Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21
Voor het verplaatsen van onze groepenkast in huis, ben ik eens wat onderzoek aan het doen.

Vooropgesteld:
  • Ik heb op dit moment een 3x25A aansluiting, zit er niet perse op te wachten dit op te hogen.
  • Op dit moment is mijn groepen kast oud en heeft geen uitbreidingsmogelijkheden.
  • Hij zit op een rottige plek gemonteerd, naast mijn CV ketel waar je niet lekker bij kan.
  • De groepenkast is ongeveer 6 meter vanaf de aansluiting gemonteerd.
Nu wil ik eigenlijk mijn groepenkast vervangen, maar ook direct verplaatsen.

Even een korte beschrijving van de huidige groepenkast, maar zie ook deze foto:
  • 6 verschillende installatieautomaten
  • Een krachtgroep (auto oplader)
  • 2 Aardlekschakelaars
Nou is de situatie dat ik eigenlijk 2 sets zonnepanelen wil aansluiten, maar ook een eventueel kooktoestel wil plaatsen (we koken nu nog op gas). Daarnaast zijn er door het beperkt aantal groepen, dingen op elkaar aangesloten, waar ik niet heel blij van word.

Waar ik dus eigenlijk wel heen wil is het volgende:
  • 12 installatieautomaten
  • 4 krachtgroepen
  • 3 Aardlekschakelaars 2P (volgens Electramat heb ik dit nodig)
  • 1 Aardlekschakelaar 4P (volgens Electramat heb ik dit nodig)
Wanneer ik de groepenkast configurator van Electramat gebruik, kom ik op deze combinatie uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mm5dAFLjQF1aRJYrfsorBb-Man8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ZAtiKtym3Tuxvu5aAq0iyjO.png?f=fotoalbum_large

Die 12 groepen die ga ik gebruiken om bijvoorbeeld wasmachine en droger van elkaar te scheiden, net als dat de schuur nu nog op een groep er bij is 'geknutseld' en wat andere ruimtes waarvan ik weet waar de bekabeling loopt.

Nu heb ik een paar vragen:
  • Installatie automaat en aardlekautomaat, wat is het verschil. Ik ging er altijd van uit dat ik een installatie automaat moest hebben?
  • Kan je zomaar 6 kabels een meter of 6 verlengen naar de plek waar de nieuwe stoppenkast komt. Ik wilde daar YMVK 3x2.5 voor gebruiken en verlengen in een lasdoos met WAGO 1-1 verbindingsklemmen?
  • Klopt mijn configuratie van het automaat zoals in het screenshot hierboven?
  • Kabels verleggen en zorgen dat ze op de juiste plek uitkomen is niet ingewikkeld, maar het zegelrecht zorgt er voor dat ik alsnog een bedrijf moet inschakelen voor het stroomloos maken van mijn groepenkast, hier ben ik nog niet helemaal achter hoe ik dit ga regelen
Ik heb geprobeerd dit klusje uit te besteden, maar lokale installatiebedrijven hebben het te druk voor dit soort klussen en een ZZPer wil eigenlijk ook liever niet komen kijken, daarnaast hebben die (meestal) weer geen zegelrecht.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49
Aardlekautomaten zijn een gecombineerde aardlek en installatieautomaat.
Neem alsjeblieft geen Emat huismerk.
Draden kan je verlengen op de manier die je bedacht hebt, maar ieder wel in hun eigen lasdoos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yq9c369gMELCGuVRh5hHiXm6vgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AYm0SA1nOnutHFJVygSN1jKK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Ok, dat klinkt logisch, de vragen die ik dan nu heb is, omdat elke 'groep' een aparte aardlekautomaat is, heb ik niet per X groepen een aparte aardlekschakelaar nog weer nodig, een enkele hoofdschakelaar (63A in dit geval) is dan genoeg?

In mijn huidige situatie heb ik bijvoorbeeld 2 aardlekschakelaars, omdat de rest installatie automaten zijn?

In jouw screenshot gebruik je ook Aardlekautomaat 3P+N als 'krachtgroep', maar waarom geen Krachtgroep 3P+N? Ik neem aan dat ze qua capaciteit hetzelfde zijn, maar zit er verschil in? Het verschil is wel dat als je in de configurator een Krachtgroep 3P+N toevoegd, hij ook graag een Aardlekschakelaar 4P wil toevoegen, dus misschien mist die bij een Krachtgroep?

