Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kockkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik heb 2 airco laten plaatsen voor het verwarmen en koelen.
Nu hoor ik iedereen over een verbruik van rond de 250/300 wat om hem te laten draaien als alles op temp is.

Maar ik krijg mijn unit niet onder de 1000watt

Het gaat om een Daikin Stylish 5kw binnen en de 3MXM68N buiten unit. (Boven hangt nog een 4,2kw)

Ik ben al bezig met een lagere ingestelde temperatuur.

Beneden staat hij op verwarmen 18graden, gemeten door dat ding zelf is 21, wat wel aardig klopt met andere sensoren dus 3 graden boven set point….
Maar hij blijft op 800wat hetzelfde gebruik door draaien.

Vraag besturing staat op 50%max, binnen unit op verwarmen en ventilator op auto.

Kan de unit niet verder terug in vermogen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVip4NEjzsL23ym7Sn88BkJL95c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HPyt2cnwQYqfTFEF9MMMo3wD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVESCseUCEpmgCebYAAAve-BThU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/weMwW0RPrZPDhYp0jKxjvkof.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

de Peer

under peer review

En hoe lang gaat dit al zo? Of draait de boel net 1 dag? Dan even geduld hebben tot de massa van je huis echt opgewarmd is.

En anders is je huis zo lek als een mandje ;) of zal het steeds warmer worden in je huis.

De unit kan zeker wel verder terug. Bij verwarmen tot 300 W dacht ik en bij koelen tot 80-100W

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 04-11-2022 23:20 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 00:04
Ik heb dezelfde units maar echt wel veel minder zien verbruiken.

Andere vraag; welke app is dit? Mijn Daikin controller app heeft wat minder opties als bij jou
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtfwKmjBpfldhA9QThFW9VOoeNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYM0ZLxNv4nyfpC1hJXSBCZE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:12
@Kockkie je adres staat denk ik in één van de screenshots, weet niet of het je boeit maar dat je het in elk geval doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:39
Kockkie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:37:
Nu hoor ik iedereen over een verbruik van rond de 250/300 wat om hem te laten draaien als alles op temp is.

Het gaat om een Daikin Stylish 5kw binnen en de 3MXM68N buiten unit. (Boven hangt nog een 4,2kw)

Beneden staat hij op verwarmen 18graden, gemeten door dat ding zelf is 21, wat wel aardig klopt met andere sensoren dus 3 graden boven set point….

Vraag besturing staat op 50%max, binnen unit op verwarmen en ventilator op auto.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Wat staat er in de specs van je buitenunit? Minimaal opgenomen vermogen? In werkelijkheid ligt dat nog iets lager.

Daarnaast, met deze lage setpoints gaat je unit veel pendelen en kan deze niet een lage stabiele output maken. Dus of wat hoger zetten of wachten totdat het kouder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@dimi_v onecta daikin
@Kockkie in de app heb je ook het tablet energie. Geeft hij daar de zelfde info?

[ Voor 63% gewijzigd door jack zomer op 05-11-2022 09:57 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:16
Een 68N multisplit is een zware jongen, dus mijn eerste gedachte zou zijn dat deze niet heel laag in verbruik kan terug moduleren. Ik heb hier een Daikin 4.2kW singlesplit en die gaat toch 280 Watt terug.

• Kockkie
jack zomer schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:56:
@dimi_v onecta daikin
@Kockkie in de app heb je ook het tablet energie. Geeft hij daar de zelfde info?
ja het verbruik komt aardig overeen eind van de dag, actueel laat hij niet zien

• Kockkie
ik zie nu dat ik een andere buiten unit heb dan ik dacht,
er hangt een 3MXM68A in plaats van de 68N

kan hier verder weinig andere specificaties over vinden

• Kockkie
vinom schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:11:
Een 68N multisplit is een zware jongen, dus mijn eerste gedachte zou zijn dat deze niet heel laag in verbruik kan terug moduleren. Ik heb hier een Daikin 4.2kW singlesplit en die gaat toch 280 Watt terug.
ja ben dr ook bang voor, een dubbele buiten unit single split had een zuinigere keuze geweest,
maar met een warmtepomp op komst heb ik de keuze gemaakt om niet mn hele gevel vol te hangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jenz
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-10-2023
@TS: ik heb eind van de zomer dezelfde setup laten installeren. Binnen de 5kw Stylish (1x woonkamer en 1x bovenverdieping) en buiten dus de MXM68a. Vanaf het begin is het stroomverbruik bizar. De unit boven hebben we eigenlijk nooit aan (meer bedoeld voor koeling in zomer), maar de unit in de woonkamer (nieuwbouw, 2onder1kap, 60m2 woonoppervlak) wordt gebruikt om te verwarmen.

Ook ik gebruik Homewizard om het verbruik te meten en dit liegt er niet om.

Momenteel:
- 7 - 10 graden buitentemperatuur:
- setpoint 20 graden
- verbruik: 1520 watt
Daarbij moet vermeld worden dat het op temperatuur krijgen van de ruimte wel tot twee uur kan duren (en dat is met gunstige buitentemperaturen). Eenmaal op 19.5 a 20 graden blijft het energieverbruik rond de 1400watt. Dat is bijna het nominale vermogen van het apparaat....

Bij temperaturen onder de 5 graden, lukt het de unit al helemaal niet om de kamer op temperatuur te krijgen. 18 graden op volle stand, is het maximaal haalbare. Energieverbruik: rond de 1400 watt per uur.

Beide binnenunits hadden wat 'issues'. De unit op de bovenverdieping had een interne 'tik', de benedenunit kon de lamellen niet vastgezet houden op een gewenste stand.

Gisteren kwam de installateur om beide units te vervangen. Alle issues besproken en hij was het eens dat het energieverbruik fors was. "Even aankijken met de nieuwe units", was het advies.

Gisteravond:
- buitentemperatuur: 9 graden
- setpoint: 20 graden
- verbruik: 1700 watt per uur.

Werkelijk ongelooflijk. Gedurende de avond enkele standen uitgeprobeerd en de unit ruim de tijd gegeven om de boel "in te regelen" , maar verbruik liep altijd weer omhoog richting de 1700watt...

As we speak weer bezig met proberen van andere settings. Vraagbesturing lager dan 85% leidt tot te lage uitblaastemperatuur. Hierdoor is verwarmen boven 18 graden niet eens meer mogelijk, terwijl het stroomverbruik alsnog opkruipt naar 1400 watt.

Ik baal als een stekker. De hele installatie heeft dik 6K gekost en was bedoeld om energie te besparen. Een dag met de Daikin het huis verwarmen kost op deze manier :

1,5kwh x E0,60 x 12 uur = E10,80 per dag. (en dat is dus bij een warme 7 - 10 graden buitentemperatuur!)
Besparing t.o.v. gasverwarming (met deze temperatuur) is nog slechts ongeveer E3,00 per dag..

Ik probeer nog wat settings uit en zal de installateur blijven betrekken. Maar hoor graag tips en ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:16
Jenz schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:18:
@TS: ik heb eind van de zomer dezelfde setup laten installeren. Binnen de 5kw Stylish (1x woonkamer en 1x bovenverdieping) en buiten dus de MXM68a. Vanaf het begin is het stroomverbruik bizar. De unit boven hebben we eigenlijk nooit aan (meer bedoeld voor koeling in zomer), maar de unit in de woonkamer (nieuwbouw, 2onder1kap, 60m2 woonoppervlak) wordt gebruikt om te verwarmen.

Ook ik gebruik Homewizard om het verbruik te meten en dit liegt er niet om.

Momenteel:
- 7 - 10 graden buitentemperatuur:
- setpoint 20 graden
- verbruik: 1520 watt
Daarbij moet vermeld worden dat het op temperatuur krijgen van de ruimte wel tot twee uur kan duren (en dat is met gunstige buitentemperaturen). Eenmaal op 19.5 a 20 graden blijft het energieverbruik rond de 1400watt. Dat is bijna het nominale vermogen van het apparaat....

Bij temperaturen onder de 5 graden, lukt het de unit al helemaal niet om de kamer op temperatuur te krijgen. 18 graden op volle stand, is het maximaal haalbare. Energieverbruik: rond de 1400 watt per uur.

Beide binnenunits hadden wat 'issues'. De unit op de bovenverdieping had een interne 'tik', de benedenunit kon de lamellen niet vastgezet houden op een gewenste stand.

Gisteren kwam de installateur om beide units te vervangen. Alle issues besproken en hij was het eens dat het energieverbruik fors was. "Even aankijken met de nieuwe units", was het advies.

Gisteravond:
- buitentemperatuur: 9 graden
- setpoint: 20 graden
- verbruik: 1700 watt per uur.

