Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

ITX game pc voor nieuwe generatie video kaarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-11 11:52
Mijn gaming / werk setup is weer eens toe aan een mooie upgrade. Gezien mijn thuis setup: strak groot zwart eikenhouten bureau, een ultrawide scherm (https://www.samsung.com/n...a-49-inch-ls49ag950nuxen/) en verder strakke afwerking zoek ik een een minimalistische form-factor om alles mee af te maken. Grootste usecases: werk, gaming en binnenkort wat sim racing met stuurtje.

Ik denk dat daarom het startpunt de case kan zijn: uitvoering: Lian Li A4-H20 (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart. Deze case lijkt een goede performance te bieden terwijl in simpele mat zwarte afwerking goed bij het geheel kan passen. Heeft nu mijn voorkeur, maar bij een betere optie zit ik er zeker niet aan vast. Andere opties kunnen zijn de DAN A4 case of bijvoorbeeld de Meshlicious die weer wat groter is (en daardoor alleen een optie als prestaties echt een bottleneck worden).

Qua prijs zoek ik eigenlijk gewoon een sweet spot. Geen harde eis, maar bakken geld spenderen aan iets wat echt minimale gains geeft is niet wat ik wil.

Grote openstaande punten zijn dan:
  • GPU. Naar wat ik heb gezien van de AMD GPU presentatie lijkt de aankomende 7900 XT(X) erg interessant. Geen must, maar vermoed dat het daar wel op aan gaat komen wanneer de reviews binnen zijn.
  • CPU: Ik denk dat ik hier dan secundair naar moet beslissen? Ik ben aan niets gebonden. Alvast een idee meegenomen hieronder met een AMD chip. Ik las iets dat de combi AMD GPU + AMD CPU tot extra winst kan leiden. Ik weet echt niet in hoeverre dat voor gaming een toegevoegde waarde heeft. Eerlijk gezegd heb ik geen idee meer de laatste jaren waar je voor moet gaan. Geen idee of onderstaande overkill is of dat CPU bottlenecking echt een ding is en meer écht beter is.
Alle andere componenten zouden dan logisch er bij moeten passen. ITX Moederboard PCIe4 met Blutooth is denk ik wel een must gezien accessoires, maar anno 2022 heeft ieder MOBO dat wel verwacht ik?

Hoor graag tips hoe ik onderstaande kan scherp stellen :-)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 358,99€ 358,99
1MoederbordenMSI MPG B650I EDGE WIFI€ 289,-€ 289,-
1BehuizingenLian Li A4-H20 (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart€ 149,89€ 149,89
1WaterkoelingCorsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm€ 129,45€ 129,45
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3238F16GX2-RS5K€ 239,-€ 239,-
1VoedingenCorsair SF750 (2018)€ 169,90€ 169,90
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 179,-€ 179,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.515,23

Beste antwoord (via Joppiesaus2 op 06-11-2022 08:52)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:17

Thomg

Aww yiss

Joppiesaus2 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:13:
[...]
- De waterkoeling is dus overkill? Het is namelijk een beetje waar deze case (H2o) voor gemaakt is leek me. Anders kan ik ook de DAN case A4 nemen die een slag kleiner is: uitvoering: Dan A4-SFX v4 en gaan voor standaard aircooling met een laag profiel. Dit is een vrij grote keuze lijkt me.
Liever overkill dan underkill. Dan blijft je 7600X lekker koel, boost die harder en kunnen de fans wat zachter.
Win-win nee?
Maar je zou hier ook prima een 13700KF in kwijt kunnen bijv.
[...]
- GPU wil ik eigenlijk kopen rond de 13e wanneer de reviews en voorraad er is (hoop ik) van de AMD modellen. Zou kunnen zijn dat dit tegen valt en mogelijk een Nvidia 4080 of 4070 gewoon beter blijkt. Dan ga ik voor het groene team. Wanneer dit alles zeker is zou het kunnen zijn dat ik alles aanschaf en kort daarop de GPU er bij zet. Mijn huidige ITX zet ik op kantoor neer, dus de onderdelen zoals 1080TI er uit slopen is een tikkie contra-productief ben ik bang, al die machine nu overkill is gezien het heftigste wat daar mee gebeurd is Outlook :-).
Het heeft geen zin om nu al om advies te vragen voor een build die je in de toekomst gaat kopen. Hier was ik al bang voor. Je kan dan beter terugkomen op de 13e, of wanneer de 7900XTX uit is, we weten hoe goed die performed en je hem kan krijgen.
[...]
Update aangaande de drive: uitvoering: WD Black SN850X (met heatsink) 1TB, los van het 1 of 2 TB vraagstuk, met heatsink verschilt de prijs echt nauwelijks met de snellere 990. Is een heatsink aan te raden in ITX build?
Heatsinks worden bij je moederbord geleverd pre-installed, wasted.

