Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-12-2022
Hi,
Ik heb een webshop in tweedehands merkkleding en wil daarvoor goede en vooral hele duidelijke foto’s maken. Ik heb nu een canon 1200d met een 50 mm vaste lens maar moet op afstand van ongeveer 3 meter een foto maken, anders krijg ik het kledingstuk er niet helemaal op. Nu ben ik beperkt in de ruimte waar ik fotografeer dus ik heb gekeken en nu dacht ik dat een fullframe body icm die 50 mm lens wellicht de oplossing kan zijn. Is een canon Eos 6d (tweedehands body) hierin al voldoende of moet ik nog meer upgraden, of zit hier helemaal het probleem niet in? Ik fotografeer overdag en met een extra lamp maar ik krijg de foto’s niet goed naar mijn zin. Vooral bij donkere kleding is de foto vaak te onscherp om details zoals naden en knopen te kunnen zien.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Canon Eos 1200d met 50 mm ef lens
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Extra licht, statief, andere lens (deze 50 mm ipv de kitlens)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 17:32
Gebruik een statief en zoek een (tweedehands) lens die meer groothoek biedt. Een nieuwe body kopen lijkt me niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
Hi, ik heb hem al op een statief gezet. Krijg ik met groothoek lens niet juist meer vervorming etc? Juist daarom de vaste lens aangeschaft maar ik begrijp dat daardoor de afstand tot het object groter wordt? Kan het niet aan de sensor van de camera liggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 15:20
Wat reeds genoemd is. Pak een andere lens. Een nieuwe body lost je probleem niet op, je huidige camera kan prachtige foto's maken (al doet het fullframe tov een crop sensor wel iets). Heb je niet toevallig ook de standaard kitlens die er meestal bij gekocht word? 18-55 mm.

Hierbij heb je in principe nog geen last van zichtbare vervorming zoals bij echte groothoeklenzen. Eventueel kun je dat ook automatisch laten corrigeren door je foto software.

Ik kan me niet voorstellen dat je hiermee nog tegen technische limieten oploopt voor productfoto's voor je webshop.

Wel merk ik dat je nog geen/weinig kennis hebt van fotografie. Dat is niet erg, de basis is makkelijk op te pakken.
Zoek wat youtube filmpjes op voor wat basiskennis fotografie. Dan zul je merken dat er een wereld voor je open gaat.

Geld uitgeven aan duurdere spullen kan altijd nog, maar het is zonde als je dat niet nodig hebt en/of weet te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Yep, andere lens is wat je zoekt. Een zoomlens 18-55 is wel handig. Hoeft hiervoor geen mega-snelle (dure) te zijn: die kleding loopt neem ik aan niet weg dus dat is geen issue.

Als je geld hebt dat een gat in je portemonnee brandt, geef het dan uit aan belichting, belichting, en meer belichting. En misschien een nette achtergrond (doek).

Zeg maar zo een random afbeelding:

https://zoomacademy.nl/bl...1002a2976506d7a473be0.jpg

Zo zie je goed wat je fotografeert zonder valse schaduwen. Met zo'n belichting maakt de camera-body eigenlijk weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
Ik heb ook met die standaard kitlens gefotografeerd maar kreeg daarmee geen scherp beeld. Ik weet niet waarom want het was met daglicht en toch kreeg ik de foto niet scherp (alle standen geprobeerd, handmatig ingesteld en automatisch ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Post eens een foto die je met de kitlens hebt gemaakt (onbewerkt, inclusief EXIF). Dat foto’s met deze lens onscherp worden kan eigenlijk niet aan de lens liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J94Mmuik4788cs8XQQr5XzMngqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyNRHLcyZ17unMT0Q7L4qt9s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1WsZnwNzq23uJ4i3bJ46LV39tE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8LJVsX3p4MJEXAqlsOhdU0o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
Ik fotografeer nu op zolder bij een groot dakraam. Gebruik overdag een ringlight als extra verlichting maar merk dat dat in deze tijd van het jaar al weinig is. Maar heb geen geld teveel, wil daarom eigenlijk met minimale investering goede foto’s maken. Heb ook met een Nikon coolpix gewerkt maar dat lukte helemaal niet in deze setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
Dit is met de Nikon coolpix p7100.
Vooral effen donkerblauw en zwart is lastig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXLlfPTaz8zJpUMHNjTW5CWy29U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNNsZPYQPD7jwOJnrK20VOUb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Ik zou de ISO waarde instellen op 100. Dat levert minder ruis op.
Gebruik autofocus en kies het middelste AF-punt.
Foto's met daglicht (zo veel mogelijk, maar geen direct zonlicht) werkt het beste.
Zorg er voor dat het kledingstuk ook niet beweegt. Dus even wachten nadat je het hebt opgehangen.

Als je de kleding verder van de muur vandaan hangt, en het licht schuin van boven, dan voorkom je die schaduwen.

Je ziet vaak dat verkopers het kledingstuk op een tafel of vloer leggen, dan kun je het spreiden zoals je wil. Zonder kledinghangers... Of gebruik een model, dat kan je ook zelf zijn met een selftimer.

Er lijkt meer wit ruimte om de kleding te zijn dan je denkt, dus je kan best wat dichterbij staan.
Perspectief en vervorming wordt pas een issue als er mensen op de foto staan, en kan je tegenwoordig corrigeren in photoshop, de nieuwe camera's doen het automatisch.

Als je top foto's wil dan zul je veel moeten oefenen, of het uitbesteden aan een pro. Die merkkleding is immers ook niet door een stagiair ontworpen, kwaliteit kost nu eenmaal effort/tijd/geld. Als je op prijs concurreert, dan zullen klanten amateuristische foto's sneller accepteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Johan1995 op 04-11-2022 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
ISO ga ik aanpassen. Ik heb de foto’s in mijn webshop wat gecropt dus dan vervalt die witruimte maar liefst zou ik zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan bewerken. Ik krijg wel een nieuwe kantoor ruimte waar ik een fotografie hoek ga maken. Dank voor de tips, die zijn zeer waardevol. Omdat ik tweedehands kleding verkoop heb ik er overal maar 1 van, dus het is nu niet rendabel om de fotografie elders te laten doen. Ik ben van huis uit marketeer dus ik ben wel kritisch op het totaal plaatje maar ik moet voor nu eerst eens beginnen te verkopen eer ik ga outsourcen.. ik ga er in elk geval weer mee aan de slag komende week!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 17:44

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik weet niet hoeveel marge er op je kleding zit maar je fotografie uitbesteden lijkt me niet heel rendabel. Met een beetje oefening en goed licht, zal je zien dat het steeds makkelijker wordt.