Werkelijk ongelooflijk. Gedurende de avond enkele standen uitgeprobeerd en de unit ruim de tijd gegeven om de boel "in te regelen" , maar verbruik liep altijd weer omhoog richting de 1700watt...

As we speak weer bezig met proberen van andere settings. Vraagbesturing lager dan 85% leidt tot te lage uitblaastemperatuur. Hierdoor is verwarmen boven 18 graden niet eens meer mogelijk, terwijl het stroomverbruik alsnog opkruipt naar 1400 watt.

Ik baal als een stekker. De hele installatie heeft dik 6K gekost en was bedoeld om energie te besparen. Een dag met de Daikin het huis verwarmen kost op deze manier :

1,5kwh x E0,60 x 12 uur = E10,80 per dag. (en dat is dus bij een warme 7 - 10 graden buitentemperatuur!)
Besparing t.o.v. gasverwarming (met deze temperatuur) is nog slechts ongeveer E3,00 per dag..

Ik probeer nog wat settings uit en zal de installateur blijven betrekken. Maar hoor graag tips en ervaringen.
toon volledige bericht
Heb je een WiFi Module erin zitten om de compressor frequentie uit te lezen? Waarschijnlijk is deze ook behoorlijk hoog gezien het energieverbruik, maar goed om inzichtelijk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
Ik bedien de set met de Daikin App via WIFI. Betekent dat, dat ik op die manier de frequentie kan uitlezen? Ben er erg benieuwd hoe ik dat eventueel kan doen.

Heb niet het idee dat de compressor geregeld opnieuw opstart. De unit pendelt met deze temperaturen niet zoveel. In het najaar was dat meer het geval. Bij buitentemperaturen rond 10 tot 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 16:50
Die "iedereen" hebben ook wel zaken aangepast aan het huis waardoor het verbruik gedaalt is, dus niet alleen een airco erin "en het zal wel".
Als ik hier de afzuigkap in de keuken aanzet knalt die ook richting 1000 watt.

Bij luchtverwarming is het belangrijk om je woning meer luchtdicht te hebben, belangrijker dan bij radiatoren of vloerverwarming.
(En multisplit neemt in algemeen iets meer energie dan een singlesplit).

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 04-02-2023 11:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
mr_evil08 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:13:
[...]

Die "iedereen" hebben ook wel zaken aangepast aan het huis waardoor het verbruik gedaalt is, dus niet alleen een airco erin "en het zal wel".

Bij luchtverwarming is het belangrijk om je woning meer luchtdicht te hebben, belangrijker dan bij radiatoren of vloerverwarming.
(En multisplit neemt in algemeen iets meer energie dan een singlesplit).
Dat Multisplit meer verbruikt, dan snap ik ook erg goed. Daarvan was ik me bewust voorafgaand aan de installatie. Geloof me, heb heel wat documentatie en tech-specs bekeken. Helaas is de (breder ervaren) overmatige feitelijke stroomconsumptie van de MXM68 vooraf niet op mn radar gekomen. Twee installateurs die de MXM68 voorstelden.. "Deze set van Daikin is het neusje qua kwaliteit en stroombesparing"...

Een multisplit die bij normaal gebruik 1000watt verbruikt zou ik al geweldig vinden.... As we speak: 1480watt bij een settemp van 19 graden in huis...... (en het is buiten 8 graden..). Kan niet goed zijn.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Jenz schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:02:
[...]

Dat Multisplit meer verbruikt, dan snap ik ook erg goed. Daarvan was ik me bewust voorafgaand aan de installatie. Geloof me, heb heel wat documentatie en tech-specs bekeken. Helaas is de (breder ervaren) overmatige feitelijke stroomconsumptie van de MXM68 vooraf niet op mn radar gekomen. Twee installateurs die de MXM68 voorstelden.. "Deze set van Daikin is het neusje qua kwaliteit en stroombesparing"...

Een multisplit die bij normaal gebruik 1000watt verbruikt zou ik al geweldig vinden.... As we speak: 1480watt bij een settemp van 19 graden in huis...... (en het is buiten 8 graden..). Kan niet goed zijn.. 8)7
Maar wat is je dagelijkse gasverbruik zonder airco dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
mr_evil08 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:18:
[...]

Maar wat is je dagelijkse gasverbruik zonder airco dan.
Februari afgelopen 3 jaar gemiddeld 182m3/pm = 6m3 per dag.
Net nieuwe tarieven Oxxio gekregen. Even vergelijken:

CV verwarming: (voor het gemak gebruik ik even mn totale gasverbruik per dag).
6 m3 x E1,52 = E9,12 per dag

Daikin Airco:
1,5KWh x 12 uur x 0,42 = E7,74.

Daikin = E1,38 per dag goedkoper dan traditioneel CV verwarmen. Dat wordt een aardig lange terugverdientijd.

Installateurs verwachtten een jaarverbruik van 2500 KWh. Maar in alle eerlijkheid: als ik de (reële) verbruikscijfers vooraf had geweten, dan had ik geen 6K uitgegeven voor deze setup, maar een veel goedkopere installatie genomen.

Ik ben wel nieuwsgierig naar tips en tricks. Als er ideeën zijn over het terugschroeven van het verbruik van de unit, dan hoor ik het graag! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Jenz schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:09:
[...]

Februari afgelopen 3 jaar gemiddeld 182m3/pm = 6m3 per dag.
Net nieuwe tarieven Oxxio gekregen. Even vergelijken:

CV verwarming: (voor het gemak gebruik ik even mn totale gasverbruik per dag).
6 m3 x E1,52 = E9,12 per dag

Daikin Airco:
1,5KWh x 12 uur x 0,42 = E7,74.

Daikin = E1,38 per dag goedkoper dan traditioneel CV verwarmen. Dat wordt een aardig lange terugverdientijd.

Installateurs verwachtten een jaarverbruik van 2500 KWh. Maar in alle eerlijkheid: als ik de (reële) verbruikscijfers vooraf had geweten, dan had ik geen 6K uitgegeven voor deze setup, maar een veel goedkopere installatie genomen.

Ik ben wel nieuwsgierig naar tips en tricks. Als er ideeën zijn over het terugschroeven van het verbruik van de unit, dan hoor ik het graag! :)
toon volledige bericht
Dus 6m3 gas = 6x 8.8 = 52,8kwh
Je verwarmd dus met een cop rond 3 dat is matig met deze buitentemperaturen.

Je kan nog tweaken door met raamroosters te spelen en de co2 in de gaten houden daar valt nog wel winst mee te maken waardoor het verbruik daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:13:
[...]

Huh…..hmmmmm heb je een windmolen op je afzuigkap aangesloten die in 10 minuten je hele kamer vacuüm zuigt? Als ik hier ook met koud weer de afzuigkap een half uur aanzet op max dan zal de unit misschien heeeel even iets (lees 30w) omhoog gaan maar daarna heel snel weer terug.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Servee schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:07:
[...]

Huh…..hmmmmm heb je een windmolen op je afzuigkap aangesloten die in 10 minuten je hele kamer vacuüm zuigt? Als ik hier ook met koud weer de afzuigkap een half uur aanzet op max dan zal de unit misschien heeeel even iets (lees 30w) omhoog gaan maar daarna heel snel weer terug.
Raamroosters zitten aan de andere kant van de ruimte waar de afzuigkap zijn lucht weg haalt(moet ik nog een keer aanpassen), vergis je niet hoeveel lucht een keuken afzuigkap kan verplaatsen, 30Wx 5=150 watt is nogal onrealistisch wanneer het buiten koud is.

Wanneer hier de afzuigkap heeft aan gestaan is dat zeer duidelijk terug te zien in energieverbruik.
De kap hier trekt rond 400 m3/h voor een ruimte van ong 77m3 dat is dus 5x in 1 uur de ruimte ververst hebben, nu weet ik ook wel het kan een tikkeltje minder maar wij willen geen kookgeuren in huis.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 04-02-2023 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

verbruik met die homewizzard meet alleen de airco? Dus met een aparte KWH meter op de airco groep? Ik bedoel dat je niet per ongeluk gewoon de p1 van je meter aan het lezen bent..

Weet niet of dit bij de huidige Daikins nog werkt, maar ga in een webbrowser eens naar:

http://IP_ADRES_VAN_JE_DAIKIN/aircon/get_sensor_info

En kijk daar eens naar de compressorfrequentie. Misschien heeft het ding wel veel te weinig gas en staat ie te rammen als een malle..

[ Voor 45% gewijzigd door Japie.G op 04-02-2023 22:56 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
mr_evil08 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:14:
[...]

Dus 6m3 gas = 6x 8.8 = 52,8kwh
Je verwarmd dus met een cop rond 3 dat is matig met deze buitentemperaturen.

