Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptUpants
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-10-2024
Goedemiddag
Mijn vraag gaat over vervanging én verplaatsing van mijn MV-box. De huidige MV-box zit op het dak, zo heb ik me laten vertellen.

Een rondje langs enkele installatiebedrijven leert dat niemand voor onderhoud/vervanging het dak op gaat. Wat volledig begrijpelijk is. Maar ook al zou iemand dat wel kunnen/willen: naar mijn weten is de box sinds de bouw nooit vervangen (en gezien voornoemde ook nooit onderhouden) en is hij, mede gezien het lawaai, aan het einde van zijn levensduur.

Mijn primaire gedachte (die ik hier wil toetsen) is om naar een nieuwe situatie te gaan met een nieuwe box die binnen wordt geplaatst. Zo kan er ook eenvoudiger onderhoud gepleegd worden. De meest logische plaats, in mijn ogen, is in het trapgat. Dat zit ‘naast’ de locatie van de huidige box en lijkt hij in mijn ogen eenvoudig aan te sluiten op het bestaande buizenstelsel. Hier zit ook de (perilex)stekker van de huidige box, dus die kan ook herbruikt worden lijkt me. Zie foto.

Ik ga de uitvoer niet zelf doen, maar door een bedrijf (suggesties voor regio Utrecht welkom overigens). Ik heb me nog niet volledig verdiept in welke nieuwe box het meest geschikt is, maar een laag geluidsniveau gezien hij in een trapgat (nabij slaapkamers) wordt geplaatst lijkt gewenst. Al zal elke nieuwe box een vooruitgang zijn tov het huidige lawaai 😉

Verder:
Ik heb een systeem C met drie ventielen: beneden in de WC en keuken en één in de badkamer. Het ventiel in de keuken bevindt zich in een koof gemaakt voor de afzuigkap en is (zonder de koof te slopen) onbereikbaar. De MV dient derhalve met name dienst als afzuiging van de badkamer.

Dus:
*Is mijn gedachte om de MV-box naar binnen te halen het meest verstandig is en zo ja,
*wat zijn hierbij in mijn situatie aandachtspunten.

Dank en groet!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgLyMdGF5E8vF4gNpWFGIq4GCuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1h6QDF9k3ptYj8PqXbYCL4N.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 21:16

Zenix

BOE!

Ik zou hem inderdaad ook naar binnen halen, met de argumentatie die je aangeeft. Dan kan je hem ook veel beter schoonmaken. Ik heb deze bijvoorbeeld in mijn woning:
https://www.orcon.nl/prod...chtsensor-excl-bediening/

Is makkelijk om schoon te maken en ook de lagers van de ventilator kunnen vervangen worden, waardoor je zeker weet dat die lang meegaat. Daarnaast is het een bekend model in Nederland, waar dus veel installateurs bekend mee zijn. Ik hoor hem alleen even na het douchen, want dan reageert de vochtsensor, voor de rest hoor ik hem niet op de auto stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:45

ericplan

5180 Wp PV

Verplaatsen lijkt zinnig. Misschien kan de box op de vliering die je lijkt te hebben? En dan ook nog iets verplaatsen zodat je die horizontale buis op zolder kwijt bent en alleen een verticaal stuk in huis hebt?
Je moet toch het dak op om de oude box weg te halen, dan is het maken van een nieuwe doorvoer een kleinigheid. Als het kan, doe die doorvoer dan aan de noordkant. Handiger als je zonnepanelen wil.

Je moet nog wel even uitzoeken waar dat kleine pijpje van is. Misschien van een badkamer? Dan is een losse ventilator erbij misschien ook een idee.

[ Voor 15% gewijzigd door ericplan op 05-11-2022 16:08 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:26
Je hebt je laten vertellen dat die box op je dak zit?
Je hebt het daar niet zelf zien zitten?

Als in, het kan ook gewoon een loze buis zijn met natuurlijke ventilatie of een buisventilatortje?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptUpants
Dank voor de reacties!
Zenix schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:06:
Ik zou hem inderdaad ook naar binnen halen, met de argumentatie die je aangeeft. Dan kan je hem ook veel beter schoonmaken. Ik heb deze bijvoorbeeld in mijn woning:
https://www.orcon.nl/prod...chtsensor-excl-bediening/

Is makkelijk om schoon te maken en ook de lagers van de ventilator kunnen vervangen worden, waardoor je zeker weet dat die lang meegaat. Daarnaast is het een bekend model in Nederland, waar dus veel installateurs bekend mee zijn. Ik hoor hem alleen even na het douchen, want dan reageert de vochtsensor, voor de rest hoor ik hem niet op de auto stand.
Dat klinkt goed! Ik neem hem mee in mijn onderzoek welke box mijn voorkeur gaat hebben. Prijs is daarbij overigens van ondergeschikt belang. Kwaliteit, betrouwbaarheid en laag DB zijn het uitgangspunt.
ericplan schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:05:
Verplaatsen lijkt zinnig. Misschien kan de box op de vliering die je lijkt te hebben? En dan ook nog iets verplaatsen zodat je die horizontale buis op zolder kwijt bent en alleen een verticaal stuk in huis hebt?
Je moet toch het dak op om de oude box weg te halen, dan is het maken van een nieuwe doorvoer een kleinigheid. Als het kan, doe die doorvoer dan aan de noordkant. Handiger als je zonnepanelen wil.

