijft het rond de 22 graden. Echter de vloer boven voelt niet echt koud aan.

Het is echt geen slapen meer zo, weet iemand wat het probleem hiervan kan zijn?

Alvast bedankt, Franky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:14
michielsweb schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 06:56:
Heeft iemand ervaring met een ccu3 of ccu2?
ik ben opzoek naar de mogenlijkheid om groepen van de vloerverwarming te laten bewegen.
tussen 10% open en 100% i.p.v 0% en 100%

Is dat mogenlijk voordat ik 170 euro over de balk jaag?
Ik ben over aan het gaan naar raspberrymatiq.
Kun je ook nog naar kijken voordat je die euro's uitgeeft.
Maar ik weet natuurlijk niet of je al iets van domotica of raspberry's hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Frank12345 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:04:
Hallo,

Ik zit met het vervelend probleem dat onze slaapkamers te warm zijn. Temperatuur is er steeds tussen 23 en 26 graden. In onze nieuwbouw woning met warmtepomp verwarmen/koelen, hebben we ook de Homematic eQ-3 HmIP-WTH-1 in alle kamers op de bovenverdieping laten plaatsen. We hebben zowel op het gelijkvloers als de bovenverdieping vloerverwarming. Ondanks dat de temperatuur staat ingesteld op de Homematic op 15 graden, blijft het boven de 23 graden.

De installateur stelde voor om de de thermostaat op de gelijkvloers in te stellen op koelen. Deze staat nu al enkele weken ingesteld op 19 graden en vloer voelt koud aan, ook daar blijft het rond de 22 graden. Echter de vloer boven voelt niet echt koud aan.

Alvast bedankt, Franky.
Wat gebruik je als toegangspunt? De cloud (accespoint) oplossing of een ccu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
jwbokx schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 14:14:
[...]

Ik ben over aan het gaan naar raspberrymatiq.
Kun je ook nog naar kijken voordat je die euro's uitgeeft.
Maar ik weet natuurlijk niet of je al iets van domotica of raspberry's hebt?
klinkt best goed. maar heb ik dan nog geen ccu2 nodig om raspberry te koppelen ? laat me aub weten wat daar voor nodig is

m.v.g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
michielsweb schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:01:
[...]

klinkt best goed. maar heb ik dan nog geen ccu2 nodig om raspberry te koppelen ? laat me aub weten wat daar voor nodig is

m.v.g
Volgens mij kan dat ook via https://raspberrymatic.de op andere hardware.
Frank12345 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:04:
Hallo,

Alvast bedankt, Franky.
Heb je wel heel je systeem op koelen staan? Dat alle thermostaten op koelprofiel staan?

Sowieso zal warmtepomp niet echt significant koelen he. Ik heb het nu ook tijdje aanstaan, maar niet het idee dat je het echt merkt (iig niet zoals een airco).

Is er wel flow? Als hij koelt zou je vloerverwarming verdeler open moeten staan en zou je moeten zien dat hij flow heeft. En dat de watertemperatuur lager is.

[ Voor 5% gewijzigd door Barryvdh op 27-07-2024 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwbokx
Naast eerder genoemde site is ook hier https://homematic-forum.de/ veel te vinden.
Wel veelal duits, maar ja daar komt het vandaan.
Maar ze zijn behulpzaam, en met https://www.deepl.com/ kan ik aardig uit de voeten als je duits niet helemaal je ding is... Zeker met technische termen..

Met raspberrymatic heb je geen ccu nodig. Het is vervanger. ccu2 is trouwens erg oud, nu is er de ccu3.
De raspberrymatic gebruikt de firmware van de ccu3 die zover ik weet intern een raspberry heeft..
Het kan op veel platformen gebruikt worden. Ik weet niet of je verder iets met domotica doet?
Ik ben ook met homeassistant bezig. Daar is ook een addin van raspberrymatic van, maar ik draai het liever apart.
Ik gebruik een HP T62 systeem, op marktplaats veel en goedkoop te vinden. Soms zelfs al met homeassistant er al op. Ik draai nu onder proxmox een homeassistant en een raspberrymatic apart. Ze zijn dan toch simpel te koppelen, en als de 1 down moet/gaat blijft de ander gewoon draaien.

1 van de dingen met een raspberry is dat het standaard met een sd kaart werkt. Daar zijn de schrijfacties wat beperkter van, dus moet af en toe vervangen worden. Een thinclient zoals de hp heeft een ssd schijf, die gaan langer mee. En ze zijn tot meer in staat natuurlijk terwijl stroom verbruik laag blijft.