Basiskennis is ook wel handig. Je foto's zijn inderdaad redelijk onscherp maar dat kan aan diverse dingen liggen. Niet goed in focus, beweging van je camera of onderwerp. Dus daar zou je je ook nog eens verder in kunnen verdiepen. Das een stuk goedkoper en nuttiger dan een andere (dure) camera kopen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:25
Wilke schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:58:
Yep, andere lens is wat je zoekt. Een zoomlens 18-55 is wel handig. Hoeft hiervoor geen mega-snelle (dure) te zijn: die kleding loopt neem ik aan niet weg dus dat is geen issue.

Als je geld hebt dat een gat in je portemonnee brandt, geef het dan uit aan belichting, belichting, en meer belichting. En misschien een nette achtergrond (doek).

Zeg maar zo een random afbeelding:

https://zoomacademy.nl/bl...1002a2976506d7a473be0.jpg

Zo zie je goed wat je fotografeert zonder valse schaduwen. Met zo'n belichting maakt de camera-body eigenlijk weinig uit.
Helemaal mee eens! Belichting is veel belangrijker dan de camera en lens. Ok, als je huidige lens te krap is, kun je natuurlijk kijken naar een andere wijdere lens. Probeer een 30mm (of 35mm) lens of een Sigma 17-50mm f/2.8. Stop de lens af naar f/5.6 en zorg voor een fatsoenlijke belichting en witte achtergrond.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Binnen fotografeer ik zelf altijd met flitser, en dat werkt best goed :) Niet de ingebouwde flitser, die kun je niet richten en recht van voren flitsen is voor niets en niemand flatteus.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
Ik heb nu als achtergrond gewerkt tegen een witte schuifdeur maar ik krijg op korte termijn een witte muur, dus dan zie je die gekke rand bovenaan niet meer. Die heb ik er nu af gecropt op de website. Maar qua belichting begrijp ik dus dat alleen daglicht niet voldoende is? Ik heb de camera op het statief gezet maar hij krijgt gewoon de focus niet goed en blijft dan steeds scherp stellen. Die blauwe rok bijvoorbeeld is onmogelijk scherp te krijgen nu. Is dan meer licht de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:08
Ik dacht de hele tijd bij het lezen van dit topic 'tja de 18-55mm is ook niet zo'n beste lens'. Totdat ik de foto's zag, want die lens kan echt wel scherpere foto's maken dan dat :)

Ik zou eens beginnen wat meer licht op je zolder te installeren. Gewoon wat extra lampen beetje richting plafond richten bijvoorbeeld. Niet direct op je kleding, maar zodat het licht vanaf muren / plafonds op je kleding terecht komt. Dan hoef je niet te gaan klooien met flitsers. En dan geen gele sfeerlampen, maar gewoon die standaard 2700K ledlampen van de ikea bijvoorbeeld.

Verder lijkt op je foto's hierboven de autofocus niet goed te werken :?, maar dat zou dus met licht te maken kunnen hebben.

Edit: Wat je ook voor nu even kunt doen is de autofocus uit zetten. Helemaal inzoomen op het kledingstuk en dan handmatig scherpstellen totdat je tevreden bent, dan uitzoomen maar niet meer aan de focusring komen. De lens behoudt dan z'n focusinstelling en dan kun je scherp je foto maken. Misschien lost dat het probleem al op. Want op f5.6 hoef je dat maar eenmalig te doen als je de kleding steeds op dezelfde plek hangt.

[ Voor 30% gewijzigd door spokje op 05-11-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
@meisjemetweb kun je de EXIF-data van de bovenstaande foto’s met ons delen? Dit zijn extra gegevens die in het jpg-bestand worden opgeslagen, zoals: met welke camera en lens is gefotografeerd, maar bijvoorbeeld ook wat de sluitertijd, iso en het diafragma waren.

Kun je ook wat meer details geven over de inrichting van je studio? Welke lampen gebruik je exact, waar staan ze opgesteld t.o.v. je onderwerp, dat soort zaken. Daar valt denk ik ook veel winst te behalen.

Nog een extra tip: zodra het lukt om scherpe foto’s te maken is het ook belangrijk om te kijken naar de instellingen van je witbalans en het voorkomen van schaduw op de achtergrond. Als je dat soort zaken ook weet te corrigeren, zullen je foto’s er al snel een stuk professioneler uitzien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:17
meisjemetweb schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 08:13:
Ik heb nu als achtergrond gewerkt tegen een witte schuifdeur maar ik krijg op korte termijn een witte muur, dus dan zie je die gekke rand bovenaan niet meer. Die heb ik er nu af gecropt op de website. Maar qua belichting begrijp ik dus dat alleen daglicht niet voldoende is? Ik heb de camera op het statief gezet maar hij krijgt gewoon de focus niet goed en blijft dan steeds scherp stellen. Die blauwe rok bijvoorbeeld is onmogelijk scherp te krijgen nu. Is dan meer licht de oplossing?
Donker kleding kan de AF (zeker binnen) wat moeite mee hebben inderdaad.
Maar AF is ook niet nodig. Alles staat stil. Ik zou dus:
- Live view gebruiken.
- handmatig focussen.
- beelstabilisatie uit
- timer gebruiken (tijd afhankelijk van hoe stevig jouw statief is) en handjes van de camera af.

Probeer er sowieso naar toe te werken om zo min mogelijk automatische functies van de camera te gebruiken. Daarmee zorg je ervoor dat de camera instellingen bij elke foto hetzelfde zijn, wat dan weer handiger is in de nabewerking.

