Extra aandacht duurzaamheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Nu de Nederlandse Klimaatweek bijna voorbij is, GOP 27 start, 96% van de wereldbevolking effecten van de klimaat catastrophe merkt, roep ik Tweakers op er wat meer te doen met duurzaamheid.

Zoals bij de BBG telefoons, daar vermelden jullie de Fairphone.

Bijvoorbeeld achtergrondartikel over de duurzame bedrijfsvoering van Tweakers, waar jullie nu staan en wat de doelen zijn.

Bijvoorbeeld achtergrond artikel waar de vele tweakers die op de vele vragen over verduurzaming huizen antwoorden met oa vernuftige legplannen zonnepanelen en feedback over omvormers etc het allemaal centraal goed uit kunnen leggen.

Bijvoorbeeld achtergrond artikel hoe de medewerkers van Tweakers zelf aan duurzaamheid doen

Dat zou Tweakers sieren en me blijer maken hier actief te zijn.

(EDIT, had de Fairphone vermelding gemist, de zin aangepast naar de waarheid)

[ Voor 7% gewijzigd door Silent7 op 05-11-2022 09:21 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Volgens mij is Tweakers - en zeker het forum - al lang en breed een van de duurzaamste plekken op het Nederlandse Internet. Maar het blijft een tech-site, geen Extinction Rebellion forum.

Overigens is "hier actief zijn" dan weer niet per se duurzaam, dus daar zou ik nog maar eens over nadenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Modbreak:Een aantal onvriendelijke reacties zijn verwijderd. Als je niet op een respectvolle manier je punt kan maken, post dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
*knip* ivm verwijderen voorgaande reacties.

Exact @NielsFL er is veel te vinden, en je ziet dan ook dat er velen veel input geven, een achtergrond artikel daarover zou toch gewoon leuk zijn om te lezen?

[ Voor 17% gewijzigd door RoD op 05-11-2022 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:31

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Met het aantal adviezen dat hier gegeven wordt over isolatie, zonnepanelen en warmtepompen, zou het nog groen zijn als deze website draait op een diesel aangedreven generator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
*knip* graag op de inhoud.

[ Voor 76% gewijzigd door RoD op 05-11-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Verduurzaming begint bij jezelf: iedereen kan zijn steentje bij dragen, door bijvoorbeeld niet voor iedere scheet de auto te nemen. Maar te fietsen of te lopen.

Wat wil je dat Tweakers dan doet? Een artikel schrijven, waarbij ze de tip geven de stekker van de TV uit te trekken? Omdat deze in standby ook een minimale hoeveelheid stroom verbruikt?

Of gaat Tweakers tussen 00:00 en 07:00 op zwart, om stroom te besparen door de servers op die tijdstippen uit te zetten :+ Ideetje? Dat kost ook stroom en rond die tijd, heb je hoogstens een handje vol gebruikers online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
Nou, laten ze eerst maar eens stoppen met de PriceWatch. Al die tech-spullen kopen/consumeren is niet echt duurzaam. (geintje, maar snap je de Duale positie van Tweakers?)

(ja, dit is niet serieus bedoeld, maar gezien de 'groene' topics op het Forum lijkt er genoeg aandacht voor besparen/klimaat op Tweakers)

Aan de andere kant: Al die warmtepompen produceren kost ook uitstoot....
(mod maar weg hoor, indien dit onwelvallig is.)

Persoonlijk vind ik in dit geval Tweakers om extra klimaataandacht vragen onzinnig, omdat er al genoeg aandacht voor klimaat is vanuit Tech-perspectief. (E-auto's etc., klimaat beheersing in huis)

[ Voor 25% gewijzigd door The_BoKmeester op 05-11-2022 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

NielsFL schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:55:
Volgens mij is Tweakers - en zeker het forum - al lang en breed een van de duurzaamste plekken op het Nederlandse Internet. Maar het blijft een tech-site, geen Extinction Rebellion forum.

Overigens is "hier actief zijn" dan weer niet per se duurzaam, dus daar zou ik nog maar eens over nadenken.
Goede observatie, qua duurzaamheid is dit idd wel een beetje de plaats om te zijn.

En toch, anderzijds zou er wel ruimte voor meer kunnen zijn zoals de topicstarter aangeeft. Want indien je al in huis met label A woont zijn al die overheidstips (korter douchen, led-lampen) een beetje instanties terwijl je als gevorderde naar nieuwe, verdiepende tips wil zien. Wateropslag, slimme energiemeter ivm omvormers, domotica-instellingen enzovoort.

Niveau 1 wordt veel besproken, niveau 2 is hier op dit forum meer gangbaar maar ik ben inmiddels wel toe aan niveau 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Precies er is veel ruimte voor duurzaamheid in het forum.

