Nefit easy blijft warmte vragen na bereiken kamertemperatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-06 22:13
...Mijn vraag
...Ik heb sinds een maand een nieuwe ketel (intergas xtreme). Nu valt me op dat de nefit easy warmte blijft vragen nadat de ingestelde kamertemperatuur is bereikt.
Voorbeeld: ingestelde kamertemperatuur = 20.3 bereikt. De easy blijft warmte vragen (vlammetje aan) en kamertemperatuur loopt op tot 20.5 graden. Het lijkt erop dat de easy hem op die temperatuur handhaaft, ik zie hem althans niet verder stijgen, terwijl de warmte vraag blijft (en ook gehonoreerd wordt door de xtreme) . Handmatige verlaging van de thermostaat met 0.3 graden (maar niet met 0.2 graden) stopt de warmte vraag. Bij mijn vorige ketel (nefit ecomline) reageerde de nefit easy vrijwel direct als de ingestelde temperatuur was bereikt. Iemand een idee?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Nefit easy (oud model); xtreme 36

[ Voor 198% gewijzigd door Veerman24 op 05-11-2022 13:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:41
Met welk protocol wordt de ketel aangestuurd? Ik schat dat de Easy (heb ik ook gehad) alleen het Nefit protocol kan (oa om te moduleren) of aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
Easy is als Open Therm thermostaat ingesteld op de ketel (via de EasyControl Adapter).

[ Voor 51% gewijzigd door Veerman24 op 05-11-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-06 20:57
Hij zal wel modulerend branden. Lage temperatuur, is veel efficiënter. Dat die ligt overshoot is niet heel spannend. Meeste thermostaten kennen alleen halve graden. Ik ken het type thermostaat niet, maar het zou kunnen dat deze zelflerend is en zich zelf nog moet inleren.

Aanvullend:

Leuk informatief filmpje met kanaal
https://youtu.be/IRybadWKsYk

[ Voor 14% gewijzigd door Dashlane op 05-11-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
Bedankt voor je reactie en het leerzame filmpje. Voor de duidelijkheid: ik heb geen enkel probleem met de kleine overshoot: de cv toert gelijkmatig op zonder onderbrekingen en als eenmaal de ingestelde temperatuur (+0.2 graad!) bereikt is, houdt de easy de temperatuur netjes constant, dus daarover geen klachten.
Mijn vraag komt voort uit pure nieuwsgierigheid: als ik de nefit easy 0.1 graad hoger zet dan de kamertemperatuur, gaat hij zonder mankeren aan. Hij herkent bij het opstarten dus wel een verschil van 0.1 graad. Wat me intrigeert is dat hij dat niet doet (of kan?) aan het eind van de rit, als de ingestelde temperatuur is bereikt. Bij de Nefit ecomline gebeurde dat wel, het lijkt dus geen bug in de Easy zelf te zijn. Waarom dan wel bij de xtreme? Misschien inderdaad een kwestie van inleren...