Je kan nog tweaken door met raamroosters te spelen en de co2 in de gaten houden daar valt nog wel winst mee te maken waardoor het verbruik daalt.
Thnx.
Nu is het buiten inderdaad warm, maar de 6m3 is het daggemiddelde van alle februarimaanden in de afgelopen drie jaar. Daarnaast is het de mn totále verbruik per dag, dus ook inclusief warm water en koken. Mn werkelijke cop zal dus hoger liggen.

Tweaken met raamroosters ook al gedaan. Boel zit hermetisch dicht. Ook tuindeuren trekvrij gemaakt en zelfs de overgordijnen zitten vaker dicht ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
Japie.G schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:50:
verbruik met die homewizzard meet alleen de airco? Dus met een aparte KWH meter op de airco groep? Ik bedoel dat je niet per ongeluk gewoon de p1 van je meter aan het lezen bent..

Weet niet of dit bij de huidige Daikins nog werkt, maar ga in een webbrowser eens naar:

En kijk daar eens naar de compressorfrequentie. Misschien heeft het ding wel veel te weinig gas en staat ie te rammen als een malle..
Thnx voor de tip.

Inderdaad heb ik een afzonderlijke meter. Zo ook voor de laadpaal. Homewizard heeft daarvoor mooi spul. Overigens mat ik eerder via de P1. Dat deed ik in "ruststand' van het huis. "s avonds laat alle apparaten uit behalve de koelkast, alle stekkers uit stopcontacten en dan alleen de Daikin laten draaien. Verbruik minus verbruik in 'ruststand van het huis'.. Bleek nagenoeg dezelfde verbruikcijfers op te leveren als de meter van HW. :)

Ik heb de URL geprobeerd, maar die werkt niet., helaas. Wel de diagnostics gedraaid via de app. Maar daaruit komen geen meldingen. Compressorfreq. kan ik er niet uithalen... Nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Hoe gaat het eigenlijk met jouw Daikin? Al successen behaald? Betere cijfers inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Jenz schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:09:
[...]
ding aanlaten met een hogere fansnelheid. je probeert een grote ruimte te verwarmen met 1 grote puist aan de muur, niet anders dan een woonkamer met open haard. je moet goed zorgen dat de warmte overal omt anders moet hij veel te hard werken om de warmte kwijt te raken net als een open haard lekker warm is als je ervoor staat maar andere kant van de kamer is koud.

als je woning daadwerkelijk helemaal op temperatuur is zal de unit minder verbruiken. dus savonds uitzetten als je naar bed gaat werkt juist averechts.

en de multisplits kunnen best laag lopen, maar zolang de vraag niet is voldaan zal elke unit meer verbruiken ongeacht of het een mono of multisplit is. beste is dus zoveel mogelijk units aanzetten op de temperatuur die je in die ruimtes wilt. pro tip: raamroosters en vergelijkbare zaken helpen dus absoluut niet in het halen van je setpoint.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 05-02-2023 01:15 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Jenz schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 23:30:
[...]

Thnx.
Nu is het buiten inderdaad warm, maar de 6m3 is het daggemiddelde van alle februarimaanden in de afgelopen drie jaar. Daarnaast is het de mn totále verbruik per dag, dus ook inclusief warm water en koken. Mn werkelijke cop zal dus hoger liggen.

Tweaken met raamroosters ook al gedaan. Boel zit hermetisch dicht. Ook tuindeuren trekvrij gemaakt en zelfs de overgordijnen zitten vaker dicht ;-)
Koken is hooguit 1% van de jaarlijkse energierekening, niet noemenswaardig om het überhaupt uit te gaan rekenen.
Warmwater 0,2m3 per 5-10 minuten, bij douchen kan het snel gaan.

Loopt er aardig wat leidingwerk over de buitengevel (en dat kan al snel met multisplit), zou buisisolatie nog een optie kunnen zijn, de standaard fabrieksisolatie is niet zo geweldig en alleen bedoelt vanwege condens in koelbedrijf, ik heb ze hier wel na geisolleerd.

En doe bij koud weer(minimaal vorst) eens de raamroosters en ramen dicht en zet alle afzuiging die je in huis hebt op max, loop een rondje door het huis om te voelen waar luchtlekken zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
mr_evil08 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:23:
[...]

Koken is hooguit 1% van de jaarlijkse energierekening, niet noemenswaardig om het überhaupt uit te gaan rekenen.
Warmwater 0,2m3 per 5-10 minuten, bij douchen kan het snel gaan.

Loopt er aardig wat leidingwerk over de buitengevel (en dat kan al snel met multisplit), zou buisisolatie nog een optie kunnen zijn, de standaard fabrieksisolatie is niet zo geweldig en alleen bedoelt vanwege condens in koelbedrijf, ik heb ze hier wel na geisolleerd.

En doe bij koud weer(minimaal vorst) eens de raamroosters en ramen dicht en zet alle afzuiging die je in huis hebt op max, loop een rondje door het huis om te voelen waar luchtlekken zitten.
Hoi,

Bedankt voor al je goede tips. Ja, koken komt bij mij ook laag uit.. Bij ons is het 1,5%. Samen met warmwater verbruik, kom ik uit op 5% van het totale gasverbruik. Dus 95% is verwarmen.

Luchtlek: in woonkamer reeds gedaan. Openslaande deuren achterzijde trokken in gesloten toestand ;-) behoorlijk. Met tochtstrip compleet verholpen. Verder op benedenverdieping geen last van lekkage.

Leidingwerk:de buitenunit is op onze garage geplaatst, tegen de zijgevel van de woning.
- Leidingwerk naar zolderverdieping is ongeveer 3 meter langs de buitenzijde gevel.
- Leidingwerk naar de woonkamer: 10 meter. Dak garage -> direct door dakdoorvoer -> binnenzijde garage -> doorvoer naar kruipruimte -> via kruipruimte doorvoer naar hal -> van daaruit doorvoer naar muur in woonkamer.

Dit is wel een langere afstand idd. Na-isoleren is zeker een goed idee. Tips voor te gebruiken produkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jenz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:19:
[...]
Dit is wel een langere afstand idd. Na-isoleren is zeker een goed idee. Tips voor te gebruiken produkt?
armaflex XG.

naden dichtlijmen kan je met armaflex 520.

onder vollast kan je op die 10 meter ongeveer 500W kwijtraken als verlies als je echt goedkope condenslaag over de buizen hebt. gwoon over de bestaande isolatie heen. niet de bestaade isolatie weghalen.

[ Voor 35% gewijzigd door flippy op 05-02-2023 10:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
Hou op. 500W??? Ik ga die Armaflex gelijk aanschaffen en na-isoleren. Want inderdaad: er zit gewoon de normale standaard isolatie op.

Man, dit is iets waar die airco-installateurs enorme goodwill kunnen pakken he.. Door dit simpelweg ook te adviseren en als produkt bij te verkopen.. Elke klant wil dit natuurlijk...

De tip die voorbijkwam om de unit ook 's nachts te laten draaien, die kan ik eigenlijk niet over mn hart verkrijgen... Het huis koelt niet verder af dan 16 graden.. En om de toko 3 graden omhoog te houden, ook . s nachts, kost me dat minimaal 10KWh per dag extra.. Ik heb gisteren de unit 15 uur lang laten draaien. Elke twee uur instellingen wat aangepast om verbruik te minderen. Uiteindelijk uitgekomen op een settemp van 19 graden en met vermogensbeperking tot 85%, fanstand 3. Leidt tot verbruik (gemeten over 4 uur in avond) van 1150watt. Is al een verbetering, maar zal met echt koude temperaturen (onder 5 graden) zeker niet meer werken..

Maar goed, wederom bedankt voor deze fijne tip: ik ga op zoek naar Armaflex!!! Top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jenz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:49:
Hou op. 500W??? Ik ga die Armaflex gelijk aanschaffen en na-isoleren. Want inderdaad: er zit gewoon de normale standaard isolatie op.

Man, dit is iets waar die airco-installateurs enorme goodwill kunnen pakken he.. Door dit simpelweg ook te adviseren en als produkt bij te verkopen.. Elke klant wil dit natuurlijk...

De tip die voorbijkwam om de unit ook 's nachts te laten draaien, die kan ik eigenlijk niet over mn hart verkrijgen... Het huis koelt niet verder af dan 16 graden.. En om de toko 3 graden omhoog te houden, ook . s nachts, kost me dat minimaal 10KWh per dag extra.. Ik heb gisteren de unit 15 uur lang laten draaien. Elke twee uur instellingen wat aangepast om verbruik te minderen. Uiteindelijk uitgekomen op een settemp van 19 graden en met vermogensbeperking tot 85%, fanstand 3. Leidt tot verbruik (gemeten over 4 uur in avond) van 1150watt. Is al een verbetering, maar zal met echt koude temperaturen (onder 5 graden) zeker niet meer werken..