Alle reacties

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Voeding kan veel goedkoper.
uitvoering: Cooler Master V650 SFX Gold
Als je 650W eng vind kan je altijdde 850W versie halen.
uitvoering: Cooler Master V850 SFX Gold
SF series van corsair is heftig overpriced atm.

2TB SN850X kan je nu krijgen voor 230 @ WD.
https://www.westerndigita...850x-nvme-ssd#WDS200T2X0E
Krijg je erg veel performance voor een wat nettere $/TB. 1TB zou ik niet zo snel doen.

Let op levertijd moederbord.

7900XTX is een prima keuze, maar wat ga je nu doen? Igpu? Of kan je je huidige GPU nog meenemen?

CPU: Ik denk dat ik hier dan secundair naar moet beslissen, ik ben aan niets gebonden. Alvast een idee meegenomen hieronder met een AMD chip. Ik las iets dat de combi AMD GPU + AMD CPU tot extra winst kan leiden. Ik weet echt niet in hoeverre dat voor gaming een toegevoegde waarde is. Eerlijk gezegd heb ik geen idee meer de laatste jaren waar je voor moet gaan. Geen idee of onderstaande overkill is of dat CPU bottlenecking echt een ding is en meer écht beter is.
Meh, dit was altijd vrij klein. In een compacte from factor zou ik wel voorkeur geven aan AMD door de lagere hitte echter.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Thomg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:05:
Voeding kan veel goedkoper.
uitvoering: Cooler Master V650 SFX Gold
Als je 650W eng vind kan je altijdde 850W versie halen.
uitvoering: Cooler Master V850 SFX Gold
SF series van corsair is heftig overpriced atm.
De Cooler Master SFX voedingen klinken helaas als opstijgende straaljagers bij volle belasting en bij zeer weinig belasting hoor je ze al beter dan de Corsair SF bij volle belasting.

@Joppiesaus2 Voor een kaart als 7900XTX icm een SFX voeding zou ik nog even wachten met het kopen van een voeding. Niemand weet momenteel of de SF750 zo’n kaart vlekkeloos draait. Het is wachten op de eerste ATX 3.0 SFX voedingen.

• Joppiesaus2
- Ik ging er van uit dat platinum een must is voor lage temps en goede kwaliteit. 650W vind ik niet 'eng', de GPU en CPU zouden 460W zijn bij elkaar, dus wist niet echt of de ruimte dan nog genoeg is voor alle andere onderdelen. Voor nu de voeding aangepast aan jouw advies.

- HD leek me vooral interessant qua snelheden. Geen idee of dat dus overkill is. Alle files gaan naar een NAS. 1TB lijkt me (of filesizes games moeten zijn ontploft) prima. Nu gebruik ik 500GB. Ik wissel af en toe games gezien mijn 1GB internetconnectie niet zo'n issue eerlijk gezegd. Vaak speel ik lange tijd 1 game alvorens over te stappen. Denk dat ik voor nu even 1TB aan houd. terugschalen naar goedkoper model is wel het overwegen waard. Zitten er nog pragmatische voordelen aan het model wat ik nu heb?

- Ok, CPU hou ik dan zo even op AMD, temps zijn inderdaad belangrijk, maar hoop geen issue gezien de koelingsoplossing.

1VoedingenCooler Master V650 SFX Gold€ 71,46€ 71,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.416,79

• Joppiesaus2
Djarune schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:32:
[...]