Flitsers kunnen wel handig zijn, maar dan niet vanwege de hoeveelheid licht, maar omdat je dan meer controle hebt over het licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2V9dTzEI3Cz7j45SqvaTIohYg9E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cZeAAeTmj8YO1C4iKg0ySnBb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVstrMb9Eep_pvGiGRw3yqCVCE4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tApidoy4aKBW9NvOrBQ3B7cR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Als je foto's maakt op ISO 800 met een belichting van 1/30 sec. op 18mm mét een statief, dan vermoed ik dat je zelf de ontspanknop indrukt bij het maken van een foto.

Aangezien je reactie nogal kort is, zal ik ook kort reageren:
- Zorg ten eerste voor véél meer licht in je studio. Of maak de foto's ergens anders met een neutrale achtergrond. Daardoor kunnen je ISO en sluitertijd naar beneden. Dit geeft scherpere foto's en minder ruis.
- Als je een statief gebruikt, druk dan niet zelf op de ontspanknop. Gebruik een zelfontspanner of afstandsbediening om alle beweging te elimineren. Vooral bij zulke lange sluitertijden.

Aan je Canon zal het zeer hoogstwaarschijnlijk niet liggen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Squawk op 05-11-2022 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banix
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01:14
Squawk schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:31:
Als je foto's maakt op ISO 800 met een belichting van 1/30 sec. op 18mm mét een statief, dan vermoed ik dat je zelf de ontspanknop indrukt bij het maken van een foto.

Aangezien je reactie nogal kort is, zal ik ook kort reageren:
- Zorg ten eerste voor véél meer licht in je studio. Of maak de foto's ergens anders met een neutrale achtergrond. Daardoor kunnen je ISO en sluitertijd naar beneden. Dit geeft scherpere foto's en minder ruis.
- Als je een statief gebruikt, druk dan niet zelf op de ontspanknop. Gebruik een zelfontspanner of afstandsbediening om alle beweging te elimineren. Vooral bij zulke lange sluitertijden.

Aan je Canon zal het zeer hoogstwaarschijnlijk niet liggen. :)
Goede tip dit denk ik. De oplossing is volgens mij ook idd je zelfontspanner op 2 seconden zetten. Dan heb je de beweging van je druk op de camera niet meer in de foto zitten.

You want weapons? We're in a library. Books are the best weapon in the world. This room's the greatest arsenal we could have. Arm yourself!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
Ik druk idd zelf op die knop. Maar daarmee beweeg ik dus ook het beeld? Op het statief ook? Nooit geweten!
Nu komt er iemand me helpen binnenkort en dan gaan we wat dingen uitproberen, of het lukt met de lamp die ik nu heb (simpele ringlight) of dat we er toch meer bij moeten zetten.. ik dacht namelijk eerlijk gezegd dat gewoon daglicht echt goed genoeg was hiervoor maar goed, ik vind het belangrijk dat alles er goed op staat en dezelfde look en feel heeft. Mijn webshop heeft nu foto’s met zoveel verschillende wittinten als achtergrond en lelijke schaduwen.. voelt ook echt als mislukt zo 😕

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
meisjemetweb schreef op zondag 6 november 2022 @ 00:30:
Ik druk idd zelf op die knop. Maar daarmee beweeg ik dus ook het beeld? Op het statief ook? Nooit geweten!
Nu komt er iemand me helpen binnenkort en dan gaan we wat dingen uitproberen, of het lukt met de lamp die ik nu heb (simpele ringlight) of dat we er toch meer bij moeten zetten.. ik dacht namelijk eerlijk gezegd dat gewoon daglicht echt goed genoeg was hiervoor maar goed, ik vind het belangrijk dat alles er goed op staat en dezelfde look en feel heeft. Mijn webshop heeft nu foto’s met zoveel verschillende wittinten als achtergrond en lelijke schaduwen.. voelt ook echt als mislukt zo 😕
Als je de knop indrukt, dan beweegt je camera ook een beetje, ja. Dat kan je verhelpen door je camera zo in te stellen dat 'ie na een paar seconden (je kan 3 seconden of 10 seconden instellen) de foto neemt.

En een ringlight geeft sowieso niet veel licht, dus dat is niet geweldig voor kledingfotografie. Verder wil je je ISO zo laag mogelijk zetten. ISO 100 of 200, hoger niet. Zeker als je op een statief werkt kan je beter ISO 100 nemen en desnoods de sluitertijd op een paar seconden zetten dan de ISO veel hoger zetten.

En qua kleuren het consistent houden is het devies: houd je belichting onder controle. Daglicht is nooit consistent, want de ene keer schijnt de zon heel veel, 10 minuten later een beetje, en een uur later weer helemaal niet.

Als je echt consistente foto's wilt, dan kan je het beste zoveel mogelijk natuurlijk licht blokkeren (dus gordijnen dicht, als het even kan goed verduisterende gordijnen), altijd dezelfde lichten gebruiken op dezelfde sterktes, en ook al je camera-instellingen, inclusief witbalans (zeer belangrijk qua kleuren), altijd hetzelfde houden. Altijd zelfde omstandigheden en instellingen = altijd dezelfde foto's als resultaat.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
Oké, lampen dus! Ik denk dat ik dat wel beter kan gaan testen in mijn nieuwe werkruimte ipv op zolder! Want daar kan ik het daglicht niet wegwerken. En heb ook geen ruimte voor een echt goede opzet daar, met losse lampen en een doek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
Maar die instellingen moet ik idd gaan vast zetten. Niet elke keer anders/automatisch. En wat doe ik als ik details, en kleine onderdelen zoals een rits of een label wil fotograferen? Dan moet ik al bijna een andere camera erbij pakken, wil ik de setting hetzelfde laten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
meisjemetweb schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:43:
Maar die instellingen moet ik idd gaan vast zetten. Niet elke keer anders/automatisch. En wat doe ik als ik details, en kleine onderdelen zoals een rits of een label wil fotograferen? Dan moet ik al bijna een andere camera erbij pakken, wil ik de setting hetzelfde laten..
Als de instellingen die je voor algemene foto's gebruikt niet werken voor detail foto's, dan is het natuurlijk wel togestaan om andere instellingen te gebruiken ;)

Maar schrijf dan bijvoorbeeld op welke instellingen je voor welke situaties je gebruikt, en dan heb je alsnog consistentie tussen al je detail foto's en tussen al je algemene foto's.