Maar goed, wederom bedankt voor deze fijne tip: ik ga op zoek naar Armaflex!!! Top!
nee, klanten willen een goedkope installatie. en installateurs willen zoveel mogelijk marge. resultaat: je krijgt de goedkoopste oplossing. nog afgezien dat 99% van de installateurs niet eens begrijpen of weten hoeveel warmte je verliest over de leidingen.

en ja, ook snachts aanlaten. niet op 21 maar op 19 bijvoorbeeld. gewoon inprogrammeren. als het te ver afkoelt moet hij zo hard werken dat je "winst" van snachts uitzetten weer teniet word gedaan. vooral als het rond de 5 graden buiten is MOET je hem gewoon aanlaten. anders zit dat ding alleen maar te ontdooien door de hoge last. je bent dan alleen maar aan het inhalen ipv bijhouden waar juist de efficientie zit. als de warmte eenmaal in het huis zit zal je verbruik ook dalen en als het dan een dagje kouder is merk je dat niet eens en zal de unit ook rustiger lopen. en zet die fan harder.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 05-02-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
flippy schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:59:
[...]

nee, klanten willen een goedkope installatie. en installateurs willen zoveel mogelijk marge. resultaat: je krijgt de goedkoopste oplossing. nog afgezien dat 99% van de installateurs niet eens begrijpen of weten hoeveel warmte je verliest over de leidingen.

en ja, ook snachts aanlaten. niet op 21 maar op 19 bijvoorbeeld. gewoon inprogrammeren. als het te ver afkoelt moet hij zo hard werken dat je "winst" van snachts uitzetten weer teniet word gedaan. vooral als het rond de 5 graden buiten is MOET je hem gewoon aanlaten. anders zit dat ding alleen maar te ontdooien door de hoge last. je bent dan alleen maar aan het inhalen ipv bijhouden waar juist de efficientie zit. als de warmte eenmaal in het huis zit zal je verbruik ook dalen en als het dan een dagje kouder is merk je dat niet eens en zal de unit ook rustiger lopen. en zet die fan harder.
Superbedankt. Ik ga de tips overnemen.
Even als airco-dombo nog een aanvullende vraag:
Ik heb de armaflex XG buisisolatie opgezocht. Ik neem aan alleen de aanvoerleiding isoleren? Ik schat in 28mm?

https://www.techniekwebsh...ax-mediumtemperatuur.html

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jenz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:56:
[...]

Superbedankt. Ik ga de tips overnemen.
Even als airco-dombo nog een aanvullende vraag:
Ik heb de armaflex XG buisisolatie opgezocht. Ik neem aan alleen de aanvoerleiding isoleren? Ik schat in 28mm?

https://www.techniekwebsh...ax-mediumtemperatuur.html

_/-\o_
Voor verwarmen is de dikke leiding de aanvoer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
Thnx Flippy...!! Ga t zeker doen.. moet alleen nog ff de juiste diameter voor de armaflex bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
flippy schreef op zondag 5 februari 2023 @ 00:55:
[...]

ding aanlaten met een hogere fansnelheid. je probeert een grote ruimte te verwarmen met 1 grote puist aan de muur, niet anders dan een woonkamer met open haard. je moet goed zorgen dat de warmte overal omt anders moet hij veel te hard werken om de warmte kwijt te raken net als een open haard lekker warm is als je ervoor staat maar andere kant van de kamer is koud.

als je woning daadwerkelijk helemaal op temperatuur is zal de unit minder verbruiken. dus savonds uitzetten als je naar bed gaat werkt juist averechts.

en de multisplits kunnen best laag lopen, maar zolang de vraag niet is voldaan zal elke unit meer verbruiken ongeacht of het een mono of multisplit is. beste is dus zoveel mogelijk units aanzetten op de temperatuur die je in die ruimtes wilt. pro tip: raamroosters en vergelijkbare zaken helpen dus absoluut niet in het halen van je setpoint.
Het grappige is, de kamer thermostaat hangt direct naast de unit. Zodra ik de setpoint op 19graden zet en deze wordt bereikt, blijft het apparaat gewoon blazen.

Gisteren 24/7 aangehad. Overdag setpoint 19 graden, fanstand 4. gemiddeld 1400 watt per uur. 's nachts settemp naar 18 graden teruggezet. Vanmorgen was het 16 graden in de kamer. Alsof het ding niks had gedaan. Maar wel 1300 watt per uur verbruikt gedurende de nacht 8)7 :9~

Vandaag werd ie helemaal leuk: het apparaat blaast (na heeeeeeel even warm te zijn geweest) alleen nog maar koude lucht. Paar keer herstarten geen zin. Soms slaat de fan helemaal niet meer aan. Ik hoor wel vloeistof door de leidingen lopen, maar de zijn koud. Settemp 20 graden en buiten -3 graden.

Dus, installateur maar weer even bellen. Er is toch echt iets niet ok.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-05 06:57
Zoek in de handleiding eens op voor hoeveel meter koelleiding de vulling geschikt is in die Daikin. Je zal niet de eerste zijn met teveel of teweinig koelmiddel :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:45
Hier idem verbruik met een 2MXM68N.
Een goede kW/h gaat er wel.
Lees alleen de P1 uit, verbruik haal ik uit de Daikin app, maar weet niet hoe betrouwbaar die is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hier ook flink wat verbruik met de 4MXM68N en een 5kW Stylish binnenunit. Zit makkelijk aan de 1500-1800 watt met verwarmen. Het gaat om een hoekhuis dat redelijk op de wind zit en de buizen lopen ook nog eens een meter of zes over de buitenmuur heen.

Ik ga ook eens kijken naar extra isolatie van de buizen en het nog luchtdichter maken van de woning.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Lollercopter schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:22:
Zoek in de handleiding eens op voor hoeveel meter koelleiding de vulling geschikt is in die Daikin. Je zal niet de eerste zijn met teveel of teweinig koelmiddel :')
Meestal wel 20meter 1/4 3/8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
The Fatal schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:58:
Hier idem verbruik met een 2MXM68N.
Een goede kW/h gaat er wel.
Lees alleen de P1 uit, verbruik haal ik uit de Daikin app, maar weet niet hoe betrouwbaar die is.
Volgens mij klopt de Daikin app redelijk. Ik vergelijk de appgegevens met de P1 en die komen overeen.
Gisteren de monteurs weer langsgehad. Bleek dat bij vervangen van de binnenunits koudemiddel verloren was gegaan. Verwarmen gaat inmiddels beter dan voorheen. Helaas lijkt het verbruik te zijn toegenomen. Ik kijk het nog even een paar dagen aan, het is nu namelijk wat kouder buiten. Maar met een setpoint van 19 graden, fan/stand automatisch (advies installateur) alleen de unit in woonkamer aan, kom ik over de dag heen op gemiddeld 1,6KW per uur uit.

Ga wel door met na-isoleren. Heb Armaflex XG in huis gehaald en verwacht dit weekend ermee aan de slag te gaan. Benieuwd of het iets gaat schelen. Lijkt er toch op dat de MXM68-lijn gewoon fors meer verbruikt om eventuele extra binnenunits (al staan ze niet aan) toch van warmte te kunnen voorzien.

[ Voor 15% gewijzigd door Jenz op 10-02-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
Vrijdag de Armaflex XG om de koelleiding getrokken. In de kruipruimte bleek de koelleiding op het natte zand te liggen, over een lengte van ongeveer 7 meter. Ik vermoed dat de koude van het kruipruimtezand een bijdrager was in het hoge verbruik. Met een paar buisklemmen had dit voorkomen kunnen worden. Maar goed.

Gisteren de MXM68 18 uur laten draaien op 19 graden setpoint. De Daikin thermostaat geeft dan 21 graden aan, onze ´oude´ Honeywell geeft dan 19.5 graden aan. Buitentemperatuur was rondom 7 graden, in de avond paar graden kouder..

Energieverbruik is aanzienlijk teruggezakt. Eerste twee uur 1.4KWh, daarna de rest van de dag constant tussen 0,9 en 1,1 KWh. Dit zijn meer acceptabele waarden voor mij.

@flippy Dank voor je tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Jenz schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:51:
Vrijdag de Armaflex XG om de koelleiding getrokken. In de kruipruimte bleek de koelleiding op het natte zand te liggen, over een lengte van ongeveer 7 meter. Ik vermoed dat de koude van het kruipruimtezand een bijdrager was in het hoge verbruik. Met een paar buisklemmen had dit voorkomen kunnen worden. Maar goed.

Gisteren de MXM68 18 uur laten draaien op 19 graden setpoint. De Daikin thermostaat geeft dan 21 graden aan, onze ´oude´ Honeywell geeft dan 19.5 graden aan. Buitentemperatuur was rondom 7 graden, in de avond paar graden kouder..

