Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CV] nieuwe cv gezocht wat te kiezen ? (geisoleerde woning)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Mijn vraag
ik ben op zoek naar de "volgende" cv ketel

Huidige situatie
Van 1800m3 gas gezakt naar 800m3 en nog zakkend (werkzaamheden bijna voltooid)
o ja ongeveer 200m3 ervan = SWW (Sanitair Warm Water) 13-19m3 p/m gemiddeld
- zonnepanelen aanwezig 4200 p/j (zuiden) verbruik 4500p/j
- nefit HRe trendline cw5 met nefit easy thermostaat (niet echt "tevreden" over dit merk) 7 jaar oud
- radiatoren in huis
- verwarmings temperatuur op 40 graden (aanvoer)
- Huis is 90% geisoleerd, de laatste plek(ken) neem ik mee in aankomende verbouwingen
- Naar zolder (waar de cv staat) is al voorzien voor 230v/380v (kortom enkel/dubbel of 3 fase is mogelijk)
- Er is ruimte voor boilervaten/wtw/hybride opzet (aparte CV ruimte)
- we hebben een bad + losse douche (nooit beide tegelijk in gebruik)
- geen aparte "boiler" in de keuken, warmwater komt van CV (keuken en badkamer onder elkaar)

ToDo/ planning
  • Enkele Zonnecollector op het dak (nog ruimte over) doel is meer "elk beetje helpt" en dat in PV omzetten kan niet want maximum op 1 fase is al bereikt, Maar dit kan ook 2 panelen extra op de string worden.
  • vloerverwarming op begane grond, kruipruimtevloer is al geisoleerd (PUR)
  • SWW (sanitair)leidingwerk word opnieuw + geisoleerd aangelegd met flexibele leidingen
  • leidingwerk CV word ook opnieuw aangelegd (geisoleerde leidingen uit het zicht, flexibel)
  • wtw voor douche/bad water word ook nog geinstalleerd
ik zit nog te twisten of ik een mono-block voorkant huis of achterkant(tuin- aanwezig) wil hebben, op het dakkapel(voorkant 1ste verdieping) zou ook een optie zijn

Wat zoek ik nu precies?
Ik ben niet echt te vreden over de nefit easy (koppeling met Home Assistant) omdat hij constant verbinding verliest, stats eruit halen is ook vervelend. (iets met #tweaker)

Over de nefit zelf tja .. het doet zijn ding 7 jaar oud is niet direct een reden om hem NU te vervangen dat mag ook later.

CW4(normale douche) of CW5(regendouche) zal ons eigenlijk roesten .. bad/douche hoeven we niet "veel" water zolang er maar voldoende water uit komt, nu met CW 5 zit het bad binnen enkele minuten vol dat je er 10 minuten langer op wacht dat hij gevuld is, zou ik zelf eerder als prettig ervaren. Daarnaast is de douche ook niet voorzien van een "regenkop", en niemand klaagt.

Wat vraag ik van jullie?
Wat zijn nu de key zaken waar ik op moet letten bij het uitzoeken van een nieuwe CV zeker in dit geval.

Omdat iheb al HRe (7 jaar) dus afgezien van het kastje vermoed ik geen "ingrijpende" veranderingen. is een nieuwe zuiniger zo ja .. hoeveel als ik bv 600m3 p/j verbruik met verwarmen.

Hybride/boilervaten en de eventuele zonnecollector in welke volgorde kan ik dit het beste doen, of is dit om het even.

Maar als je bv je ervaring wilt delen met Homeassistant + koppeling met de CV (thermostaat) ben ik je ook al dankbaar. Want als ik alles via HA kan besturen (kunnen is prettig) dan heeft zoiets wel een sterkere voorkeur.

ps ik heb veel gelezen over "ondersteunende" zaken van andere tweakers over de jaren maar dit gaat me echt gas-CV specifiek ik verwacht dat ik tzt het als backup voor die paar extreem koude dagen inzet ofzo ..

