Vraag
Alle reacties
Wil je het zeker weten dan zul je het moeten testen.
Hier baal ik enorm. Van. Het ligt onder de vloer. Zou dit beschadigen door eroverheen te lopen op het parken zoals we altijd al doen? Ben bang dta de vezels dan zij gezakt door de kieren naar de kruipruimte en via ons lucht terugwin altijd zijn verspreid door het huis
edit:
Wanneer je niet aanwijsbaar afbrokkeling kunt zien, zou het mee kunnen vallen v.w.b. loskomen van vezels.
[ Voor 53% gewijzigd door musiman op 04-11-2022 15:05 ]
Make music, not war
Niet precies.. Grote kans dat dit in de asbest tijd was. Ergens tussen 1980 en 2000musiman schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:04:
Enig idee wanneer die vloer gelegd zou kunnen zijn?
Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.
https://www.infomil.nl/on...-panden/overzicht/asbest/
Life is not about specs, it is about joy!
De planken vloerdelen bewegen bovenop het asbest, het is dus niet "stabiel" aangebracht zoals achter een dakpaneel.insp.gadget schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:03:
Bedankt.
Hier baal ik enorm. Van. Het ligt onder de vloer. Zou dit beschadigen door eroverheen te lopen op het parken zoals we altijd al doen? Ben bang dta de vezels dan zij gezakt door de kieren naar de kruipruimte en via ons lucht terugwin altijd zijn verspreid door het huis
In de jaren 90 werd het nauwelijks nog toegepast en al eerder in jaren 80 was er gedoe over.insp.gadget schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:06:
[...]
Niet precies.. Grote kans dat dit in de asbest tijd was. Ergens tussen 1980 en 2000
Let wel, er zijn ook NT platen, die lijken op asbest. NT = non toxic. Dit staat op de platen gedrukt. Deze kunnen het ook zijn.
Make music, not war
Zegt niet alles, de vloer is van na de bouw.musiman schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:25:
Wat is het bouwjaar van het huis?
Maar sowieso wat de rest ook zegt: wil je er iets mee doen, dan is het beter om het even te laten testen.
PS5 PSN: UnrealKazu
Dat snap ik. Maar wanneer het bouwjaar bekend is, dan weten we dat de vloer niet vóór die datum is gelegd.pennywiser schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:26:
[...]
Zegt niet alles, de vloer is van na de bouw.
Make music, not war
Jaren '30 aan de houten vloer te zien? Het lijkt mij sterk dat als de vloer uit jaren 80 komt dat ze er toen nog een asbest ondervloer onder hebben gelegd, maar deze kan inderdaad al ouder zijn.musiman schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:28:
[...]
Dat snap ik. Maar wanneer het bouwjaar bekend is, dan weten we dat de vloer niet vóór die datum is gelegd.
Btw. sterkte met je dakkapel, rotsituatie.
Asbest is voor het laatst in 1993 op de markt gebracht (in NL, in België wat later)
[ Voor 18% gewijzigd door hjtuinenburg op 04-11-2022 15:39 ]
Ik zou me minder zorgen maken over dat hardboard-achtige spul, en meer die gele laag die er overheen ligt.hjtuinenburg schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:38:
Lijkt mij geen asbest, eerder hardboard, maar voor de zekerheid kun je het even testen. Kost een paar tientjes, heb het zelf hier een keer laten teste: https://asbest-laboratorium.nl/
Asbest is voor het laatst in 1993 op de markt gebracht (in NL, in België wat later)
Ik laat inderdaad een stukje testen. Ik wil niet dat mijn kinderen in de buurt van asbest leven. Op mijn werk in het ziekenhuis kom ik soms gevallen van asbestose tegen... vreselijk
Huis is van 1965, ik eind begin jaren 80 is er veel verbouwd. o.a. een muur verwijderd. het lijkt er nu ook op dat dit niet onder de gehele vloer ligt maar alleen keuken gedeelte. iets van max 10m2.BB-One schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:16:
Is je huis van 1980 of later?