Je moet nog wel even uitzoeken waar dat kleine pijpje van is. Misschien van een badkamer? Dan is een losse ventilator erbij misschien ook een idee.
Daar (aan het wijzigen van de doorvoerkant) had ik nog niet aan gedacht, waarvoor dank, maar hij zit reeds aan de noordkant. Dus als ik voor zonnepanelen ga (een volgend project en ongetwijfeld ook hiervoor een schat aan Tweakersforum informatie _/-\o_ ) zit dat in ieder geval goed. Gezien de gekte op de markt heb ik bedacht dat ik nog wel een jaartje wacht.

Om de (visueel inderdaad niet zo mooie) horizontale buis kan ik helaas niet heen vrees ik. Hij gaat aan de andere kant dan waar hij het huis in komt de vloer in. Er is geen vliering. Mijn gedachte ten aanzien van de nieuwe locatie is om de nieuwe unit in het trapgat te plaatsen aan de rechterkant van waar nu die (vijfpolige)stekker zit. Dan hoef je ook weinig nieuwe buizen te maken, gok ik/lijkt me.

En uiteraard laat ik meteen het buizensysteem schoonmaken, want ook geen idee wanneer dit voor het laatst gedaan is (if ever 8)7)

Oh en waar dat kleine buisje voor is: geen idee! Ik kan hem niet volgen. Maar achter dat schot zit de CV ketel...
No Hands schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:34:
Je hebt je laten vertellen dat die box op je dak zit?
Je hebt het daar niet zelf zien zitten?

Als in, het kan ook gewoon een loze buis zijn met natuurlijke ventilatie of een buisventilatortje?
Ik heb die box (in de vorm van een zwarte, platte, vierkante doos) wel zien zitten, maar door een professional (de CV-ketel monteur) laten bevestigen dat dit de MV-box is.

Ik ga een dezer dagen offertes aanvragen, kijken wat zij me gaan vertellen en aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:26
CptUpants schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:49:
Dank voor de reacties!

Ik heb die box (in de vorm van een zwarte, platte, vierkante doos) wel zien zitten, maar door een professional (de CV-ketel monteur) laten bevestigen dat dit de MV-box is.

Ik ga een dezer dagen offertes aanvragen, kijken wat zij me gaan vertellen en aanraden!
Ik heb dat echt nog nooit gezien volgens mij. Foto beschikbaar? Om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CptUpants schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:58:
Goedemiddag
Mijn vraag gaat over vervanging én verplaatsing van mijn MV-box. De huidige MV-box zit op het dak, zo heb ik me laten vertellen.

Een rondje langs enkele installatiebedrijven leert dat niemand voor onderhoud/vervanging het dak op gaat. Wat volledig begrijpelijk is. Maar ook al zou iemand dat wel kunnen/willen: naar mijn weten is de box sinds de bouw nooit vervangen (en gezien voornoemde ook nooit onderhouden) en is hij, mede gezien het lawaai, aan het einde van zijn levensduur.
Als de stekker er niet inzit maakt hij ook geen lawaai ;)

lekker een nieuwe binnen plaatsen (en dan wel de stekker erin doen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:54:
[...]

Ik heb dat echt nog nooit gezien volgens mij. Foto beschikbaar? Om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen?
meestal is het niet echt een box maar een pijpventilator op de buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CptUpants
Hier een (niet al te scherpe) foto van het dak. Voor zover ik begrijp zou de platte doos, achter de afvoer van de CV, de MV-box zijn. De twee pijpjes uiterst rechts zijn van de buurman.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTVL4Bc6WFwXc6PIbq6x7qX50rY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hhi9wx1H0sBMbOwupWXrH7gs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 21:16

Zenix

BOE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-04 12:53
Ik zou de nieuwe box inderdaad binnen plaatsen.
Maar natuurlijk niet in het trapgat. Hoe kan iemand daar ooit veilig onderhoud aan plegen?
En kies ivm trillingen een zware muur, niet een gipsplaatje oid.
Pagina: 1