Verder is de tip om geen huismerk te nemen een goede. Ik heb geen echte voorkeur voor merk, maar het voordeel met de kast die je hierboven geconfigureerd hebt, is dat er veel meer plek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
sorted.bits schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:31:

• Klopt mijn configuratie van het automaat zoals in het screenshot hierboven?
Ik denk dat het 1 fase deel wel klopt, 12 groepen met 3 aardlekschakelaars.

Het kracht gedeelte moet je nog even goed naar kijken.

- er komen dus twee pv installaties op beiden een 3 fase omvormer? Wat zijn de maximale stroom of vermogens die de omvormers afgeven?
- wat schrijft de fabrikant van de omvormer en laadpaal voor tav aardlekbeveiliging?

Een pv omvormer wordt vaak achter een 300mA aardlekschakelaar gezet.
Als de omvormer een 6ma verklaring heeft mag deze achter een type A aardlekschakelaar, zo niet dan heb je een duurder type B nodig.

De krachtgroep voor een inductiekookplaat kan gewoon achter een 30mA aardlekschakelaar.

De laadpaal moet mogelijk achter een specifiek type aardlekschakelaar die om kan gaan met dc lekstroom.

Je krijgt dus waarschijnlijk verschillende aardlek karakteristieken voor de verschillende krachtgroepen. Dan is het waarschijnlijk logischer om aardlekautomaten te plaatsen voor het 3 fase deel, ten minste voor de kookplaat en pv, of dat voor de laadpaal lukt hangt af van de voorschriften.

Verder adviseer ik je ook de maximaalstroom van de kast te berekenen, stel 2x 3x16A PV en 3x25A netaansluiting dan is een maximaalstroom 57A mogelijk, wat hoger is dan de aardlekschakelaars die typisch tot 40A geschikt zijn.

Verder zou ik ook geen emat adviseren. Sander vunderink maakt ook abb kasten op maat voor scherpere prijzen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
sorted.bits schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:36:
Ok, dat klinkt logisch, de vragen die ik dan nu heb is, omdat elke 'groep' een aparte aardlekautomaat is, heb ik niet per X groepen een aparte aardlekschakelaar nog weer nodig, een enkele hoofdschakelaar (63A in dit geval) is dan genoeg?
Ja, daarom ook 3 fase aardlekautomaten voor de kookplaat/laadpaal/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
blackd schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:38:
[...]

Ik denk dat het 1 fase deel wel klopt, 12 groepen met 3 aardlekschakelaars.

Het kracht gedeelte moet je nog even goed naar kijken.

- er komen dus twee pv installaties op beiden een 3 fase omvormer? Wat zijn de maximale stroom of vermogens die de omvormers afgeven?
Er komt 1 omvormer waar voor 6400Wp aan zonnepanelen aan komt te hangen. De 2e omvormer daar komt ook zoiets aan, maar daar zijn we nog niet helemaal uit. Ik snap dat dit maximalen zijn en dat je altijd minder opbrengst hebt.
- wat schrijft de fabrikant van de omvormer en laadpaal voor tav aardlekbeveiliging?

Een pv omvormer wordt vaak achter een 300mA aardlekschakelaar gezet.
Als de omvormer een 6ma verklaring heeft mag deze achter een type A aardlekschakelaar, zo niet dan heb je een duurder type B nodig.

De krachtgroep voor een inductiekookplaat kan gewoon achter een 30mA aardlekschakelaar.