Energieverbruik is aanzienlijk teruggezakt. Eerste twee uur 1.4KWh, daarna de rest van de dag constant tussen 0,9 en 1,1 KWh. Dit zijn meer acceptabele waarden voor mij.

@flippy Dank voor je tip!
@Jenz
@flippy

Interessant , wist niet dat er zoveel warmteverlies optreedt door de standaard witte isolatie .
Dus je hebt Armaflex daar omheen gedaan ? Alleen de " warme" leiding of beide? En welke maat past dan bij een Lucht water WP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CJG schreef op zondag 26 februari 2023 @ 07:53:
[...]

@Jenz
@flippy

Interessant , wist niet dat er zoveel warmteverlies optreedt door de standaard witte isolatie .
Dus je hebt Armaflex daar omheen gedaan ? Alleen de " warme" leiding of beide? En welke maat past dan bij een Lucht water WP?
veel installateurs begrijpen niet helemaal goed dat de leidingen koeltechnisch een onderdeel zijn van het binnendeel. onder vollast verwarmen kan de leiding wel 80~90 graden worden. vooral met die goedkope flinterdunne schuimlaagjes doet het niet veel in de prakijk. offcieel heet dat ook "condenswerend" en is de term isolatie een te groot woord voor de schuimlaag die erop zit.

in grote "serieuze" VRF installaties zoals in grote kantoorpanden of hotels is 2cm dikke armaflex de standaard.
ik was toevallig afgelopen week nog bij een hotel waar ze een VRF hadden die er veel moeite mee had. en de installateur heeft gewoon de standaard goedkope voorgesioleerde leidingen gebruikt. en nu 2 jaar later mag alles eraf worden gesneden en kan het overnieuw. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

flippy schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:23:
[...]

armaflex XG.

naden dichtlijmen kan je met armaflex 520.

onder vollast kan je op die 10 meter ongeveer 500W kwijtraken als verlies als je echt goedkope condenslaag over de buizen hebt. gwoon over de bestaande isolatie heen. niet de bestaade isolatie weghalen.
Ik meet 30 mm diameter van de bestaande witte isolatie. Is daar een passende Armaflex buis voor of moet ik de plaat op maat snijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CJG schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:06:
[...]

Ik meet 30 mm diameter van de bestaande witte isolatie. Is daar een passende Armaflex buis voor of moet ik de plaat op maat snijden?
je kan passende buis kopen voor 32mm buizen als je gemak wilt en gewoon over de bestaande isolatie heen maar een plaat kopen en op maat snijden en lijmen met 520 lijm is goedkoper maar meer gekloot.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 26-02-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambaldeneerste
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-05 19:43
Japie.G schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:50:

Ik heb dezelfde buitenunit en bij mij werkt de link wel, waarvoor dank. Wat is een normale Compressorfrequentie? Bij mij pendelt hij nu tussen 24 en 37 of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
sambaldeneerste schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:15:
[...]

Ik heb dezelfde buitenunit en bij mij werkt de link wel, waarvoor dank. Wat is een normale Compressorfrequentie? Bij mij pendelt hij nu tussen 24 en 37 of uit.
Ik heb het nogmaals geprobeerd. Onderstaande is het resultaat bij de laatste meting. Gedurende 3 uur waarden tussen 33 en 48.

ret=OK,htemp=20.0,hhum=40,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=38

Compressorfrequentie nu 38. Kan niet achterhalen of dit een acceptabele waarden zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Jenz op 27-02-2023 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

Ben vandaag het dak op gegaan om de temperatuur van de leiding te meten . Van de eerste 20 cm van de aanvoerleiding ontbreekt de isolatie . Maar de temperatuur van de buitenkant van de aanvoerleiding waar deze uit de WP komt en waar deze de binnenunit ingaat is ongeveer dezelfde ( gemeten met LCD digitale thermometertjes) , rond 35 * C . Ik heb 7 meter leiding op het dak liggen met de witte isolatie , goed omwikkeld met pvc tape.
Is dan de (dure) Armaflex XG wel nodig?

Of is deze meting niet betrouwbaar @flippy ?
In het menu staan een aantal temperaturen, outdoor coil temp, comp discharge temp, suction temp.
Is een van deze de temperatuur van het gas dat de WP verlaat?

[ Voor 20% gewijzigd door CJG op 27-02-2023 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

comp discharge is hoe heet has gas is op het heeste punt, vlakbij de compressor. maar om de temperatuur te vergelijken bij het binnendeel zegt relatief weinig. vooral onder vollast zal daar weinig verschil in zitten door de hoge gassnelheid en het vermogen wat word gemaakt. het gaat erom hoeveel warmte je kwijtraakt onderweg. dus je zou moeten meten hoe heet/koud de buitenkant van de isolatie is en rekening houdend met de wind die de leiding afkoelt.

ik zie steeds meer problemen met warmtepompen en aircos komen puur en alleen door lange leidingen en slechte isolatie. al is het wel grotendeels beperkt door lokale installateurs in niet commericele opstelllingen. als installaties ineens 100k of meer kosten is een rolletje armaflex ineens een afronding. helemaal als je later alsnog een pand open moet trekken om alles te vervangen.

dat een unit in de datasheet 50m haalt wilt niet zeggen dat je niet een berg vermogen kwijtraakt onderweg. vooral in deellast (waar je het meeste in werkt) is het vervelend omdat de gastemperatuur en stroming lager is en verliezen harder merkbaar zijn ook al raak je procentueel natuurlijk meer kwijt als de machine op vol gas staat te stampen met hoge gastemperaturen.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 27-02-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjedan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:58
flippy schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:21:
[...]

je kan passende buis kopen voor 32mm buizen als je gemak wilt en gewoon over de bestaande isolatie heen maar een plaat kopen en op maat snijden en lijmen met 520 lijm is goedkoper maar meer gekloot.
Oei, wat is dat Armaflex duur zeg. Ik heb nogal wat meters nodig. Waarom zou gewone buisisolatie niet kunnen, door m'n schuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG

CJG

edjedan schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:46:
[...]

Oei, wat is dat Armaflex duur zeg. Ik heb nogal wat meters nodig. Waarom zou gewone buisisolatie niet kunnen, door m'n schuur?
Inderdaad.
Ik heb de XG met plakstrips besteld bij Groothandel.be voor € 28 per 2 meter.
De versie zonder plakstrips kost €18,75 per 2 meter maar dan moet je niet alleen de verbinding lijmen maar ook de snede die je moet maken om de buis te openen.
Warmteservice verkoopt de Armaflex Tubolit, die is heel veel goedkoper, rond € 5 per 2 meter maar dit materiaal is weinig flexibel voor bochten. Ik heb het gebruikt om CV / WP leidingen binnen te isoleren.
En of de isolerende eigenschappen net zo goed zijn als van de XG weet ik niet.

Ik zie het als een eenmalige investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
flippy schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:08:
comp discharge is hoe heet has gas is op het heeste punt, vlakbij de compressor. maar om de temperatuur te vergelijken bij het binnendeel zegt relatief weinig. vooral onder vollast zal daar weinig verschil in zitten door de hoge gassnelheid en het vermogen wat word gemaakt. het gaat erom hoeveel warmte je kwijtraakt onderweg. dus je zou moeten meten hoe heet/koud de buitenkant van de isolatie is en rekening houdend met de wind die de leiding afkoelt.

ik zie steeds meer problemen met warmtepompen en aircos komen puur en alleen door lange leidingen en slechte isolatie. al is het wel grotendeels beperkt door lokale installateurs in niet commericele opstelllingen. als installaties ineens 100k of meer kosten is een rolletje armaflex ineens een afronding. helemaal als je later alsnog een pand open moet trekken om alles te vervangen.

dat een unit in de datasheet 50m haalt wilt niet zeggen dat je niet een berg vermogen kwijtraakt onderweg. vooral in deellast (waar je het meeste in werkt) is het vervelend omdat de gastemperatuur en stroming lager is en verliezen harder merkbaar zijn ook al raak je procentueel natuurlijk meer kwijt als de machine op vol gas staat te stampen met hoge gastemperaturen.
@flippy @CJG In totaal heb ik hier te maken met 12 meter leiding, die inmiddels is voorzien van Armaflex XG. De eerste anderhalve week was het verbruik duidelijk lager. De afgelopen dagen echter, stijgt het verbruik van de set weer aanzienlijk. Zowel s nachts als overdag (+ 8 gr buitentemp) zit de unit constant boven de 1.5Kwh. Vanmiddag zelfs 2.25KWh aangetikt. Ingestelde temperatuur: 19 graden..............

Ik heb de compressorfrequentie middels de url gecheckt.
ret=OK,htemp=20.0,hhum=45,otemp=3.0,err=0,cmpfreq=35. Ik kom er niet achter wat een acceptabele compressorfrequentie is?`@flippy kan jij hierover iets zinnigs zeggen?