De Cooler Master SFX voedingen klinken helaas als opstijgende straaljagers bij volle belasting en bij zeer weinig belasting hoor je ze al beter dan de Corsair SF bij volle belasting.

@Joppiesaus2 Voor een kaart als 7900XTX icm een SFX voeding zou ik nog even wachten met het kopen van een voeding. Niemand weet momenteel of de SF750 zo’n kaart vlekkeloos draait. Het is wachten op de eerste ATX 3.0 SFX voedingen.
Thanks, ik zit nu ook een beetje in research fase zodat ik (wellicht iets voor de release van deze kaarten) e.e.a. kan gaan bestellen en monteren. Prik ik op het laatste moment de kaart erbij.

Herrie in een PSU is wel irritant, schakel hem even terug dan er van uitgaande dat dat een groot verschil is. Zet hem voor nu even als requirement op 750W ook, mogelijk kan dit gewoon minder wanneer we meer weten van de GPU kant. Uitgaande van deze criteria: categorie: Voedingen. Lijkt de uitvoering: Lian Li SP750 Zwart de eerste in de lijst die in aanmerking komt?

1VoedingenLian Li SP750 Zwart€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.465,23

Aan de andere kant: uitvoering: Corsair SF750 (2018) -> deze lijkt wel echt het allerstilste van die lijst...

[ Voor 47% gewijzigd door Joppiesaus2 op 05-11-2022 16:42 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Joppiesaus2 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:39:
[...]
Aan de andere kant: uitvoering: Corsair SF750 (2018) -> deze lijkt wel echt het allerstilste van die lijst...
Dat is tot op heden de beste SFX voeding in het hogere segment.

Wat betreft wat nodig is. De 7900XTX (355W) vraagt ongeveer 55W meer dan de 6900XT (300W).

Maar peaks moet je hierbij niet vergeten:
Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2020/12/03-Peak-Power.png

Ik ben benieuwd naar bovenstaande diagram voor de 7900XTX. Een kwaliteits ATX 2.4 voeding kan tot 130% van het opgegeven vermogen. Een ATX 3.0 voeding haalt maarliefst 200%!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Joppiesaus2 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:35:
- Ik ging er van uit dat platinum een must is voor lage temps en goede kwaliteit. 650W vind ik niet 'eng', de GPU en CPU zouden 460W zijn bij elkaar, dus wist niet echt of de ruimte dan nog genoeg is voor alle andere onderdelen. Voor nu de voeding aangepast aan jouw advies.

- HD leek me vooral interessant qua snelheden. Geen idee of dat dus overkill is. Alle files gaan naar een NAS. 1TB lijkt me (of filesizes games moeten zijn ontploft) prima. Nu gebruik ik 500GB. Ik wissel af en toe games gezien mijn 1GB internetconnectie niet zo'n issue eerlijk gezegd. Vaak speel ik lange tijd 1 game alvorens over te stappen. Denk dat ik voor nu even 1TB aan houd. terugschalen naar goedkoper model is wel het overwegen waard. Zitten er nog pragmatische voordelen aan het model wat ik nu heb?

- Ok, CPU hou ik dan zo even op AMD, temps zijn inderdaad belangrijk, maar hoop geen issue gezien de koelingsoplossing.
Volgens cybenetics heeft djarune inderdaad gelijk dat de cooler master een lawaaiige voeding kan zijn onder load.
Vraag is dan weer wel of je dit gaat horen over de videokaart onder load bij het 850W model.
Anderzijds wel begrijpelijk dan.

Het verschil in performance tussen high-end SSDs kun je vaak niet merken, vandaar dat ik suggereer een kleine stap terug te doen in performance maar een flinke stap voorwarts in opslag.

1TB zou ik in 2022 niet meer doen in een high-end build, vooral mods vreten veel opslag.

En nee, een 240mm waterkoeling met een 7600X is borderline overkill 8)

Volgens mij heb je de vraag niet beantwoord wat je nu gaat doen mbt GPU (of dat je het later gaat kopen?) of wat je met moederbord gaat doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 05-11-2022 17:04 ]

• Joppiesaus2
Thomg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:04:
[...]

Volgens cybenetics heeft djarune inderdaad gelijk dat de cooler master een lawaaiige voeding kan zijn onder load.
Vraag is dan weer wel of je dit gaat horen over de videokaart onder load bij het 850W model.
Anderzijds wel begrijpelijk dan.