De laadpaal moet mogelijk achter een specifiek type aardlekschakelaar die om kan gaan met dc lekstroom.
De laadpaal is voorzien van zijn eigen lekstroom beveiliging, daar is hij op uitgezocht ivm het niet kunnen plaatsen van een nieuwe groep in de oude kast. Achteraf had ik deze wijzigingen gelijk kunnen doorvoeren. Op zich is er niets mis met alles gewoon te voorzien van B schakelaars, qua kosten scheelt het elkaar niet zo veel.
Je krijgt dus waarschijnlijk verschillende aardlek karakteristieken voor de verschillende krachtgroepen. Dan is het waarschijnlijk logischer om aardlekautomaten te plaatsen voor het 3 fase deel, ten minste voor de kookplaat en pv, of dat voor de laadpaal lukt hangt af van de voorschriften.
Veiligheid en overdimensionering ben ik gewoon voor, dus wanneer de duurdere opties meer veiligheid met zich meebrengen, is dat prima.
Verder adviseer ik je ook de maximaalstroom van de kast te berekenen, stel 2x 3x16A PV en 3x25A netaansluiting dan is een maximaalstroom 57A mogelijk, wat hoger is dan de aardlekschakelaars die typisch tot 40A geschikt zijn.
Precies, maar in het screenshot van @jadjong neemt hij een 63A hoofdschakelaar mee, is dit dan de goede zet?
Verder zou ik ook geen emat adviseren. Sander vunderink maakt ook abb kasten op maat voor scherpere prijzen.
Daar ga ik zeker eens kijken. Ik zit niet vast aan Electramat (qua site en merk niet), maar door de configurator is het wel makkelijk om te zien wat je kan combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Als je bij Elektramat een 63A hoofdschakelaar selecteert wordt de hele kast geschikt voor 63A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
sorted.bits schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:10:
Er komt 1 omvormer waar voor 6400Wp aan zonnepanelen aan komt te hangen. De 2e omvormer daar komt ook zoiets aan, maar daar zijn we nog niet helemaal uit. Ik snap dat dit maximalen zijn en dat je altijd minder opbrengst hebt.
Voor de aansluiting op de meterkast is de maximale stroom in Ampere van belang. Het aantal Wp zegt wel wat, maar niet alles. Maar dit zou kunnen neerkomen (natte vinger werk) op 8 a 9 A per fase, als je dat 2x doet zit je dus op 18A aan PV invoeding.
De laadpaal is voorzien van zijn eigen lekstroom beveiliging, daar is hij op uitgezocht ivm het niet kunnen plaatsen van een nieuwe groep in de oude kast. Achteraf had ik deze wijzigingen gelijk kunnen doorvoeren. Op zich is er niets mis met alles gewoon te voorzien van B schakelaars, qua kosten scheelt het elkaar niet zo veel.
Kijk, mooi dat met lekstroombeveiliging rekening is gehouden, dan kan je het waarschijnlijk in de meterkast simpel houden.
Een type B aardlekschakelaar van een A-merk gaat echt wel flink in de papieren lopen (3 tot 5 voud van de normale aardlekschakelaar type A). Die zou je dus alleen willen plaatsen als het echt moet.
Voor onze enkelfase omvormer zonder 6mA verklaring, die al jaren achter een type A aardlekschakelaar zit, had ik een prijs opgevraagd voor een aardlekautomaat Type B, en dat zou richting 500 euro gaan.

Het lijkt me wel een logische keuze om de laadpaal achter een eigen aardlekschakelaar te zetten, je wil niet dat PV eraf slaat als de laadpaal afslaat vanwege een aardlek. Welke aardlek je dan moet hebben moet ik je schuldig blijven, zoveel kennis heb ik daar niet van, maar nogmaals kijk naar de voorschriften van de fabrikant.
Veiligheid en overdimensionering ben ik gewoon voor, dus wanneer de duurdere opties meer veiligheid met zich meebrengen, is dat prima.

Precies, maar in het screenshot van @jadjong neemt hij een 63A hoofdschakelaar mee, is dit dan de goede zet?
Overdimensionering: alleen als het nuttig is, want het is een afweging tussen kosten en risico.
De aardlekschakelaar is maar een aspect van de geschiktheid tot 40A van de meterkast, de bedrading is ook een potentieel risico.

Je zult echt even moeten kijken wat de PV installatie(s) aan stroom per fase afgeven, dat bepaalt of je van 40A naar 63A moet upgraden, of een andere maatregel moet nemen. Als mijn berekening klopt zit je net op 43A wat net over het randje is. Als je dan veilig wil zitten is upgraden verstandig, maar als je PV opbrengst onder de 15A per fase totaal blijft, is het upgraden naar 63A onnodig duur.

Over de hoofdschakelaar; een die geschikt is tot 40A is volgens mij voldoende. Deze is afgezekerd door de netaansluiting, bij gelijktijdig gebruik van PV en de netaansluiting zal er niet meer stroom door de hoofdschakelaar stromen dan die van de netaansluiting (25A). Dit geldt niet voor de aardlekschakelaars, vandaar dat die dan eventueel zwaarder moeten worden uitgevoerd.
Daar ga ik zeker eens kijken. Ik zit niet vast aan Electramat (qua site en merk niet), maar door de configurator is het wel makkelijk om te zien wat je kan combineren.
Eens, het is een handige tool. ABB heeft ook een configurator, maar die is wat minder flexibel. En in de tool van Elektramat kan je verschillende merken configureren.