En lampen (die continu licht geven) zijn één manier van belichten, je kan ook flitsers overwegen. Die kunnen veel feller voor een korte duur.

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 06-11-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
Nee ik bedoel niet alleen de camera instelling maar de positie van het statief en de camera zelf. Ik probeer nu de foto’s zoveel mogelijk achter elkaar te nemen maar doe dan ook meteen de maat, het waslabel etc omdat ik die info gebruik voor de omschrijving. Dus als die foto’s achter elkaar komen is dat handig want dan weet ik welke waarbij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 17:14

Garyu

WW

Buitenlicht wegwerken is een optimalisatie die je niet meteen hoeft te nemen. Het gaat in eerste instantie gewoon om méér licht.

Als je camera besluit dat F/2.8, ISO800 nodig is om zelfs 1/30e sluitertijd te krijgen, dan heb je gewoon (veel) te weinig licht. Een simpel studiosetje flitsers, of gewoon een flinke bouwlamp die je op het plafond richt, gaat je héél veel verder helpen.

Je kunt dan (hopelijk) naar iets van F/4.0, ISO200, en 1/80e sluitertijd gaan en je hebt geheid scherpere en beter belichte foto's!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

meisjemetweb schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:26:
Nee ik bedoel niet alleen de camera instelling maar de positie van het statief en de camera zelf. Ik probeer nu de foto’s zoveel mogelijk achter elkaar te nemen maar doe dan ook meteen de maat, het waslabel etc omdat ik die info gebruik voor de omschrijving. Dus als die foto’s achter elkaar komen is dat handig want dan weet ik welke waarbij hoort.
Ik ken je camera niet in detail, maar sommige camera's kunnen verschillende standaardinstellingen opslaan. Anyway, ik denk dat je echt gewoon enorm profijt gaat hebben van meer licht, dan is het perfect instellen van het statief een stap die je misschien een paar procent gaat helpen, maar het licht gaat je kilometers vooruit helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Garyu schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:29:
Buitenlicht wegwerken is een optimalisatie die je niet meteen hoeft te nemen. Het gaat in eerste instantie gewoon om méér licht.

Als je camera besluit dat F/2.8, ISO800 nodig is om zelfs 1/30e sluitertijd te krijgen, dan heb je gewoon (veel) te weinig licht. Een simpel studiosetje flitsers, of gewoon een flinke bouwlamp die je op het plafond richt, gaat je héél veel verder helpen.

Je kunt dan (hopelijk) naar iets van F/4.0, ISO200, en 1/80e sluitertijd gaan en je hebt geheid scherpere en beter belichte foto's!
Het zijn foto's vanaf statief, dus sluitertijd doet er niet toe eigenlijk. Buitenlicht doet er juist wel toe! Je wil namelijk geen inmenging hebben van een andere kleur(temperatuur) licht en ook mogelijke schaduwen en/of hotspots door het buitenlicht.

@meisjemetweb Wat je nodig hebt voor een consistente belichting is een echt witte achtergrond en 2 of 3 lampen met softboxen. Bresser heeft verschillende simpele sets met daglichtlampen (zelfde kleur wit als daglicht van de zon), zoals deze: https://www.bresser.de/nl...-2246-Daglicht-3375W.html
De achtergrond kun je van wit papier nemen, eventueel met een achtergrondsysteem om de rol wit papier op te hangen (werkt een stuk makkelijker dan tapen of met klemmen werken, maar is wel weert €75-100 extra).
Het lastige is dat je kleding niet gedragen wordt, dus je moet het eigenlijk voor je achtergrond zien te hangen, zodat je de achtergrond los kunt belichten met 1 van de 3 lampen.

De volgende stap is om je instellingen goed te krijgen. Ik begin eerst zonder onderwerp en enkel de achtergrond. Zet je camera op statief op de plek vanaf waar je ongeveer gaat fotograferen en zet de camera in M met de iso op 100 en het diafragma op f/4 of als je met de 18-55 werkt op f/5.6. De sluitertijd ga je nu zelf inregelen op de waarde dat je achtergrond mooi wit wordt en het licht van buiten niet meer echt effect heeft op je achtergrond (geblindeerde rampen zijn dan een groot voordeel).
Vervolgens hang je een kledingstuk voor je achtergrond op bijvoorbeeld 1 meter afstand (iets minder mag ook als je niet genoeg ruimte hebt). Let erop dat je onderwerp in zijn geheel voor de witte achtergrond hangt. Richt nu de 2 andere lampen op je kledingstuk. Je kunt wat spelen met de hoek vanaf waar het licht komt. De sterkte van de lampen kun je regelen door individuele lampen in een softbox aan of uit te zetten. Als je de camera in liveview zet, kun je mooi het effect van de lampen op de belichting van je onderwerp direct zien.

Als je lens stabilisatie heeft (IS heet dat bij Canon) kun je bij sluitertijden van bijvoorbeeld 1/30sec makkelijk even uit de hand schieten voor een detailshot van een label of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Universal Creations schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:56:
[...]

Het zijn foto's vanaf statief, dus sluitertijd doet er niet toe eigenlijk. Buitenlicht doet er juist wel toe! Je wil namelijk geen inmenging hebben van een andere kleur(temperatuur) licht en ook mogelijke schaduwen en/of hotspots door het buitenlicht.