Als je het niet kent allemaal, voor de dingen die ik gedaan heb zijn uitvoerige installatie handleidingen te vinden. Het ging bij mij bovenverwachting makkelijk. Homeassistant is simpeler dan ccu3/rapsberrymatic.
Dus laat de standaard sturing in de laatste en de meer aangepaste situaties in homeassistant..

En vragen kan ook hier altijd natuurlijk, dan is het in ieder geval nederlands....

Aah nog een belangrijk ding wel als niet de ccu2/3 gebruikt: je hebt een "funkmodule" nodig!
Zou ik helemaal vergeten... Zijn een paar versies van afhankelijk of je raspbery of thinclient gebruikt.
Die is nodig om de homematicip dingen te benaderen. Dat is een aparte frequentie en methode die niet vergelijkbaar is met zigbee of matter of wat dan ook!

[ Voor 9% gewijzigd door jwbokx op 28-07-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Too much info :*)
of gewoon op vakantie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:35
jwbokx schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:19:
Too much info :*)
of gewoon op vakantie...
Nee, hoor - sommigen lezen gewoon mee. Ik weet nog niet zo net of Homematic wel de oplossing is. Lijkt mij een tamelijk "closed" system. Overwoog het voor (20) VV actuators, aan te sturen via Home Assistant oid en kom toch hier en daar wel wat strijdige kwaliteits/koppel opmerkingen tegen.

Enneh, over Raspi met SD kaart: Zou ik niet/nooit meer doen. Neem in plaats daarvan een SSD, eventueel een 128GB of 256GB in een extern doosje. Ben je voor een paar tientjes klaar en heb je een serieuze controller en een langere levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Ik heb voor mijn HA een HP T620 via markplaats gekocht voor €50.
Later nog extra ssd en geheugen (€8) ingezet...
Draait nu proxmox met HA, Raspberrymatic, Emby, testen met firefly en actual budget.
En dat gaat prima, zonder teveel stroom te gebruiken.
Vanwege van homematic IP naar raspberrymatic een dongle gekocht en een kennis heeft de 2 connectors erop gesoldeerd...

Er komt wel steeds meer van EQ3 op homematic gebeuren, maar is inderdaad wel een closed systeem op zich.
Al zijn er op het Duitse forum wel veel die van alles en nog wat aan de ccu koppelen.
Maar gebruik van homematic ip alleen de verwarming spullen.
En nu met de rapsberrymatic (of ccu) ook directe koppeling met HA.
Dus standaard dingen in de ccu, de lastigere dingen kan in HA automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Voor de mensen die een HA op een HPT730 thin client willen:

https://link.marktplaats.nl/m2155177079

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esox-oc
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

esox-oc

atec

FreeMen schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:47:
@CryptoCake , bedankt is helpt inderdaad om de verschillende functies te begrijpen.

Inmiddels lijkt het erop dat het systeem aan het leren is. Nog altijd blijft hij tot ca +0.5 verwarmen boven de ingestelde temperatuur maar schiet niet meer door. Vermoedelijk doet het systeem dit om de temperatuur tussen de ingestelde temperatuur en ingestelde temperatuur + 0.5 te blijven.

Ik kwam overigens ook achter dat 1 vd actuatoren er scheef zat geklikt waardoor deze dus altijd half open heeft gestaan en daarmee altijd mee verwarmde. Dit schopte de regeling uiteraard ook in de war.

Ik wacht het nu een paar dagen af hoe het zich verder ontwikkeld maar er zit nu wel al meer balans in.
Werkt het systeem inmiddels naar behoren bij jou?

Ik heb inmiddels anderhalve maand een HomeMatic IP systeem draaien met 5 radiotorkranen verdeelt over 1 woonkamer en 3 slaapkamers met het accespoint en de WHS2 module. Maar ik vind de regeling verre van optimaal. Wat ik ervaar;

WHS2 blijft ingeschakeld zonder warmtevraag. Gevolg is dat de CV ketel regelmatig opstookt en dan weer afslaat omdat die zn warmte niet kwijt kan. De radiatorkranen zijn dan ook ook dichtgestuurd. Ook valt de ketel regelmatig in storing hierdoor, omdat de druk tussen aanvoer en retour te hoog wordt.