Op eerder advies van de installateur staat de set op a) verwarmen, b) fanstand automatisch. Verbruikscijfers lopen echter alleen maar op. Ook wel eens een dag de fanstand voluit gezet, wat eigenlijk geen verschil maakt in verbruik.

Ik verneem graag wat tips en suggesties. Ook wat ik mogelijk aan de installateur kan meegeven? _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

compressorfequentie zegt bar weinig onder de streep. kijk niet blind naar zulke dingen. dat is alleen maar kijken naar de toerenteller maar niet naar buiten.

het verbruik word bepaald door de belasting. kennelijk trekt er veel warmte het pand in waardoor de machine harder door blijft lopen. dat je kamertemperatuur niet verandert staat daar los van. de machine wilt alleen die temperatuur vasthouden. als je muren al die warmte weer opzuigt moet hij harder werken om dat aan te vullen. vooral met aircos ben je daar gevoeliger voor omdat het veel meer luchtstroming geeft dan radiatoren of vloerverwarming.

de afgelopen dagen is het wel kouder geworden, die warmte moet wel aangevuld worden in je huis.

wat je kan doen is de fansnelheid vastzetten. dat zet je mogelijke verbruik in princiepe vast of begrens je die. veranderd alleen niks aan het feit dat je huis die warmte wilt hebben.

mogelijk ter overvloedde: de buitenunit heeft geen flauw benul wat er binnen gebeurt. die wilt alleen een specifieke waarde vasthouden. de binnenunit zegt alleen "ga verwarmen" of "ga koelen". meer commandos worden er eigenlijk niet gegeven tussen de delen.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 28-02-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
flippy schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:05:
compressorfequentie zegt bar weinig onder de streep. kijk niet blind naar zulke dingen. dat is alleen maar kijken naar de toerenteller maar niet naar buiten.

het verbruik word bepaald door de belasting. kennelijk trekt er veel warmte het pand in waardoor de machine harder door blijft lopen. dat je kamertemperatuur niet verandert staat daar los van. de machine wilt alleen die temperatuur vasthouden. als je muren al die warmte weer opzuigt moet hij harder werken om dat aan te vullen. vooral met aircos ben je daar gevoeliger voor omdat het veel meer luchtstroming geeft dan radiatoren of vloerverwarming.

de afgelopen dagen is het wel kouder geworden, die warmte moet wel aangevuld worden in je huis.

wat je kan doen is de fansnelheid vastzetten. dat zet je mogelijke verbruik in princiepe vast of begrens je die. veranderd alleen niks aan het feit dat je huis die warmte wilt hebben.

mogelijk ter overvloedde: de buitenunit heeft geen flauw benul wat er binnen gebeurt. die wilt alleen een specifieke waarde vasthouden. de binnenunit zegt alleen "ga verwarmen" of "ga koelen". meer commandos worden er eigenlijk niet gegeven tussen de delen.
toon volledige bericht
Bedankt @flippy voor je inzichten. We wonen in nieuwbouw en mega geisoleerd. Als de unit uit is, koelt de woonkamer niet onder de 16 graden 's nachts. 's ochtends heeft ie m in no-time op temperatuur. Daarom verbaas ik me dus over het verbruik. Ik heb het idee dat de binnenunit nonstop aan de buitenunit vraagt om te verwarmen. Namelijk bij setpoint van 19graden, lees ik op de app dat de binnenunit 20 graden aangeeft en alsnog gewoon doorgaat met warme lucht blazen.

Het vinden van een bepaalde setting die constante resultaten geeft. blijkt erg lastig. En het gekke is, vorige week hebben we ook een aantal koude nachten gehad. En op dat moment stond de unit met 1.1Kwh te draaien. Geen pijl op te trekken.... |:( 8)7

Maar goed, dank voor je inzichten! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jenz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:21:
[...]

Bedankt @flippy voor je inzichten. We wonen in nieuwbouw en mega geisoleerd. Als de unit uit is, koelt de woonkamer niet onder de 16 graden 's nachts. 's ochtends heeft ie m in no-time op temperatuur. Daarom verbaas ik me dus over het verbruik. Ik heb het idee dat de binnenunit nonstop aan de buitenunit vraagt om te verwarmen. Namelijk bij setpoint van 19graden, lees ik op de app dat de binnenunit 20 graden aangeeft en alsnog gewoon doorgaat met warme lucht blazen.

Het vinden van een bepaalde setting die constante resultaten geeft. blijkt erg lastig. En het gekke is, vorige week hebben we ook een aantal koude nachten gehad. En op dat moment stond de unit met 1.1Kwh te draaien. Geen pijl op te trekken.... |:( 8)7

als je 19 instelt wilt hij stabiel 20 aanzuigen voor hij stopt. afhankelijk van het model gaan ze de fan al omlaag gooien (indien fan op auto) en "forceert" de binneunit om de buitenunit op laag vermogen/temperatuur te gaan draaien, vandaar dat je maar 45 graden gastemperatuur ziet. dat zal hij doen totdat hij dreigt te warm te worden (denk 21) en dan pas slaat de unit af. dat doet men om het vershil in temperatuur tussen de grond en het plavond te compenseren en zodat de unit niet ineens steenkoude lucht begint te blazen voor het gevoel. iets waar vooral de B en C merken last van hebben.

dit is overigens niet een daikin ding maar hoe alle A merken het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
flippy schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:35:
[...]

als je 19 instelt wilt hij stabiel 20 aanzuigen voor hij stopt. afhankelijk van het model gaan ze de fan al omlaag gooien (indien fan op auto) en "forceert" de binneunit om de buitenunit op laag vermogen/temperatuur te gaan draaien, vandaar dat je maar 45 graden gastemperatuur ziet. dat zal hij doen totdat hij dreigt te warm te worden (denk 21) en dan pas slaat de unit af. dat doet men om het vershil in temperatuur tussen de grond en het plavond te compenseren en zodat de unit niet ineens steenkoude lucht begint te blazen voor het gevoel. iets waar vooral de B en C merken last van hebben.

dit is overigens niet een daikin ding maar hoe alle A merken het doen.
hmmmmm.... ok. Denk dat ik het begrijp. Hoe kan ik de binnenunit dan het beste instellen, naar jouw mening? Een werkelijke binnentemperatuur van 19gr. is prima wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 22:08
Jenz schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:21:
[...]

Heb verder geen nuttige input maar mega geïsoleerd en snachts afkoelen naar 16 graden gaat denk ik niet goed.

Of er moet een groot verschil zitten in de soort verwarming. Nu hebben wij veel glas op het zuiden maar deze dagen slaat de CV niet aan. Lees in de nacht zakt deze terug naar 19 graden. Onze woning is nu 6 jaar oud.

Maar ook bij de koudere nachten (januari?) Is het nooit 16 graden geweest. Als ik de CV zou uitzetten koelt het af naar max 18 graden gok ik.

Wellicht iets om te onderzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
JaMaaT schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 06:12:
[...]

Heb verder geen nuttige input maar mega geïsoleerd en snachts afkoelen naar 16 graden gaat denk ik niet goed.

Of er moet een groot verschil zitten in de soort verwarming. Nu hebben wij veel glas op het zuiden maar deze dagen slaat de CV niet aan. Lees in de nacht zakt deze terug naar 19 graden. Onze woning is nu 6 jaar oud.

Maar ook bij de koudere nachten (januari?) Is het nooit 16 graden geweest. Als ik de CV zou uitzetten koelt het af naar max 18 graden gok ik.

Wellicht iets om te onderzoeken?
We wonen in nieuwbouwwijk, allemaal dezelfde ( 2onder1 kap) woningen. Wij verwarmen tot 19 graden in huis. Als we 's nachts alle verwarming geheel uitzetten en het vriest buiten -7, vind ik afkoelen van 19 tot 16 nog niet zo gek. Alleen buren met vloerverwarming hebben hier (logischerwijs) niet zoveel last van. Andere buren hebben vergelijkbaar warmteverlies met voornoemde buitentemperaturen.

Wij zijn wel de eersten die zijn gaan verwarmen middels airco. De rest kijkt (heel slim) de ervaringen en leerpunten bij ons af. ;)

Vannacht (-6) tussen 2300 en 0700 de set aangelaten op 18 graden setpoint. Fanstand vastgezet, zodat warmte constant goed afgegeven kan worden. Gemiddeld 1.5KWh. Eerder tijdens een nacht met +5 aangelaten op 20 graden setpoint. 1.7Kwh gemiddeld. Dit ook uitgeprobeerd met automatische fanstand. Resultaten: hetzelfde. Vind ik gewoon veel en komt niet overeen met voorgespiegeld verhaal van installateur én technische gegevens Daikin. Daarnaast is er ook niet echt een pijl op te trekken. Ik begrijp dat ik me niet moet blindstaren op zaken als compressorfrequentie ( die afgelopen nacht tussen 35 en 39 heeft gezeten), maar ik ben wel zoekende naar gebruikersgegevens die als benchmark kunnen dienen. Is 35 cmpfrq bijvoorbeeld hoog? Wat betreft overige parameters; wat zijn acceptabele bandbreedtes voor een MXM68 met 5Kw binnenunit en hoe kan ik daarbinnen invloed uitoefenen?