@meisjemetweb Wat je nodig hebt voor een consistente belichting is een echt witte achtergrond en 2 of 3 lampen met softboxen. Bresser heeft verschillende simpele sets met daglichtlampen (zelfde kleur wit als daglicht van de zon), zoals deze: https://www.bresser.de/nl...-2246-Daglicht-3375W.html
De achtergrond kun je van wit papier nemen, eventueel met een achtergrondsysteem om de rol wit papier op te hangen (werkt een stuk makkelijker dan tapen of met klemmen werken, maar is wel weert €75-100 extra).
Het lastige is dat je kleding niet gedragen wordt, dus je moet het eigenlijk voor je achtergrond zien te hangen, zodat je de achtergrond los kunt belichten met 1 van de 3 lampen.

De volgende stap is om je instellingen goed te krijgen. Ik begin eerst zonder onderwerp en enkel de achtergrond. Zet je camera op statief op de plek vanaf waar je ongeveer gaat fotograferen en zet de camera in M met de iso op 100 en het diafragma op f/4 of als je met de 18-55 werkt op f/5.6. De sluitertijd ga je nu zelf inregelen op de waarde dat je achtergrond mooi wit wordt en het licht van buiten niet meer echt effect heeft op je achtergrond (geblindeerde rampen zijn dan een groot voordeel).
Vervolgens hang je een kledingstuk voor je achtergrond op bijvoorbeeld 1 meter afstand (iets minder mag ook als je niet genoeg ruimte hebt). Let erop dat je onderwerp in zijn geheel voor de witte achtergrond hangt. Richt nu de 2 andere lampen op je kledingstuk. Je kunt wat spelen met de hoek vanaf waar het licht komt. De sterkte van de lampen kun je regelen door individuele lampen in een softbox aan of uit te zetten. Als je de camera in liveview zet, kun je mooi het effect van de lampen op de belichting van je onderwerp direct zien.

Als je lens stabilisatie heeft (IS heet dat bij Canon) kun je bij sluitertijden van bijvoorbeeld 1/30sec makkelijk even uit de hand schieten voor een detailshot van een label of iets dergelijks.
Zolang je onderwerp niet beweegt heb je helemaal gelijk. Mocht er iemand door de ruimte bewegen of er staat wat wind of de kleding hangt niet helemaal stil ga je toch snel bewegingsonscherpte merken.

Buitenlicht buitensluiten is natuurlijk wel een goed idee daar heb je gelijk in. Op het prioriteitenlijstje zou ik echter eerst voor méér licht zorgen en dan pas op plek 2 kijken naar het buitensluiten van variabele lichtbronnen.

Je tips ondersteun ik 100%, ik wil wel nuanceren in de volgorde. Het setje van Bresser van €299 met drie softboxen lijkt me een meer dan goede startset en stukken goedkoper dan een nieuwe body, terwijl het veel meer invloed op de kwaliteit van foto's gaat hebben. Als dat te duur is dan kan je voor iets vergelijkbaars natuurlijk ook op Marktplaats kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Garyu op 06-11-2022 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Garyu schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:29:
Het gaat niet (alleen) om meer licht, want meer licht kan je ook oplossen door langere sluitertijd te gebruiken.

Daglicht combineren met kunstmatig licht is ook verschillende kleuren licht combineren, en meisjemetweb geeft aan dat ze het verschil in kleuren tussen verschillende foto's storend vindt. Dus het licht controleren en niet alleen maar meer licht toevoegen lijkt me juist de beste weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
wappiewappie schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:50:
[...]

Donker kleding kan de AF (zeker binnen) wat moeite mee hebben inderdaad.
Maar AF is ook niet nodig. Alles staat stil. Ik zou dus:
- Live view gebruiken.
- handmatig focussen.
- beelstabilisatie uit
- timer gebruiken (tijd afhankelijk van hoe stevig jouw statief is) en handjes van de camera af.
Volgens mij nog niet genoemd, maar aanvullend op de hierboven genoemde punten: Je hebt iets met contrast nodig als je zeker wilt weten dat je AF goed scherpstelt, dus je kan ook een stukje papier met wat zwarte vlekken of strepen er op tegen het kledingstuk aanhouden (niet er voor natuurlijk), daar je camera op laten focussen en dan de lens of camera op MF zetten zodat deze niet meer veranderd. Wel steeds herhalen bij het wisselen van kledingstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor een stel flitsers gaan eenmalig de witbalans goed zetten en schieten maar. Lampen kan maar een zonnige dag overstraald je lampen en krijg je kleur zweem die je weer moet corrigeren. Kan ook moet je zorgen dat je een grijskaart hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Frogmen schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:55:
Persoonlijk zou ik voor een stel flitsers gaan eenmalig de witbalans goed zetten en schieten maar. Lampen kan maar een zonnige dag overstraald je lampen en krijg je kleur zweem die je weer moet corrigeren. Kan ook moet je zorgen dat je een grijskaart hebt.
Flitsers hebben een stijlere leercurve en je ziet niet direct schaduwen en dergelijke. Ik zou persoonlijk ook voor flitsers gaan, maar de meeste (niet professionele) productfotografie wordt met continulicht gedaan.

Dat overstralen door zonlicht moet je hoe dan ook voorkomen door verduistering, anders is er niet mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Archer_VC10 schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:22:
[...]

Volgens mij nog niet genoemd, maar aanvullend op de hierboven genoemde punten: Je hebt iets met contrast nodig als je zeker wilt weten dat je AF goed scherpstelt, dus je kan ook een stukje papier met wat zwarte vlekken of strepen er op tegen het kledingstuk aanhouden (niet er voor natuurlijk), daar je camera op laten focussen en dan de lens of camera op MF zetten zodat deze niet meer veranderd. Wel steeds herhalen bij het wisselen van kledingstukken.
Even nagekeken wat de DOF eigenlijk is op ongeveer de genoemde instellingen, wel op F/5.6 gezet, vooropgesteld dat je dus meer licht ter beschikking hebt:

Bij 18mm, f/5.6:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKjNcsELQz_J3A7q0AwhItnuiy4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ldLuT4StdC54sf5vpHqvLJSG.png?f=user_large
Vrijwel oneindig dus. Lijkt me dat het manueel focussen dan ook niet heel veel voordeel gaat brengen.