Het verschil in performance tussen high-end SSDs kun je vaak niet merken, vandaar dat ik suggereer een kleine stap terug te doen in performance maar een flinke stap voorwarts in opslag.

1TB zou ik in 2022 niet meer doen in een high-end build, vooral mods vreten veel opslag.

En nee, een 240mm waterkoeling met een 7600X is borderline overkill 8)

Volgens mij heb je de vraag niet beantwoord wat je nu gaat doen mbt GPU (of dat je het later gaat kopen?) of wat je met moederbord gaat doen.
- Gezien jullie reacties denk ik dat ik de PSU even in het hogere segment hou voor nu. Geen zin in gedonder met herrie, hitte en te lage Watts. Wellicht dat de Watt noodzaak nog daalt wanneer meer over de GPU kant duidelijk is.

- Ok, de M2 drive heb je me van overtuigd. Ik ga die aanpassen, post later even de keuze.

- De waterkoeling is dus overkill? Het is namelijk een beetje waar deze case (H2o) voor gemaakt is leek me. Anders kan ik ook de DAN case A4 nemen die een slag kleiner is: uitvoering: Dan A4-SFX v4 en gaan voor standaard aircooling met een laag profiel. Dit is een vrij grote keuze lijkt me.

- GPU wil ik eigenlijk kopen rond de 13e wanneer de reviews en voorraad er is (hoop ik) van de AMD modellen. Zou kunnen zijn dat dit tegen valt en mogelijk een Nvidia 4080 of 4070 gewoon beter blijkt. Dan ga ik voor het groene team. Wanneer dit alles zeker is zou het kunnen zijn dat ik alles aanschaf en kort daarop de GPU er bij zet. Mijn huidige ITX zet ik op kantoor neer, dus de onderdelen zoals 1080TI er uit slopen is een tikkie contra-productief ben ik bang, al die machine nu overkill is gezien het heftigste wat daar mee gebeurd is Outlook :-).

Update aangaande de drive: uitvoering: WD Black SN850X (met heatsink) 1TB, los van het 1 of 2 TB vraagstuk, met heatsink verschilt de prijs echt nauwelijks met de snellere 990. Is een heatsink aan te raden in ITX build?

[ Voor 11% gewijzigd door Joppiesaus2 op 05-11-2022 17:16 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Thomg

Thomg

Aww yiss

[...]
Liever overkill dan underkill. Dan blijft je 7600X lekker koel, boost die harder en kunnen de fans wat zachter.
Win-win nee?
[...]
Het heeft geen zin om nu al om advies te vragen voor een build die je in de toekomst gaat kopen. Hier was ik al bang voor. Je kan dan beter terugkomen op de 13e, of wanneer de 7900XTX uit is, we weten hoe goed die performed en je hem kan krijgen.
[...]

• Joppiesaus2
Thomg schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:00:
[...]

Win-win nee?

[...]

[...]

Toppie thanks weer voor de goede tips :) . Dan hou ik het even bij een water cooled oplossing. Eerste ook, dus ook wel eens leuk.

Heatsink er af en voor deze gekozen voor nu.

Mee eens dat het een beetje voor de troepen uit is nu dat de GPU nog niet vast staat. Hoop is dat dit een goede voorbereiding is. In het beste geval over een weekje of 4 duidelijkheid en kan ik mogelijk alles behalve de kaart al bestellen en in elkaar zetten.

1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.237,13

Mis ik trouwens naast de GPU nog belangrijke dingen? Keyboard, mouse, scherm, headset en andere accessoires heb ik. Maar mis ik wellicht nog fans oid? Schiet me nu te binnen dat ik er 2 nodig heb bij die watercooler maybe die beter zijn dan de defaults? Of wellicht nog eentje ergens in deze case? Ik ga zelf ook even op onderzoek uit.