De betreffende platen liggen op de houten ondervloer. op de platen ligt vinyl. hierop hebben ze het parket gelegd na de verbouwing begin jaren 80.
kortom. ik denk dat betreffende plaat er vanaf 1965 ligt, en dat ze er in 1980 niets mee hebben gedaan. (de oude keuken uit de 80ś stond er ook deles op)
Hierbij de foto:Kazu schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:28:
Dit lijkt er inderdaad wel op. Zou je een close-up (macro) foto van de zijkant van de plaat kunnen maken? Dus het schuine gedeelte wat midden op de foto staat. Op de kopse kant is het (in mijn ervaring) beter te zien.
Maar sowieso wat de rest ook zegt: wil je er iets mee doen, dan is het beter om het even te laten testen.
:strip_exif()/f/image/UrhRwe8uhIppVTFdIefWtbzm.jpg?f=fotoalbum_large)
Jaren 60pennywiser schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:37:
[...]
Jaren '30 aan de houten vloer te zien? Het lijkt mij sterk dat als de vloer uit jaren 80 komt dat ze er toen nog een asbest ondervloer onder hebben gelegd, maar deze kan inderdaad al ouder zijn.
Btw. sterkte met je dakkapel, rotsituatie.
Goede tip ook. Ik kan alleen geen tekst vinden op het toegankelijke stukpennywiser schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:24:
[...]
In de jaren 90 werd het nauwelijks nog toegepast en al eerder in jaren 80 was er gedoe over.
Let wel, er zijn ook NT platen, die lijken op asbest. NT = non toxic. Dit staat op de platen gedrukt. Deze kunnen het ook zijn.
Dat spul tussen dat mogelijk hardboard en het parket in bedoelt u?XOR schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:45:
[...]
Ik zou me minder zorgen maken over dat hardboard-achtige spul, en meer die gele laag die er overheen ligt.
Ja. Is dat zeil of zo? Daarbij kan wel of geen asbest in de onderlaag zitten.insp.gadget schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:54:
Dat spul tussen dat mogelijk hardboard en het parket in bedoelt u?
Ja ook geen idee wat dat is. dat zit tussen dat board en het vinyl in. het is vrij hard spul. ook wat verdacht spul. moet ook maar naar het lab..XOR schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:55:
[...]
Ja. Is dat zeil of zo? Daarbij kan wel of geen asbest in de onderlaag zitten.
Als je stukjes losmaakt, deze eerst flink natmaken zodat er geen droge vezel kan wegvliegen. Liefst een los stukje wat er al ligt.insp.gadget schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:57:
[...]
Ja ook geen idee wat dat is. dat zit tussen dat board en het vinyl in. het is vrij hard spul. ook wat verdacht spul. moet ook maar naar het lab..
Vinyl daarentegen...
In de periode van 1963 tot en met 1983 was er vinylvloerbedekking met asbest te koop. Dit vloerzeil is veel gebruikt in keukens en op trappen. De toplaag is van pvc en in de onderlaag zit asbest.
Het gaat hier sowieso om de gele plaat, dat wat eronder zit is inderdaad hardboard of iets anders van samengeperste houtvezels.insp.gadget schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:57:
[...]
Ja ook geen idee wat dat is. dat zit tussen dat board en het vinyl in. het is vrij hard spul. ook wat verdacht spul. moet ook maar naar het lab..
Kijkende naar je tweede foto: mijn vermoedens dat het inderdaad asbest is blijven overeind. Aan de 'schone' breuken te zien is het hard spul, en dit geef je zelf ook aan. Daarnaast kan ik niet echt goed opmaken of ik typische asbest vezels zie zitten, maar ik heb wel het vermoeden. Maar de hardheid is eigenlijk al een goede indicator hier.
Dat het waarschijnlijk helemaal los ligt is wel weer een geluk, daarmee is het makkelijk af te voeren.
PS5 PSN: UnrealKazu
Als je geluk hebt is het hardboard, maar ik zou bij deze foto's de gok er ook niet op durven nemen.
Ja, het is hardboard. Maar dat is de vraag nietWilke schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:24:
Een lab test is de enige manier om het zeker te weten, dus goed bezig.
Als je geluk hebt is het hardboard, maar ik zou bij deze foto's de gok er ook niet op durven nemen.