Bij 30mm (minder vervorming), f/5.6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/759Ke5kcFmdRdhJrlPgKgQ4uEy4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aND73zOt5T9WL9Pu0sxry6dP.png?f=user_large
Nog steeds een flinke marge aan allebei de kanten van het onderwerp.

Hier kan je er zelf mee spelen:
https://www.photopills.com/calculators/dof

[ Voor 10% gewijzigd door Garyu op 07-11-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-06 10:04

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Garyu schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:58:
[...]

Even nagekeken wat de DOF eigenlijk is op ongeveer de genoemde instellingen, wel op F/5.6 gezet, vooropgesteld dat je dus meer licht ter beschikking hebt:

Bij 18mm, f/5.6:

[Afbeelding]
Vrijwel oneindig dus. Lijkt me dat het manueel focussen dan ook niet heel veel voordeel gaat brengen.

Bij 30mm (minder vervorming), f/5.6:
[Afbeelding]
Nog steeds een flinke marge aan allebei de kanten van het onderwerp.

Hier kan je er zelf mee spelen:
https://www.photopills.com/calculators/dof
Maar dat is appels met peren vergelijken, corrigeer dat eens zodat de afbeeldingsgrootte hetzelfde is. 18mm gaat op 3m afstand een totaal andere foto opleveren dan 30mm.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

SnoeiKoei schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:03:
[...]

Maar dat is appels met peren vergelijken, corrigeer dat eens zodat de afbeeldingsgrootte hetzelfde is. 18mm gaat op 3m afstand een totaal andere foto opleveren dan 30mm.
Oeps, goed punt natuurlijk. De TS fotografeert momenteel op 18mm (volgens de geposte EXIF info) -> dan kan hij/zij daar natuurlijk prima bij blijven. Overigens is de DoF bij F/2.8 op 18mm ook al ongeveer 12 meter (!), dus onscherpte vanwege misfocus zou nauwelijks voor moeten kunnen komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Garyu op 07-11-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Het bevestigd (voor zover dat mogelijk is) de hierboven al genoemde conclusie dat de onscherpte waarschijnlijk grotendeels voortkwam uit de beweging van de camera als gevolg van het indrukken van de ontspanknop. De laatste keer dat ik iets dergelijks deed qua fotografie had ik de camera op een 2sec vertraging staan en gebruikte ik een IR afstandsbediening om de foto te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
Ik heb inmiddels extra verlichting gekocht en ben met handmatig instellen gaan experimenteren waardoor ik mijn camera al veel beter kan gebruiken. Dank voor de input, ik zal komende week nog een nieuwe foto posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:02

bobcom

Dedicated dabbler

@meisjemetweb Ik heb niet het hele topic gespelden weet dus niet wat je allemaal is gesuggereerd of wat je zoal hebt geprobeerd, maar het lijkt me dat Live View gebruiken een poging waard is - eventueel in combinatie met handmatig scherpstellen. Je ziet wat je schiet en het is goedkoper dan verbouwingen, nieuwe lenzen, flitsers, cameta's en zo. ;)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:14
Je hebt inmiddels al verlichting zie ik, maar je kan het voor de grap ook eens in de woonkamer proberen waar je ongetwijfeld een veel groter raam hebt om te zien hoe veel verschil dat maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMVjxb4kexqkoXclm1W84LDA-4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltkOQg8ukTAT8v6UojreX9rT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teJ7kB2zXSgvbXauBYzkkIuwaGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOjltgSijpfIK6484J3nSxE1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
Ik heb even wat foto’s van de status zover gepost. Het is nog niet helemaal waar ik wil zijn maar al veel beter. Alleen vind ik dat die kleerhangers nog te veel uitgelicht zijn ten opzichte van de kleding, maar dat is vooral bij donkere stukken. Ik gebruik nu de zelfontspanner en heb een handmatige instelling qua sluitertijd en diafragma. Alleen heb ik hem wel op AF staan bij die kitlens 18/55 maar hij heeft bij sommige items wel veel tijd nodig om scherp te stellen.. wat kan ik nog aanpassen (ik heb nu op een slaapkamer gefotografeerd met 1 softbox lamp dus dat is nog niet al het licht, maar er is gewoon geen ruimte voor twee lampen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meisjemetweb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-D52Ebq_hxQ0nBNy_OT23pFJnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNj9pEBgPTHqJd6bQgYgAAJ6.jpg?f=fotoalbum_large

• Squawk
  • Niet online
Dat ziet er al een stuk beter uit @meisjemetweb! De foto’s zijn scherper en de achtergrond is veel egaler wit. Hierbij nog wat tips om je verder op weg te helpen.

De belichting is nog niet helemaal correct, zoals je zelf ook aangaf. Dit komt onder andere door de manier waarop de lichtmeting van je camera werkt. Daar is erg veel over te vinden op internet, maar in een notendop werkt het als volgt: de camera vangt het licht op dat wordt gereflecteerd door je onderwerp. Zowel van de donkere kleding als van de witte achtergrond. Bij een erg donker onderwerp, zoals jouw kleding, wordt dus veel minder licht richting de camera gereflecteerd. De camera past hierop de belichting aan en probeert daarbij de kleur van grijs (middengrijs) na te streven. Hierdoor wordt je donkere kleding dus wat grijzer en de rest overbelicht. Onder andere hier wordt dit principe op een simpele manier wat uitgebreider uitgelegd.

Scherpte van de foto: plaats het onderwerp zo groot mogelijk in je zoeker, zodat je achteraf zo min mogelijk hoeft te croppen. Houd daarbij wel rekening met de minimale focusafstand van je lens. Daardoor voorkom je dat je uiteindelijke eindresultaat minder scherp wordt. Ik zie ook dat deze foto’s slechts 4 megapixels zijn, terwijl je camera 18 megapixels ondersteunt. Waarom heb je dat gedaan?

Wat betreft focussen: je kunt ook ervoor kiezen om eerst alle normale lampen aan te zetten in je kamer en vervolgens handmatig scherp te stellen. Dan hoeft je camera daarna niet in het donker te focussen. Sommige flitsers hebben bovendien een zogeheten 'instellicht'. Dit licht is bedoeld om, nadat de fotostudio is opgebouwd, te kijken hoe en waar het licht valt en het helpt je camera sneller te focussen als er weinig omgevingslicht is.