Fans update: uitvoering: Corsair LL120 RGB LED (Single pack), 120mm
Ik dacht wellicht is dit wat. Ben geen RGB fanboy, maar wellicht dat deze door het dak van de case een lichte rode gloed kunnen maken. Dat zou goed kunnen staan denk ik. alleen onduidelijk of de koeler of de fans bovenop gemount moeten worden. Volgens mij heb ik daar wat vrijheid in, niet helemaal zeker nog. Geluid is eigenlijk het allerbelangrijkste i.c.m. koelvermogen. Ik denk dat dat met deze wel goed zit? Of zijn de Noctua's echt de koning in de praktijk? uitvoering: Noctua NF-S12A ULN, 120mm

[ Voor 13% gewijzigd door Joppiesaus2 op 06-11-2022 09:14 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:53
Waarom heb je een aio met een gekozen? Dat haalt juist het minimalistische idee weg... Je aio komt standaard met 2 fans, en voor aios gebruik je "speciale" fans die wat sterker zijn.

https://tweakers.net/pric.../1514640;1740034;1482156/ zijn misschien leuke alternatieven

Ps, waar is je interne geheugen gebleven? Zonder ram Heb je niet zoveel aan je pc.

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 06-11-2022 10:34 ]

• Joppiesaus2
Fair point : '-)

Je hebt ook e Dan case A4 zonde waterkoeling opte. Dan moet je werken met laag profiel aircooling. Scheelt aanzienlijk, dat kastje is slechts 7 liter. Heel cool, maar kom je met dit soort componenten dan niet te heet uit of me onnodig veel herrie? Prijstechnisch maakt het niet ut, kleine formfactor is wel echt tof, maar is het het risico waard?

Liquid cooled:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.476,13

aircooled met dan case a4:
1BehuizingenDan A4-SFX v4€ 204,43€ 204,43
1CasemoddingCooler Master MasterAccessory Riser Cable PCIe 4.0 x16 - 200mm€ 45,35€ 45,35
2VentilatorenNoctua NF-S12A ULN, 120mm€ 18,80€ 37,60
Totaal€ 1.484,17

Daarnaast las ik dat de uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed in combionatie met de nieuwe AMD GPU's extra snelheidswinst geven. Kan de bron alleen niet meer vinden. Sowieso even de reviews afwachten, vraag is of dit waar is, gezien de prijs bijna identiek aan de huidige keuze, kan je deze voor de werk/gaming situatie net zo goed inwisselen voor een 5800x3d?

Edit: de snelheid boost blijkt “smart access memory” te zijn. Geen idee of beide chips daar voor in aanmerking komen of niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Joppiesaus2 op 06-11-2022 16:51 ]

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:24
Joppiesaus2 schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:35:
Fair point : '-)

Je hebt ook e Dan case A4 zonde waterkoeling opte. Dan moet je werken met laag profiel aircooling. Scheelt aanzienlijk, dat kastje is slechts 7 liter. Heel cool, maar kom je met dit soort componenten dan niet te heet uit of me onnodig veel herrie? Prijstechnisch maakt het niet ut, kleine formfactor is wel echt tof, maar is het het risico waard?

Liquid cooled:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.476,13

aircooled met dan case a4:
1CasemoddingCooler Master MasterAccessory Riser Cable PCIe 4.0 x16 - 200mm€ 45,35€ 45,35
2VentilatorenNoctua NF-S12A ULN, 120mm€ 18,80€ 37,60
Totaal€ 1.484,17

Daarnaast las ik dat de uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed in combionatie met de nieuwe AMD GPU's extra snelheidswinst geven. Kan de bron alleen niet meer vinden. Sowieso even de reviews afwachten, vraag is of dit waar is, gezien de prijs bijna identiek aan de huidige keuze, kan je deze voor de werk/gaming situatie net zo goed inwisselen voor een 5800x3d?

Edit: de snelheid boost blijkt “smart access memory” te zijn. Geen idee of beide chips daar voor in aanmerking komen of niet.
Let wel op als je voor de A4 SFX gaat dat je beperkt wordt in het kiezen van een GPU.

Daarnaast als je kiest voor de 5800X3D kun je wel flink besparen op het moederbord en voornamelijk de RAM.

En waarom trouwens de keuze voor een 120mm fan in de Dan case A4 SFX? Is daar ruimte voor?