Tja vanalles

Alle reacties

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-11 13:30
pak een wartme pomp en cv ketel naast elkaar. van remeha bijv. een buiten uint is ondanks het vele geklaag over overlast etc. wel een prima oplossing in jou geval. het enige ding of probleem is. ik adviseer enkel wat remeha verzint/voorschrijft. (of andere merken) ik kan geen losse systemen aan elkaar knopen. mis daarvoor de kennis. fabrieks systemen daarin tegen is een kwestie van goed lezen/curses volgen en gaan.

het beste is om de warmte pomp en cv ketel tegelijkertijd te vervangen.
(of je voegt nu een losse elga toe en hangt deze later aan een nieuw ketel van remeha.
garantie tot de voordeur bij dit advies graag serieus nemen. af en toe wil het niet werken.
zoek maar even op elga en cv ketel. helemaal nefit moet op aan/uit gestookt worden.

dan je warm water verhaal. er zijn diverse tweakers die het overschot van hun zonnepanelen gebruiken
om een elektrische boiler op te stoken. als deze dan voor je cv zit heb je een elektrische zonneboiler.
met naverwarming. de meeste cv ketels zijn geschikt voor naverwarming zonneboiler. (tempertuur meting)
daarnaast zou ik zeker alle inlaatcombinaties mengventiel etc plaatsen. ik heb het ooit uitgezocht.
maar het is tever weggezakt om te zeggen wat waar nodig is. (ja soms zakt informatie gewoon weg)

voor veel huizen is die 6 kw die een hybride warmte pomp levert prima voor de meeste dagen.
wordt het echt koud komt de cv ketel er gewoon bij. wat de besparing is geen flauw idee.

kwa monoblokken moet je helaas bij andere tweakers zijn. die kunnen daar veel meer over uitleggen.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 05-11-2022 18:19 ]

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-11 21:48
Ketel laten zitten. Best value for money. Daarna komt een all electric oplossing.

Zit veel nuance tussen maar het feit dat je een nieuwe cv ketel overweegt is niet logisch.

Wij zijn hier een tijdje geleden van een 2001 nefit gegaan naar een remeha calenta. Die verbruikt hetzelfde en mogelijk nog meer. Voor HR winst hoef je het niet te doen verwacht ik…

[ Voor 34% gewijzigd door synx6 op 05-11-2022 18:48 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
Met een 7 jaar oude ketel heb je tijd, je hebt alles gedaan wat nodig is om maar all elektric te moeten kunnen, zeker met vloerverwarming als kers op de taart in de planning.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
synx6 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:46:
Ketel laten zitten. Best value for money. Daarna komt een all electric oplossing.

Zit veel nuance tussen maar het feit dat je een nieuwe cv ketel overweegt is niet logisch.

Wij zijn hier een tijdje geleden van een 2001 nefit gegaan naar een remeha calenta. Die verbruikt hetzelfde en mogelijk nog meer. Voor HR winst hoef je het niet te doen verwacht ik…
Je bent niet de enige die "all electric" zegt, mijn plannen sluiten het in elk geval niet uit, de reden om juist wel gas aan te houden heeft diverse redenen. mijn keuken wil ik bv verplaatsen en ook gas / elektrisch als optie behouden, in mijn gedachte zijn opties hebben goed.
de discussie word erg anders met de huidige gasprijs of thuisbatterij(en)

ik zou verwachten dat een nieuwere ketel wel zuinig(er) is dan een 7-10 jaar oude ketel (HRe) maar dat ligt mede aan het onderhoud ..

Dat gezegd, ik weet ook niks als ik all-electric zou gaan wat me dat zou kosten in aanschaf als jaarlijks verbruik.

Op dit moment verwacht ik: dat ik nog 200/300m3 max kan winnen als ik klaar ben met de verbouwing(en) omdat de meeste zaken geisoleerd/ energie zuinig zijn, ik kan nog wel meer doen maar dan gaat kosten & baten best meespelen. (lees meer kosten / minder baten)

Ik weet niet genoeg van gas-CV-ketel of bv een CW3/CW4 een deuk maakt in het gas verbruik ten opzichte van de huidige CW5. maar niet vervangen klinkt ook wel logisch.

Tja vanalles

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
We zijn al een paar jaar voorbij aan het vraagstuk of een warmtepomp goedkoper is dan gas… alleen hebben velen dat nog niet door.

Iets met een paar 1000km oostwaarts bijvoorbeeld. Ik zou dus ook niet inzetten op gas in de keuken. Inductie ftw

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1