JaMaaT schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 06:12:
[...]
Heb verder geen nuttige input maar mega geïsoleerd en snachts afkoelen naar 16 graden gaat denk ik niet goed.
Of er moet een groot verschil zitten in de soort verwarming. Nu hebben wij veel glas op het zuiden maar deze dagen slaat de CV niet aan. Lees in de nacht zakt deze terug naar 19 graden. Onze woning is nu 6 jaar oud.
Maar ook bij de koudere nachten (januari?) Is het nooit 16 graden geweest. Als ik de CV zou uitzetten koelt het af naar max 18 graden gok ik.
Wellicht iets om te onderzoeken?
We wonen in nieuwbouwwijk, allemaal dezelfde ( 2onder1 kap) woningen. Wij verwarmen tot 19 graden in huis. Als we 's nachts alle verwarming geheel uitzetten en het vriest buiten -7, vind ik afkoelen van 19 tot 16 nog niet zo gek. Alleen buren met vloerverwarming hebben hier (logischerwijs) niet zoveel last van. Andere buren hebben vergelijkbaar warmteverlies met voornoemde buitentemperaturen.
Wij zijn wel de eersten die zijn gaan verwarmen middels airco. De rest kijkt (heel slim) de ervaringen en leerpunten bij ons af.
Vannacht (-6) tussen 2300 en 0700 de set aangelaten op 18 graden setpoint. Fanstand vastgezet, zodat warmte constant goed afgegeven kan worden. Gemiddeld 1.5KWh. Eerder tijdens een nacht met +5 aangelaten op 20 graden setpoint. 1.7Kwh gemiddeld. Dit ook uitgeprobeerd met automatische fanstand. Resultaten: hetzelfde. Vind ik gewoon veel en komt niet overeen met voorgespiegeld verhaal van installateur én technische gegevens Daikin. Daarnaast is er ook niet echt een pijl op te trekken. Ik begrijp dat ik me niet moet blindstaren op zaken als compressorfrequentie ( die afgelopen nacht tussen 35 en 39 heeft gezeten), maar ik ben wel zoekende naar gebruikersgegevens die als benchmark kunnen dienen. Is 35 cmpfrq bijvoorbeeld hoog? Wat betreft overige parameters; wat zijn acceptabele bandbreedtes voor een MXM68 met 5Kw binnenunit en hoe kan ik daarbinnen invloed uitoefenen?
Voorbeeld: de "energiebesparingsstand" leidt alleen tot lagere uitblaastemperaturen, waardoor verwarmen langer duurt. Resultaat: geen lager energieverbruik
Momenteel kost verwarmen per dag (setpoint 19 graden, 16 draaiuren), tussen 24 en 28,5 Kw per dag, afhankelijk van buitentemperaturen. Mijn bescheiden mening: Fors.
Kortom, zoekende naar reële tweak-mogelijkheden, voordat ik:
1) me erbij neerleg: dit is hoe het is; óf
2) installateur kan aantonen dat de set aantoonbaar te veel energie verbruikt en er iets aan gedaan moet worden.
Volgens installateur is het verbruik "een beetje hoog, maar ja, het is ook wel erg koud buiten". Op de vraag wat zíjn Daikin (ZELFDE setup én een compleet vergelijkbare woning en woonkamer!!) momenteel gemiddeld verbruikt, is het antwoord "ongeveer 800Kwh". Ja, ammehoela: mijn MXM68 méér dan het dubbele verbruiken? In mijn nieuwbouwhuis? Met vraagtemperatuur van slechts 19 graden? Dat gaat er gewoon niet in bij mij. Maar de installateur zegt niets te kunnen veranderen..
De frustratie zit m vooral in dat je meer als 6K betaalt, waarbij enorme energiebesparing wordt voorgehouden, je terechte verwachtingen krijgt. En uiteraard neem ik verkooppraat met een kilo zout, maar hier zit ergens iets niet goed. En ik krijg niet goed scherp wat ik er nog aan kan doen.