• Joppiesaus2
Gpu size is inderdaad een goede. In die dan a4 case past echt geen 4090. Ik vraag me af of een 7900xtx gaat passen gezien deze denk ik 2,5 slots is. Lengte zal wel goed zitten, dikte mogelijk niet.

5800x3d lijkt dus simpelweg de betere keuze dan voor een ITX gezien performance, prijs mobo en ook hitte?

Ik denk dat dit de koeling en fans dan moeten zijn (niet veel keus met deze specs):

1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4 chromax.black€ 50,95€ 50,95
2VentilatorenNoctua NF-A9x14 PWM Bruin, 92mm€ 17,35€ 34,70
Totaal€ 1.532,22

En de liquid build:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.476,13

Vraag tov de liquid cooled lian li build: is thermal theotteling een ding bij niet overclocken en is de herrie te doen? Esthetisch wel kicken zo’n formfactor met krachtige componenten.

Update:
- cpu blijft denk ik staan na het kijken van deze vergelijking met de 5800x3d: YouTube: Best Gaming CPU - 13600K vs. 7600X, 5800X3D
- de aircooled versie met de dan a4 case wordt hem niet met 2,5 slot gpu. Hoogte/dikte max 40 mm terwijl de 7900xtx 50 mm is. Focus me dus even op de LIan Li case denk ik.

Moet ook even kijken bij de liquid cooled of deze cooler wel past, vermoed niet geschikt voor am5 socket? uitvoering: Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

[ Voor 121% gewijzigd door Joppiesaus2 op 07-11-2022 11:51 ]

• Joppiesaus2
Laatste versie:

1MonitorenSamsung Odyssey Neo G9 (LS49AG950NUXEN) 49" Wit, Zwart€ 1.599,95€ 1.599,95
1WaterkoelingCorsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm€ 134,90€ 134,90
1Game-accessoiresNext Level Racing F-GT Cockpit€ 469,-€ 469,-
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 134,90€ 134,90
1OverclockingArctic Silver 5 - 3,5 gram€ 6,83€ 6,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.552,36
  • twijfel nog even over de cooler. Past dit op de socket?
  • Scherm heb ik al (met mazzel voor €950 bij Samsung besteld, denk een foutje van de stagiair. Binnen mum van tijd weer oude prijs :-). Leek me handig voor totaalplaatje om er hij te zetten. Ook koelpasta er bij gezet
Alles aangemeld op pricealerts. Wie weet nog wat met black friday 🫡.

Vraag is dus even past dit nu allemaal of maak ik een laatste grote fout hier? Mochten grote verassingen naar voren komen wanneer de nieuwe kaarten uitkomen kan ik altijd nog wat veranderen. Voor nu best blij met wat er staat 🥁🏆

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Joppiesaus2 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:58:
• twijfel nog even over de cooler. Past dit op de socket?
In de Pricewatch staat het er nog niet bij, maar op de site van Corsair staat de AM5 als compatibele socket :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
Leuke case om ook te overwege met flink wat uitbreidingsmogelijkheden
https://tweakers.net/pric...t-xt-zwart/specificaties/

• Joppiesaus2
Migrator schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:30:
[...]

In de Pricewatch staat het er nog niet bij, maar op de site van Corsair staat de AM5 als compatibele socket :)
Ah thanks. Daar was ik nog naar op zoek. Dan weet ik in ieder geval dat deze bestelling gaat werken 😅. Leek me stap 1.

Qua cases zat ik zelf nog te kijken naar Meshlicious als alternatief. Groter maar heb het gevoel dat thermal throtteling geen issue zal zijn. Bij deze Lian Li vermoed ik ook van niet, maar niet zeker of die kaart de airflow krijgt die het nodig heeft.

• Joppiesaus2
Op YT bouwde iemand ongeveer wat ik ook wil doen met deze build: YouTube: Lian Li A4 H2O Air Cooling Build /My New ITX CASE/.

Verschil is dat hij een stock cpu aircooler gebruikt met 2 fans bovenin de case.

Wat denken jullie, is mijn setup beter of dit voorbeeld?