Laatste tip: eventueel kun je gebruikmaken van een wit reflectiepaneel, gemaakt van bijvoorbeeld foamboard, in plaats van een extra studiolamp. Het is een goedkope optie om wellicht eens te proberen.

• Squawk
  • Niet online
Wat verder opvalt is dat de foto in de linkerbovenhoek heel licht is en in de rechterbenedenhoek juist wat donkerder. Dit kun je ook goed zien in de foto die ik heb toegevoegd. Ik heb de belichting van jouw laatste foto bewust even aangepast om het foutje wat zichtbaarder te maken. Probeer je onderwerp daarom zo egaal mogelijk te belichten. Een reflectiepaneel kan hier eventueel ook bij helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Zbih0gsc3EmcX_yGK0BQHJ7lh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3pXWO4sw20WH50Ry0erVlo0.jpg?f=fotoalbum_large

• Archer_VC10
Even een gokje op basis van mijn ervaring met een neefje en zijn nieuwe camera: het trage focussen wat je noemt kan ook komen doordat je in live-view je focus instelt. Dan wordt gebruik gemaakt van contrast focus wat langer duurt dan de dedicated AF sensor die gebruikt wordt wanneer je door de zoeker kijkt. Voor beide situaties geldt natuurlijk dat focussen op een donker vlak moeilijk is, dus zet het focuspunt op een rand van de rok zodat je zowel de witte achtergrond en de rand van de rok hebt, dan zal het sowieso sneller gaan gok ik (of kijk even terug naar alle andere tips over focus hierboven).

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-06 16:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Squawk schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:43:
Dat ziet er al een stuk beter uit @meisjemetweb! De foto’s zijn scherper en de achtergrond is veel egaler wit. Hierbij nog wat tips om je verder op weg te helpen.

De belichting is nog niet helemaal correct, zoals je zelf ook aangaf. Dit komt onder andere door de manier waarop de lichtmeting van je camera werkt. Daar is erg veel over te vinden op internet, maar in een notendop werkt het als volgt: de camera vangt het licht op dat wordt gereflecteerd door je onderwerp. Zowel van de donkere kleding als van de witte achtergrond. Bij een erg donker onderwerp, zoals jouw kleding, wordt dus veel minder licht richting de camera gereflecteerd. De camera past hierop de belichting aan en probeert daarbij de kleur van grijs (middengrijs) na te streven. Hierdoor wordt je donkere kleding dus wat grijzer en de rest overbelicht. Onder andere hier wordt dit principe op een simpele manier wat uitgebreider uitgelegd.

Scherpte van de foto: plaats het onderwerp zo groot mogelijk in je zoeker, zodat je achteraf zo min mogelijk hoeft te croppen. Houd daarbij wel rekening met de minimale focusafstand van je lens. Daardoor voorkom je dat je uiteindelijke eindresultaat minder scherp wordt. Ik zie ook dat deze foto’s slechts 4 megapixels zijn, terwijl je camera 18 megapixels ondersteunt. Waarom heb je dat gedaan?

Wat betreft focussen: je kunt ook ervoor kiezen om eerst alle normale lampen aan te zetten in je kamer en vervolgens handmatig scherp te stellen. Dan hoeft je camera daarna niet in het donker te focussen. Sommige flitsers hebben bovendien een zogeheten 'instellicht'. Dit licht is bedoeld om, nadat de fotostudio is opgebouwd, te kijken hoe en waar het licht valt en het helpt je camera sneller te focussen als er weinig omgevingslicht is.

Laatste tip: eventueel kun je gebruikmaken van een wit reflectiepaneel, gemaakt van bijvoorbeeld foamboard, in plaats van een extra studiolamp. Het is een goedkope optie om wellicht eens te proberen.
De kleding hoef je niet egaal te belichten, dan krijg je hele platte foto's en soms is dat juist wat je niet wil. Wat jij bedoeld is dat je je achtergrond egaal moet belichten. Hoe egaler de achtergrond, hoe minder je hoeft na te bewerken om het onderwerp te isoleren / uit te knippen.

Maar goed, in dit geval denk ik dat je heel makkelijk weg komt door de highlight clipping hulpmiddelen aan te zetten en te spelen met de "white" slider (of de rechter kant van je curve / levels naar links te slepen zodat wit clipped).

Wat mij veel meer zorgen baard is de 1 sec sluitertijd, dan duur het maken van een reeks best een tijd. Je kan rustig met die camera op ISO 200 of ISO 400 schieten. Als je genoeg licht hebt dan is er van ruis weinig sprake, dat verschil ga je niet zien. Zo voorkom je ook bewegingsonscherpte als er net een zuchtje wind staat bijv.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Squawk
  • Niet online
Ventieldopje schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:57:
[...]

De kleding hoef je niet egaal te belichten, dan krijg je hele platte foto's en soms is dat juist wat je niet wil. Wat jij bedoeld is dat je je achtergrond egaal moet belichten. Hoe egaler de achtergrond, hoe minder je hoeft na te bewerken om het onderwerp te isoleren / uit te knippen.

Maar goed, in dit geval denk ik dat je heel makkelijk weg komt door de highlight clipping hulpmiddelen aan te zetten en te spelen met de "white" slider (of de rechter kant van je curve / levels naar links te slepen zodat wit clipped).

Wat mij veel meer zorgen baard is de 1 sec sluitertijd, dan duur het maken van een reeks best een tijd. Je kan rustig met die camera op ISO 200 of ISO 400 schieten. Als je genoeg licht hebt dan is er van ruis weinig sprake, dat verschil ga je niet zien. Zo voorkom je ook bewegingsonscherpte als er net een zuchtje wind staat bijv.
Volgens mij begrijp je donders goed wat ik bedoel. ;) Geen enkele fotograaf wil een foto die in één hoek is overbelicht en in de andere onderbelicht. Natuurlijk kun je achteraf veel zaken tot op een bepaald niveau corrigeren. Echter..., hoe beter alles van tevoren is ingesteld en gepositioneerd, des te sneller gaat de nabewerking.

