Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-09 10:57
Ons eerst huis hebben wij met een aflossingsvrije hypotheek gekocht. Deze heeft 15 jaar gelopen en hebben deze volledig meegenomen bij de aankoop van onze 2e woning. Hierbij hebben we de andere helft van de hypotheek annuïtair afgesloten.

Het aflossingsvrije deel is over 15 jaar niet meer aftrekbaar.

Nu wil ik graag het annuïtaire deel, wat weer 30 jaar aftrekbaar is, binnen 15 jaar aflossen. Dan wil ik het aflossingsvrije deel omzetten naar annuïtair. Maar is dit dan weer 15 jaar aftrekbaar (omdat het annuïtaire deel pas 15 jaar looptijd heeft gehad)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dat lijkt mij inderdaad niet, op het moment dat je een deel van de hypotheek aflost vervalt daarmee je recht op aftrek. Waarom los je niet gewoon af op je aflossingsvrije gedeelte?

Overigens zou ik mij er niet zo heel druk over maken, ik verwacht dat er over 15 jaar niet heel veel meer over is van de huidige renteaftrek.

[ Voor 28% gewijzigd door Woy op 04-11-2022 15:26 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
Ik vroeg het me gewoon af, maar de vlag zal er over 15 jaar wel heel anders bijhangen, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als je gewoon op je aflossingsvrij af lost, heb je over 15 jaar de gewenste situatie :)
(15 jaar annuïtair met aftrek over)

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 04-11-2022 15:48 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashayungi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 21:45
Theoretisch gezien zou het mogelijk moeten zijn, omdat de Belastingdienst niet denkt in leningdelen. In principe zou je, als je de lening dan in een looptijd van maximaal 15 jaar (en annuïtair volgens schema!) aflost, het kunnen kwalificeren als eigenwoningschuld. Het probleem is echter dat er hier sprake is van een lening met overgangsrecht (aflossingsvrij) en nieuw recht (annuïteiten). Bij een lening onder oud recht geldt dat er renteaftrek is over de oorspronkelijke hoofdsom, terwijl er bij een lening onder het nieuwe recht sprake is van renteaftrek op basis van het aflosschema. Juist daar ga je de knoei in: als jij over 15 jaar die 200.000 euro aflossingsvrij gaat omzetten naar annuïteiten, zou er volgens het oorspronkelijke schema fors minder uit mogen staan aan lening dan dat je hebt. Hierdoor zul je niet over de volledige lening renteaftrek meer krijgen, maar slechts over een deel.

Kortom: het systeem van renteaftrek is inmiddels zo complex dat zelfs de Belastingdienst het niet meer begrijpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:20

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Het is vrij simpel je hebt in je leven maximaal 30 jaar aftrek. En wat je verder doet maakt niks uit. Alleen als je later een partner krijgt en je koop een nieuw huis dan heeft je partner nog wel recht op 30 jaar aftrek. Maar alleen over dat deel wat van je partner is.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
Mashayungi schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:50:
Theoretisch gezien zou het mogelijk moeten zijn, omdat de Belastingdienst niet denkt in leningdelen. In principe zou je, als je de lening dan in een looptijd van maximaal 15 jaar (en annuïtair volgens schema!) aflost, het kunnen kwalificeren als eigenwoningschuld. Het probleem is echter dat er hier sprake is van een lening met overgangsrecht (aflossingsvrij) en nieuw recht (annuïteiten). Bij een lening onder oud recht geldt dat er renteaftrek is over de oorspronkelijke hoofdsom, terwijl er bij een lening onder het nieuwe recht sprake is van renteaftrek op basis van het aflosschema. Juist daar ga je de knoei in: als jij over 15 jaar die 200.000 euro aflossingsvrij gaat omzetten naar annuïteiten, zou er volgens het oorspronkelijke schema fors minder uit mogen staan aan lening dan dat je hebt. Hierdoor zul je niet over de volledige lening renteaftrek meer krijgen, maar slechts over een deel.

Kortom: het systeem van renteaftrek is inmiddels zo complex dat zelfs de Belastingdienst het niet meer begrijpt...
Dat zou wel betekenen dat het grootste deel weer aftrekbaar is. omdat je in het begin minder aflost. Maar dan wel volgens schema, maar dan los je weer meer af dan je rente betaalt. Dus het voordeel is niet zo groot. Ik denk dat ik deze vraag over 15 jaar er nog eens ingooi, mocht het dan nog van toepassing zijn.
Reden voor mij om het annuïtaire deel af te lossen is dat dir voor de hoogste maandlasten zorgt. Daar wil ik vanaf als de kinderen studeren. En dit deel is 12 jaar rentevast, het aflossingsvrije deel 30 jaar rentevast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

kurkie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:05:
[...]

Dat zou wel betekenen dat het grootste deel weer aftrekbaar is. omdat je in het begin minder aflost. Maar dan wel volgens schema, maar dan los je weer meer af dan je rente betaalt. Dus het voordeel is niet zo groot. Ik denk dat ik deze vraag over 15 jaar er nog eens ingooi, mocht het dan nog van toepassing zijn.
Reden voor mij om het annuïtaire deel af te lossen is dat dir voor de hoogste maandlasten zorgt. Daar wil ik vanaf als de kinderen studeren. En dit deel is 12 jaar rentevast, het aflossingsvrije deel 30 jaar rentevast.
Afhankelijk van je leeftijd over 15 jaar kan het nog moeilijker zijn om je aflossingsvrij te herfinancieren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashayungi
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 21:45
kurkie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:05:
[...]

Dan zou ik me vooral niet laten leiden door de renteaftrek, maar gewoon jouw doel verwezenlijken! Let wel inderdaad of je pensioenopbouw en -inkomen afdoende zijn om een aflossingsvrije schuld uiteindelijk door te rollen, anders zit je daar over 15 jaar weer mee. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:05
TheDudez schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:55:
Het is vrij simpel je hebt in je leven maximaal 30 jaar aftrek. En wat je verder doet maakt niks uit. Alleen als je later een partner krijgt en je koop een nieuw huis dan heeft je partner nog wel recht op 30 jaar aftrek. Maar alleen over dat deel wat van je partner is.
Niet in je leven, op een lening. Ik heb een ander huis en de aanvullende hypo is weer 30j aftrekbaar.
Pagina: 1