De configuratie van @jadjong is een valide alternatief, al zou ik de alamats voor de PV installatie uitvoeren in 300mA en niet 30mA. In deze configuratie is alles uitgevoerd als aardlekautomaat, voordeel hiervan is dat het wat compacter is. Nadeel is dat dit wat duurder is in uitvoering.
jadjong schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:36:
Als je bij Elektramat een 63A hoofdschakelaar selecteert wordt de hele kast geschikt voor 63A.
Ah kijk, daar zitten dus dan ook evt kosten in voor de verzwaren van de bedrading. Dan nog geldt dat de hoofdschakelaar prima 40A zou kunnen blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Het verschil tussen 40A en 63A is, inclusief dikkere bekabeling, 10.-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:42:
Het verschil tussen 40A en 63A is, inclusief dikkere bekabeling, 10.-
Daar moet je niet te lang over nadenken ;-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@sorted.bits
Type b niet verwarren met b karakteristiek, 2 verschillende dingen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Ok, een boel antwoorden welke bij mij weer voor veel vragen zorgen :|. Ik begin er steeds meer aan te twijfelen of ik zelf de configuratie van de groepenkast wel kan maken.

Wat ik weet qua (verwacht toekomstig) verbruik:
  • Laadpaal, haalt nu maximaal 3,6kW (door auto), maar is in totaal geschikt voor 11kW (op 3 fasen krachtgroep aangesloten), volgende auto kan waarschijnlijk met maximaal 7.2kW laden.
  • Twee keer een set zonnepanelen met max 6460 Wp, met deze omvormer. Aangezien deze op verschillende daken worden aangebracht zijn er twee omvormers nodig. Het tweede setje valt waarschijnlijk iets lager uit, maar laten we even er vanuit gaan dat ze beide 6460Wp doen.
  • Krachtgroep voor een inductie kooktoestel, waarschijnlijk zoiets, dit zit op maximaal 11kW als ik het goed lees.
  • @Rol-Co Een type B kan ik bij de configurator van Electramat niet kiezen lijkt het?
  • De rest van de groepen is relatief licht, denk aan dingen als een oven, wasmachine en droger, etc
De laadpaal kan ik eventueel vervangen met een paal die ook aan loadbalancing doet (dat doet hij nu niet, maar we hebben verder geen GROOT verbruikers in huis op dit moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
@sorted.bits 1 omvormer met 2 trackers, standaard bij dat vermogen

Verder: @blackd had het al genoemd. Vraag offerte op voor een abb sn lijn kast bij Sander vunderink. Leg voor wat je nodig hebt: die lui dat lijken redelijk op de hoogte, helemaal zelf ontwerpen is misschien niet nodig.

De abb sn offerte voor kasten vergelijkbaar met wat jij wil zijn bij andere forumleden lager geweest dan elektramat met emat… doen dus

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@sorted.bits
De omvorrmer geeft dus max 10A per fase (te vinden in de datasheet), als je er twee plaatst komt er dus max 20A PV invoeding.
Je kan gewoon met een normale aardlek (type A) uit de voeten want growatt heeft een 6ma verklaring, een duurder type B is dus niet nodig. Twee keer een 3P+N B16 300mA aardlekautomaat is dan goed.

Qua maximaalstroom is het dan wel verstandig te kiezen voor 63A aardlekschakelaars en bedrading. Je komt namelijk op 45A maximaalstroom. Tenzij je hard kan maken dat ze nooit gelijktijdig opwekken en je daar goed van kan slapen ;-).

Ik ben wel benieuwd waarom je twee omvormers nodig hebt, kan je het niet combineren op 1 omvorrmer met twee strings zoals @Ronald volgens mij ook suggereert?

De laadpaal, welke is dat? Wellicht kunnen we daar ook kijken wat voor component je nodig hebt.

Voor het kooktoestel 11kW is een 3P+N B16 30mA aardlekautomaat benodigd.

Edit:
En nog een tip om je eigen kennis te vergroten, kijk even naar de startpost van het grote electra topic daar is ook veel info over de groepenkast te vinden, oa verschil tussen installatie automaten en alamats.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

[ Voor 14% gewijzigd door blackd op 05-11-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
blackd schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:43:
@sorted.bits
De omvorrmer geeft dus max 10A per fase (te vinden in de datasheet), als je er twee plaatst komt er dus max 20A PV invoeding.
Je kan gewoon met een normale aardlek (type A) uit de voeten want growatt heeft een 6ma verklaring, een duurder type B is dus niet nodig. Twee keer een 3P+N B16 300mA aardlekautomaat is dan goed.