We helpen nu iemand die voor het eerst (kleding) fotografeert met één lamp op haar kamer. Natuurlijk wil je een egale achtergrond en een perfect belicht kledingstuk waarop elke nuance haarscherp te zien is, maar laten we wel realistisch blijven en helpen binnen de mogelijkheden die er zijn. :)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-06 16:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Squawk schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:08:
[...]

Volgens mij begrijp je donders goed wat ik bedoel. ;) Geen enkele fotograaf wil een foto die in één hoek is overbelicht en in de andere onderbelicht. Natuurlijk kun je achteraf veel zaken tot op een bepaald niveau corrigeren. Echter..., hoe beter alles van tevoren is ingesteld en gepositioneerd, des te sneller gaat de nabewerking.

We helpen nu iemand die voor het eerst (kleding) fotografeert met één lamp op haar kamer. Natuurlijk wil je een egale achtergrond en een perfect belicht kledingstuk waarop elke nuance haarscherp te zien is, maar laten we wel realistisch blijven en helpen binnen de mogelijkheden die er zijn. :)
Een tweede lamp voor de achtergrond is toch geen enorm probleem? :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• meisjemetweb
Hi, ik snap waarom de foto aan één kant overbelicht is, want de lamp staat nu links van de camera en ik heb op deze kamer geen ruimte om de tweede lamp rechts ernaast te zetten (het is echt een hoekje naast onze kast naast de deur).. binnenkort is mijn kantoortje klaar en daar kan ik wel alles goed neerzetten.
Maar door de iso te verhogen kan ik een kortere sluitertijd krijgen?
En ik heb idd de megapixels naar beneden bijgesteld, de foto’s moeten in Shopify ook laden en ik merkte dat de hele webshop door de grote bestanden te traag werd. Moest de foto’s weer verkleinen om alles wat sneller te krijgen dus vandaar dat ik ook in kleiner formaat ging fotograferen. Kan dat echt kwaad?

• meisjemetweb
Overigens had ik vandaag ook moeite met scherpstellen van een witte en roze blouse en rok. Heb toen de lens eerst handmatig ingezoomd, laten scherp stellen en toen net voor hij klikte weer uit gezoomd maar is dat de beste manier? Ik werk idd met live view ivm dat ik naast de camera sta vanwege de ruimte (ja echt niet ideaal)..

• meisjemetweb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-mkZv9QDjL-6JzaKLbOxTDn67o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqtYsxCV5O4QdjtQq2YC5mt1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2-Hi5odfkOEgE0y1ioVJojmO-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLwkiUXR8KQF7QmyPLvU6pxb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Door op de camera al een kleiner aantal MPs te kiezen gooi je ook een stukje kwaliteit weg volgens mij. Je kan beter met de maximale sensor resolutie fotograferen en dan later op je computer de foto verkleinen met een goed stuk software.

Kan je in live-view op deze camera ook je focus punt selecteren? Zet dit dan op de rand van je kledingstuk of ergens waar je contrast hebt, dus bij het boord van je witte shirt bijvoorbeeld. Dat zal een hoop schelen. Of gebruik tijdens het focussen een stuk papier of dun karton met een duidelijke zwart/wit vlakverdeling wat je even tegen je kledingstuk aanhoudt. Inzoomen en weer uitzoomen om te focussen moet theoretisch wel kunnen maar de kans dat je tijdens dit proces de focus verzet of dat deze verloopt tijdens het zoomen is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lomina
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-09-2023
Is het een goed idee om paillettenkleding te dragen als je op de foto wilt? Ik vraag me af hoe het zit met de weerkaatsing van het licht en de helderheid van de foto?
Ik ben erg benieuwd naar een antwoord op dit onderwerp omdat ik binnenkort een grote shoot heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:35
Huur dan een pro of hobby-fotograaf in voor een half uur om je te laten zien hoe je met jouw camera haarscherpe foto's maakt.

Als je serieus naar een andere body kijkt heb ik je nu 1000 euro ofzo bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Lomina schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:21:
Is het een goed idee om paillettenkleding te dragen als je op de foto wilt? Ik vraag me af hoe het zit met de weerkaatsing van het licht en de helderheid van de foto?
Ik ben erg benieuwd naar een antwoord op dit onderwerp omdat ik binnenkort een grote shoot heb :)
Ja hoor, dat kan prima. Je zult wel even rekening moeten houden met de reflecties, er zijn altijd wel pailletten die qua richting precies het flitslicht richting camera weten te redigeren. Dat is een deel van het effect van pailletten natuurlijk.

Door te varieren met meer omgevingslicht en meer of minder flitslicht, of indirect flitslicht via muren/plafond/paraplu's en dus het vergroten van het belichtingsoppervlak, kun je dat effect versterken of afzwakken. Je zult eventueel een beetje moeten experimenteren tot je de juiste combinatie hebt waarbij de witte vlekjes niet te groot zijn en niet overstralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lomina
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-09-2023
Bedankt voor het antwoord, dus ik zat er niet helemaal naast met mijn logica! ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 19:06
Op je laatste foto's zie ik dat de achtergrond van kleur lijkt te veranderen. Doordat je nu veel van je belichting constant hebt, zou ik de witbalans ook handmatig instellen. De muur moet immers wit zijn. Dit heeft effect op hoe de kleuren er precies uit zien. Als de witbalans goed is, zie je dezelfde kleur op de foto als in het echt.
Als de belichting hetzelfde blijft, kan dit ook altijd op dezelfde stand staan.

Je geeft aan zo min mogelijk nabewerking tijd te willen. Je zou eens wat tutorials over lightroom kunnen volgen. Je kunt daar een profiel maken dat je op al je foto's kunt toepassen voor het grootste deel van het werk. (Daarmee zou je als je het bestandsformaat RAW gebruikt ook de witbalans kunnen corrigeren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:24
Dit oude topic dat gekickt wordt met een niet-gerelateerde vraag gaan we maar te rusten leggen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.