1MonitorenSamsung Odyssey Neo G9 (LS49AG950NUXEN) 49" Wit, Zwart€ 1.599,95€ 1.599,95
1WaterkoelingCorsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm€ 144,30€ 144,30
1Gaming headsetsCorsair Virtuoso RGB Wireless XT High-Fidelity Gaming Headset - Slate€ 249,-€ 249,-
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 134,90€ 134,90
1OverclockingArctic Silver 5 - 3,5 gram€ 6,71€ 6,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.810,64

[ Voor 85% gewijzigd door Joppiesaus2 op 12-11-2022 16:55 ]

• Joppiesaus2
Helloo,

Ik ben alvast aan het shoppen gegaan gezien de Blackfriday aanbiedingen:
- M2 WD Black is binnen
- Ryzen 5 7600X is binnen

Snap enigsinds een risico gezien de build uiteindelijk voor GPU's zijn die nog getest moeten zijn, maar de Blackfriday deals lijken me ook wat zonde om geheel over te slaan.

- Voeding aangepast naar meer Wattage. Dit lijkt me de beste oplossing. Slim pickings in segment SFX met hoge wattage. Is dit de beste keuze?
- Ik zag: uitvoering: Corsair iCUE H100i RGB Elite in de aanbieding voor Black Friday. Is dit een beter alternatief dan de iCue 100i Pro in dit geval en past dit op een AM5 socket? dan bestel ik die namelijk ook vandaag alvast.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 289,-€ 289,-
1WaterkoelingCorsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm€ 119,-€ 119,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3238F16GX2-RS5K€ 318,30€ 318,30
1VoedingenLian Li SP850 SFX Voeding Zwart€ 149,90€ 149,90
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 97,99€ 97,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.882,08

[ Voor 7% gewijzigd door Joppiesaus2 op 23-11-2022 10:02 ]

• Joppiesaus2
De volgende configuratie ben ik met jullie hulp op aangekomen. Alles behalve het moederbord is binnen. Het moederbord bleek later door de webshop toch niet leverbaar en wordt eind december op zijn vroegst verwacht.

Qua GPU verwacht ik de 13e december voor een nieuwe AMD te gaan. De PSU is hier op geslecteerd zodat daar naar communicatie van AMD genoeg wattage voor is en omdat ik graag voor de toekomst koop. Mijn huidige itx psu is net te zwak wat eigenlijk duurkoop is. PSU's van dit caliber voor een ITX case zijn al schaars, dus dit is wel een beetje het maximum qua wattage me dunkt. Mogelijk kleine trade off qua warmte / geluid dan eentje van 750 watt, dat wel.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 282,90€ 282,90
1WaterkoelingCorsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm€ 113,71€ 113,71
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-5600J2834F16GX2-RS5K€ 332,09€ 332,09
1VoedingenLian Li SP850 SFX Voeding Zwart€ 149,90€ 149,90
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 1TB€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.432,39

Het moederbord staat dus nog in bestelling en de GPU kom ik tzt ook wel uit. Via black friday aardig wat korting weten te behalen, dus dat is positief.

Alleen dat moederbord en de levertijd...wat een gedoe. Uitwijken naar een andere form factor is ook zo wat. Maar de volgend leverbare ITX Mobo met AM5 en DDR 5 is gewoon echt lastig te vinden tenzij je écht fors duurder gaat voor feitelijk weinig extra opties. Toch denk ik dat ik dit moet overwegen waardoor ik weer terug kom voor de samenstelling. Welk Mobo kan een goed alternatief zijn?

• Joppiesaus2
Ik heb de spullen allemaal binnen inclusief de uitvoering: Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm. Deze past, meen ik, echter helemaal niet op de AM5 socket.

Weet iemand hoe dit zit, kijk ik verkeerd, of...? Rare is dat op de website van Corsair de ene pagina wél AM5 heeft opgenomen en de andere weer niet. Ik vermoed dat dit later is toegevoegd en dat er wellicht retrofit kitjes aan zijn toegevoegd die de mijne niet heeft. Maar kan er eigenlijk niets over vinden.

Denk dat ik het maar terugstuur, maar werkend krijgen zou toch de voorkeur hebben uiteraard.

