Ik zou graag mijn voorlopig positieve ervaring delen met het HomeMatic thermostaat systeem.
Vroeger hing er een Honeywell thermostaat in de woonkamer. Dus zodra de woonkamer de gewenst temperatuur bereikt had, viel de gasketel uit en konden andere kamers (zoals kinderkamer en badkamer) niet meer opwarmen.
Recent ben ik dan ook overgeschakeld naar een systeem van Momematic-ip. Hierdoor kan iedere kamer via de radiatorthermostaat (en aparte muurthermometer) de CV-ketel doen aanspringen.
In de badkamer hangt de nieuwe Evo radiatorkraan. Deze heeft immers een toets om de boost functie te activeren zonder dat je je gsm moet gebruiken, moest je toch op een ander tijdstip onder de douche als gewoonlijk.
Ketel aansturen gebeurd via de HMS2, is wel alleen een aan/uit-sturing en heeft dus geen OpenTherm.
Ik gebruik de Acces Point, maar ga misschien wisselen naar HomeAssistant op een NUC.
Indien jullie vragen hebben, stel gerust.
Intro
We wonen in het Belgische Limburg in een huurappartement met centrale verwarming op aardgas. Het appartement is ongeveer 200m2 groot, bouwjaar 2003 en er was een grondige renovatie in 2018.Vroeger hing er een Honeywell thermostaat in de woonkamer. Dus zodra de woonkamer de gewenst temperatuur bereikt had, viel de gasketel uit en konden andere kamers (zoals kinderkamer en badkamer) niet meer opwarmen.
Recent ben ik dan ook overgeschakeld naar een systeem van Momematic-ip. Hierdoor kan iedere kamer via de radiatorthermostaat (en aparte muurthermometer) de CV-ketel doen aanspringen.
Gebruikte toestellen
Ik heb in de meeste kamers Compact-model gebruikt. In deze kamers hangt een muurthermometer met display, deze kosten 40 euro per stuk. Een vergelijkbare thermometer van Tado kost denk ik 100 euro.In de badkamer hangt de nieuwe Evo radiatorkraan. Deze heeft immers een toets om de boost functie te activeren zonder dat je je gsm moet gebruiken, moest je toch op een ander tijdstip onder de douche als gewoonlijk.
Ketel aansturen gebeurd via de HMS2, is wel alleen een aan/uit-sturing en heeft dus geen OpenTherm.
Ik gebruik de Acces Point, maar ga misschien wisselen naar HomeAssistant op een NUC.
Verbruik
Ik denk dat dit niet veel effect gaat hebben op het gasverbruik, maar laat wel meer comfort toe. Zo kan ik bijvoorbeeld ’s nachts (alleen) de kinderkamer op 19 °C houden, of ’s ochtends de radiator in de badkamer ‘boosten’ zonder de hele woonkamer en keuken op te warmen.Outro
Voorlopig ben ik dus alvast tevreden.Indien jullie vragen hebben, stel gerust.