Qua maximaalstroom is het dan wel verstandig te kiezen voor 63A aardlekschakelaars en bedrading. Je komt namelijk op 45A maximaalstroom. Tenzij je hard kan maken dat ze nooit gelijktijdig opwekken en je daar goed van kan slapen ;-).

Ik ben wel benieuwd waarom je twee omvormers nodig hebt, kan je het niet combineren op 1 omvorrmer met twee strings zoals @Ronald volgens mij ook suggereert?

De laadpaal, welke is dat? Wellicht kunnen we daar ook kijken wat voor component je nodig hebt.

Voor het kooktoestel 11kW is een 3P+N B16 30mA aardlekautomaat benodigd.

Edit:
En nog een tip om je eigen kennis te vergroten, kijk even naar de startpost van het grote electra topic daar is ook veel info over de groepenkast te vinden, oa verschil tussen installatie automaten en alamats.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
toon volledige bericht
Twee omvormers was eigenlijk meer omdat de afstand tussen de twee zonnepanelen setjes. Daar zit zeker 10 meter tussen en ik nam aan dat dit beter kon via 2 omvormers (allebei dichtbij mijn zonnepanelen sets.

Ik zie nu dat ze ook een 15k Watt omvormer hebben (https://www.stralendgroen...owatt-15000-tl3-x-3-fase/) , maar ik was van plan om die twee sets met een bepaalde tussen tijd te leggen. Was het niet zo dat een omvormer een bepaalde hoeveelheid vermogen nodig heeft om te werken. Anders leg ik inderdaad vast een 15k Watt omvormer neer.

Verder is dit mijn laadpaal: https://evplug.eu/product...kw?variant=42229651374333

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@sorted.bits 15kW omvormer? Heb je een gigantisch dak, of overschat je hoeveel omvormer vermogen nodig is ?

Leg je dak situatie eens uit ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Ronald schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:16:
@sorted.bits 15kW omvormer? Heb je een gigantisch dak, of overschat je hoeveel omvormer vermogen nodig is ?

Leg je dak situatie eens uit ;)
Ik ga op twee verschillende daken panelen leggen, waarbij beide daken op ongeveer 6500Wp uitkomen. Echter dit ga ik niet in 1 keer doen en volgens mij kom ik daar met een enkele omvormer dan in de knoei. Er zou namelijk zo maar een half jaar tussen kunnen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Een zware omvormer werkt gewoon op lager vermogen anders zou hij in heel december en 22 juni om 5:30 ook niets doen

Ik ken situaties waar je 2x6500W probleemloos op een 7kW kan hangen… dus even niet eigenwijs doen en leg je plannen uit, hoe komt alles uiteindelijk te liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Ronald schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:23:
Een zware omvormer werkt gewoon op lager vermogen anders zou hij in heel december en 22 juni om 5:30 ook niets doen

Ik ken situaties waar je 2x6500W probleemloos op een 7kW kan hangen… dus even niet eigenwijs doen en leg je plannen uit, hoe komt alles uiteindelijk te liggen?
Laten we de vraag anders stellen, maakt het uit voor de types aardlekschakelaars?