Voorbeeld: de "energiebesparingsstand" leidt alleen tot lagere uitblaastemperaturen, waardoor verwarmen langer duurt. Resultaat: geen lager energieverbruik 8)7

Momenteel kost verwarmen per dag (setpoint 19 graden, 16 draaiuren), tussen 24 en 28,5 Kw per dag, afhankelijk van buitentemperaturen. Mijn bescheiden mening: Fors.

Kortom, zoekende naar reële tweak-mogelijkheden, voordat ik:

1) me erbij neerleg: dit is hoe het is; óf
2) installateur kan aantonen dat de set aantoonbaar te veel energie verbruikt en er iets aan gedaan moet worden.

Volgens installateur is het verbruik "een beetje hoog, maar ja, het is ook wel erg koud buiten". Op de vraag wat zíjn Daikin (ZELFDE setup én een compleet vergelijkbare woning en woonkamer!!) momenteel gemiddeld verbruikt, is het antwoord "ongeveer 800Kwh". Ja, ammehoela: mijn MXM68 méér dan het dubbele verbruiken? In mijn nieuwbouwhuis? Met vraagtemperatuur van slechts 19 graden? Dat gaat er gewoon niet in bij mij. Maar de installateur zegt niets te kunnen veranderen..

De frustratie zit m vooral in dat je meer als 6K betaalt, waarbij enorme energiebesparing wordt voorgehouden, je terechte verwachtingen krijgt. En uiteraard neem ik verkooppraat met een kilo zout, maar hier zit ergens iets niet goed. En ik krijg niet goed scherp wat ik er nog aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivte
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09-2023
Misschien een domme vraag, maar het verbruik in de onecta app van Daikin. Dat is toch het totale
verbruik over een periode van 24u en moet ik niet interpreteren als een verbruik per uur tijdens een periode van 24u, right? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenz
Klopt. En als je dan op het apparaat klikt, wordt het verbruik weergegeven in blokken van 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je hebt je binnenunits laten vervangen, maar is je buitenunit wel in orde? Ook genoeg airflow?

Andere vraag, je zegt hij blijft maar doorstampen op hoog vermogen, maar het wordt dus niet te warm binnen? Kwam er wel goed veel warme lucht uit? Misschien kun je dat eens vergelijken met een andere.

Als de opbrengst gewoon goed is en toch krijgt hij het niet warm is de capaciteit gewoon te laag. Maar 5kw op 60m2 zou genoeg moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Navi op 24-06-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 22:09
flippy schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:59:
[...]
Waarom weet ik niet maar het isoleren van de leidingen (boven standaard) zit al jaren in mijn hoofd om te gaan doen.
zoekende alhier kwam ik deze treath tegen.
Nu gaat de oude airco eruit na 17 jaar, (toen was ik nog een vervuiler met een airco nu ben ik goed bezig), en komt er een nieuwe MHI split unit 2x 3.5 welke nu meer voor verwarmen zal worden gebruikt dan de oude die daar wat minder geschikt voor was.
Aangezien ik dezer dagen met die leidingen aan gang ga komt isolatie ook om de hoek kijken, e.e.a. past niet meer in de standaard goot maar dat passen we wel aan buitenshuis. Daar gaat het meeste dan ook verloren en is mijn eigenlijke vraag dan ook in hoeverre de dunne leiding dan ook isoleren? binnenshuis is het door de muur halve meter verder en dan twee meter omhoog, en klaar dus dat laten we gewoon gewoon en past alles in de goot.

En waarom is er eigenlijk geen apart topic (niet mijn ding) aangaande het optimaal maken van leidingen isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

webcamjan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:59:
[...]

Waarom weet ik niet maar het isoleren van de leidingen (boven standaard) zit al jaren in mijn hoofd om te gaan doen.
zoekende alhier kwam ik deze treath tegen.
Nu gaat de oude airco eruit na 17 jaar, (toen was ik nog een vervuiler met een airco nu ben ik goed bezig), en komt er een nieuwe MHI split unit 2x 3.5 welke nu meer voor verwarmen zal worden gebruikt dan de oude die daar wat minder geschikt voor was.
Aangezien ik dezer dagen met die leidingen aan gang ga komt isolatie ook om de hoek kijken, e.e.a. past niet meer in de standaard goot maar dat passen we wel aan buitenshuis. Daar gaat het meeste dan ook verloren en is mijn eigenlijke vraag dan ook in hoeverre de dunne leiding dan ook isoleren? binnenshuis is het door de muur halve meter verder en dan twee meter omhoog, en klaar dus dat laten we gewoon gewoon en past alles in de goot.

En waarom is er eigenlijk geen apart topic (niet mijn ding) aangaande het optimaal maken van leidingen isoleren.
bij splits is er geen verschil in hoe belangrijk de dunne of dikke leiding is. ze zijn beide even belangrijk omdat het expansieventiel in de buitenunit zit. dus de leidingen horen bij de verdamper/condensor en elke watt/joule die je onderweg verliest is zonde/verloren ongeacht of het nu koelen of verwarmen is.

alleen bij installaties zoals je die in grote kantoren en zo ziet (met tientallen binnendelen) is elk binnendeel uitgevoerd met een eigen expansieventiel, daar is het een andere discussie maar die is niet voor woningen van toepassing tenzij je in zo'n kasteel in het gooi of bloemendaal of zo woont.

en de reden waarom je er weinig van leest is omdat de meeste installateurs en zelfs instructeurs er weinig van begrijpen, het gros is opgevoed in de aircowereld met het concept in hun hoofd dat warmte een afvalproduct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-05 22:09
Kortom gewoon wel beide isoleren. Was ook mijn basis gedachte hierover.
En de gedachte gaan is ook vrij simpel in vergelijk met cv oid, de delta-t. zo denk ik er in ieder geval over.

Dan gaan we gewoon alles doen, maar het zat me wat dwars van de dunne nu wel of niet, maar tis me duidelijk zo.

Flip, super bedankt dat je dit ten berde bracht en gezien anderen positief waren klopte mijn gedachte en bevestigde jij hem ook.

thx mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toofle
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-01-2024
Ik heb sinds gisteren ook een probleem.

Normaal gesproken verwarmde mijn 5kW daikin unit in de woonkamer de hele kamer met een verbruik van 1400W. Sinds gisteren kwam ik erachter dat hij nu een gemiddeld verbruik heeft van 1750W.

Ik heb dan geen multisplit maar een single split. Toch vind ik dit verbruik voor deze buitentemperaturen 10-12 graden buiten erg hoog.

De Airco staat ingesteld op 21 graden en fluisterstand. De lucht is wel heel warm dus hij warmt wel goed op, maar het verbruik is gewoon veel te hoog. Normaal zou die een COP waarde moeten hebben van rond de 4~ maar hij zit uitgerekend rond de 2.95.

In de binnenunit is ook nog een pin losgekomen?

Iemand een idee of dit normaal gedrag is / kwaad kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4QxKW_VyentGZaVm6KgZXlvtuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HRH7Api08QcTNPBow2WRojy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

@toofle Fluisterstand is niet goed voor je COP, zet die eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toofle
Tazzios schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:27:
@toofle Fluisterstand is niet goed voor je COP, zet die eens uit.
Ik heb hem eigenlijk altijd op fluisterstand gebruikt omdat die anders te hard blaast / teveel geluid maakt. En afgelopen jaar was die altijd 1400W.

Ik heb hem nu op automatisch gezet. Even afwachten wat die doet / blijft doen. Ik hou je op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
toofle schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:20:
Ik heb sinds gisteren ook een probleem.

Normaal gesproken verwarmde mijn 5kW daikin unit in de woonkamer de hele kamer met een verbruik van 1400W. Sinds gisteren kwam ik erachter dat hij nu een gemiddeld verbruik heeft van 1750W.
Hoe meet je dit? 1750 Watt elektrisch zit dicht bij het maximum dat deze unit continu kan trekken, tenzij je alle buitendeuren tegen elkaar open hebt zou je dan binnen de kortste keren in een sauna zitten.

Met cop van 4 heb je dan ruim 6-7 kW blower aanstaan. Ik geloof niet dat dat kan kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toofle
Wilke schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:35:
[...]

Hoe meet je dit? 1750 Watt elektrisch zit dicht bij het maximum dat deze unit continu kan trekken, tenzij je alle buitendeuren tegen elkaar open hebt zou je dan binnen de kortste keren in een sauna zitten.

