Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperm2
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik wilde dit topic even gebruiken om even een hele basic vraag te stellen over de werking van het retourventiel bij een vloerverwarmingverdeler.

Klopt het dat de temperatuur die je instelt op het retourventiel betekent dat zolang de watertemperatuur in het vloerverwarming systeem boven die ingestelde waarde blijft, het ventiel dichtblijft? In onderstaand geval is staat het retourventiel op 20c en zal het ventiel pas open gaan wanneer het water in het systeem onder de 20c komt, klopt dat?

Ps woning draait op stadsverwarming

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXijafVFqsoM6FWUzfKDYRT6QRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVK3brvrhtvgTGxZEKVmFGWh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jasperm2 op 05-11-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05:40
jasperm2 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:04:
Ik wilde dit topic even gebruiken om even een hele basic vraag te stellen over de werking van het retourventiel.

Klopt het dat de temperatuur die je instelt op het retourventiel betekent dat zolang de watertemperatuur in het vloerverwarming systeem boven die ingestelde waarde blijft, het ventiel dichtblijft? In onderstaand geval is staat het retourventiel op 20c en zal het ventiel pas open gaan wanneer het water in het systeem onder de 20c komt, klopt dat?

Ps woning draait op stadsverwarming

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
ja dit verhaal klopt helemaal. normaal staan ze op een graadje of 30/35.
retour ventiel is in jouw geval een extra hulp omdat je anders vrij veel heet water weg gooit.
(let wel op dat je aanvoer leiding en radiotor leidingen niet met 80 graden water gevoed worden)
https://www.youtube.com/watch?v=0xjuQNBSBSU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@jasperm2 het topic van iemand anders kapen is niet zo lief, dus je hebt een eigen topic

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperm2
@teacher je hebt gelijk, niet lief dus dank voor het aanmaken!

@miciel dank voor je antwoord en interessant filmpje! Nooit bij stilgestaan dat te warme watertemperatuur de kunstofleidingen kan beschadigen. Meteen even binnenkomende water temp op stadsverwarming unit gekeken, 67c binnenkomende temp en 24c uitgaande temp.

Wat betreft het retourventiel en stadsverwarming, je betaalt bij stadsverwarming voor netto warmtegebruik in GJ, simpelweg: binnenkomende watertemp - uitgaande watertemp = je verbruik. Heb ik het dan goed dat het niet zoveel uitmaakt in dit geval of je het retourventiel nou op 20c of 35c graden zet, of zie ik dat verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDaRNPdd4dsOVPviJZss6j9ULzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6admLq2r0BRglj4pJ7NgfQQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikwTWUcQiDY9tXvCTxW3Mnkoo1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPVyG4VrpuoexsPWcsG2ybgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05:40
jasperm2 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:47:
@teacher je hebt gelijk, niet lief dus dank voor het aanmaken!

@miciel dank voor je antwoord en interessant filmpje! Nooit bij stilgestaan dat te warme watertemperatuur de kunstofleidingen kan beschadigen. Meteen even binnenkomende water temp op stadsverwarming unit gekeken, 67c binnenkomende temp en 24c uitgaande temp.

Wat betreft het retourventiel en stadsverwarming, je betaalt bij stadsverwarming voor netto warmtegebruik in GJ, simpelweg: binnenkomende watertemp - uitgaande watertemp = je verbruik. Heb ik het dan goed dat het niet zoveel uitmaakt in dit geval of je het retourventiel nou op 20c of 35c graden zet, of zie ik dat verkeerd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dat is niet helemaal waar er wordt ook geken naar de hoeveelheid water die je verbruikt.
dus technisch gezien ga je wel wat meer verbruiken als je hem op 30 graden zet zowel water als temp.
en nee het zal niet de spuigaten uitlopen. maar een paar euro erbij kan je wel verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperm2
@miciel goed punt! Thx
Pagina: 1