Truenas Core voor de leek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:04
Beste mede tweakers.

Wij gebruiken thuis Apple hardware (geen windows meer in huis) en daarbij hebben we een behoorlijke foto Library en een behoefte voor backups van onze apparaten. Het betreft dan enkele iPads, iPhones en een MacBook.

Nu doe ik het allemaal handmatig overzetten naar 1 externe usb 3 hdd van western digital (1tb). Ik heb deze gesplit in een 700gb 'opslag' backup en 300gb time machine.

Nu loop ik echter tegen de limitaties aan van deze opslagcapaciteit en ben ik op zoek naar een netwerk storage oplossing. Probleem is dat ik er geen kaas van heb gegeten.

Thuis heb ik een oude pc staan met een quadcore i3, 16gb ram, 2x 1tb hdd van 3,5inch en 2x SATA ssd's.

Mijn inziens heb ik deze opties:
1. iCloud abonnement of andere afsluiten
2. nieuwe externe SSD kopen met 2tb of meer
3. Cloud of externe opslag oplossing voor thuis (western digital mycloud in gedachte)
4. NAS kopen (synology)
5. Zelf de oude pc gebruiken voor TrueNAS en zelf alles instellen qua NAS

Qua kosten zou ik optie 5 interessant vinden en dus ik wil graag een truenas installatie draaien. Echter dit heb ik nog nooit gedaan en ik moet het nog installeren.

Zijn er dingen die jullie van tevoren kunnen aangeven qua tips? Ik zoek specifiek de mogelijkheid om via het thuisnetwerk een timemachine backup te kunnen maken en waarbij ik een gedeelde foto's Library kan draaien, toegankelijk voor het hele gezin en welke ook als backup fungeert.

Daarnaast een eventuele opslag voor wat films of series via een programma als plex als extra optie zou leuk zijn.

Ik beschik over 2x 1 tb 7200rpm drives, 1 SATA SSD 256gb en eentje van 128gb. Daarmee was ik van plan om de SSD 256gb te gebruiken als boot drive en de 128gb drive als cache. Ik heb ergens gezien dat je dan snellere data doorvoer hebt op oudere 3.5inch schijven.

Dit weekend ga ik alvast wat priegelen en installeren, zijn er nog tips die jullie hebben voor een TrueNAS installatie i.c.m. Mac hardware of wijst het zich vanzelf? Daarnaast zouden jullie betere suggesties hebben dan de genoemde, of andere keuzes maken? Dan verneem ik dat ook graag!

Do more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:23
RetroHead schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:28:
Qua kosten zou ik optie 5 interessant vinden en dus ik wil graag een truenas installatie draaien. Echter dit heb ik nog nooit gedaan en ik moet het nog installeren.
Heb je de stroomkosten wel meegenomen in je berekeningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:04
Icey schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:31:
[...]

Heb je de stroomkosten wel meegenomen in je berekeningen?
Nee heb nog een overschot aan de zonnepanelen :-) Maak daar graag gebruik van

Do more

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-10 15:45
Wij hebben een gezin account in Icloud voor 2 telefoons. Je maakt een foto en het staat direct in de cloud. Makkelijker kan niet. Als je een 2de opslag wil zou je een abbo bij een andere (cloud) dienst af kunnen sluiten. Bij TransIP kun je via Stack ook de foto's automatisch laten uploaden.

Zelf heb ik ook een kleine server thuis staan. Er zijn appjes / tools / programma's waarmee je automatisch foto's van een Icloud lokaal op de server kunt syncen. Houd er rekening mee dat veel diensten maar één Icloud user (device) kunnen aanspreken. Ook moet je er rekening mee houden dat je bij een server zelf moet zorgen voor de juiste hardware en werking daarvan. Als je schijf kapot gaat en je verder niks hebt dan zijn je foto;s ook weg. 1 backup = geen backup. Een eigen server is leuk, maar wellicht is het handiger om voor dergelijke belangrijke zaken iets in de vorm van Icloud oid te kiezen. Puur omdat het (bijna) alyijd werkt en je er zelf niet veel voor hoeft te doen. wel zo makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:53

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wees bewust dat met de nieuwste release van MacOS deze nu een "shared Photos" library ondersteund. Misschien dat dit iets is voor je om te onderzoeken.
RetroHead schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:28:

Nu loop ik echter tegen de limitaties aan van deze opslagcapaciteit en ben ik op zoek naar een netwerk storage oplossing. Probleem is dat ik er geen kaas van heb gegeten.
Hoeveel geld is je vrije tijd je waard? Is dit voor jou een leuk hobby project en wil je ook best af en toe leren + sleutelen en sysadmin zijn voor je gezin? Alles heeft kosten, consequenties, niet altijd uitgedrukt in geld.

Als jij goed voor je familie wilt zorgen dan denk ik zelf dat cloud backup de veiligste oplossing is (werkt, geen omkijken naar). Kost geld maar is betrouwbaar. Wil je een backup history van de macbook, kijk naar backblaze voor een cappuccino per maand.

Als die network storage oplossing puur als extra vangnet dient (opslag van timemachine backups) dan kun je er voor kiezen om zelf iets te bouwen, als het stuk gaat, dat is niet meteen kritisch.

Straks draai je TrueNAS op je oude PC en dat werkt allemaal. En dan gaat er iets mis, kun jij dat zelf oplossen of accepteer je dat je hier om hulp moet komen vragen en hopen dat je die krijgt?

Stop wat filmpjes en Plex op je zelfbouw machine en vervolgens heb je ook je gezin in je nek staan te hijgen omdat hun film machine niet werkt.

Bovenstaande dramatisering is natuurlijk extreem, maar het is meer om je aan het denken te zetten over wat werkelijk je wensen zijn en wat belangrijk is.

Als je toch Netwerk Storage wilt hebben, is het - om in de apple sfeer te blijven - veel meer een 'just works' gevoel door een Synology of QNAP te gaan draaien.

Als je doorgaat met je oude PC of iets kant-en-klaars, denk dan even na hoe je precies al die devices naar je zelfbouw nas / synology/qnap laat backuppen. Hoe gaat dat concreet werken, heb je al apps uitgezocht voor de mobile devices om dit mogelijk te maken?

Denk goed na over waar je de orginele data bewaart, want als je iets gaat doen waarbij dit op de NAS draait, dan moet je een backup maken van je NAS (wat mensen nog wel eens vergeten).