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-11 16:09
Waar heb je hem gekocht? Megekko zegt wel dat het AM5 compatible is, als je hem van hun hebt gekocht moet je gewoon een mailtje sturen naar de klantenservice.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Joppiesaus2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:03:
Ik heb de spullen allemaal binnen inclusief de uitvoering: Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm. Deze past, meen ik, echter helemaal niet op de AM5 socket.

Weet iemand hoe dit zit, kijk ik verkeerd, of...? Rare is dat op de website van Corsair de ene pagina wél AM5 heeft opgenomen en de andere weer niet. Ik vermoed dat dit later is toegevoegd en dat er wellicht retrofit kitjes aan zijn toegevoegd die de mijne niet heeft. Maar kan er eigenlijk niets over vinden.

Denk dat ik het maar terugstuur, maar werkend krijgen zou toch de voorkeur hebben uiteraard.
AM4 compat = AM5 compat, mounting is hetzelfde.
Is ook wat gezeik over geweest dat de IHS zo dik is om deze compat te behouden.

Mits je niet de backplate hoeft te vervangen, deze kan niet los bij AM5.
Een snelle blik in de handleiding wijst erop dat dit niet het geval is, dus dit zou compatible moeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 07-12-2022 11:05 ]

• Joppiesaus2
Thomg schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:02:
[...]

AM4 compat = AM5 compat, mounting is hetzelfde.
Is ook wat gezeik over geweest dat de IHS zo dik is om deze compat te behouden.

Mits je niet de backplate hoeft te vervangen, deze kan niet los bij AM5.
Een snelle blik in de handleiding wijst erop dat dit niet het geval is, dus dit zou compatible moeten zijn.
Ik zal straks wat foto’s posten. Ik ben op een gegeven moment als een 4 jarig kind met een blokkendoos maar gewoon gaan passen/meten maar geen van die brackets lijkt te passen over die screwholes…

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Joppiesaus2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:21:
[...]

Ik zal straks wat foto’s posten. Ik ben op een gegeven moment als een 4 jarig kind met een blokkendoos maar gewoon gaan passen/meten maar geen van die brackets lijkt te passen over die screwholes…
Je hebt geen brackets of screwholes, Corsair gebruikt de (shitty) AM4 stock koeler mounting manier, dus 2 thumbscrews. Maar doe maar foto's.

• Joppiesaus2
Thomg schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:29:
[...]

Je hebt geen brackets of screwholes, Corsair gebruikt de (shitty) AM4 stock koeler mounting manier, dus 2 thumbscrews. Maar doe maar foto's.
#1. Hier 1 van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYNlctWLUS5ZzETJzUVG0Zfn7I8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tX0ZMfJtnIhYHllM1ACtUyMN.jpg?f=fotoalbum_large

De pinnen hebben net geen fit

#2. Hier 1 van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yiyem8GnWuFxCMTWCMYhSXPya8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVpSnhq6FtOuT6TDYCY7NdjK.jpg?f=fotoalbum_large
Lijkt net te breed.

#3. Hier 2 van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nebuzyWQqY5-Ht0OIGCg1b_PpZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rAc9Qicbm44mFa3tSQzoMQ8.jpg?f=fotoalbum_large

#4. Hier 1 van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEvvvJZ_wbd0xBM4-Vkplo7DDQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAP4wVOSKsXWQ81c8RZONmYd.jpg?f=fotoalbum_large

Maar is een intel, dus lijkt me niet

#5. Laatste is degene op de koeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEjsQyaZi7H8miblNZTPVyNs6_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTuGImWByoYuex1TzmeLnKAd.jpg?f=fotoalbum_large
Maar die is echt aan alle kanten te groot en past ook niet icm het io bord naast de chip.

Sorry voor slechte belichting, is een kelder 😅

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je moet de brackets die op je moederbord zitten zo omdraaien dat de uitsteeksels naar buiten wijzen.
Dan zou bracket #3 moeten passen.

Handleiding pagina 14, bracket L (x2) icm screw clips D (x2) en thumbscrews E (x2).

• Joppiesaus2
Ahhhh zo!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDWMoi36fdYuVqUZ3qO5KcxFMFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFtB4GvPS6SaNbUk7y0jrnq1.jpg?f=fotoalbum_large

Die had ik echt volledig gemist. Dank!
Pagina: 1