Anders dan dit kan ik het niet uitleggen:
  • 1 set op een plat dak, op het zuiden, 16 panelen, welke ik zelf binnenkort ga leggen. Dit komt neer op 6.400 Wp.
  • 1 set op een schuin dak, op het zuiden, 16 tot 18 panelen, welke gelegd gaan worden. Dit komt ook neer op 6.400 - 7.200 Wp. Deze komt op termijn, bijvoorbeeld volgend zomer, of misschien wel 2024.
Door gewoon netjes 2 6000Wp omvormers te nemen, kom ik mooi uit volgens mij uit. Ik weet niet zo goed wat het nadeel is van een extra omvormer op mijn groepenkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Niets, behalve de fysieke ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
jadjong schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:52:
Ok, duidelijk. Dus ik kan eigenwijs gewoon ’Twee keer een 3P+N B16 300mA aardlekautomaat’ plaatsen, zoals @blackd noemde. Dan kan ik direct 1 set kwijt, en later gemakkelijk uitbreiden naar nog een setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:10
Ik mis (/onduidelijk) nog vier belangrijke punten:
  1. Waar ga je de groepenkast plaatsen? Volgens het bouwbesluit moet dit binnen 3 meter van de voordeur (kan ook een andere buitendeur zijn) De brandweer moet de installatie kunnen uitschakelen vanaf daar.
    Als de hoofdzekeringen en de energiemeter wel daar hangen kan je daar een hoofdschakelaar laten plaatsen door een installateur met zegelrecht. Dan met 5x10mm2 (ivm spanningsverlies zonnepanelen) kabel naar de hoofdschakelaar in de groepenkast
  2. Waar zit het hoofdaardpunt? Deze is met 25 of 16mm2 aarddraad naar de aardpen en 6 of 4mm2 aarddraad naar de badkamer (kleiner als het in buis ligt).
    Naar de aardrail in jouw nieuwe groepenkast moet dan een 10mm2 aarddraad
  3. Ik mis het punt dat zowel zonnepanelen als laadpalen volgens de NEN1010 verplicht op een eigen aardlekschakelaar moeten. Aardlekautomaten zijn hier perfect voor dus geen probleem bij @sorted.bits Tip/dringend advies: leg 5x6mm2 ymvk kabel (of 4x6 ymvk-as grondkabel) naar de zonnepanelen omvormer en de laadpaal. De eerst vanwege uitschakelen door spanningsverlies en de tweede door energieverlies bij lange continue belasting
  4. Met zoveel zonnepanelen zit je boven de 40A van een standaard kast. Plaats je 63A aardschakelaars + 10mm2 draad of pas je een extra beveiliging toe?
    Zie onderstaande afbeelding. Alle aardlekautomatenkunnen op de groene lijn (10mm2 bedrading). In jouw geval komt er mogelijk dan nog een 40A hoofdschakelaar tussen de hoofdschakelaar en de energiemeter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2-8eUnF8tturEBcOTl0HT_KVto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7p64oVGq7AcffUFG60KC107P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Thanks @Ricko1 voor de uitgebreide post, hopelijk beantwoord ik hier je vragen mee.
Ricko1 schreef op zondag 6 november 2022 @ 06:42:
Ik mis (/onduidelijk) nog vier belangrijke punten:
Waar ga je de groepenkast plaatsen? Volgens het bouwbesluit moet dit binnen 3 meter van de voordeur (kan ook een andere buitendeur zijn) De brandweer moet de installatie kunnen uitschakelen vanaf daar.
Groepenkast zit nu zeker 10 meter bij een deur vandaan, gaat naar naast de achterdeur. Het is een erg oud huis en destijd is volgens mij nergens rekening mee gehouden. Hij wordt dus makkelijker bereikbaar.
Als de hoofdzekeringen en de energiemeter wel daar hangen kan je daar een hoofdschakelaar laten plaatsen door een installateur met zegelrecht. Dan met 5x10mm2 (ivm spanningsverlies zonnepanelen) kabel naar de hoofdschakelaar in de groepenkast
Exact, dit is het idee
Waar zit het hoofdaardpunt? Deze is met 25 of 16mm2 aarddraad naar de aardpen en 6 of 4mm2 aarddraad naar de badkamer (kleiner als het in buis ligt).
Naar de aardrail in jouw nieuwe groepenkast moet dan een 10mm2 aarddraad.
Deze zit midden in het huis en verdwijnt daar in de grond, mijn idee was om deze ook netjes te verlengen en daar 16mm2 voor te gebruiken (leg ik in PVC). Het verlengen gebeurd dus al voordat de aarddraad gesplitst wordt tussen badkamer en groepenkast. Echter ik was niet geheel zeker over de dikte van deze draad.
Ik mis het punt dat zowel zonnepanelen als laadpalen volgens de NEN1010 verplicht op een eigen aardlekschakelaar moeten. Aardlekautomaten zijn hier perfect voor dus geen probleem bij @sorted.bits Tip/dringend advies: leg 5x6mm2 ymvk kabel (of 4x6 ymvk-as grondkabel) naar de zonnepanelen omvormer en de laadpaal. De eerst vanwege uitschakelen door spanningsverlies en de tweede door energieverlies bij lange continue belasting
Deze vind ik nog wel interessant, dat voelt als hele dikke kabel voor naar de omvormers. Verder ben ik vanaf het begin al voor om zoveel mogelijk achter eigen aardlekautomaten te zetten.
Met zoveel zonnepanelen zit je boven de 40A van een standaard kast. Plaats je 63A aardschakelaars + 10mm2 draad of pas je een extra beveiliging toe?
Zie onderstaande afbeelding. Alle aardlekautomatenkunnen op de groene lijn (10mm2 bedrading). In jouw geval komt er mogelijk dan nog een 40A hoofdschakelaar tussen de hoofdschakelaar en de energiemeter[/li]
Ok, ik weet dus nog niet wat voor hoofdzekeringen ik heb. Voor het spanningloos maken van mijn groepenkast, moet ik sowieso al een installateur met zegelrecht hebben. Ondertussen begrijp ik dat wanneer ik een 63A groepenkast neem, ik ook zeker moet zijn dat de hoofdzekeringen dit aan kunnen, anders verplaats ik het probleem van mijn groepenkast naar de zekeringen van Enexis :F ? Zoals hierboven genoemd zou ik het geen probleem vinden om een 63A groepenkast te nemen, wanneer mijn hoofdaansluiting dit fatsoenlijk aan kan.