Bovenop dat hardboard ligt iets dat op vinyl lijkt, dat is een stuk enger.
Overigens gebeurt er niks meer als je er een parketvloer bovenop hebt liggen hoor.
"In de buurt van asbest leven" word je niet ziek van.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Asbest is niet korrelig, als het een asbestcementplaat is zal die knakken als je een stukje afbreekt, de opbouw van de vloer lijkt mij hardboard met daarover een cement afwerkvloer (waarschijnlijk aangebracht om wat te egaliseren) waarna de planken erover zijn gelegd.insp.gadget schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:36:
Bedankt allen!
Dat hardere wat bij het vinyl hoort is iets korrelig.
Ik koppel wel terug wat de uitslag is van het lab.
[Afbeelding]
Zouden jullie dit zelf durven verwijderen, of laten doen?
Asbest vinyl is het ook niet, dan zou je een mooi jaren 60 print vinden met een witte papieren onderlaag (witte papier is asbest dan)
[ Voor 7% gewijzigd door daniel14 op 05-11-2022 12:30 ]
Bedankt.daniel14 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:28:
[...]
Asbest is niet korrelig, als het een asbestcementplaat is zal die knakken als je een stukje afbreekt, de opbouw van de vloer lijkt mij hardboard met daarover een cement afwerkvloer (waarschijnlijk aangebracht om wat te egaliseren) waarna de planken erover zijn gelegd.
Asbest vinyl is het ook niet, dan zou je een mooi jaren 60 print vinden met een witte papieren onderlaag (witte papier is asbest dan)
Zoiets?:
:strip_exif()/f/image/AFQJOWcKlniONVALZBP5TDGh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had een offerte voor ong 10m2. Als het asbest is, gaat het 6k ex btw kosten......pentaw1nz schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:23:
Laten doen. Weet niet hoe groot je keuken is,maarzal zo'n 2a 3rooitjes kosten.
Overigens gebeurt er niks meer als je er een parketvloer bovenop hebt liggen hoor.
"In de buurt van asbest leven" word je niet ziek van.
(sample gaat ergens deze week op de post om maar even te kijken wat het daadwerkelijk is)
[ Voor 3% gewijzigd door insp.gadget op 07-11-2022 12:35 ]
Als je me een PB stuurt kan ik je wel een bedrijf geven dat erg goed staat aangeschreven.insp.gadget schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:33:
[...]
Bedankt.
Zoiets?:
[Afbeelding]
[...]
Ik had een offerte voor ong 10m2. Als het asbest is, gaat het 6k ex btw kosten......
Ik had een kamer van 7m2. Volgende prijzen gekregen:
Stap 1 is het laten uitvoeren van een asbestinventarisatie.
Deze dient te worden uitgevoerd door een onafhankelijk asbestinventarisatiebureau.
Deze kunnen we je aanbieden voor € 300 excl.btw (incl.indienen sloopmelding bij de gemeente)
De sanering zal 1 dag ( 2 man ) in beslag nemen .Na de sanering dient het werkgebied te worden vrijgegeven middels een luchtmeting .Tevens een onafhankelijk partij (laboratorium)
( Kosten € 280 excl.btw )
De sanering kunnen wij uitvoeren voor € 1. 150 excl.btw (< 50 km)
Totale kosten € 1.730 excl.btw.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Jep zoiets, 6k vind ik behoorlijk aan de ruime kant voor 10m2, zou zeker nog ergens anders prijzen opvragen.insp.gadget schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:33:
[...]
Bedankt.
Zoiets?:
[Afbeelding]
[...]
Ik had een offerte voor ong 10m2. Als het asbest is, gaat het 6k ex btw kosten......
(sample gaat ergens deze week op de post om maar even te kijken wat het daadwerkelijk is)
Nooit vertrouwen op andermans onderzoek in zo'n gevallen. Dit dien je voor je eigen materiaal zelf te laten testen. Gelijkend is niet gelijk aan elkaar.LH21 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:29:
Ik stuitte op dit topic nadat ik ook een asbest verdachte laag tegen kwam die exact hierop lijkt. Heb je de laag laten onderzoeken destijds en wat was de uitkomst?