En daar zitten toch veel interessante Tweakerswaardige achtergrond artikelen in?
Smarthome/domotica.
En hoe Tweakers het zelf bedrijfsmatig doet, is toch gewoon super interessant.

Ik weet nog dat artikel over de woning van Femme, het slimste huis in regio X oid, dat is mooi leesvoer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:24
Als ik eerlijk ben zou ik het fijn vinden als artikelen gewoon over tech gaan. Tegenwoordig gaat gevoelsmatig ieder nieuwsartikel wel over het milieu en hoe klote alles is. Hoewel ik geloof dat we hard ons best moeten doen is het voor mij ook wel een keer genoeg. Ik zoek overigens regelmatig hier op Tweakers naar informatie over verduurzamen. Het forum heeft mij een schat aan informatie oplevert dat zelfs mijn ouders en schoonouders op basis van mijn informatie met isolatie bezig zijn en zelfs duurzamer zijn gaan leven. Als afwisseling vind ik het fijn om dan niet teveel over verduurzamen te lezen. Nogmaals, als er een artikel komt met dat onderwerp ga ik die gegarandeerd lezen. Het onderwerp boeit me. Maar ik hoef het niet overal tussendoor op mijn bord te krijgen. Dus wat mij betreft is de verhouding zo prima.

Net als met series trouwens. Ik stop met kijken als de serie vooral politieke onderwerpen aansnijd ipv de focus te leggen op het onderwerp van de serie. Dat terwijl ik rustig videos bekijk en blogs lees over die politieke / maatschappelijke vraagstukken. Maar liever niet in elke serie, want dan weet ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
Silent7 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:43:
Precies er is veel ruimte voor duurzaamheid in het forum.

En daar zitten toch veel interessante Tweakerswaardige achtergrond artikelen in?
Smarthome/domotica.
En hoe Tweakers het zelf bedrijfsmatig doet, is toch gewoon super interessant.

Ik weet nog dat artikel over de woning van Femme, het slimste huis in regio X oid, dat is mooi leesvoer.
Maar alles moet wel up-to-date blijven qua apparatuur. (vergeet die vette RTX4090 kachel niet!)

E-Waste. Computers, servers, gadgets etc. Precies waar deze site op/om draait. Tuurlijk, Tweakers zal ongetwijfeld op groene stroom draaien :')

Fijn dat je een paar centen bespaart, maar zijn al die chipjes/componenten/verpakkingen niet ontzettend milieu-onvriendelijk?

Ik zet nu mijn PC uit, en ga een eindje fietsen. (non-electrisch!)

[ Voor 6% gewijzigd door The_BoKmeester op 05-11-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
The_BoKmeester schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:34:
[...]

Fijn dat je een paar centen bespaart, maar zijn al die chipjes/componenten/verpakkingen niet ontzettend milieu-onvriendelijk?

Ik zet nu mijn PC uit, en ga een eindje fietsen. (non-electrisch!)
Ja goed punt, dat zou ik ook wel willen weten, toen wij een nieuwe zeer regelminnende postcode kregen eistte die dat ik een bel installeerde bij en entree, zodat ze daar op een knopje kon drukken en ik naar voren kon lopen, officieel mogen ze het terrein niet op. Ik heb er een echte bel, zo 1 van brons met een klepel gehangen, konden we overal horen, geen chips of batterijen nodig :D
En ik ga hetzelfde doen, pc uit, op fiets zonder motor boodschappen doen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Hey @Silent7!

Ik waardeer je post en verzoek. De klimaatweek en met name de COP die nu begint, volgen we nauwgezet. en we hebben ook meer artikelen in de pijplijn die inspelen op verduurzaming (huizen, auto's, energiegebruik, etc.). Wat persoonlijke voorbeelden (Plus): kleine windmolens voor thuis, warmtepompen, dynamische prijzen, de milieuvriendelijkheid van EV's, thuisaccu's, etc.,

Je idee om wat meer te vertellen over verduurzaming bij Tweakers, zowel hoe medewerkers daar persoonlijk mee omgaan als bedrijfstechnisch, is een interessante. Dat is misschien iets om eens tijdens een redactieoverleg te bespreken. Persoonlijke artikelen doen we niet echt - dat is meer de stijl van een blog of column en daardoor veel subjectiever dan een test of feitelijk verslag. Maar misschien dat het in een groter geheel te vatten is of iets voor een podcast of iets dergelijks.

Daarnaast weet ik dat er ook wordt gekeken hoe duurzaamheid meegenomen kan worden in reviews. Ook op het forum leeft verduurzaming zeer en daar zijn we ons absoluut van bewust.
Pagina: 1