Pas als de thermostaat iets van een volle graad boven de ingestelde temperatuur registreert, dan slaat die af. Helaas zie ik weinig opties in de app om hier zelf iets in de regeling aan te passen.

Om heel eerlijk te zijn regelde mijn 'oldskool' Toon met openTherm een stuk netter dan dit spul 8)7

http://specs.tweak.to/10443

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Ik heb het homatic-ip al heel wat jaren draaien.
Eerst ook met een accespoint en dus en cloud verbinding.
Nu sinds iets meer dan een jaar helemaal lokaal.
Dan heb je wel meer zicht op wat er gebeurt.
Maar wat je verteld niet echter gehad.
Wel op het laatst dat die 's nachts aan ging.
Kennelijk iets veranderd in de cloud sturing.

Kun je wat meer vertellen hoe je alles ingesteld heb?
Vaste programma's?
Heb je geen wand thermostaten erbij? (WTH-2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
esox-oc schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:56:
[...]

Werkt het systeem inmiddels naar behoren bij jou?

Ik heb inmiddels anderhalve maand een HomeMatic IP systeem draaien met 5 radiotorkranen verdeelt over 1 woonkamer en 3 slaapkamers met het accespoint en de WHS2 module. Maar ik vind de regeling verre van optimaal. Wat ik ervaar;

WHS2 blijft ingeschakeld zonder warmtevraag. Gevolg is dat de CV ketel regelmatig opstookt en dan weer afslaat omdat die zn warmte niet kwijt kan. De radiatorkranen zijn dan ook ook dichtgestuurd. Ook valt de ketel regelmatig in storing hierdoor, omdat de druk tussen aanvoer en retour te hoog wordt.

Pas als de thermostaat iets van een volle graad boven de ingestelde temperatuur registreert, dan slaat die af. Helaas zie ik weinig opties in de app om hier zelf iets in de regeling aan te passen.

Om heel eerlijk te zijn regelde mijn 'oldskool' Toon met openTherm een stuk netter dan dit spul 8)7
In de instellingen van de WHS kan je aanduiden hoeveel % een radiatorkraan moet openstaan voordat de ketel aan gaat. Maximaal via access point en dus app is 10% minimum open, vind dit zelf te weinig. Via CCU3 kan je het wel hoger instellen dacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/li2ZgyFlLc-VLK3JQmjWmIEnA3s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ex9KJfEFjuBLUx3j2A5x3eng.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door AriGold op 22-01-2025 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
In de CCU3 kan je zeker veel meer instellen, maar is vrij duur naar mijn mening.
Dit komt onder andere doordat wat er naast het apparaat bij zit, namelijk de toegang met een app.
Voor zover ik weet is de licentie die meegeleverd wordt echter maar 1 jaar geldig...

De sites over de CCU3:
https://www.smarthomesupp...controller-ccu3-hmip-ccu3
https://www.mediola.com/shop
https://homematic-ip.com/de/produkt/smart-home-zentrale-ccu3

Een forum met heel veel info, is wel voornamelijk Duits maar deepl.com werkt goed:
https://homematic-forum.de/forum/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LH21
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-05 16:29
AriGold schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 00:19:
[...]

In de instellingen van de WHS kan je aanduiden hoeveel % een radiatorkraan moet openstaan voordat de ketel aan gaat. Maximaal via access point en dus app is 10% minimum open, vind dit zelf te weinig. Via CCU3 kan je het wel hoger instellen dacht ik.

[Afbeelding]
Blijkbaar kun je voor de WHS instellen bij hoeveel % warmtevraag de ketel aan moet gaan. Kan je voor de MIOB zoiets ook instellen? Dat is me aangeraden omdat ik voorlopig nog een cv ketel heb, maar op termijn een warmtepomp overweeg. Lijkt niet in te stellen te zijn als ik naar de instellingen kijk. Kan daar alleen ketel voorlooptijd en nalooptijd instellen. Bij mij gaat de ketel continu aan/uit, zelfs als de thermostaten 2 graden lager staan dan de actuele temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Je hebt alleen radiotorkranen?
Geen losse thermostaten? (HmIP-WTH-2)
Dan wordt voor de temperatuur meting dus de meting van de kraan gebruikt?
Lijkt me dat die best afwijkt van de kamer doordat die dicht bij de warmtebron zit.

Ik weet niet hoe de warmtevraag dan werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
jwbokx schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:12:
Lijkt me dat die best afwijkt van de kamer doordat die dicht bij de warmtebron zit.