Met cop van 4 heb je dan ruim 6-7 kW blower aanstaan. Ik geloof niet dat dat kan kloppen.
Binnenunit blaast ontzettende warme lucht, unit is ingesteld op 21 graden. NEST thermostaat meet 22.5 graden (maar de airco blaast richting de thermostaat).

Ik heb een HomeWizard energy meter in de meterkast. Gisteren is de hele dag bewolkt geweest en hebben mijn zonnenpanelen niets opgewekt. Mijn verbruik in huis stond continu op 2.0 - 2.1kW. Als ik de airco uitzetten sprong die terug naar 300W~.

Ik heb zojuist ook even gekeken en de zonnepanelengroep uitgezet, dan zie ik dat ik in mijn huis weer rond de 2kW~ verbruik terwijl ik niets anders heb aanstaan dan de airco en mijn laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Heb je dan een huis van 500 m2 ofzo? Die warmte moet ergens blijven - het kan bijna niet zo zijn dat je met de huidige buitentemperaturen ergens continu >5 kW in blaast, en het niet binnen no time verstikkend warm wordt. Wat is het bouwjaar van het huis, isolatie status, oppervlak waar die unit hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toofle
We hebben een kamer in een L vorm. rond de 60m2. Huis uit 1985. Ook geisoleerd naar standaarden van die tijd.

De deur van de garage tocht wel een beetje maar staat niet open oid. Zou dat het kunnen zijn?

EDIT: Hij blijft op volledig vermogen verwarmen, nog de hele tijd.
EDIT2: Ik denk dat ik het probleem al gevonden heb. Voorheen hadden wij een Tesa Thermocover over de enkelglas achterdeur gespannen. Die is halverwege de zomer door vrouwlief weggehaald omdat ze het maar vervelend vond uit zien. Ik verwacht dat dat het misschien is. Straks maar even nieuwe kopen en plaatsen.

[ Voor 49% gewijzigd door toofle op 26-10-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toofle
Even een update. Ik heb tochtstrip geplaatst en het raam weer afgeplakt. Bij de opstart verbruikt die nog steeds 1750W en als de temperatuur is ingesteld is het binnen no time 24 graden binnen en hij blijft maar stampen.
Als ik hem op de econo stand instel dan valt het verbruik terug en houd die de kamer op temperatuur met 600-800W. Maar dit doet die dan pas alleen als ik op de econo stand instel.

Vreemd gedrag, maar gelukkig verbruikt die nu ongeveer 10kW minder per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-05 15:41
toofle schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:32:
Even een update. Ik heb tochtstrip geplaatst en het raam weer afgeplakt. Bij de opstart verbruikt die nog steeds 1750W en als de temperatuur is ingesteld is het binnen no time 24 graden binnen en hij blijft maar stampen.
Als ik hem op de econo stand instel dan valt het verbruik terug en houd die de kamer op temperatuur met 600-800W. Maar dit doet die dan pas alleen als ik op de econo stand instel.

Vreemd gedrag, maar gelukkig verbruikt die nu ongeveer 10kW minder per dag
Sorry dat ik na al die tijd nu je topic open breek.
Ik wou graag weten hoe het afgelopen jaar gegaan is.
Ik heb zelf de 2mxm68a met een emura 5kw unit in de woonkamer en er komt nog een 2,5kw unit in de slaapkamer.
echter bij het verwarmen van de woonkamer heb ik constant pieken van 1,5kwh terwijl mijn mhi boven 3 slaapkamers verwarmt (24/7) met een verbruik van onder de 250.

ik heb echter maar korte leidingen dus extra isoleren heeft weinig nut.
ik heb de woonkamer nu zo ingesteld:
17 graden
binnenunit stil (auto blaast hij echt belachelijk hard en dan weer zacht)
draaien
draaien
econo aan
vraagbesturing getest op auto maar nu op 40%

wellicht heb je nog wat tips ;)

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsh12
  • Laatst online: 19:17
furian88 schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:56:
[...]

Sorry dat ik na al die tijd nu je topic open breek.
Ik wou graag weten hoe het afgelopen jaar gegaan is.
Ik heb zelf de 2mxm68a met een emura 5kw unit in de woonkamer en er komt nog een 2,5kw unit in de slaapkamer.
echter bij het verwarmen van de woonkamer heb ik constant pieken van 1,5kwh terwijl mijn mhi boven 3 slaapkamers verwarmt (24/7) met een verbruik van onder de 250.

ik heb echter maar korte leidingen dus extra isoleren heeft weinig nut.
ik heb de woonkamer nu zo ingesteld:
17 graden
binnenunit stil (auto blaast hij echt belachelijk hard en dan weer zacht)
draaien
draaien
econo aan
vraagbesturing getest op auto maar nu op 40%

wellicht heb je nog wat tips ;)
toon volledige bericht
Ben je hier nog verder mee gekomen? De regeling van die Daikin lijkt maar gewoon wat te doen soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
Nope, de daikin verbruikt echt een veelvoud van wat de mhi doet. Nu is het tijdens onze verbouwing misschien nog te verklaren.. maar toch vind ik het verbazingwekkend wat het verschil is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsh12
furian88 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:00:
Nope, de daikin verbruikt echt een veelvoud van wat de mhi doet. Nu is het tijdens onze verbouwing misschien nog te verklaren.. maar toch vind ik het verbazingwekkend wat het verschil is
Vervelend, ik zie hier ongeveer hetzelfde gedrag met de 3MXM52A9 + FVXM35A + FTXM35A. Ik wist dat een multisplit wat meer zou verbruiken, maar het probleem is hier dat hij zich slecht laat regelen. Hij kán wel goed terugmoduleren tot ongeveer 300 watt, maar kiest er dan voor hard te blazen, gigantisch heet te worden (1600 watt voor een woonkamer die 24x7 op temperatuur gehouden is) om vervolgens weer terug te vallen naar 800 watt, of hij gaat helemaal uit want "setpoint bereikt"). Als ik het verbruik van iemand anders zie met dezelfde binnenunit maar dan als single split dan gaat dat veel mooier.

Vraagbesturing, econo, buitenunit fluisterstil, ventilator harder/zachter, setpoint aanpassen... alles heb ik wel geprobeerd. Blijft aanmodderen.

Als je die 1600 watt doorrekent met een theoretisch COP van 4 dan kom je gewoon op 6400 watt. Dat is een grote bouwdroger, geen wonder dat hij daarna weer uit gaat want het is dan veel te heet.

[ Voor 8% gewijzigd door nielsh12 op 19-01-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
Dat is ongeveer wat ik hier ook heb.. vermogen lager dan 1600 zie ik niet heel veel. Het is best wel een grote kamer maar de mhi doet 3 vrij grote slaapkamers op 1/5e van het vermogen.

En 300 heb ik nog nooit gezien. Als ik de rest van mijn huis er even van af tel tenminste. ik heb de homewizard meter al liggen maar nog niet aangesloten. Dan weet ik het echt zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsh12
furian88 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:18:
Dat is ongeveer wat ik hier ook heb.. vermogen lager dan 1600 zie ik niet heel veel. Het is best wel een grote kamer maar de mhi doet 3 vrij grote slaapkamers op 1/5e van het vermogen.

En 300 heb ik nog nooit gezien. Als ik de rest van mijn huis er even van af tel tenminste. ik heb de homewizard meter al liggen maar nog niet aangesloten. Dan weet ik het echt zeker.
Hier heb ik ook pas sinds 2 dagen een aparte kwh meter voor de multisplit. Gaf best nog wel wat inzichten over hoe ver hij terug kon moduleren (verder dan ik eerst dacht)

Ik heb nog goede hoop dat iemand het voor elkaar krijgt met een Faikin esp32 module de temperatuursensor te kunnen bedienen (of een externe sensor te kunnen plaatsen) en dat ik de bediening daarmee stabieler krijg. Maar dat is voor nu nog afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsh12
furian88 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:18:

Laat anders even weten hoeveel watt verbruik je meet zodra je de kwh meter er tussen hebt, ben wel benieuwd :)

Wat je nog zou kunnen proberen: vraagbesturing op alle binnenunits op 40%, eventueel temperatuur iets hoger instellen dan eerst zodat hij niet uitvalt.

Schijnt dat je dan niet de gehele buitenunit begrensd maar dat je 40% kan gebruiken van wat de unit denkt nodig te hebben (of zoiets, stond in het L/L topic laatst). Ik heb nu ingesteld:

19 graden setpoint
vraagbesturing 40%
alleen unit in de woonkamer aan (3,5kw)
ventilator fixed op stand 1

Dan moduleert hij al netter terug naar 430 watt. Wie weet doet het ook iets voor jou.
Pagina: 1