vermogenscontrole met een Nefit Enviline Monoblock

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patnl
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-11-2022
Ik ga een 7kW Nefit Monoblock 7400i aanschaffen en ik lees in het ingebruiknameprotocol van de binnenunit IDU Monoblock 5-17 T/TS de vraag "is een vermogensbewaking aangesloten?" Hiervoor zou een CAN-bus aansluiting geschikt zijn.
Ik wil liever niet mijn 3x25A aansluiting gaan verzwaren, dus ben wel geïnteresseerd in deze optie.

Ik heb een aantal vermogensmeters gevonden die in de groepenkast kunnen worden geinstalleerd en per fase het vermogen monitoren, maar de vertaling van die meter naar het signaal naar de warmtepomp kom ik niet uit.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? wat is hier voor nodig, is het zelf een beetje simpel te programmeren, etc. Ik ben heel benieuwd naar ervaringen.

Ik hoor ook wel eens "dat gaat echt wel goed en is niet nodig", maar vooral tijdens het (inductie)koken als ook de oven staat voor te verwarmen en de wasmachine en droger toevallig net aan staan en de close-in boiler gaat werken vind ik het wel een beetje spannend worden. Ik heb ook geen hoofdzekeringen die ik zelf weer kan inschakelen, dus als het mis gaat is het altijd ingrijpend.

Alvast dank voor de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:31
Toch blijkt uit de praktijk dat het echt niet nodig is. Een hoofdzekering van 25A levert makkelijk 10 minuten lang 30A, en dan is die oven al lang warm en je pasta aan de kook. Heb tientallen full-electric huishoudens zo zien draaien en nog nooit ellende. Wordt pas anders als je ook elektrisch wilt rijden, dan zou ik zeker loadbalancing inzetten.

Zorg voor een goede faseverdeling en er is echt niets aan de hand. Alle lasten die je noemt (behalve de Enviline en wasdroger) zijn maar voor een paar minuten actief. Eventueel kun je de wasdroger inruilen voor een WP droger. Dat is goedkoper dan 1 jaar 3x35 vastrecht, en sowieso ook in gebruik voordeliger.

[ Voor 22% gewijzigd door hesselbeertje op 04-11-2022 18:46 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patnl
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-11-2022
Ja die laadpaal komt misschien ook nog een keer terug. Die heb ik nu ook (achter een loadbalancer zitten), maar is niet meer actief omdat de auto de deur uit is.
De droger is al een warmtepompdroger (1kW), maar dan kom ik per fase nog wel dik boven de 30 kW (meer richting 40). Dan moet er wel een perfect storm zijn natuurlijk, maar in theorie zou het een keer kunnen.
Misschien is het ook een kwestie van de elektrische bijstook beperken tot alleen tussen 22:00 en 05:00