Ik reageer enkel op het punt met de afwijkende temperaturen tussen radiatorkraan en thermostaat.
Sinds een update enkele maanden terug kan je de temperatuur die de radiatorkraan meet ook zien in de app.
Bij mij is er verassend genoeg vaker geen dan wel een verschil tussen beiden metingen, had ik ook niet verwacht. En als er een verschil is, is dit max 0,2C :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LH21
jwbokx schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:12:

Ik weet niet of dit een reactie was op mijn bericht. Maar ik heb een MIOB met 2 zoneregelaars, thermische motoren en 6 individuele thermostaten (HmIP-WTH-1). Allemaal verbonden via het access point. Dus zelfs als de temperatuur op de HmIP-WTH-1 in totaal 2 of zelfs 5 graden lager staat ingesteld dan de daadwerkelijke temperatuur, blijft de ketel branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
LH21 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 06:52:
[...]
Ik weet niet of dit een reactie was op mijn bericht. Maar ik heb een MIOB met 2 zoneregelaars, thermische motoren en 6 individuele thermostaten (HmIP-WTH-1). Allemaal verbonden via het access point. Dus zelfs als de temperatuur op de HmIP-WTH-1 in totaal 2 of zelfs 5 graden lager staat ingesteld dan de daadwerkelijke temperatuur, blijft de ketel branden.
Ja, gaat een beetje door elkaar te lopen zie ik. Het was @esox-oc die radiatorkranen heeft....
En ander antwoord dat warmtevraag aan de hand van radiatorkraan ingesteld kan worden is bij jou dus ook niet van toepassing?

Maar, oké dat is dan duidelijker voor mij....
Heb zelf geen ervaring met de MIOB, hier een WHS-2. Dus puur voor een cv, wel met 2 uitgangen.
Maar 1 in gebruik. De kans op een warmtepomp is hier 0....
Beetje foutje van de bouwer, want is nog maar 8 jaar geleden gebouwd.
Heb je dan helemaal geen radiatorkranen, of is het vloerverwarming?

Al lijkt me het warmtevraag probleem daar niet in te zitten in het feit of het cv of warmtepomp is.
Maar ik kan zo met even zoeken niet vinden wat precies in de app ingesteld kan worden voor een MIOB wat dan de warmtevraag triggert....

Wellicht toch even vragen op het Duitse forum: https://homematic-forum.de/forum/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LH21
jwbokx schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:53:
[...]
Heb je dan helemaal geen radiatorkranen, of is het vloerverwarming?

Al lijkt me het warmtevraag probleem daar niet in te zitten in het feit of het cv of warmtepomp is.
Maar ik kan zo met even zoeken niet vinden wat precies in de app ingesteld kan worden voor een MIOB wat dan de warmtevraag triggert....

Wellicht toch even vragen op het Duitse forum: https://homematic-forum.de/forum/index.php
Heb inderdaad enkel vloerverwarming en geen radiatorkranen. Volgens homematic zelf is de MIOB niet juist aangesloten op de ketel. Uitgang 4.2 is niet aangesloten, waardoor deze niet kan schakelen. Maar als ik deze volgens het installatieschema verbind met 2.2 dan vliegt de groep eruit. Op het duitse forum lukt het me niet om een account aan te maken. Krijg allerlei fouten helaas.

Hieronder het installatieschema en hoe ik op dit moment de MIOB heb aangesloten. 2 dunne draden gaan naar de ketel. Is er iemand hier die weet hoe ik deze correct aansluit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSRyyIjm0yvNDO4X9Ktb9fTJKJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9whyPndY3BeIxGXkuVqn1xq7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJizTpolUV0D8rdYiK6--dkgWdw=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/ddU0FRhIT0onhs0jI7pWTq8V.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZykEOFe7eiQyyOwVo2bCUcrn5sY=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/HnYH5VmnEWtqyKOX7VpAQjvO.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Ik neem aan dat de kleuren kloppen?
Dat is erg opletten als het met een stekker en een stopcontact gaat!
De stekker verkeerd om in het stopcontact is dan desastreus!
En dan moet je ook nog zeker weten waar in het stopcontact de fase is aangesloten...

Dit is bij cv ketels nog steeds zo, alleen zit daar een beveiliging in die een melding geeft dat de stekker omgedraaid moet worden...