Hieronder een foto van de zekeringen, helaas kan je er weinig van zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvYPjetRlna7UTmXeYl2hvoR_mg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOGQL46A9r4vgRjeiyzB4X70.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
jadjong schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:52:
Minder rendement, meer kosten.

Ja dat rendement komt gewoon naar voren in simulatie met sunny. Kan zomaar 1-2% zijn.

Ik vermoed dat @sorted.bits uit kan met een enkele 7-10kW omvormer voor een 12kW multi-oriëntatie systeem.

Hij heeft waarschijnlijk 3x25A

Met een 10kW omvormer op een 16A groep komt er dan nooit meer dan 40 A beschikbaar in de kast en is 63A overbodig. Zelfs een 40A remautomaat is overbodig.

Dus eigenwijs zijn == het allemaal lastiger maken.

[ Voor 39% gewijzigd door Ronald op 06-11-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:10
Als je kast op 63A gebouwd is betekend dat niet dat je ook die hoofdzekeringen nodig hebt. Het gaat om de maximale stroom in de kast.

Een zonnepaneel omvormer is een voedingsbron. Die moet je bij de hoofdzekeringen optellen. Hoofdzekering(en) wordt pas een probleem bij een omvormer die groter is dan de hoofdzekering(en)

Betreffende de kabeldikte 2,5mm2 kabel wordt warm bij langdurige 16A belasting. Daarmee heb je energieverlies en spanninsverlies. Je hebt ook vast wel het nieuws gehoord van omvormers die uitschakelen bij mooi weer. Zodra de spanning hoger wordt dan 253V schakelt het uit. Vandaar de dikkere kabel.

Mijn werkgever plaatst veel laadpalen en gebruikt standaard 6mm2 kabel. Minder verlies nu en mogelijkheden voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
sorted.bits schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:14:
Ok, ik weet dus nog niet wat voor hoofdzekeringen ik heb. Voor het spanningloos maken van mijn groepenkast, moet ik sowieso al een installateur met zegelrecht hebben. Ondertussen begrijp ik dat wanneer ik een 63A groepenkast neem, ik ook zeker moet zijn dat de hoofdzekeringen dit aan kunnen, anders verplaats ik het probleem van mijn groepenkast naar de zekeringen van Enexis :F ? Zoals hierboven genoemd zou ik het geen probleem vinden om een 63A groepenkast te nemen, wanneer mijn hoofdaansluiting dit fatsoenlijk aan kan.

Een 40 of 63A hoofdschakelaar doet niets met het wel/niet heel houden van de Enexis zekering. Het is simpel een schakelaar die veilig is tot een bepaalde ampère, daar boven krijg je vonken en rook. :+

Als jij de kast niet upgrade naar 63A, maar wel voor 63A aan kachels in schakelt gaat de hoofdzekering van Enexis (25A?) er gewoon uit. Gezien die 25A minder is dan de 40A die de bedrading in de kast aan kan heb je alleen een geklapte hoofdzekering.
Als je de kast upgrade naar 63A heb je hetzelfde verhaal, kast is nog heel maar hoofdzekering niet.
De reden dat je een 63A capabele kast nodig kan hebben is de invoer van PV, die is parallel aan de voeding van Enexis waardoor je de mogelijke stroom bij elkaar op kan tellen.