Als ik de aansluitklemmen zie en de nummering, denk ik dat de eerste blokjes fysiek doorverbonden zijn.
Geel = aarde
1e groene L2.1 en L2.2 zijn de fase
2e groene N3.1 en N3.2 zijn de nul
3e groene is de eerste die dan NIET is doorverbonden, 4.1 uit en 4.2 ingang
4e groene is dan ook niet doorverbonden en is een schakerlelais. midden gemeenschappelijk en links en rechts een schakelaar waarbij links normaal gesloten en rechts normaal open.

Met je verhaal dat de zekering klapt, vraag ik me af welke ingang van de cv je gebruikt?
Als he de ingang van de wandthermostaat gebruikt heb, zal de zekering inderdaad eruit klappen.
Een wandthermostaat is ook een schakelaar!
De aansluiting in de cv is een 12V uitgang naar de wandthermostaat en een massa ingang.
Door deze met een schakelaar te sluiten, gaat de cv warmtevraag krijgen.

Kennelijk zijn ze dat in Duitsland niet gewend, daar hebben ze denk ik op veel plaatsen geen gas voor verwarming. Tenminste de plakken waar ik op vakantie geweest ben niet. Daar was gas hooguit om te koken, maar meestal elektrisch en stoken op hout.

Dus het aansluitschema uit de handleiding gaat waarschijnlijk uit van een elektrisch systeem waar je als het ware de stekker van in de MIOB steekt. Vanwege stroom zal dat dan ook wel met een tussenschakeling zijn, maar geen idee.
Maar zoals het nu zit, zit het ook niet goed!
Door de cv bij de nul te steken, krijg je ook een raar geval, want nu is de nul van de 220V met de cv verbonden, en de bruine ader hangt nergens aan...
Als je de blauwe van de cv in 4.2 doet, zal het wel gaan werken.
Dat zal dus net als de laatste 3 een schakelaar zijn, die als aansluitschema gevolgd wordt nu gewoon ook als schakelaar werkt.
Dat is in het aansluitschema namelijk ook zo, maar dan komt daar dus de stroom uit om een 220V apparaat aan te zetten doordat als input 220V gebruikt wordt.
Daarom zijn die 2 ook als in en uit (pijltjes) gemarkeerd. Voor zover ik weet is het schakelingang van een cv daar niet gevoelig voor omdat het niet echt van belang is.

Bij de cv is het nog wel opletten want nieuwe cv's zijn vaak opentherm.
Het verschilt per merk hoe daar mee omgegaan wordt. Als het opentherm is zal een schakelaar wellicht niet werken. Want dan wordt een datastroom verwacht, geen kortsluiting...
Bij onze Atag zijn er 2 ingangen apart voor, en heb dus de andere ingang moeten gebruiken.
Aangezien de aanweizge wandthermostaat een ronde honywell chronetherm modulation was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LH21
Dus het aansluitschema uit de handleiding gaat waarschijnlijk uit van een elektrisch systeem waar je als het ware de stekker van in de MIOB steekt. Vanwege stroom zal dat dan ook wel met een tussenschakeling zijn, maar geen idee.
Maar zoals het nu zit, zit het ook niet goed!
Door de cv bij de nul te steken, krijg je ook een raar geval, want nu is de nul van de 220V met de cv verbonden, en de bruine ader hangt nergens aan...
Als je de blauwe van de cv in 4.2 doet, zal het wel gaan werken.
Dat zal dus net als de laatste 3 een schakelaar zijn, die als aansluitschema gevolgd wordt nu gewoon ook als schakelaar werkt.
Dat is in het aansluitschema namelijk ook zo, maar dan komt daar dus de stroom uit om een 220V apparaat aan te zetten doordat als input 220V gebruikt wordt.
Je hebt gelijk! Er staat een grove fout in de nederlandse installatiehandleiding van homematic. Daar staat "ketelaansluiting", maar dit is dus een aansluiting voor een elektrische boiler waar een hoog voltage voor nodig is. Bij de leverancier van de MIOB heb ik navraag gedaan en ik moet de cv ketel idd aansluiten op 4.1 en 4.2 zoals je aangeeft. Zij gaan melding maken bij Homematic dat er grote fouten kunnen ontstaan door deze verkeerde vertaling, zoals bij mij is gebeurt met een doorgebrande printplaat van de cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Zo heel fijn dat het opgelost is.
Gelukkig dat ze het gaan aanpassen.
Uitschakelende zekeringen zijn niet fijn.
Nog geluk gehad dat de cv geen schade opgelopen heeft met die 220v....
Zou een dure grap kunnen worden...
Pagina: 1