Zelf ben ik voor 63A kast gegaan vanwege toekomstbestendigheid op bijvoorbeeld een losse batterij of een elektrische auto die terug kan voeden. Dan kan je theoretisch 25A uit het net, 16A uit de panelen, 16A uit de batterij en 16A uit de auto halen. Allemaal tegelijk. *O*
Omdat er in dat geval stromen meerdere kanten op kunnen lopen (batterij kan zowel laden als ontladen) is het niet helemaal eerlijk om alle stromen bij elkaar op te tellen en moet er wat extra automatisering tegenaan gegooid worden.

Als je zelf bouwt kan je 16mm bekabeling nemen met een 10A hoofdschakelaar, maar wanneer je het laat doen is het specificeren van een 63A hoofdschakelaar de makkelijkste manier om de hele kast wat dikker uit te laten voeren. En de meerprijs van nog geen 10.- vind ik niet de moeite waard om er langer dan een seconde over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
sorted.bits schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:14:

[Afbeelding]
Je kunt het ook bij Enexis opvragen, het is inderdaad lastig te zien. Op de energienota staat het ook, maar vaak in een categorie (tot 3x25A bijv). Dus niet specifiek genoeg. Het enige onderscheid wat je kan maken is of je 3x25 of hoger hebt.

Die smeltveiligheid hebben in het midden een verklikker en vaak kun je aan de kleur de waarde zien.
Wikipedia: Smeltveiligheid
Dit is op de foto lastig te beoordelen.
Ricko1 schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:51:
Betreffende de kabeldikte 2,5mm2 kabel wordt warm bij langdurige 16A belasting. Daarmee heb je energieverlies en spanninsverlies. Je hebt ook vast wel het nieuws gehoord van omvormers die uitschakelen bij mooi weer. Zodra de spanning hoger wordt dan 253V schakelt het uit. Vandaar de dikkere kabel.
Maar het gaat hier om een maximale belasting van 10A, is dat dan echt nodig?
Mijn werkgever plaatst veel laadpalen en gebruikt standaard 6mm2 kabel. Minder verlies nu en mogelijkheden voor de toekomst.
Weet jij dan welke aardlekautomaat geschikt is voor de laadpaal van TS? Ik weet het namelijk niet. Zie onderstaand:
Op de website zelf staat:
Externe aardlekschakelaar: Type A Aardlekschakelaar vereist echter wordt er altijd een Type B Aardlekschakelaar aangeraden door het IEC (Europese NEN).
Let op: Renault Zoe moet altijd een Type B Aardlekschakelaar hebben.
Dus type A is voldoende, tenzij er een Zoe wordt geladen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou persoonlijk gewoon de groepenkast 40A houden, anders moet je alle bekabeling uitvoeren in 10mm2. Zet een extra 40A automaat direct achter de hoofdschakelaar en je bent klaar. Dat is zo’n wordt veel toegepast en voldoet gewoon. Wat je ook kan zien op t plaatje wat al gepost is (en wel heel erg lijkt op de afbeelding bij 123groepenkast over dit onderwerp 😉)

Die Growatt 6K doet 10A per fase en t is de vraag of je niet met een wat lichtere uit kan, maar dat zou ik gewoon eens laten berekenen door je leverancier van de zonnepanelen. Die kan een mooie simulatie maken en het is niet echt een onderdeel van je vraag dus, wel een beetje van toepassing maar om hier nu heel diep op in gaan door sommige is een beetje off topic… wat betreft die totale stroom kom je met waarschijnlijk in theorie er net boven de 40A maar ik denk dat dat meer theorie is als in de praktijk zal voorkomen.

Als @sorted.bits vragen heeft over t legplan en de omvormer, rendement e.d is t voor iedereen interessanter om een apart topic te maken (imho). Hij geeft al aan er nu 1 te willen aanschaffen, zeker met de huidige prijzen, beschikbaarheid en eventueel toekomstige ontwikkelingen zou ik het daar gewoon bij laten. Laten leggen is, als er al iemand tijd heeft 'verschrikkelijk' duur dus waarom dat nu aanhalen.

En ow, zoals natuurlijk zo vaak (hier), zo veel mensen zo veel meningen. Dat geldt voor de configuratie (aardlek en automaten of alamats/alamatten, 1 of 2 omvormers, wel over niet over dimensioneren, welke laadpaal (want die je hebt is natuurlijk ook net niet goed :P ), merken e.d. dus uiteindelijk is 't toch ook maar net wat je wilt.

[ Voor 24% gewijzigd door dizzytal op 06-11-2022 13:43 . Reden: Wat kleine edits ]

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Pagina: 1